View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 12:56



Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Instrumentval hos turnerande gitarrister 
Author Message

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Instrumentval hos turnerande gitarrister
Jag brukar (liksom många er er andra) följa Premier Guitars "Rig Rundown" på Youtube. Jag brukar ofta tänka på hur få av alla gitarrister som använder Fender Stratocaster på sina turnéer. Det är BETYDLIGT fler Les Pauls ochTelecasters som visas upp. Även Gretsch känns nästan vanligare. Jag menar, Stratocaster är väl den vanligaste gitarren som finns? Nu har jag såklart ingen statistik i detta, men om det är så: vad tror ni det beror på? Säljs det mer av andra modeller? Är Stratocastern en opålitlig gitarr att ha med på en turné? Dålig Mojo för en scenartist? Jag hade nog själv haft ett gäng Telecaster om jag åkte på en turné eftersom de är rätt pålitliga saker, men jag använder oftare Stratocaster i studio.

Discuss!!


24 Jan 2018, 13:15
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Instrumentval hos gitarrister
Det enda som skulle kunna tänkas vara mer opålitligt på en strata vs tele, LP etc är väl darrpinnstallskonstruktionen, och det finns ju hardtail strator i så fall.
Nä, om din teori nu stämmer (vilket jag inte observerat, men jag räknar ju å andra sidan inte på vad som är vanligast :wink: ), så är det enda jag kan tänka mig att det skulle kunna bero på, att stratan varit så vanlig genom rockhistorien att den liksom blivit tråkig som scengitarr.
Lite skojigare med nåt ovanligare kanske, men då skulle väl både LP och Tele ratas också???


24 Jan 2018, 13:37
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Instrumentval hos gitarrister
holmis63 wrote:
Det enda som skulle kunna tänkas vara mer opålitligt på en strata vs tele, LP etc är väl darrpinnstallskonstruktionen, och det finns ju hardtail strator i så fall.


Finns ju inget som hindrar att byta ut svajet mot något som håller stämningen bättre. Floyd tex.


24 Jan 2018, 13:56
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Instrumentval hos gitarrister
Vinyljunkie wrote:
holmis63 wrote:
Det enda som skulle kunna tänkas vara mer opålitligt på en strata vs tele, LP etc är väl darrpinnstallskonstruktionen, och det finns ju hardtail strator i så fall.


Finns ju inget som hindrar att byta ut svajet mot något som håller stämningen bättre. Floyd tex.


Då är det ju inte en strata längre, utan en racergura utan egentlig identitet?


24 Jan 2018, 14:33
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Instrumentval hos turnerande gitarrister
Kanske en massa hipsters och bohemer som tycker Stratan är för svennig? :)
Eller countrymusiker som kör Tele och Gretsch.
Eller hårdrockare som vill ha Gibson eller räcergura.
Även bland bluesgubbar är ju Gibson vanligare när det kommer till kritan.
Samma med jazz.
50-talsrockers och rockabilly, då blir det typ Gretsch igen, eller kanske en Jazzmaster.

När jag tänker efter så kanske Stratan helt enkelt faller lite mellan stolarna. Det är den perfekta allround-gitarren, men många yrkesmusiker är ganska nischade och väljer en annan gitarr.
Kvar blir dansbanden. :mrgreen:


24 Jan 2018, 14:42
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Instrumentval hos turnerande gitarrister
På scen skall det vara lite attityd, Stratocasters är ju rätt tråkiga till utseendet egentligen.
LP och Tele känns lite kaxigare på något sätt och passar kanske därför bättre.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


24 Jan 2018, 14:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Instrumentval hos turnerande gitarrister
Har en vän som skulle köpa en ny gitarr och frågade mig om råd. När jag frågade om han har nån idé om ungefär vad han är ute efter sa han "vet inte riktigt, men inte en strata" med motiveringen att det känns som att strata är det alla spelar på och han ville att det skulle kännas mer som "hans" gitarr. Det slutade med att han köpte en Les Paul.

Han är iofs inte turnerande musiker så det är väl kanske inte den mest relevanta storyn men jag tror ändå många känner så, stratan har varit nån slags "standard" under så lång tid att den tappat lite identitet, både i amatörers och professionellas huvuden.
Sen är det ju också en fråga om mode helt enkelt.


24 Jan 2018, 16:16
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Instrumentval hos turnerande gitarrister
Harvester wrote:
På scen skall det vara lite attityd, Stratocasters är ju rätt tråkiga till utseendet egentligen.
LP och Tele känns lite kaxigare på något sätt och passar kanske därför bättre.

Använd en vänsterstrata, om du är högerhänt, det är attityd, och samtidigt liiiiite patetiskt....


24 Jan 2018, 16:19
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Instrumentval hos turnerande gitarrister
Goran wrote:
Harvester wrote:
På scen skall det vara lite attityd, Stratocasters är ju rätt tråkiga till utseendet egentligen.
LP och Tele känns lite kaxigare på något sätt och passar kanske därför bättre.

Använd en vänsterstrata, om du är högerhänt, det är attityd, och samtidigt liiiiite patetiskt....

:mrgreen: :mrgreen:


24 Jan 2018, 16:45
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Instrumentval hos gitarrister
Mer opålitlig gitarr att turnera med än en LP kan man ju knappt hitta (jo, en SG kanske).
Menar, titta argt på den och huvudet åker av.

Jag tror att din uppfattning om dessa rundowns kommer mer av vilka du väljer att titta på än vad som används.


holmis63 wrote:

Då är det ju inte en strata längre, utan en racergura utan egentlig identitet?


Jag gissar att du skämtar?

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


24 Jan 2018, 16:51
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Instrumentval hos turnerande gitarrister
Harvester wrote:
På scen skall det vara lite attityd, Stratocasters är ju rätt tråkiga till utseendet egentligen.
LP och Tele känns lite kaxigare på något sätt och passar kanske därför bättre.


Okeeej.... de två gubbigaste gitarrerna som finns tycker du alltså har..... attityd. Det är ju tur att smaken är som baken iaf.


24 Jan 2018, 17:01
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Instrumentval hos turnerande gitarrister
No offence, men jag tror det är fel på urvalsmaterialet: Premier Guitars Rig Rundown ger, av en eller annan anledning,
en felaktig bild av verkligheten.

Mina egna subjektiva observationer ger inte stöd åt Premier Guitars bild. Strator är och förblir svinvanliga på scen.


Last edited by Cabretta on 24 Jan 2018, 17:14, edited 1 time in total.



24 Jan 2018, 17:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Instrumentval hos turnerande gitarrister
Jag gillar strator, men de är lite speciella så jag har aldrig riktigt lyckats bli kompis med dem. LP och Tele är lite rakare och rockigare helt enkelt. Passar mig bättre. Just nu i alla fall.


24 Jan 2018, 17:12
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Instrumentval hos turnerande gitarrister
Vinyljunkie wrote:
Harvester wrote:
På scen skall det vara lite attityd, Stratocasters är ju rätt tråkiga till utseendet egentligen.
LP och Tele känns lite kaxigare på något sätt och passar kanske därför bättre.


Okeeej.... de två gubbigaste gitarrerna som finns tycker du alltså har..... attityd. Det är ju tur att smaken är som baken iaf.

Gubbighet är ju såklart attityd. Vore så inte fallet, så vore det väl bara att lägga ner vid 40 och lägga sig ner och vänta på att ta ner skylten.


24 Jan 2018, 17:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Instrumentval hos turnerande gitarrister
Vinyljunkie wrote:
Harvester wrote:
På scen skall det vara lite attityd, Stratocasters är ju rätt tråkiga till utseendet egentligen.
LP och Tele känns lite kaxigare på något sätt och passar kanske därför bättre.


Okeeej.... de två gubbigaste gitarrerna som finns tycker du alltså har..... attityd. Det är ju tur att smaken är som baken iaf.

Nu var det dessa modeller som togs upp och de har mer attityd än Strata tycker jag.
Häng en Strata på Zakk Wylde får vi hur häftig han ser ut!
Har personligen inget emot Strata, har själv två.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


24 Jan 2018, 17:18
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Instrumentval hos turnerande gitarrister
Ha ha. I min bok finns det INGEN gitarrist som ser lika fång ut som Zakk Wylde, med eller utan strata..


24 Jan 2018, 17:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Instrumentval hos turnerande gitarrister
Vinyljunkie wrote:
Ha ha. I min bok finns det INGEN gitarrist som ser lika fång ut som Zakk Wylde, med eller utan strata..

Zakk är hård!

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


24 Jan 2018, 17:29
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Instrumentval hos turnerande gitarrister
Cabretta wrote:
No offence, men jag tror det är fel på urvalsmaterialet: Premier Guitars Rig Rundown ger, av en eller annan anledning,
en felaktig bild av verkligheten.

Mina egna subjektiva observationer ger inte stöd åt Premier Guitars bild. Strator är och förblir svinvanliga på scen.


Hur menar du? Jag tycker de har väldigt brett urval på vilka de intervjuar. Och jag brukar titta på det mesta. Alltid kul att se vilka prylar folk använder.

Nä, som sagt inga riktiga konkreta bevis eller så för min fråga. Men när det handlar om artister som bara använder EN gitarr så är just denna gitarr sällan en Strata. Om det handlar om artistister som under intervjun går fram till ett större skåp med gitarrer så kanske där finns en Strata, men det brukar vara den gitarr som hänger lite längre in. Gitarren man bara tar fram för någon enstaka låt eller så. Väldigt sällan att det är huvudinstrumentet.

Jag känner mig rätt o-cool med min Stratocaster. En Fano av valfri modell eller en Gretch skulle kännas betydligt mer rätt på scen. Men om jag fått välja EN gitarr att ha med så hade det nog varit en Tele. Av snygghetsskäl och för att den funkar till väldigt mycket. Och är pålitlig. Och går inte sönder i ett flygplan.


24 Jan 2018, 17:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Instrumentval hos turnerande gitarrister
Vet inte vad du avser med turnerande musiker, menar du enbart "storfräsare" med >2000 pers i publiken typ?

Om man tar alla gigande musiker med publik på 50 pers eller mer så är det verkligen ingen brist
på strator i arsenalen. Sen om de anser att stratan är deras förstahandsval eller inte ska jag låta vara
osagt.

Ett fenomen jag tycker mig se är att man kan lugnt spela på en mex eller japan strata/tele, men inte många skulle komma
på tanken att giga ens för 20 pers på en Epihone LP. Vad nu det kan bero på, det är ju på intet sätt dåliga grejer.

Tror det är mycket mode och fåfänga bakom vilka gitarrer man visar på scen. Om nån börjar med en grej så är det OK sen.
Vet inte vem som var först, men Sven Zetterberg spelade Gould 335, och efter det dök det upp rätt många såna guror i tämligen
stora sammanhang.


24 Jan 2018, 18:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Instrumentval hos turnerande gitarrister
Ok men hur många nutida giggande gitarrister känner vi till då med strata som förstahandsval?

1. Yngwie
2. Blackmore
3. Clapton (eller är han helt döv och lagt ner nuförtiden?)
4. Adrian Smith
5. Mark Knopfler

fyll på ni som kan


24 Jan 2018, 18:33
Profile
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: Instrumentval hos turnerande gitarrister
Reine Fiske i Dungen (och en massa andra band) kör ju med en gammal strata som knappt håller ihop åtminstone.


24 Jan 2018, 18:42
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Instrumentval hos turnerande gitarrister
Vinyljunkie wrote:
Ok men hur många nutida giggande gitarrister känner vi till då med strata som förstahandsval?

1. Yngwie
2. Blackmore
3. Clapton (eller är han helt döv och lagt ner nuförtiden?)
4. Adrian Smith
5. Mark Knopfler

fyll på ni som kan


Jeff Beck
John Mayer (förr i alla fall)
Eric Johnson
Carl Verheyen
Clas Yngström
Andy Summers (läste att strata är det han spelar mest nu)
Joe Walsh (kör mycket strata, vet inte om det är huvudguran dock)
The Edge (samma där)
Allen Hinds (samma)
JJ Marsh?
Conny Bloom
Ry Cooder (när han spelar blues)
Daryl Stuermer
Bonnie Raitt
Scott Henderson
Robert Cray
David Gilmour
Josh Klinghoffer
Robbie Robertson
Buddy Guy
Kenny Wayne Shepherd
Michael Landau
Walter Trout
John Squire (mkt strata på senare liveklipp i alla fall)
Dominic Miller
Nile Rodgers


Last edited by bummer on 25 Jan 2018, 08:10, edited 1 time in total.



24 Jan 2018, 18:56
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Instrumentval hos turnerande gitarrister
Bob Dylan (gitarrist ? :oops: )
Ronnie Wood
Martin Belmont
Steve Gibbons
Richard Lloyd
Tom Verlaine
Lenny Kaye
Jimmy Rip
Mike Barbwire
Richard Thompson


24 Jan 2018, 23:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Instrumentval hos turnerande gitarrister
Cabretta wrote:
Bob Dylan (gitarrist ? :oops: )


Nåja. Han spelar iaf bättre gitarr än han spelar munspel..


25 Jan 2018, 13:10
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Instrumentval hos turnerande gitarrister
snutstrut wrote:
Jag brukar (liksom många er er andra) följa Premier Guitars "Rig Rundown" på Youtube. Jag brukar ofta tänka på hur få av alla gitarrister som använder Fender Stratocaster på sina turnéer. Det är BETYDLIGT fler Les Pauls ochTelecasters som visas upp. Även Gretsch känns nästan vanligare. Jag menar, Stratocaster är väl den vanligaste gitarren som finns? Nu har jag såklart ingen statistik i detta, men om det är så: vad tror ni det beror på? Säljs det mer av andra modeller? Är Stratocastern en opålitlig gitarr att ha med på en turné? Dålig Mojo för en scenartist? Jag hade nog själv haft ett gäng Telecaster om jag åkte på en turné eftersom de är rätt pålitliga saker, men jag använder oftare Stratocaster i studio.

Discuss!!


Tror många i de större banden föredrar Humbuckerbestyckade gitarrer PÅ STORA SCENER, sen har dom ju kanske en budget att köpa lite dyrare gitarrer för.
Stratan kanske inte är så 'inne' just nu heller att stå på scen med.

_________________



25 Jan 2018, 13:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Instrumentval hos turnerande gitarrister
2/3 på scen här med Nisse och Little.

Image

_________________
/Anders


25 Jan 2018, 13:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Instrumentval hos turnerande gitarrister
bilden ovan säger ju allt :mrgreen:
den och clapton från samma tid...80-talet var det så mycket strata att det känns passe just nu, mest en modegrej, nått är hett ett tag tills ingen orkar se det mer..
kanske bra tid att se förbi detta o köpa några bra just nu?


25 Jan 2018, 13:57
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Instrumentval hos gitarrister
holmis63 wrote:
Vinyljunkie wrote:
Finns ju inget som hindrar att byta ut svajet mot något som håller stämningen bättre. Floyd tex.


Då är det ju inte en strata längre, utan en racergura utan egentlig identitet?


:|

Så... Om det finns hundra strator, och en blir Floydad...
Sticker har då 99 standard-Strator fortfarande mer identitet än Floydad?

En hardtail strata har ju mer identitet än standard strata eftersom det inte finns lika många.

Förstår verkligen inte hur du tänker där.

Eller 24-bands strata?
Mycket mer identitet än standard 21- eller 22-bands strata!
Image


25 Jan 2018, 14:02
Profile

Joined: 03 Jan 2018, 18:32
Posts: 50
Location: Göteborg
Post Re: Instrumentval hos turnerande gitarrister
Jag skulle inte säga att Stratocaster är mindre pålitlig än annat, jag tror inte att det är det som är grejen.
Stratan är säkert den vanligaste gitarr hos amatören av en enkel anledning.
Oftast man börjar att spela med tanken att man vill härma en artist och därför köpa Samma gear.
Och de mest populära har spelat stratocaster såsom Hendrix, Clapton, Gilmour etc..
Sen när man blir duktig, kanske man blir mer öppet till andra gitarrer och artister och lyssnar på allt gear med nya öron.
Detta kan leda till massa annat än vad man startade med.
Proffs spelare oftast har flera gitarrer för olika jobb och minst en Tele,
en Les Paul och en 335 för att man kan spela nästan allt med dem.
En tänkevärd skillnad mellan proffs och amatörer är syn på Gibson och Fender.
Många amatörer tycker att Gibson är dåligt men många proffs spelar flera Gibson.
Och många amatörer tycker om Fender CS när proffs föredrar cloner från Suhr eller SVL, bland annat.
Nästan alla föredrar vintage instrument men köper nya grejer när de turnerar mycket för att spara på deras favorita vintage grejer.


Last edited by Vinceletah on 25 Jan 2018, 15:16, edited 1 time in total.



25 Jan 2018, 14:49
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Instrumentval hos turnerande gitarrister
Strata behöver ligga i malpåse ett tag tills alla gömt Clapton, bossen o andra gubbar..
sen ska nån cool unge börja för att slippa gubb LP o sånt

Strängen var bara före sin tid..


25 Jan 2018, 14:55
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], LLacrobat and 62 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.