View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 05:39



Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Gitarren brummar, jordfel? 
Author Message

Joined: 09 Aug 2016, 00:23
Posts: 15
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Har nu testat alla förslag och kommit fram till detsom ni kunniga människor antagligen redan insett:
Gitarren är ett kaos invändigt med dålig skärmning, onödigt långa kablar, bristfällig lödning och säkerligen dålig hårdvara.
Således har jag beställt nya kablar, potar, skärmmaterial och switch för att helt enkelt blåsa ur den helt och börja från början. Grundkänslan jag har i det mesta jag gör är att göra det rätt från början...och det är väl lite latheten som tagit över när man letar genvägar och plåstrar lite här o var.
Stort tack för alla utförliga svar! Jag har dessutom lärt mig en helt del knep och knåp jag inte tänkt på alls :D

Återkommer med en rapport imorgon när jag fått i allt såvida postnord gör sitt jobb.
/Jimmy


25 Jan 2018, 14:03
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Musikanten wrote:
Andra orsaker till brum kan vara dålig kvalitet på instrumentkabel där skärmen runt innerledaren är för gles.
Brum kan även orsakas av potentialskillnad mellan skyddsjordad utrustning, om man t.ex. använder olika vägguttag samtidigt
till sammankopplade enheter i anläggningen, s.k. jordloop.

/ Ingvar
Jordloop kan dock uppstå var som helst man ger nollan en chans att få inducerade cirkulerande strömmar och behöver inte vara ens anslutet till nätet. Så en bra ingenjörskonst är att aldrig ha några helt enkelt. Vilket är väldigt lätt i en monolina som inte har någon egen nätanslutning som gitarren. Gitarren är dessutom ultrakänslig eftersom signalen man vill ha är väldigt låg och den sedan ska passera massa komprimerande steg i förstärkare och pedaler så störningen blir högre i förhållande till ens ton ut ur högtalaren än den var i gitarren pga att den aldrig blir komprimerad för att den trots allt är ganska låg. Av denna anledning så hörs ju störningar alltid mycket värre ju mer dist man har eftersom dist och kompression går hand i hand i våra gitarrförstärkare. Så att vara rigorös med allt från första instans är vägen att gå.

_________________
Johan Hansson


25 Jan 2018, 14:19
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Om man köper en begagnad gitarr och den brummar på detta vis kan man också misstänka att någon tidigare ägare
har meckat med elektroniken och glömt att ansluta den ledande skärmfärgen till en jordpunkt.
I sådana fall gör den skärmfärgen mera skada än nytta. Så en multimeter att mäta sådana saker med bör finnas hos varje gitarrmeckare.

_________________
- Ingvar -


28 Jan 2018, 14:52
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 85 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.