View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 14:40



Reply to topic  [ 30 posts ] 
Gitarrsamling, hmm... 
Author Message

Joined: 02 Dec 2009, 23:48
Posts: 693
Post Gitarrsamling, hmm...
http://www.blt.se/tt-feature/clabbe-visar-unik-samling-signaturgitarrer/


24 Jan 2018, 22:55
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
Han har ju sålt flera på blocket som har diskuterats här på bojen.


24 Jan 2018, 23:01
Profile

Joined: 04 Aug 2004, 12:57
Posts: 2604
Location:
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
"unik gitarrsamling"

Har en Fender Mexico Joe Strummer telecaster i bakgrunden :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


24 Jan 2018, 23:11
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Dec 2009, 23:48
Posts: 693
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
10 Miljoner, verkligen?


24 Jan 2018, 23:58
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
Vet inte vad jag tycker är märkligast. Att någon väljer att ställa ut sin relic-samling, som nog endast ett ytterst fåtal andra instrumentsamlare skulle kunna vara intresserade av, eller att det görs på Abba-muséet, som kanske är det folkligaste muséet vi har här i landet. Jag menar, gemene man som diggar Clapton skiter väl lite i att någon i detalj har återskapat han slitna gamla gitarr. Är det inte originalet förstår jag inte varför ett vanligt fan skulle bry sig. Custom shop relics kan ju bara intressera andra gitarrsamlare och sådana som är intresserade av hantverket bakom relicarbete. Och inte fan kan det finnas många sådana i Borlänge?


25 Jan 2018, 00:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Sep 2003, 16:29
Posts: 909
Location: Kiruna
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
hm.....
har svårt att ta han på allvar, har i mina ögon alltid varit en gycklare :)

Anders


25 Jan 2018, 06:07
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
10 miljoner ha ha...

_________________



25 Jan 2018, 08:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
B är bara förnamnet.

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


25 Jan 2018, 08:52
Profile
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
Märkligt. Det är väl bara att gå in t.ex en 4sound-butik så har man möjlighet att kika på en Blackie-replica helt gratis?


25 Jan 2018, 09:26
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
10 miljoner delat på ett 50-tal gitarrer blir ca 200.000 kr per gitarr...

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


25 Jan 2018, 09:27
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
toandfro wrote:
Märkligt. Det är väl bara att gå in t.ex en 4sound-butik så har man möjlighet att kika på en Blackie-replica helt gratis?


Exakt. Väldigt märkligt. Men Clabbe är väl en duktig säljare så han har väl fått någon ansvarig att nappa på idén.
Vad kostade den där Joe Strummer Telen? 7000 kr ny? Om detta inte ens är intressant för gitarrnördar, för vem är det intresssant?


25 Jan 2018, 10:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
Jäklar vad bra han är på att sälja in sig. Han (kejsaren) är förstås naken och de enda som fattar det är såna nördar som vi som hänger här.


25 Jan 2018, 13:15
Profile

Joined: 07 Nov 2008, 13:58
Posts: 1491
Location:
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
Ähh! Ni är bara avundsjuka skulle gärna ha några av dom där hemma :mrgreen:


25 Jan 2018, 16:24
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
46821 wrote:
Ähh! Ni är bara avundsjuka skulle gärna ha några av dom där hemma :mrgreen:


Relic är portförbjudet hos mig! Däremot var jag avundsjuk av bibliska proportioner när Richard Gere sålde sin samling.


25 Jan 2018, 17:02
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
Inget ont om gamle Clabbe, det var faktiskt han som lärde mig allt om elgitarrer! Njaaee, men han skrev en bok i början på 70-talet som jag vill minnas hette "spela elgitarr" där ackord och lite noter blandades med beskrivningar av hur elgitarren fungerar!
Boken lånades hem av lille Pudas och studerades minutiöst!

Dock har jag iakttagit att han inte verkar vara någon fena på att sälja lyx-Les pauler på Blocket! Vissa gitarrer har väl varit lite av följetång på Blocket!
Och den här utställningen han har på Abba museet tycker jag verkar mest som att han inte har någon vidare koll på varken gitarrmarknaden eller populärkultur över huvud taget längre!

_________________
pudas


25 Jan 2018, 17:23
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
pudas wrote:

Dock har jag iakttagit att han inte verkar vara någon fena på att sälja lyx-Les pauler på Blocket! Vissa gitarrer har väl varit lite av följetång på Blocket!!

Det är ju svårt att sälja till dubbla priset av vad grejerna är värda.

_________________



25 Jan 2018, 17:52
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
Mike Leaf wrote:
Det är ju svårt att sälja till dubbla priset av vad grejerna är värda.


Men tänk på alla likes du kommer få på selfien du tar tillsammans med Clabbe när du hämtar gitarren! Klart värt mellanskillnaden.


25 Jan 2018, 20:13
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
Robert wrote:
Mike Leaf wrote:
Det är ju svårt att sälja till dubbla priset av vad grejerna är värda.


Men tänk på alla likes du kommer få på selfien du tar tillsammans med Clabbe när du hämtar gitarren! Klart värt mellanskillnaden.


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


26 Jan 2018, 13:15
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
Robert wrote:

Men tänk på alla likes du kommer få på selfien du tar tillsammans med Clabbe när du hämtar gitarren! Klart värt mellanskillnaden.


Träffat honom vid ett par tillfällen , mycket trevlig herre. Dock var det långt innan ordet 'Selfie' ens var uppfunnet

Den som däremot fastnade på en Selfie var bedragaren som 'köpte' Clabbes gitarr med fake identitet, brottet löstes sen med hjälp
av det bästa verktyget för ändamålet. Facebook

_________________



26 Jan 2018, 15:10
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
Mike Leaf wrote:
Robert wrote:

Men tänk på alla likes du kommer få på selfien du tar tillsammans med Clabbe när du hämtar gitarren! Klart värt mellanskillnaden.


Träffat honom vid ett par tillfällen , mycket trevlig herre. Dock var det långt innan ordet 'Selfie' ens var uppfunnet

Den som däremot fastnade på en Selfie var bedragaren som 'köpte' Clabbes gitarr med fake identitet, brottet löstes sen med hjälp
av det bästa verktyget för ändamålet. Facebook


Åh, minns det där. Ung kille poserar glatt med Clabbes gitarr på fb. Bra att det löstes, fick han tillbaka gitarren?

Matte

_________________
the older I get, the better I was


27 Jan 2018, 11:15
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
clapton71 wrote:
Åh, minns det där. Ung kille poserar glatt med Clabbes gitarr på fb. Bra att det löstes, fick han tillbaka gitarren?

Matte

Tyvärr tror jag inte det.

Kräket dömdes men lär ju knappast ha några tillgångar så det skadeståndskravet är nog värdelöst.

Intressant hur denna utställning och hans samling så totalsågas på detta forum, men i övriga sociala mdier hyllas och uppmuntras, folk verkar verkligen digga Clabbe och hans gitarrer, även gitarrister och folk i musik och nöjessvängen.

Undrar hur det kan bli så?

Är det kanske för att forum är väldigt detaljerade och tycker sig kunna varje detalj, därför är i princip kritiska till allt per default?

Vet många som varit inne här någon gång men aldrig mer pga så mycket negativt gnäll på allt?

ÄÖr själv en gammal grinig gubbe , men ibland är det intressant att fundera på det....

_________________



28 Jan 2018, 10:18
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Nov 2008, 13:58
Posts: 1491
Location:
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
Mike Leaf wrote:
clapton71 wrote:
Åh, minns det där. Ung kille poserar glatt med Clabbes gitarr på fb. Bra att det löstes, fick han tillbaka gitarren?

Matte

Tyvärr tror jag inte det.

Kräket dömdes men lär ju knappast ha några tillgångar så det skadeståndskravet är nog värdelöst.

Intressant hur denna utställning och hans samling så totalsågas på detta forum, men i övriga sociala mdier hyllas och uppmuntras, folk verkar verkligen digga Clabbe och hans gitarrer, även gitarrister och folk i musik och nöjessvängen.

Undrar hur det kan bli så?

Är det kanske för att forum är väldigt detaljerade och tycker sig kunna varje detalj, därför är i princip kritiska till allt per default?



Vet många som varit inne här någon gång men aldrig mer pga så mycket negativt gnäll på allt?

ÄÖr själv en gammal grinig gubbe , men ibland är det intressant att fundera på det....[/

Det var lite så jag tänkte också :mrgreen: men vill inte starta någon pajkastnings tråd jag tycker att det är rätt coolt att han har samlat kopior på kända gitarristers ikoniska gitarrer och gör en utställning av det. Det är ju en omöjlighet att se dessa i orginal. Borde vara en möjlighet för alla gitarr intresserade att kika på ... Bra där Clabbe !! :D


28 Jan 2018, 10:41
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
Kan det kanske vara så att gitarrer av den typen i Clabbes samling är gitarrer som kommer att bli framtidens mångmiljon Dollar samlarobjekt, om säg trettio år?
Gitarrer som sågas, och i dag närmast räknas som halv tramsiga gitarrer för nördigt inbitna idol fans!

Sen kan det kanske vara så att Clabbe faktiskt hittat en ny publik för gitarrsamlingar, en publik som kanske upptäckt att det är kul med gitarrer och dess kopplingar till musiken och dess mega-stjärnor!
Där den traditionella vintagemarknade i dag upplevs som en ointresant, nördig verksamhet för gråa gubbar med stinna plånböcker som älskar att grotta in sig i petitesser!

_________________
pudas


28 Jan 2018, 11:52
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
I vilka sociala medier hyllas Clabbes gitarrsamling?


28 Jan 2018, 12:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
Robert wrote:
I vilka sociala medier hyllas Clabbes gitarrsamling?


Facebook tex...

_________________



28 Jan 2018, 12:25
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
pudas wrote:
Kan det kanske vara så att gitarrer av den typen i Clabbes samling är gitarrer som kommer att bli framtidens mångmiljon Dollar samlarobjekt, om säg trettio år?
Gitarrer som sågas, och i dag närmast räknas som halv tramsiga gitarrer för nördigt inbitna idol fans!

Nja, inte så länge man fortsätter tillverka dom. Men om exkotiska träslag förbjuds helt så kan de nog hålla värdet i alla fall
pudas wrote:
Sen kan det kanske vara så att Clabbe faktiskt hittat en ny publik för gitarrsamlingar, en publik som kanske upptäckt att det är kul med gitarrer och dess kopplingar till musiken och dess mega-stjärnor!
Där den traditionella vintagemarknade i dag upplevs som en ointresant, nördig verksamhet för gråa gubbar med stinna plånböcker som älskar att grotta in sig i petitesser!

Håller med, håller på att ändra uppfattning lite , störde mig på det där med 10 miljoner, men det är väl kanske bra press...

_________________



28 Jan 2018, 12:27
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Nov 2008, 13:58
Posts: 1491
Location:
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
pudas wrote:
Kan det kanske vara så att gitarrer av den typen i Clabbes samling är gitarrer som kommer att bli framtidens mångmiljon Dollar samlarobjekt, om säg trettio år?
Gitarrer som sågas, och i dag närmast räknas som halv tramsiga gitarrer för nördigt inbitna idol fans!

Sen kan det kanske vara så att Clabbe faktiskt hittat en ny publik för gitarrsamlingar, en publik som kanske upptäckt att det är kul med gitarrer och dess kopplingar till musiken och dess mega-stjärnor!
Där den traditionella vintagemarknade i dag upplevs som en ointresant, nördig verksamhet för gråa gubbar med stinna plånböcker som älskar att grotta in sig i petitesser!



Så tänkte jag !


28 Jan 2018, 12:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4130
Location:
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
Jag fattar inte heller gnället alla är vi olika som går igång på olika saker och han verkar ju brinna för sin samling och det är väl ändå det viktigaste.
Sluta surgnälla nu :mrgreen:


28 Jan 2018, 13:44
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Aug 2004, 12:57
Posts: 2604
Location:
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
rifle wrote:
Jag fattar inte heller gnället alla är vi olika som går igång på olika saker och han verkar ju brinna för sin samling och det är väl ändå det viktigaste.
Sluta surgnälla nu :mrgreen:


Men det här är som en konsthall hade en utställning med tavlor från IKEA och Dollarstore. :mrgreen:


28 Jan 2018, 14:06
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrsamling, hmm...
Mike Leaf wrote:
Robert wrote:
I vilka sociala medier hyllas Clabbes gitarrsamling?


Facebook tex...


Var då på Facebook?


29 Jan 2018, 15:11
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 30 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.