View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 09:31



Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive! 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Jag har säkert skapat ohemult för många trådar i ämnet. Så ursäkta om det kommer en till här.

Min rigg består av "gammel-Marshall" och DOD 250 och ibland MJM Foxey Lady (båda maxade) för solon. Obs inte båda stackade utan antingen den ena eller den andra (beror på typen av solo).

Så länge jag spelar på min egen stärkare (eller motsvarande) och ljudteknikern inte vill att jag ska sänka tills grundljudet i det närmaste är rent så är allt fantastiskt. Nu är det emellertid så att många gånger så gör vi gigs där vi bara ska dyka upp med instrument. Och det är ok oftast; man spelar på lite halvruttet ljud ibland men efter första låten tar adrenalinet över och man skiter i hur det låter. :) Man får det att funka helt enkelt. Fast den där gången när jag fick spela på en liten Line6-combo var inte kul alls, det kan jag ju säga... när det som skulle vara tungt komp och det bara lät "flapp flapp" :D Detta hör trots allt till undantagen.

Förra helgen gjorde jag dock ett gig med en Fender Deluxe Reverb utan mastervolym, som lät svinbra när man drog på, vilket vi inte kunde göra just där och då av olika anledningar. Det blev för högt redan när volymen stod på typ 2 1/2. Kort sagt, kompljudet var rent. Räddaren i nöden var att en av mina ODs fick agera komp och sen stackade jag med den andra för solon. Det funkade sisådär.

Detta fick mig att åter igen fundera på om det finns en pedal därute som kan agera som räddaren i nöden i denna typ av lägen? Vi snackar alltså om det finns en pedal som REAGERAR som en Marshall och som funkar att trycka på med en annan pedal före för solon. Det räcker alltså inte med något som LÅTER Marshall, vilket är diametral skillnad enligt min erfarenhet. Jag köpte tex en gång en Wampler Plexi Deluxe för ändamålet och nog LÅTER det Marshall alltid men det reagerar inte så, inte nånstans, och den funkar inte med mina "solopedaler" heller, då skiter ljudet bara på sig. Så jag tror inte jag är ute efter typ "Marshall in a box". Utan som sagt något där ljudet ger samma RESPONS som en Marshall ger. Givetvis helst nåt som låter Marshall också. Förstår ni?

Finns detta? 8) :)

Och det behöver ju inte vara en pedal heller eftersom den ska vara inkopplad hela tiden.


25 Jan 2018, 14:36
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Vinyljunkie wrote:
Jag köpte tex en gång en Wampler Plexi Deluxe för ändamålet och nog LÅTER det Marshall alltid men det reagerar inte så, inte nånstans, och den funkar inte med mina "solopedaler" heller, då skiter ljudet bara på sig. Så jag tror inte jag är ute efter typ "Marshall in a box". Utan som sagt något där ljudet ger samma RESPONS som en Marshall ger. Givetvis helst nåt som låter Marshall också. Förstår ni?

Finns detta? 8) :)
Flera problem med sådan pjäs och det är att den klipper snabbt och hårt och att det inte finns en spänningsmatning som dippar när man spelar högt. Anslag, sustain osv blir inte densamma även om just tonen är likadan(fast det tror jag inte den heller är när jag kollar på schemat). Det blir heller inte detsamma att försöka trycka på en sådan med mer insignal eftersom det inte är ett rör som sitter där och tar emot. Ofta förstärks en redan fizzig dist i tidigare pedal av att den pedalen även producerar mycket fizzel av att den bara har transistorer som klipper som distkälla. Jag har funderat på att bygga en pedal som agerar som den ska dock som man kan ha som reserv till sina stärkare men vet inte om det finns en marknad. Då även med högtalarsimulerad utgång så det fungerar även om det bara står ett PA där man ska spela. Har dock en hel del issues jag måste labba med först som än så länge bara verkar fungera på papperet så inte säkert att det någonsin blir av.

_________________
Johan Hansson


25 Jan 2018, 14:52
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Du borde kolla in Bogner La Grange, bra möjligheter att anpassa till den förstärkaren man råkar köra på, och med en boost som funkar separat (ligger efter OD:n men funkar för sig). Vet inte om du uppfattar den tillräckligt responsiv som en gammel-Marshall, men den känns betydligt mer dynamisk och organisk än Wampler Pinnacle Deluxe.
Bra möjligheter att mejsla in ljudet, och tre gain-områden.

_________________
Image


25 Jan 2018, 15:50
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Tubis wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jag köpte tex en gång en Wampler Plexi Deluxe för ändamålet och nog LÅTER det Marshall alltid men det reagerar inte så, inte nånstans, och den funkar inte med mina "solopedaler" heller, då skiter ljudet bara på sig. Så jag tror inte jag är ute efter typ "Marshall in a box". Utan som sagt något där ljudet ger samma RESPONS som en Marshall ger. Givetvis helst nåt som låter Marshall också. Förstår ni?

Finns detta? 8) :)
Flera problem med sådan pjäs och det är att den klipper snabbt och hårt och att det inte finns en spänningsmatning som dippar när man spelar högt. Anslag, sustain osv blir inte densamma även om just tonen är likadan(fast det tror jag inte den heller är när jag kollar på schemat). Det blir heller inte detsamma att försöka trycka på en sådan med mer insignal eftersom det inte är ett rör som sitter där och tar emot. Ofta förstärks en redan fizzig dist i tidigare pedal av att den pedalen även producerar mycket fizzel av att den bara har transistorer som klipper som distkälla. Jag har funderat på att bygga en pedal som agerar som den ska dock som man kan ha som reserv till sina stärkare men vet inte om det finns en marknad. Då även med högtalarsimulerad utgång så det fungerar även om det bara står ett PA där man ska spela. Har dock en hel del issues jag måste labba med först som än så länge bara verkar fungera på papperet så inte säkert att det någonsin blir av.


Det du skriver förklarar varför jag tyckte den verkade kanon när jag testade den på låg volym före köp.

Nä det är ju frågan om det finns en marknad. Jag är en ivrigt påhejande liten den av marknaden iaf! :)


25 Jan 2018, 15:57
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
kjelle wrote:
Du borde kolla in Bogner La Grange, bra möjligheter att anpassa till den förstärkaren man råkar köra på, och med en boost som funkar separat (ligger efter OD:n men funkar för sig). Vet inte om du uppfattar den tillräckligt responsiv som en gammel-Marshall, men den känns betydligt mer dynamisk och organisk än Wampler Pinnacle Deluxe.
Bra möjligheter att mejsla in ljudet, och tre gain-områden.


Den är en av de pedaler jag har kollat in idag. Även Catalin Dirty Little Secret verkar intressant. Tillverkarna till dessa skriver typ
"closely resembles the feel of a real amplifier", inte bara att det låter Marshall.


25 Jan 2018, 16:01
Profile
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2257
Location: Söderhamn
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Carl Martin - PlexiTone

Två olika mängder gain OCH en volymhöjare på slutet.

Image


25 Jan 2018, 16:07
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Jag har ett par Xtomp,fungerar bra med förstärkarsimuleringen och/eller od/dist-pedal.
Bör inte avfärdas som leksaker,funkar riktigt bra!

http://xtomp.com/

http://xtomp.com/2015/12/16/library/


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


25 Jan 2018, 16:09
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Ju mer jag läser det Tubis skriver desto mer tror jag inte att det jag vill ha finns. Alla dessa pedaler som heter Plexi-nåt, de är säkert lika kassa som Wamplern..


25 Jan 2018, 16:16
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Vinyljunkie wrote:
Alla dessa pedaler som heter Plexi-nåt, de är säkert lika kassa som Wamplern..
Har alltid (utan att prova) varit skeptisk till pedaler som heter Plexi-nånting eller säger sig härma förstärkare. För man spelar ju inte in i ett PA, man har ju ofta redan en stärkare. Och eftersom pedalmakaren inte kan veta vilken förstärkare jag stoppar in pedalutgången i, så kan de ju omöjligt säga att det efterhärmar det ena eller det andra.


25 Jan 2018, 16:47
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
lpstd wrote:
Vinyljunkie wrote:
Alla dessa pedaler som heter Plexi-nåt, de är säkert lika kassa som Wamplern..
Har alltid (utan att prova) varit skeptisk till pedaler som heter Plexi-nånting eller säger sig härma förstärkare. För man spelar ju inte in i ett PA, man har ju ofta redan en stärkare. Och eftersom pedalmakaren inte kan veta vilken förstärkare jag stoppar in pedalutgången i, så kan de ju omöjligt säga att det efterhärmar det ena eller det andra.


Precis. Och jag ger mig fan på att det finns nån 500-kronors Boss-pedal som duger tillräckligt åt mig i jämförelse. :mrgreen:


25 Jan 2018, 17:00
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2563
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
TC Electronic Cinders låter bra i alla fall, billig också.

https://www.youtube.com/watch?v=Yujixmv__NQ


25 Jan 2018, 17:03
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Vinyljunkie wrote:
kjelle wrote:
Du borde kolla in Bogner La Grange, bra möjligheter att anpassa till den förstärkaren man råkar köra på, och med en boost som funkar separat (ligger efter OD:n men funkar för sig). Vet inte om du uppfattar den tillräckligt responsiv som en gammel-Marshall, men den känns betydligt mer dynamisk och organisk än Wampler Pinnacle Deluxe.
Bra möjligheter att mejsla in ljudet, och tre gain-områden.


Den är en av de pedaler jag har kollat in idag. Även Catalin Dirty Little Secret verkar intressant. Tillverkarna till dessa skriver typ
"closely resembles the feel of a real amplifier", inte bara att det låter Marshall.

Jag har haft DLS, och La Grange känns mycket mer som förstärkare, och låter i min mening bättre. DLS låter ju som den gör. La Grange har, förutom det vanliga, Presence Hög/Låg, Channel Blend (skall simulera mix mellan H/L ingång på "förstärkaren), structure (loose-tight) och Variac (brown sound simulering...). Allt detta låter fruktansvärt komplicerat, men är mest finlir på grundljudet. Jag tycker att dom kontrollerna funkar just för att anpassa till den förstärkaren man matar med pedalen, och är ingen katastrof om nån råkar stå fel.

Kolla även Friedman Dirty Shirley, den låter också kanonbra. Kan ställas lite vassare än La Grange, men det kan vara en fördel om förstärkaren inte är så bright.

_________________
Image


25 Jan 2018, 17:24
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Vinyljunkie wrote:
lpstd wrote:
Har alltid (utan att prova) varit skeptisk till pedaler som heter Plexi-nånting eller säger sig härma förstärkare. För man spelar ju inte in i ett PA, man har ju ofta redan en stärkare. Och eftersom pedalmakaren inte kan veta vilken förstärkare jag stoppar in pedalutgången i, så kan de ju omöjligt säga att det efterhärmar det ena eller det andra.


Precis. Och jag ger mig fan på att det finns nån 500-kronors Boss-pedal som duger tillräckligt åt mig i jämförelse. :mrgreen:

Klart att det måste vara en butick-pedal, annas e de latte på riktigt!

_________________
Image


25 Jan 2018, 17:29
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Vinyljunkie wrote:
Ju mer jag läser det Tubis skriver desto mer tror jag inte att det jag vill ha finns. Alla dessa pedaler som heter Plexi-nåt, de är säkert lika kassa som Wamplern..
Typ så ja. Jag har inte sett ett enda schema som adresserar att verkligen återskapa en riktig stärkare alla är bara gjorda med lite olika teknik att skapa dist och sedan lite tonfilter som de som sitter i tex en plexi. CM Plexitone är tex bara en tubescreamer-aktig distkrest med lite tonfilter före. Inget mer inget mindre. Du får nu en massa namedroppar i tråden över olika pedaler som inte gör alls det du frågade efter.

_________________
Johan Hansson


25 Jan 2018, 17:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Det man kan testa är att sätta en expander innan den distpedalen som ska låtsas agera stärkare och en compressor efter. Det skulle möjligen i teorin kunna få det hela att agera lite mer som en förstärkare i feelingen. Men inget jag kan lova så spring inte och köpa massa saker......

_________________
Johan Hansson


25 Jan 2018, 18:30
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Tubis wrote:
Det man kan testa är att sätta en expander innan den distpedalen som ska låtsas agera stärkare och en compressor efter. Det skulle möjligen i teorin kunna få det hela att agera lite mer som en förstärkare i feelingen. Men inget jag kan lova så spring inte och köpa massa saker......


EHX gör en pedal som heter Steel Leather, som inte verkar vara så dyr beggat. Tror jag köper en sån ändå, om inte annat så för namnets skull! :mrgreen:

Men samtidigt så tänker jag att, förutsatt att din teori stämmer, att det borde finnas en pedal som har Expander - OD - Compressor i sig. Men det kanske också bara är önsketänkande?


25 Jan 2018, 18:53
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Vinyljunkie wrote:

Men samtidigt så tänker jag att, förutsatt att din teori stämmer, att det borde finnas en pedal som har Expander - OD - Compressor i sig. Men det kanske också bara är önsketänkande?

Teorin är ju att i en förstärkare som tex Marshall när man spelar högt så expanderar disten och volymen komprimerar. Inte på det sättet som att sätta expander och kompressor dock men med få diststeg som i de flesta pedaler borde det i teorin bli ungefär samma effekt. Dock inget jag någonsin provat så notera tydligt här att det bara är en teori inte exakt vetenskap.

_________________
Johan Hansson


25 Jan 2018, 19:10
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Tubis wrote:
Vinyljunkie wrote:

Men samtidigt så tänker jag att, förutsatt att din teori stämmer, att det borde finnas en pedal som har Expander - OD - Compressor i sig. Men det kanske också bara är önsketänkande?

Teorin är ju att i en förstärkare som tex Marshall när man spelar högt så expanderar disten och volymen komprimerar. Inte på det sättet som att sätta expander och kompressor dock men med få diststeg som i de flesta pedaler borde det i teorin bli ungefär samma effekt. Dock inget jag någonsin provat så notera tydligt här att det bara är en teori inte exakt vetenskap.


Helt klart värt att testa ändå! Tack för tipset!


25 Jan 2018, 19:25
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Billiga boss tipset: Boss od-3


26 Jan 2018, 23:48
Profile

Joined: 31 Jan 2009, 22:33
Posts: 597
Location:
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Det finns ju mängder av pedaler som påstås funka bra med en inte så bright stärkare. Men vad jag skulle vilja ha är en pedal som funkar bra med en inte så bright gitarrist,


28 Jan 2018, 01:57
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 19:02
Posts: 1324
Location: Mothvirgin
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Barber Gain Changer.......punkt! :D

_________________
"Constipated people don't give a crap"


28 Jan 2018, 11:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Chantre wrote:
Men vad jag skulle vilja ha är en pedal som funkar bra med en inte så bright gitarrist,


En sån här kanske? :mrgreen:

Image


28 Jan 2018, 15:47
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
SLA wrote:
Billiga boss tipset: Boss od-3


En sån har jag längst in i pedalskåpet. Kan inte skada att testa nåt man redan har.


29 Jan 2018, 16:00
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Vinyljunkie wrote:
SLA wrote:
Billiga boss tipset: Boss od-3


En sån har jag längst in i pedalskåpet. Kan inte skada att testa nåt man redan har.

men dåså ;)
Var inte ett tips utifrån "Vi snackar alltså om det finns en pedal som REAGERAR som en Marshall och som funkar att trycka på med en annan pedal före för solon"
utan utifrån att det är en BOSS, billig och bättre än den får kredit för.
Använder själv od-3:an för att lyckas få skapligt ljud på låg volym från en super bass, pedalen får stå för crunch och sen skjuter jag på med en vanlig tubescreamer variant typ sd-1, 808..


29 Jan 2018, 16:14
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1792
Location: Röven
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
BOSS - ST-2

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


30 Jan 2018, 00:32
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2993
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Även jag är på jakt efter en liknande distpedal så jag följer tipsen med intresse.
Nån som har erfarenhet av Suhr Riot?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


30 Jan 2018, 12:15
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Lynxtrap wrote:
Även jag är på jakt efter en liknande distpedal så jag följer tipsen med intresse.
Nån som har erfarenhet av Suhr Riot?

Inte så rolig!

Finns i 2 versioner, vanlig och "reworked" ingen låter bra.
Däremot låter Friedman Dirty Shirley aningens bättre.

Svårt att få det låta bra med flera gainsteg,Friedman låter ok, sen har ju Bogner en pedal
som låter hyffsat, alltså mera än ok.
:mrgreen:

Min ide är att köpa en Mad Professor Stone Grey och låta nilo modda om den, det är nog mitt smartaste tips.

_________________
http://www.ergopikk.com


30 Jan 2018, 12:20
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Lynxtrap wrote:
Även jag är på jakt efter en liknande distpedal så jag följer tipsen med intresse.
Nån som har erfarenhet av Suhr Riot?


Vad jag vill minnas av Suhr Riot så är den lik båda de pedalerna jag använder för solon, dvs en transperant overdrive.


30 Jan 2018, 13:17
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
FuriousFingers wrote:
Min ide är att köpa en Mad Professor Stone Grey och låta nilo modda om den, det är nog mitt smartaste tips.


Varför det? Den är ju redan en moddad pedal. Vad ska du modda den till?


30 Jan 2018, 13:19
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Vinyljunkie wrote:
FuriousFingers wrote:
Min ide är att köpa en Mad Professor Stone Grey och låta nilo modda om den, det är nog mitt smartaste tips.


Varför det? Den är ju redan en moddad pedal. Vad ska du modda den till?

Varför ska man köpa en Soldano, den är ju redan en moddad Marshall?...

_________________
http://www.ergopikk.com


30 Jan 2018, 13:26
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 55 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.