View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 12:42



Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive! 
Author Message

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
FuriousFingers wrote:
Lynxtrap wrote:
Även jag är på jakt efter en liknande distpedal så jag följer tipsen med intresse.
Nån som har erfarenhet av Suhr Riot?

Inte så rolig!

Finns i 2 versioner, vanlig och "reworked" ingen låter bra.
Däremot låter Friedman Dirty Shirley aningens bättre.

Svårt att få det låta bra med flera gainsteg,Friedman låter ok, sen har ju Bogner en pedal
som låter hyffsat, alltså mera än ok.
:mrgreen:

Min ide är att köpa en Mad Professor Stone Grey och låta nilo modda om den, det är nog mitt smartaste tips.

Suhr Riot är ju bra på det den utgör sig för att klara, HiGain/Metal. Inte så kul som generell OD. Dirty Shirley tycker jag är en helt annan pedal, svår att jämföra med Riot. Visst kan DS leverera rätt mycket gain också, men låter bäst som midgain i Marshallträsket...
Om du tänker på Bogner La Grange, kolla tidigare inlägg i tråden. Drar åt samma håll som DS, tycker jag. Har alla tre, dock har jag inte jämfört Riot på samma gång som Bogner LG och Friedmans DS. De två senare har jag testat mot varandra.

_________________
Image


30 Jan 2018, 13:28
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Quote:

Suhr Riot är ju bra på det den utgör sig för att klara, HiGain/Metal. Inte så kul som generell OD. Dirty Shirley tycker jag är en helt annan pedal, svår att jämföra med Riot. Visst kan DS leverera rätt mycket gain också, men låter bäst som midgain i Marshallträsket...
Om du tänker på Bogner La Grange, kolla tidigare inlägg i tråden. Drar åt samma håll som DS, tycker jag. Har alla tre, dock har jag inte jämfört Riot på samma gång som Bogner LG och Friedmans DS. De två senare har jag testat mot varandra.

-Precis!
Kan tänka mig att Riot-pedalen lever upp med gainen sänkt och en lätt knuff från en bra boost/buffer.
De flesta pedaler brukar svara bra där.
Men jag tycker Riot-pedalen har en "irriterande" fyrkantig transistorkänsla.
Alltså skillnaden blir väl lika med noll i en bandsituation med fulla rör på fullt blås.

Min röst faller dock på Bogners pedal, dock inte La Grange, utan mera Burnley och Harlow, med Harlow först.
Hade jag haft mycket pengar, hade jag köpte båda utan att tveka, men jag har kommit ganska långt
med mina moddade TS-9 (MAR).

_________________
http://www.ergopikk.com


30 Jan 2018, 13:38
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
FuriousFingers wrote:
Men jag tycker Riot-pedalen har en "irriterande" fyrkantig transistorkänsla.
Alltså skillnaden blir väl lika med noll i en bandsituation med fulla rör på fullt blås.

Den är ju en distpedal, inte en OD. Heter t.o.m. Riot Distorsion Pedal...

_________________
Image


30 Jan 2018, 14:24
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
kjelle wrote:
FuriousFingers wrote:
Men jag tycker Riot-pedalen har en "irriterande" fyrkantig transistorkänsla.
Alltså skillnaden blir väl lika med noll i en bandsituation med fulla rör på fullt blås.

Den är ju en distpedal, inte en OD. Heter t.o.m. Riot Distorsion Pedal...


Många dist/overdrive/fuzz-pedaler heter något helt annat än de låter beroende på hur de används.


30 Jan 2018, 14:31
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Vinyljunkie wrote:

Många dist/overdrive/fuzz-pedaler heter något helt annat än de låter beroende på hur de används.

Visst är det så, men för Riot stämmer ju Distorsion bra, jag tycker att det är svårt att ställa den i crunchläge.

_________________
Image


30 Jan 2018, 14:36
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Alla pedaler crunch/fuzz/distpedaler producerar dist aka distortion som effekten de har, bara olika mängd och övertonsspectra. Så att kalla alla för distpedaler är inte fel rent tekniskt. Bara att industrin någon gång valt att kalla mindre dist i pedaler för overdrive men i förstärkare är det i stället ofta den värsta kanalen som är overdrive aka OD.

_________________
Johan Hansson


30 Jan 2018, 15:02
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Tubis wrote:
Alla pedaler crunch/fuzz/distpedaler producerar dist aka distortion som effekten de har, bara olika mängd och övertonsspectra. Så att kalla alla för distpedaler är inte fel rent tekniskt. Bara att industrin någon gång valt att kalla mindre dist i pedaler för overdrive men i förstärkare är det i stället ofta den värsta kanalen som är overdrive aka OD.

-Vem minns inte det glada 90-talet med pedaler som:

Dod Grungebox
Dod Trashmaster
Digitech Death Metal
Boss Metalzone
Boss Heavy Metal

-Avslutningsvis ett litet citat från Ynwie!
-Det är inte dist jag är ute efter utan gain.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


30 Jan 2018, 15:20
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Tubis wrote:
Alla pedaler crunch/fuzz/distpedaler producerar dist aka distortion som effekten de har, bara olika mängd och övertonsspectra. Så att kalla alla för distpedaler är inte fel rent tekniskt. Bara att industrin någon gång valt att kalla mindre dist i pedaler för overdrive men i förstärkare är det i stället ofta den värsta kanalen som är overdrive aka OD.


Alltså rent tekniskt har du ju rätt men jag tror ändå de flesta fattar vad man menar när en "distpedal" låter, "dist", "overdrive" och "fuzz".

En tubescreamer är för övrigt en fjärde variant i min bok.


30 Jan 2018, 15:24
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
FuriousFingers wrote:
Tubis wrote:
Alla pedaler crunch/fuzz/distpedaler producerar dist aka distortion som effekten de har, bara olika mängd och övertonsspectra. Så att kalla alla för distpedaler är inte fel rent tekniskt. Bara att industrin någon gång valt att kalla mindre dist i pedaler för overdrive men i förstärkare är det i stället ofta den värsta kanalen som är overdrive aka OD.

-Vem minns inte det glada 90-talet med pedaler som:

Dod Grungebox
Dod Trashmaster
Digitech Death Metal
Boss Metalzone
Boss Heavy Metal

-Avslutningsvis ett litet citat från Ynwie!
-Det är inte dist jag är ute efter utan gain.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Protesterar å det grövsta. Inget var glatt på 90-talet. :evil:

Och Boss Heavy Metal är en 80-talspedal.


30 Jan 2018, 15:26
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Vinyljunkie wrote:
Tubis wrote:
Alla pedaler crunch/fuzz/distpedaler producerar dist aka distortion som effekten de har, bara olika mängd och övertonsspectra. Så att kalla alla för distpedaler är inte fel rent tekniskt. Bara att industrin någon gång valt att kalla mindre dist i pedaler för overdrive men i förstärkare är det i stället ofta den värsta kanalen som är overdrive aka OD.


Alltså rent tekniskt har du ju rätt men jag tror ändå de flesta fattar vad man menar när en "distpedal" låter, "dist", "overdrive" och "fuzz".

En tubescreamer är för övrigt en fjärde variant i min bok.

Har ännu inte stött på någon dist-pedal som låter bra.
Den enda distpedal jag har ägt, köpt och sålt var en Folkesson Raptor,
som faktiskt är en overdrive.
:mrgreen:

Appropå fuldist, findist och Suhr Riot med fyrkantsdist...

_________________
http://www.ergopikk.com


30 Jan 2018, 15:27
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Ber också om ursäkt till de som har köpt en Suhr Riot ver:1 och ver:2.
Mitt omdöme är bara min personliga reflektion och åsikt.

Jag är alltså inte sponsrad av någon konkurrerande verksamhet. :D

_________________
http://www.ergopikk.com


30 Jan 2018, 15:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
FuriousFingers wrote:
Den enda distpedal jag har ägt, köpt och sålt var en Folkesson Raptor,
som faktiskt är en overdrive.

Faktiskt? Alltså är det helt upp till tolkning vad som ska kallas för det ena eller det andra.

_________________
Johan Hansson


30 Jan 2018, 15:37
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Tubis wrote:
FuriousFingers wrote:
Den enda distpedal jag har ägt, köpt och sålt var en Folkesson Raptor,
som faktiskt är en overdrive.

Faktiskt? Alltså är det helt upp till tolkning vad som ska kallas för det ena eller det andra.

Jepp, Folkesson har fattat grejen!

Mängder med gain, och återhållsam dist.
Man vill inte att det ska börja fuldista a la boss-geting svärm (se ovanstående fina 90-tals tips)...
:mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


30 Jan 2018, 15:44
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
FuriousFingers wrote:
Jepp, Folkesson har fattat grejen!

Mängder med gain, och återhållsam dist.
Man vill inte att det ska börja fuldista a la boss-geting svärm (se ovanstående fina 90-tals tips)...
:mrgreen:

Att använda gain som beteckning på dist är även det totalt felaktigt rent teknisk. Gain är ett beteckning på hur mycket ett förstärkarsteg ökar signalen från ingång till utgång. Distortion, overdrive, fuzz osv limiterar signalökning alltså begränsar gain.

Image

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 30 Jan 2018, 16:04, edited 1 time in total.



30 Jan 2018, 15:55
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
FuriousFingers:

Alla tycker inte lika. De finns de som har annat ljudideal än du.


30 Jan 2018, 15:56
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Vinyljunkie wrote:
FuriousFingers:

Alla tycker inte lika. De finns de som har annat ljudideal än du.

Du menar fuzz, lättöl och korkade brudar?

_________________
http://www.ergopikk.com


30 Jan 2018, 16:11
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Tubis wrote:
FuriousFingers wrote:
Jepp, Folkesson har fattat grejen!

Mängder med gain, och återhållsam dist.
Man vill inte att det ska börja fuldista a la boss-geting svärm (se ovanstående fina 90-tals tips)...
:mrgreen:

Att använda gain som beteckning på dist är även det totalt felaktigt rent teknisk. Gain är ett beteckning på hur mycket ett förstärkarsteg ökar signalen från ingång till utgång. Distortion, overdrive, fuzz osv limiterar signalökning alltså begränsar gain.

Image

Mycket fin bild!

_________________
http://www.ergopikk.com


30 Jan 2018, 16:13
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Verkar som jag fick det att dra iväg lite snett med Suhr Riot.
Min upplevelse är att "marshall"- och "plexi"-pedaler tenderar att vara (vad jag kallar) distpedaler, med mycket gain, tajt respons, mer fokus på högre mellanregister, osv. Kanske feltänkt av mig där.
Det är mer en sån pedal jag söker. Glöm det, det är inte min tråd :)

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


30 Jan 2018, 17:10
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Tubis wrote:
Att använda gain som beteckning på dist är även det totalt felaktigt rent teknisk. Gain är ett beteckning på hur mycket ett förstärkarsteg ökar signalen från ingång till utgång. Distortion, overdrive, fuzz osv limiterar signalökning alltså begränsar gain.


Iofs lite av en definitionsfråga kanske. Varje signalsteg har ju sin gain(-faktor), och i princip krävs ju mycket gain tidigare i kedjan för att få ett efterkommande steg att dista. Dist skapar man ju inte med endast ett förstärkarsteg.
Därför har det väl blivit så att man i praktiken avser försteg när man talar om gain ("high gain-förstärkare"), och det har spridit sig till pedalvärlden också. De flesta såna förstärkare och pedaler har följaktligen också en ratt som heter "gain".

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


30 Jan 2018, 17:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Lynxtrap wrote:
Dist skapar man ju inte med endast ett förstärkarsteg.

Jodå, det sker ofta i pedaler. ta Boss tex Metal zone. Ett steg, om man nu inte ska vara så petig att det inne i en operationsförstärkare är flera steg, men i dessa sammanhang anses det vara ett steg. Efterföljande klippdioder till jord har ingen förstärkning.
Det jag menade var att när man i förstärkarsammanhang pratar om gain så är det just hur mycket mer signalen ökar. Inte att gain är ett annat namn på dist. Det blir knepigt när man använder tekniska termer i ett samtal om den ena menar gain och den andra menar dist. Tex har ju en så kallad clean boost med gain. Och när MXR skriver gain på sin eq-pedal menar de inte dist utan signalökning.

_________________
Johan Hansson


30 Jan 2018, 18:07
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Tubis wrote:
Lynxtrap wrote:
Dist skapar man ju inte med endast ett förstärkarsteg.

Jodå, det sker ofta i pedaler. ta Boss tex Metal zone. Ett steg, om man nu inte ska vara så petig att det inne i en operationsförstärkare är flera steg, men i dessa sammanhang anses det vara ett steg. Efterföljande klippdioder till jord har ingen förstärkning.
Det jag menade var att när man i förstärkarsammanhang pratar om gain så är det just hur mycket mer signalen ökar. Inte att gain är ett annat namn på dist. Det blir knepigt när man använder tekniska termer i ett samtal om den ena menar gain och den andra menar dist. Tex har ju en så kallad clean boost med gain. Och när MXR skriver gain på sin eq-pedal menar de inte dist utan signalökning.


Jo jag är i princip med, men no gain no pain :) I en förstärkare är ju mängden gain i början av kedjan och upplägget med flera försteg avgörande för hur mycket dist man får. Om man t.ex jämför en plexi med en jcm800 när vi nu talar om Marshall (kommer aldrig ihåg de korrekta sifferbeteckningarna på de olika kretsarna), eller en SLO100.

Mängen gain i försteget är ju oerhört mycket större i de senare, även om man givetvis inte tar ut max ur varje steg eller får proportionell volymökning ur slutsteget.

Och förstås är det tokigt att säga att ”det var ett ljud med mycket gain”. Men har man en förstärkare med en himla massa dist så är det väl rätt givet att man har en massa gain (signalökning) i en del av kretsen också.

Hur pedaler funkar är främmande värld för mig, men nog krävs det väl att man i nån form har ett förstärkande komponent som överstyr en efterkommande komponent?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


30 Jan 2018, 23:14
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Jag kör med suhr Riot till min laney klipp 100, låter magnifilkt !

Trådstartaren borde testa boss st 2 ;)

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


31 Jan 2018, 01:22
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Lynxtrap wrote:
Jo jag är i princip med, men no gain no pain :) I en förstärkare är ju mängden gain i början av kedjan och upplägget med flera försteg avgörande för hur mycket dist man får. Om man t.ex jämför en plexi med en jcm800 när vi nu talar om Marshall (kommer aldrig ihåg de korrekta sifferbeteckningarna på de olika kretsarna), eller en SLO100.

Mängen gain i försteget är ju oerhört mycket större i de senare, även om man givetvis inte tar ut max ur varje steg eller får proportionell volymökning ur slutsteget.

Och förstås är det tokigt att säga att ”det var ett ljud med mycket gain”. Men har man en förstärkare med en himla massa dist så är det väl rätt givet att man har en massa gain (signalökning) i en del av kretsen också.

Hur pedaler funkar är främmande värld för mig, men nog krävs det väl att man i nån form har ett förstärkande komponent som överstyr en efterkommande komponent?

Man kan få ut lika mycket dist med väldigt mycket mindre gain genom att helt enkelt ha lägre headroom i stegen, så gain är inte helt detsamma som mängden dist. I pedaler där man använder operationsförstärkare som har 1000gainfaktor används ofta den som enda gain och diststeg, allt i ett. Se tex TS. Lägger du till fler dioder i serie över TS opamp så har du ökat headroomet och får ut mindre dist fast med exakt samma gain.

_________________
Johan Hansson


31 Jan 2018, 10:49
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Någon Marshallrackpreamp? Har du tur så kanske stärkaren du får låna har en ampingång.Nu har jag för mig att de låter väldigt transistor, men för att vinkla debatten till annan lösning.
(Din beskrivning av Line6 combon stämmer precis btw. Låter helt rätt, svara helt fel på spelet)


06 Feb 2018, 19:56
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Fortsatt sök efter räddaren i nöden-overdrive!
Köpte en Mooer Black Little Secret. Den var billig, låter och funkar hyfsat inte sämre än nåt annat för ändamålet (stacka DOD och MJM i den funkar) och är så liten så att den får plats överallt och kan åka med på alla gig.


27 Feb 2018, 18:16
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 55 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.