View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:57



Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Orange vilket elände att rodda med... 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
En annan tickande soptipsbomb är alla moduleringsförstärkare därute. Har haft flera som är oreparerbara pga att den förprogrammerade processorn vikit av. Det har inte där varit problem med scheman eller support. Problemet har varit att artikeln varit en utgången modell och tillverkarens policy varit att man bara tillhandahåller reservdel 2år efter att artikeln slutat säljas. I det snabba tempot som råder nu är förstärkare snabbt utgångna modeller speciellt på modeleringsmarknaden och sen efter två år så är det bara att kasta när processorn pajar.

_________________
Johan Hansson


01 Feb 2018, 12:41
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Lynxtrap wrote:
Återstår väl att se om den dagen kommer när förstärkare och pedaler går samma väg som de flesta andra elektronikprylar i dag och görs omöjliga att ens öppna för andra än auktoriserade tekniker.

Fast det görs oftast inte av den anledningen primärt att förhindra åtkomst, utan att det blir billigare att tillverka på det viset.

Auktoriserade tekniker är också utrotningshotade :) De kommer bara kunna screena och göra Swap på hela enheter !

Reverse Logistics

_________________



Last edited by Mike Leaf on 01 Feb 2018, 12:51, edited 1 time in total.



01 Feb 2018, 12:42
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Mike Leaf wrote:
Lynxtrap wrote:
Återstår väl att se om den dagen kommer när förstärkare och pedaler går samma väg som de flesta andra elektronikprylar i dag och görs omöjliga att ens öppna för andra än auktoriserade tekniker.

Fast det görs oftast inte av den anledningen primärt att förhindra åtkomst, utan att det blir billigare att tillverka på det viset.
Har inte stött på en pryl som inte går att öppna, lagar ofta hemmaprylar som pajar. Smått och pilligt är det för saker ska ju vara kompakta nu för tiden men känns inte som det är omöjligt att fixa saker. Tex mobiltelefoner är extremt lätta att gå in och byta ut trasiga saker. Allt sitter med små skruv och pytteflatstift. Det där att det görs omöjligt att laga tycker jag är mycket av en myt.
Bilindustrin däremot är friska på att använda specialverktyg som är dyra att köpa in.

_________________
Johan Hansson


01 Feb 2018, 12:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Som en parentes: Jag har faktiskt haft en hyggligt dyr dammsugare (där garantin gått ut) som inte gick att öppna. Det var inte typfelet sladduppvindningen jag ville fixa, det var knappen bredvid för av/på som man fick hålla ner för att dammsugaren skulle fungera. Men det som höll ihop den var gjutna stift med hullingar i botten och ovansidan: Pressmonterad på någon fabrik, i stort sett omöjlig att öppna, åtminstone utan ett förstörande ingrepp.


01 Feb 2018, 13:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Som en fortsättning på parentesen, jag har också stött på ett antal hushållsmaskiner m.m. som varit omöjliga att öppna eller krävt specialverktyg.
Det mest kända exemplet i genren är väl Apple.

Och man behöver väl inte klä sig i foliehatt för att hävda att det är tillverkarnas intention att prylarna ska ha en begränsad livslängd och vara svåra eller omöjliga att reparera.
Så illa lär det förstås knappast bli med förstärkare och pedaler i första taget.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


01 Feb 2018, 17:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Lynxtrap wrote:
Som en fortsättning på parentesen, jag har också stött på ett antal hushållsmaskiner m.m. som varit omöjliga att öppna eller krävt specialverktyg.
Det mest kända exemplet i genren är väl Apple.

Och man behöver väl inte klä sig i foliehatt för att hävda att det är tillverkarnas intention att prylarna ska ha en begränsad livslängd och vara svåra eller omöjliga att reparera.
Så illa lär det förstås knappast bli med förstärkare och pedaler i första taget.

Du bör inte blanda in teknikintensiva produkter som Apple med rörförstärkare.

Vad man för nytta idag av en 10 år gammal iPhone?

Eller att bygga den så den håller i 25 år..

_________________



01 Feb 2018, 17:50
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Lynxtrap wrote:
Som en fortsättning på parentesen, jag har också stött på ett antal hushållsmaskiner m.m. som varit omöjliga att öppna eller krävt specialverktyg.
Det mest kända exemplet i genren är väl Apple.

Och man behöver väl inte klä sig i foliehatt för att hävda att det är tillverkarnas intention att prylarna ska ha en begränsad livslängd och vara svåra eller omöjliga att reparera.
Så illa lär det förstås knappast bli med förstärkare och pedaler i första taget.
Vilka specialverktyg behöver du för att öppna en apple? Livslängden håller jag med om. Kanske inte så mycket just pga dålig kvalitet utan för att man måste ha allt kraftigare teknologi för att hänga med i alla data och skit som ska till för att få det att flyta på. En par år gammal telefon är fylld till brädden med uppdateringar till 100tals appar och systemvara så man helt enkelt måste köpa en ny

_________________
Johan Hansson


01 Feb 2018, 23:22
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
https://www.forbes.com/sites/davealtavilla/2017/12/30/apple-iphone-throttlegate-debacle-underscores-critical-right-to-repair-legislation/#43e4b0cc2468

Jag menar naturligtvis inte att en iPhone ska hålla i 25 år, men jag trodde att det var ett välkänt faktum att många prylar i dag har en inbyggd begränsad livslängd och är svåra att reparera.
Det har t.o.m. ett namn: "planned obsolescence" eller "planerat åldrande".

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


02 Feb 2018, 11:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Det var känt redan på 80-talet, minst. Då hette det planerad produktlivslängd. När vi pratar förstärkare har jag uppfattningen att klassikerna fram till 80-talet någon gång skapar en viss förväntan att det gäller även idag oavsett när det handlar om det tekniska. Det är en förstärkare. Alltså måste den gå att laga även om det står VOX VT eller Marshall Code på den?


02 Feb 2018, 12:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Vi drivs mer och mer in i ett slit & släng samhälle, skillnaden är att vi ska slänga på ett sätt att vi kan återvinna materialet.

på 60-talet köpte man en skinnsoffa som en investering att den skulle hålla 30 år, idag flyttar folk runt hela tiden och möblerar om så det är ingen vits
att marknadsföra kvalitet.

Har personligen sett folk riva ut ett helt nyrenoverat kök inkl alla vitvaror ur ett hus för att den nya ägarens fru villé ha en annan färg.

_________________



02 Feb 2018, 19:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
woodstock wrote:
Det var känt redan på 80-talet, minst. Då hette det planerad produktlivslängd. När vi pratar förstärkare har jag uppfattningen att klassikerna fram till 80-talet någon gång skapar en viss förväntan att det gäller även idag oavsett när det handlar om det tekniska. Det är en förstärkare. Alltså måste den gå att laga även om det står VOX VT eller Marshall Code på den?


Jo det är väl lite så, samt att förstärkare är relativt enkla konstruktioner och "lätta" att reparera. Undantaget är väl då som nämnts digiala varianter.
Lite lustigt är det ju ändå att folk t.ex kastar ut en tv som kan kosta lika mycket eller mer än en VoxVT, när felet kan vara en kondensator som kostar nån krona och skulle ta 15 minuter att byta för en som vet vad den gör.
Det gör ju också att det är lätt och lönsamt att "programmera in" en livslängd i såna här apparater.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


05 Feb 2018, 15:47
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Mike Leaf wrote:
Vi drivs mer och mer in i ett slit & släng samhälle, skillnaden är att vi ska slänga på ett sätt att vi kan återvinna materialet.

på 60-talet köpte man en skinnsoffa som en investering att den skulle hålla 30 år, idag flyttar folk runt hela tiden och möblerar om så det är ingen vits
att marknadsföra kvalitet.

Har personligen sett folk riva ut ett helt nyrenoverat kök inkl alla vitvaror ur ett hus för att den nya ägarens fru villé ha en annan färg.


Oj bor vi grannar? eller finns det fler...

Lite OT då...

Frugans jobbdator går sönder, tangentbordet funkar inte på en laptop med Windows
Hon kontaktar IT-supporten, hon får en ny dator, samma sort
Hon frågar om den gamla ska slängas och isf om hennes man kan få den
Javisst efter sen den rensats av IT
Jag installerar Linux (Slackware) på den och den funkar hur bra som helst, så även tangentbordet

Tror inte alltid alla grejer är så dåliga utan folk orkar/kan inte fixa bara
ps
jag har frugans förrförra dator oxå som DAW, nu byter jag nog upp mej till den "nya" :D

_________________
tligen


05 Feb 2018, 18:35
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Jämförelsen med en dator där fixen är att installera om programvaran är att en helrörsförstärkare är en plattform där man installerar en analog programvara, rören. Är bara plattformen tillräckligt bra räcker det ofta med en ominstallation där också, alltså ett rörbyte. Oranges nytillverkade rörförstärkare är helt okey på den punkten jämfört med mycket annat, man får vad man betalar för här.


06 Feb 2018, 00:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Det behöver väl inte alltid handla om inkompentens. Men den som utför ett professionellt jobb måste såklart ha en rimlig lön, riktiga verktyg och en bra lokal.

Om arbetstiden för felsökning och reparation multiplicerad med en skälig lön för arbetet inklusive skatter och sociala avgifter överstiger kostnaden för ny hårdvara är det väl inte så märkligt att det ibland blir billigare att slänga sånt som fungerar.


06 Feb 2018, 11:36
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Sorry, mitt inlägg var dumt. :oops:
Och egentligen ett bara svar på att riva ut fräscht kök (som mina grannar nyss gjort), som sen blev kasta en felfri dator bara för att "idioter" använder Windows :D
Men det är ju som jag skrev OT, så vi glömmer jämförelsen mellan gitarrförstärkare och datorer tycker jag.

_________________
tligen


06 Feb 2018, 12:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
tligen wrote:
Sorry, mitt inlägg var dumt. som sen blev kasta en felfri dator bara för att "idioter" använder Windows :D
.

Så 88.8 % av världens datoranvändare är idioter ? och 2.32 har fattat galoppen?

Låter snarare som der råder brist på kompetens på den arbetsplatsen :)

_________________



06 Feb 2018, 13:37
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 46 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.