View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 00:57



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Lite allmänt meckargnäll 
Author Message

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Lite allmänt meckargnäll
Det var då fan alltså. Jag har hållt på och pulat med en hpd-tele ett tag, och den börjar ta sig. Jag hittade en fasligt snygg kropp på ebay för ett tag sen, som bara blivit ännu snyggare sen jag betsat och oljat den. Är riktigt nöjd med min egen insats.
Men ju närmre kommer till att bli färdigställd, desto mer inser jag vilket slarvigt bygge det är. Hittills har vartenda skruvhål varit för litet och behövts borras upp. Ett av hålen för stallet satt snett, men gick precis att använda efter att det gjorts lite större. Idag skulle jag dra elektronik, och tro fan om inte själva kontrollkaviteten är för smal för att en vanlig CTS-pot skall gå i! Lyckligtvis hade jag ett par japanska potar av mindre modell, men då uppstår nästa problem. Toppen är för tjock för att potar och mickväljare skall nå ända upp. Det blir till att gröpa ur på undersidan med stämjärn. Till sist så har mickväljaren placerats för nära kavitetens vägg, så att hörnet på switchen tar emot. Ännu mer att gröpa ur.
Jag använder standardmekanik, inga konstiga dimensioner. Skruvarna kan jag väl fatta, där kan det ju skilja sig i mått mellan USA och resten av världen, men att kontrollutrymmet var så åt helvete skevt är rent pinsamt för den som byggde kroppen (som enligt egen utsago var proffessionell byggare, ingen amatör). Rent slarv är var det är, som det inte sas ett ord om i annonsen. Har redan hunnit ge betyg på säljaren också, vilket såhär när jag hunnit syna allt lite närmre var på tok för högt.

Jaja, ett argt litet rant såhär på kvällskvisten. Ibland är det det som behövs för att orka fortsätta. I slutändan är det stört kul att bygga ihop gitarrer!


25 Jan 2018, 19:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Lite allmänt meckargnäll
Äääääh, sånt där är ju lite av charmen med HPD. :mrgreen: Fan aldrig nåt som passar rakt av, hehe. Men när man väl borrat och filat så det lirar så märks det ju ändå inte på utsidan.
Det viktiga är att det låter bra och att den är fin att lira på. Kör på! :D


25 Jan 2018, 23:52
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Lite allmänt meckargnäll
Ingenting sitter rätt på min HPD å det är väl lite charmen med det kanske :oops:

Det enda jag är supernoga med är halsinfästning, att stallet sitter som det ska (så det inte är för långt åt ena eller andra hållet) och andra såna saker som FAKTISKT påverkar gitarrens funktion.

Hur jag borrar i skruvar på plektrumskydd är skitsamma :mrgreen:


26 Jan 2018, 09:42
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Lite allmänt meckargnäll
Det känns igen. Även när det känns bra på det stora hela och man egentligen är ganska nöjd med både sig själv och "råvarorna" så slutar det ändå med att man ägnat halva tiden åt att fila, slipa och karva i allting. Både när man bygger förstärkare och gitarrer!


26 Jan 2018, 10:00
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Lite allmänt meckargnäll
Tvåtakt wrote:
Ingenting sitter rätt på min HPD å det är väl lite charmen med det kanske :oops:



Där har vi lite olika förutsättningar. Jag spelar jazz på mina gitarrer, och hela paketet behöver därför se lite belevat ut. Hade jag spelat svett-metal som du hade jag kommit undan med mer ;)

Kroppen var i alla fall fri från frässkägg!


26 Jan 2018, 11:28
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Lite allmänt meckargnäll
Jag har bara köpt HPD från boutique-shopar, kanske därför som allt har passat perfekt? Kroppar från MJT, halsar från Musikraft och Warmoth, mekanik mestadels Callaham, elektronik CTS.
En första Musikraft-hals som jag köpte beggad lämnade lite luft i halsfickan, det var tydligen inte ovanligt på de allra första från Musikraft.

Konsigt nog är tele, som är en så basic konstruktion, pilligare att montera från scratch än strata. Inpassning av kontrollplatta mot pleka, och halsmikens position mot plekan. På strata ges positionerna av plekan, om allt är rätt gjort.

_________________
Image


26 Jan 2018, 12:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Lite allmänt meckargnäll
kjelle wrote:
Jag har bara köpt HPD från boutique-shopar, kanske därför som allt har passat perfekt? Kroppar från MJT, halsar från Musikraft och Warmoth, mekanik mestadels Callaham, elektronik CTS.
En första Musikraft-hals som jag köpte beggad lämnade lite luft i halsfickan, det var tydligen inte ovanligt på de allra första från Musikraft.

Konsigt nog är tele, som är en så basic konstruktion, pilligare att montera från scratch än strata. Inpassning av kontrollplatta mot pleka, och halsmikens position mot plekan. På strata ges positionerna av plekan, om allt är rätt gjort.


Bra prylar brukar funka rakt av. Men jag håller bara delvis med om att tele skulle vara mer besvärligt än strata. Jag foörstår hur du menar tror jag, men det går att komma runt det, gäller att hitta ordningen. Och undvika plekor från WD!

_________________
bneostman@live.se


27 Jan 2018, 01:05
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Lite allmänt meckargnäll
Som jag förstår om jag fattat inlägget rätt så ytbehandlade du kroppen först för att sen montera delarna?
Om så, så är väl det det största misstaget du gjort tycker jag!
Provmontera-justera före ytbehandling oavsett om det är buttick prylar eller lågpris, aldrig säkert att allt passar.

_________________
pudas


27 Jan 2018, 10:34
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Lite allmänt meckargnäll
På alla gitarrmodeller; är det ju tacksamt med en korrekt centerlinje. Dock på en Tele är det extremt irriterande om denna är "off"; då den påverkar så mycket annat. Missar med centerlinjer är också det absolut vanligaste misstaget bland HPD-byggarna. Oftast är det ju så att man måste få bort lack från väggarna i halsfickan; innan man monterar på halsen för första gången.

Ni som byggt ihop HPD-teles: Hur brukar ni lösa monteringen med orginal jacket? Specialverktyg eller "use the force"...? Bukar ni få till det rakt och stabilt? Har genom åren fått se många varianter på riktiga indianare när det gäller detta. :wink:

En annan klassiker i ett HPD-tele bygge; är monteringen är 'stäng ferrulsen' på baksidan av kroppen. Det är inte lätt och lyckas jämnt och rakt x 6 med ochippad lackyta. Och rakhetsprocenten över hållinjen brukar åka ganska 'käpprätt' -om man väljer att själv borra de genomgående hålen.

Det absolut bästa sättet att få översyn på centerlinjer är ju så enkelt: -Sno en sytråd rulle -elle nå; från frun, sambon, morsan, farmor eller mormor. Annars är det bara att ta hatten i handen och gå in på en sybutik och köpa en.

Jag tror att få kan hålla sig från att test trycka in halsen i halsfickan -för att få en bild över hur HPD-bygget kommer att se ut. Men glömmer i sin utlösning och iver att kolla centerlinjen med tråden samtidigt. Och den viktiga linjen i en Tele är ju: Hålla tråd över center översadel till mitten center mitten skruven för stallmontering. Och då skall tråden gå center över 21:a bandet. Gör den inte det; måste man se över väggarna i halsfickan. Även: man har ofta en kanon centerlinje olackat; men den jäveln är helt åt pipan efter lackeringen....


/ Jonken


27 Jan 2018, 10:41
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Lite allmänt meckargnäll
Sladdjacket på tele monterar jag med hjälp av ett litet hjälpmedel; har satt en räcka muttrar på en bult som får gå igenom ”låsbleck” och jack cupen, som sedan dras åt så att blecket rätas ut och fäster i träkanalens väggar.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


28 Jan 2018, 12:09
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 91 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.