Anledningen till varför Ozzmosis inte blev vad den borde.
Jag tror att alla som gillar Ozzy och tidiga Zakk wylde kan hålla med om att 'No Rest For The Wicked' och 'No More Tears' är två grymma plattor, med Zakk i toppform. Men något hände därefter. Ozzmosis blev en platta som låter jäkligt trist, och är fullsmockad med övertoner och Wah från Zakk's håll. Något som sedan har följt honom och blivit värre med åren.
Förr de som diggar soundet från NRFTW och NMT men har råkat missa den, kolla det här klippet:
https://youtu.be/U44BJdHZktcFör er som undrar vad som hände med Ozzmosis så lyder storyn som så att Michael Wagener som producerade NMT fortsatte som producent under inledningen av Ozzmosis. Skivbolaget (Epic) hade instruerat Wagener om att de ville att plattan skulle låta precis som 'No More Tears'. Sagt och gjort, Ozzy, Zakk, Randy Castillo och Mike Inez lirade in 7 låtar (Perry Mason, See You on the Other Side, Tomorrow, Old LA Tonight, Aimee, Living with the Enemy, och Slow Burn. Aimee och Living with the Enemy har släppts som B-spår, Slow Burn har aldrig släppts alls.) och de mixades av Wagener (de var alltså helt klara) och sedan var materialet slut.
Meningen var att Ozzy skulle skriva mer material och sedan skulle plattan färdigställas. Men då ändrar sig Epic, kontaktar Wagener och säger att de nu vill att plattan ska låta som Soundgarden. Wagener är fullständigt ointresserad av att ta plattan i den riktningen (Wagener tackade nej till att producera Soundgardens debutalbum då han inte kände att det var hans stil. Dessutom var större delen av Ozzmosis redan klar) och jobbet lämnas då över till Michael Beinhorn som får ta över som producent (han hade ju precis producerat Soundgardens 'Superunkown').
Det är här det börjar spåra ur när Beinhorn föreslår att Ozzy ska börja jobba med Jim Vallance för att få fram material till plattan.Beinhorn skickar då ett 30-tal låtar till Vallance och berättar för denne att han vill ta Ozzys musik i en annan riktning. Bland låtarna fanns bl.a en duett med Frank Sinatra och hans dotter.
Så spåren spelas in på nytt med ett par nya tillägg och ny rytm-sektion (nej, Randy Castillo och Mike Inez fick inte åka med på tåget längre) bestående av Geezer Butler (Black Sabbath) och Deen Castronovo (Journey).
Ozzy själv var aldrig nöjd med plattan (eller Beinhorn) utan föredrog hela vägen Wageners version. Han har berättat att 'I Just Want You' från början hade flöjter liknande de på Beatles 'Strawberry Fields' från början och han kämpade för att behålla dem men Beinhorn plockade bort det ur slutmixen mot hans vilja.
Tre av Wageners versioner har letat sig ut ('See You on The Other Side', 'Aimee' och 'Living With The Enemy') men resten är ohörda. När Ozzy släppte Wagneners version av 'See You On The Other Side' gjorde han det med tillägget att "Det här är hu rOzzmosis borde ha låtit".
och till den roliga biten då. Wagener har valt att släppa en liten snutt av 'Perry Mason' för att visa hur den lät från början och det verkligen en enorm skillnad mot den version som släpptes på Ozzmosis. Inte en vansinnig massa övertoner och Wah överallt utan ett spår som klart påminner mer om Ozzys tidigare alster. Så här låter det:
https://www.gearslutz.com/board/attachm ... pmfade.mp3