View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:23



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Gibson Les Paul Custom Axcess 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Gibson Les Paul Custom Axcess
Blev för ett tag sedan ihop med en LPC Axcess. En riktigt trevlig sak för ögat -iaf enligt broschyrerna. Pga av en hel del på jobbet -samt techande; har jag inte haft tid att bekanta mig ordentligt med gitarren förrän igår. Packade upp, justerade lite grovt och gav den en ordentlig tvåtimmars repa igår. Gitarren lät och fungerade bra: Men definitivt inte tillräckligt bra med tanke på vad det står på prislappen på dessa.

Intryck från igår:
Körde gitarren med orginalsträngarna 010-046 en halva ner. Tonen var mer av det rundare, fylligare slaget. Ganska väntat då kroppen på Axcess har ganska generösa tonkammare under locket. Tonmässigt blev jag imponerad av en mick -som jag historigtvis har lite svårt för: 498T-micken (alnico V) lät fasen riktigt jäkla bra denna gång! Samtidigt som 490R-micken (Alnico II) i stallet lät precis lika underbart som vanligt. I dessa instrument är ju båda mickarna splitbara via push/pull -funktion i tonpotarna. Jag fastnade direkt lite extra för split/tap -funktionen i stallmicken. Speciellt i "Yngwie -köret" tilsammans med min Fender Malmsteen Overdrive pedal. Här fick man ut ett väldigt likt sound -som man får ur Duncans YJM-mickar: vilket överraskade mig mycket. Överlag var speltimmarna en trevlig upplevelse.



Idag var det dags att göra gitarren "min" -och få den att prestera och låta mer som jag vill efter mina specifika krav. Med extra god morgonkaffe i muggen; hamnade gitarren på arbetsbänken:
Image


Dröjde inte länge förrän jag klurade ut varför 498T-mickan (som jag vanligtvis tycker låter för strängt i LP) -betedde sig så annorlunda i denna gitarr. Svaret låg i mickens längre position från stallklackarna. På bilden har jag lagt en vanlig LP-pleka i dess normala position. Så här mycket längre fram ligger micken:

Image

Detta medför att stallmicken plockar upp en betydligt basigare ton -jämfört med en normalpositionerad LP-stall mick. En RIKTIGT TREVLIG överraskning!


Nästa grej var att syna vad fabriken har lämnat efter sig i kroppen efter montering, lack samt polering. Här blev man ju nästan mörkrädd över den sunkiga kvalitën!!!!
Framsidan i Floyd kammaren var hur fin som helst:

Image


Men sedan satte skräckfilmen igång (modell värre):

Image

HELT VANSINNIGA klumpar vad överblivet spån och annat skit; som fabriken inte tyckt att det är någon idé att rensa bort innan lack och polering. Tror att jag satt i en halvtimme med diverse stämjärn för att få bort skiten. ABSOLUT INTE ACCEPTABELT i en gitarr av denna typ! REJÄLT underbetyg åt Gibson här...

...Och det var tyvärr inte heller slut där: Passade givetvis på att byta ut 42 mm orginalblocket i Floyden -mot ett fetare sustainblock; som jag gör i alla mina låsbara darr-plankor. Och här var det hej-å-hå igen av Gibson... Man kan ju bara anta hur kompetent -eller full snubben varit; som borrat hålen för fjäderklon till svajjet...???!!!

Image


Sedan var det dags att ta tag i det viktigaste biten i att mjölka ut ton ur ett instrument: Översadeln. Och var man mörkrädd tidigare; var det fan INGENTING mot vad man lyckats prestera i Gibsonfabriken här!!!! Hela översadeln var alldeles åt H felcentrerad -sett till brädan! Tittar man på bilder från Ex Gibsons hemsida på dessa gitarrer; förundras man REJÄLT över hur intoneringen/klackarna i Floyd -stallen är positionerade. -Visst: Jag syftar på den låga E-klackens position framåt; sett till de övriga klackarna. -Hur FAN intonerar det där korrekt??!! Och svaret är ju förståss: Lyckas man inte centrera en jävla översadel ordentligt på en gitarr; brukar ju ge minst sagt konstiga intoneringslägen på stallet. Här är lite bilder på hur "off" skiten är -i samband med när jag pluggade och borrade om:

Image

Image

Image

Som bilderna visar är både hålen ocentrerade -samt fel vinklade. (Korrekt borrvinkel för Floyd är ju samma som brädans yta.) Jag rengör och optimerar alltid T/R hålet -samt bult dragbricka i alla Gibbar. Dessa brukar ju vara så översölade efter lack -att man knappt kan klämma dit T/R nyckeln ibland. Syns på bild 2 och 3 här ovan.

Som bekant tjatar jag ju alltid om optimala kontaktytor här på Bojen. Förespråkar därför alltid om hur bra mer kontakt ytor är för ton. Skall man tro på denna tes; innebär att man i så fall ska både få mer -samt en stabilare ton ur en Floyd nöt; jämfört med en traditionell nöt på en Gibson. Dock för att uppnå detta; måste också kontakten i Floyd nöten vara lika bra som den är i den traditionella Gibson nöten. Den tonmässiga skillnaden mellan ex bakelit, ben > mot metall; blir då i grova ord vanlig Strata och YJM Strata. Och detta får man genom; att precis som med en vanlig nöt: Ha optimal kontakt mellan nöten och halsen.
Hos Gibson verkar man TOTALT sväva bland molnen idag; när det gäller att få ut tillräcklig ton ur sina instrument med låsbara svajsystem. Ytan under nöten är allt annat utom rak och jämn: Den är TOTALT FÖRSKRÄCKLIGT ojämn & båg. Utöver detta har man vält att schimsa höjden till strängarna med två små metallbitar??!! Resultatet är en ytlig ton modell värre; som DEFINITIVT INTE motsvarar prislappen på instrumentet för fem öre!

Glömde tyvärr att knäppa detta på arbetsbänken. Väljer därför att demonstrera eländet/Gibsons brickor på en lös Ibanez JEM-hals:

Image

Det är alltså två stycken små metallbitar Gibson lagt under Floydnöten? Vad detta innebär för tonmässiga följder för ett instrument; kan nog de flesta spekulera fram till. -VANSINNIGT!!!!

Passade förövrigt på att byta ut knopparna också; så att de inte ligger så högt ovanpå locket. Trivs bättre så:

Image


Nåväl. Efter EN HEL MASSA techande var gitarren äntligen klar. Laddad med ett set Elixir 009-042 strängset och optimalt justerad för mig. (Notera intoneringspositionerna på klackarna i Floystallet -efter att ha ordnat rätt centring på nöten. Ser lite normalare ut va?)

Image

Intryck efter allt detta:
När jag pluggade in gitarren igen; var det givetvis rena förvandlingen. Herregud vilket monster den är!!!! -WOW! Instrumentet bokstavligen matade ner tonen av strängarna i kroppen och halsen. Hela instrumentet bokstavligen ÄGER! Det är det mest rättvisa sättet och beskriva den. Den har helt klart hästlängder med mer ton -jämfört med en traditionell LPC. Hur kan denna konstruktions skillnad ha det undrar man ju? Det är många faktorer som spelar in; men jag skall försöka bena ut detta åt Er:

-Dessa Axcess -plankor med Floyd har en annan halsvinkel -jämfört med traditionella LPC's. Detta positionerar strängarna närmare locket. Detta medför en stabilare ton -samt en tonförbättring. (Notera på översta bilden; att det sitter låga mickramar på båda mickarna. Inte den traditionellt högre LP-ramen på stallmicken.)
-Den extra kontakten från Floyd nöten ger mer ton. Strängspårningen över nöten mot stämskruvarna blir även mer naturlig -sett till den traditionella konstruktionen på huvet.
-Sustainblocket under Floyd plattan bidrar givetvis en hel del. Men jag tror att även utan det fetare blocket skulle en Axcess absolut inte göra bort sig mot en traditionell LPC.
-Tjockleken på kroppen i en Axcess är tunnare än en traditionell LPC. Dock kompencerar den lägre strängbanan över locken och den extra generösa tonkammarna detta på ett smått fantastiskt sätt!

Sedan gitarren blev klar har jag ägnat mig åt att A/B-testa Axcessen mot mina orginalare. Man kan kort säga att jag har gjort precis samma sak som Johan Segeborn gjorde; när man A/B -testade dessa instrument o opimerade mot varandra. I mitt test är det inge snack om att Axcessen har lite "mer" av allt. Axcessen är från 2015; och den har fått åka emot: -LPC 2015, LPC 1987, LPC 1981 -samt LPC 1980.

Mest rättvist är väl traditionell LPC 2015 -mot Axcess LPC 2015:

Image


Skillnader/intryck i att lira Axcess -kontra traditionell LPC:
Alla har väl någon gång lirat på en Pållle -och vet vad det är. Hoppet från traditionell LP -till LPC blir ju ofta det där lilla extra av "mer". Den hänger lite mer och har den där maffigt jämna registret och basen. Viktmässigt tenderar även en LPC väga lite mer. Utöver detta är hoppet inte så mycket större.
Hoppet till en Axcess är däremot betydligt större. Gitarrens vinkel mellan hals och kropp är annorlunda. Det känns lite som Telecaster -fast på LPC-tapp. Kanten i kroppen för underarmen blir betydligt tydligare -samtidigt som gitarren ändå ligger skönare över kaggen pga att den är tunnare -samt har urgröpning för magen på baksidan. Det riktigt större fördelarna kommer förståss från modellnamnet: Axcess. För det är exakt vad man får: Mer axcess. Det är en fröjd att lira på de högsta banden. BETYDLIGT MER kontroll till att verkligen forma tonerna och vibrato -att sjunga mer personligt. Och en optimerad Axcess SJUNGER VERKLIGEN. Det är som att ha en aktiv sustainer i gitarren. (Man ger sig själv gåshud av att lira exempelvis "The loner" med Gary Moore.) Det är så djupt, naturligt och vackert.
I en Axcess hittar man som bekant även ett låsbart svaj av hösta kvalitet. Och tonerna är precis lika naturliga -oavsett hut mycket man väljer att använda det. Det är liksom inte en ton för sig som dör för att man svajjar -utan tonen för en sträng för sig: eller flera tillsammans beter sig precis likadant som på en riktigt bra gitarr utan svaj. Svajjet är väldigt exakt. Påminner pitchmässigt faktiskt väldigt lite mer om EGDE på denna. Riktigt trevligt att handskas med. Splitlägena i mickarna är den stora överraskningen. Speciellt på stallmicken -med dess Alnico V magneter. Splittarna/tapparna i tonkontrollerna gör instrumentet väldigt mångsidigt. Tror att detta är mer nödvändigt än vad många tror. Man vill nämligen inte direkt abonnera på att köpa instrument för 50-papp. Då vill det istället till att om man väljer att göra detta; skall man kunna få en bredare palett att jobba med ur samma instrument.


- Hoppas att detta ger lite hjälp åt alla som funderar på en Axcess. :wink:


/ Jonken


28 Jan 2018, 16:04
Profile

Joined: 21 Sep 2010, 19:50
Posts: 125
Location:
Post Re: Gibson Les Paul Custom Axcess
Redigt snygg den där!! Jag har en standard -08à som jag tycker är fantastisk på alla sätt.
Men du har nu satt griller i huvet på mig...kollade min och ser att jag har nåt under översadeln..ser ut som shims :roll:
Får man fråga hur du fixade bort dessa ? Tänker att om nu ytan var som på din bågnad/ej plan, limmade du dit nåt å fräste det plant igen för att få det rätt?

På min sitter det burstbucker 1 och 2, splitbara, vilket inte verkar vara nåt som går att få tag på direkt vad det verkar. Älskar dessa i denna gitarr och fastnar för det mesta i stallmicken splittad under kompspel och när det är dags för solo kopplar jag bara in bägge spolarna och vips hur fett som helst.

Ska också kolla hur min ser ut under fjäderluckan map rester som bara lackats över...brukar rensa bort lack å sånt under kaviteter på andra guror men denna har låtit så bra att den fått vara som den är hittills..men som sagt går det att få bättre så why not..KALASgitarr är det iaf och denna vinner nog över en Anderson Bulldog Locker som också finns i arsenalen..också en apbra gura!
//R-man


28 Jan 2018, 22:21
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gibson Les Paul Custom Axcess
rocketman wrote:
Får man fråga hur du fixade bort dessa ? Tänker att om nu ytan var som på din bågnad/ej plan, limmade du dit nåt å fräste det plant igen för att få det rätt?
//R-man

Själva schimsbitarna ligger löst i din gitarr. De är klämda mellan halsen och Floyd översadeln. Dessa Schimsars funktion; är att höja upp sadeln; så att strängarna inte tar i det översta (F) bandet på brädan. Om du planerar att fixa något bättre av detta; måste översadeln shimsas på ett annat sätt.

På min gitarr anvämde jag betydligt bättre helshims: https://gmf.jetshop.se/floyd-rose/floyd-rose-parts-original/shims-oversadel-6-st

Dock, för att dessa bättre schims skall ge en förbättring; måste man även se till att se över kontaktytorna som dem kommer att klämmas emot:

- Hyllan i halsen
- Undersidan på Floydsadeln

Ju planare och jämnare båda dessa ytor om schimset är = Ju mer/bättre resultat får man ut av det.

- Hyllan antingen filar du med väldigt raka filar -eller slipar med sjävhäftande sandpapper på en väldigt rak kloss.
- Undersidan på Floydnöten lägger du emot en smärgelduk/slippapper på en helt plan yta.

Känner du dig minsta ovan inför detta; rekommenderar jag starkt att anlita en Tech nära dig för jobbet.

PS: Knäpp gärna en bild på shimsen liggandes på hyllan -när du skruvar loss Floydsadeln. Posta bilden här i tråden. :wink:


/ Jonken


29 Jan 2018, 09:26
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Gibson Les Paul Custom Axcess
En sån vill jag ha :D
Har varit inbiten Floyd-hatare i decennier men på senare år kommit att uppskatta dem, för vad de är och vad de kan göra.


29 Jan 2018, 18:13
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gibson Les Paul Custom Axcess
Goran wrote:
En sån vill jag ha :D
Har varit inbiten Floyd-hatare i decennier men på senare år kommit att uppskatta dem, för vad de är och vad de kan göra.

Dessa tingestar är riktigt bra skit! Det kan jag intyga. Problemet är bara att de KRÄVER en god techs hand; innan de levererar i paritet med prislappen. Och detta innebär ju extra kostander. Dock är man villig att ta detta; har man ett klockrent instrument direkt av översta hyllan.

Har faktiskt haft svajjande musik på programmet idag! Repade in Living Colours - Memories can't wait med klaviatur. JÄKLAR va FETT det var! Låten kombinerar fet dist -med breda, rena ljud. Använder vanligtvis en Valley Arts Standard Pro -eller en Ibanez JEM till denna typ av ljudbild. Men idag fick nya LPC'n vicka. Och som den gjorde det! -FY FAN va bra det funkade. Det var bara att ha halsmicken splittad och stallmicken i serie; sedan bara köra som vanligt med trelägesswitchen. Gitarren stämde inte om sig ett jäkla dugg mot klaviaturen -trots riktigt jäkla ollande på svajjet med lite för fräscha strängar. De snabbare CP-rycken (de ej melodiösa) i som Vernon kör; blev instället YJM för mig på splittad mick. Ville helst köra detta med splittad stallmick. Har dock ännu inte riktigt tillräckligt kompetent motorik att hinna splitta stallmicken tillräckligt snabbt för detta; så det blev på halsmicken istället. Bestände mig dock att byta ut Push/pull potarna -mot push/push -potar framöver. Detta tror jag borde fixa biffen i framtiden.

- Prog-metal är trevligt när det är så där riktigt jäla tight! :wink:


/ Jonken 8)


29 Jan 2018, 20:22
Profile

Joined: 21 Sep 2010, 19:50
Posts: 125
Location:
Post Re: Gibson Les Paul Custom Axcess
Ok Jonken. Jag ska kolla min lite noggrannare vid nästa strängbyte. Men det ser faktiskt ut som det sitter 2 shims på tunna E och 1 på andra sidan.
Rätt stor skillnad på tjockleken mellan E-e alltså och då blir det ju inte lätt att shimsa med den typ du hade från GMF som annars verkar bra.
Underlaget måste ju var "rätt" fräst i förhållande till fretbrädan för att få stränghöjd samma som nu...hmm..verkar knepigt :roll: Attans..


29 Jan 2018, 21:28
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gibson Les Paul Custom Axcess
rocketman wrote:
Ok Jonken. Jag ska kolla min lite noggrannare vid nästa strängbyte. Men det ser faktiskt ut som det sitter 2 shims på tunna E och 1 på andra sidan.
Rätt stor skillnad på tjockleken mellan E-e alltså och då blir det ju inte lätt att shimsa med den typ du hade från GMF som annars verkar bra.
Underlaget måste ju var "rätt" fräst i förhållande till fretbrädan för att få stränghöjd samma som nu...hmm..verkar knepigt :roll: Attans..

Du har förstått detta helt rätt: För att ett hel-shims skall passa; måste man anpassa underlagen som den kläms emellan -att matcha funktionen. Och; ja: Detta låter enkelt; men ÄR i verkligheten betydligt knepigare än man tror.

Samtidigt finns det sällan några enkla, behagligare genvägar; om man strävar efter det "ultimata" eller "perfekta". Det förefaller ofta konstigt; att så många verkar att föredra lägga pengar på annat skit; -istället för att försäkra sig över att grunderna till att börja forma sin egna, unika tonalitet och sound är de absolut bästa möjliga. Dvs: Att ha full koll på att ha sina verktyg 110%; oavsett vad man använder sig av.

Att anlita en duktig tech skall inte behöva kosta mer än max en femhundring + shimsen -för att få det gjort. I min värld är en sådan investering betydligt mer solid och genomtänkt -än att Ex köpa en till beggad pedal....

....Om man själv inte är lite händig förståss....


/ Jonken


29 Jan 2018, 22:07
Profile

Joined: 21 Sep 2010, 19:50
Posts: 125
Location:
Post Re: Gibson Les Paul Custom Axcess
Håller med helt.
Nu sitter jag å funderar på att såga till en träbit som passar under nuten och sedan fräsa/slipa till den i en vinkel som är samma som shimsen är tjocka..lr rättare sagt mäta mellanrummet på kortsidorna av nuten mellan E och e och göra till en kil som motsvarar de måtten. Lite pill och kan vara klurigt i och med att ena sidan blir tunn och kan vilja spricka både vid slipningen lr vid fastklämningen under nuten med hålen borrade i kilen.
Har ett superstenhårt träslag i garaget som kan funka till detta som test. Annars blir det väl att fräsa i metall.. :roll:
Gör ju ingen åverkan på gitarren iaf så det är ju bara att testa.
Nu har man ju fått nåt å fundera på iaf :mrgreen:
//R-man


29 Jan 2018, 22:32
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Gibson Les Paul Custom Axcess
Mycket intressant läsning.
Jäklar vilken stor skillnad i positionering av stallmicken! Det hade man ju aldrig tänkt på innan! Men när man jämför stallen så ser man ju varför...

Tycker att det är en cool modell, och jag gillar verkligen halsinfästningen på dessa.
Testade en ´58 reissue en gång som hade en sån halsinfästning. Det blir ju jäkligt mycket smidigare att spela på de högre banden då..

_________________
http://www.pigsinspace.se


30 Jan 2018, 08:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gibson Les Paul Custom Axcess
Bytte för ett tag sedan mickar i min GLPC Axcess:

Image


Det sitter numera ett set Bare Knuckle Rebel Yell's (Steve Stevens signatur mickar) -i den. Låter ungefär så här:

https://www.youtube.com/watch?v=qum0jkf-bZc
https://www.youtube.com/watch?v=XFth4SYc3TE (metal)

Mina skäl till detta mickbyte:
- Jag ville ha guldkåpor -och en stall spole som hade den bredare 53 mm spacingen över polerna.
- Jag ville ha samma, lite högre output med Alnico 5 magneter (som är kanon när man splittar mickarna): Men jag ville även ha ett kanon sound ur mickarna även för typ ZZ Top -stuff etc.
- Jag ville kunna få mer "kontroll" på volymkontrollerna -genom fetare signal vägar. (BN RY -mickarna är absolut underbara på just detta.)

Har helt klart varit nöjd med valet. Och "nöjd" sagt med ribban lagd superhögt -eftersom Bare Knuckle mickar kostar en slant mer.


/ Jonken


23 Feb 2019, 15:46
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.