View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:40



Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Gitarren brummar, jordfel? 
Author Message

Joined: 09 Aug 2016, 00:23
Posts: 15
Post Gitarren brummar, jordfel?
Har fått tag i en telecaster som tyvärr visar sig har lite problemas med brum.
Mikarna är bytta till Seymor Duncan Quarter Pound tele set.
Jag har gått igenom den, men är inte superduktig på den elektriska biten.

Potarna är 250k.

Såhär ligger det till:
Den brummar mer än den ska, helt klart.
Mikarna låter svinbra i övrigt, men jämfört med andra guror jag har brummar den oförlåtligt mycket.

Tar jag i någon metalldel/sträng slutar det direkt, så det är väl nåt jordproblem antar jag?
Det går en jordkabel från poten till undersidan av stallet som verkar sitta rätt, men jag får känslan av att
något är felkopplat.

Någon teknisk själ som kan se något fel?
Lödningarna är inte supersnygga men sitter bra såvitt jag kan se.

(Det är två bilder om man scrollar nedåt)
https://imgur.com/a/q6EEG


24 Jan 2018, 03:02
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Är du lödkunnig så löd båda mickarna, en i taget, till utgångsjacket (som då ska vara löstaget). Brummar det då är det micken/mickarna, vilket jag misstänker, dessa är ju rätt överlindade.


24 Jan 2018, 16:22
Profile

Joined: 09 Aug 2016, 00:23
Posts: 15
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Okey, menar du att mikarna är trasiga dvs?
De har ju prisats för att vara rätt tysta när man läser nämligen.

Ser allt okej ut på bilderna enligt dig?

Tack för svar!


24 Jan 2018, 20:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Skärmmaterial ska mig veterligen vara jordat annars kan det skapa mer problem än man hade från början om den helt enkelt har en ospecifik potential i förhållande till din krets nolla.. Tänker på kopparfolien där med oskärmade kablar som går längs den. Kan du inte försöka fästa jorden till stallet på något bättre sätt än bara att den trycks mot det när stallet är fastskruvat som jag antar är läget eftersom den ligger där löst nu. Ett riktigt usel sätt att jorda iom att det bildas oxid på saker om det inte trycks riktigt hårt mot. Om det är olödbart material så förslår jag att skruva fast det.
För övrigt om din swicth lägger bägge mickarna i humbucking mode i något läge och brummet försvinner så är det ju mickarna som plockar upp skiten i singlecoiläge.

_________________
Johan Hansson


24 Jan 2018, 21:18
Profile

Joined: 09 Aug 2016, 00:23
Posts: 15
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Tack för ett utförligt svar!!
Kopparfolien satte jag i själv som en ren chansning så problemet fanns där innan och är detsamma utan folien som med tyvärr... Mikswitchen är samma som original på denna och är gjord för två single coil och påverkar inte heller oljudet alls vilket läge man än sätter den i.

Nuddar jag någon metalldel själv så slutar det brumma, har dock inte superkoll på hur jord funkar helt och hållet men det känns helt klart som ett jordproblem. Hur man åtgärdar det är dock nåt jag inte alls har kunskap om.

Kabeln till stallet verkar funka bra eftersom utan den blir det bara ännu värre. Sen sitter lindad kring ena stallskruven för tillfället så kontakt har den nog...
Kan det vara någon av potarna som är dåliga? De funkar som de ska utan skrap etc. men vet inte hur en dålig pot ter sig i ljudet).


24 Jan 2018, 21:48
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
cendarien wrote:
Tar jag i någon metalldel/sträng slutar det direkt, så det är väl nåt jordproblem antar jag?
Det går en jordkabel från poten till undersidan av stallet som verkar sitta rätt, men jag får känslan av att
något är felkopplat.

Om det slutar brumma när du jordar dig själv har du för dålig skärmning av kablarna från mickar till potar osv.
Skärma in allt med kopparfolie eller aluminiumfolie och jorda folien till stallet med en sladd.
Ingen signalkabel får ligga oskärmad i gitarren!

_________________
- Ingvar -


Last edited by Musikanten on 24 Jan 2018, 22:33, edited 2 times in total.



24 Jan 2018, 21:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Kan någon förklara varför man praktiserar oskärmad kabel till singelcoils? Är det för att man anser att störningar från kablaget ändå dränks av mickens störningar?

_________________
Johan Hansson


24 Jan 2018, 22:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
cendarien wrote:
T
Kan det vara någon av potarna som är dåliga? De funkar som de ska utan skrap etc. men vet inte hur en dålig pot ter sig i ljudet).

Om potens släp har dålig kontakt med kolbanan som går till micken kan man få mer oväsen för störningar som plockas upp av kablaget till stärkaren då inte jordas ner av gitarrmickens låga resistans relativt till förstärkarens ingångsresistans. På samma sätt kan störningar bli värre när du drar ned din volympot, värst på hälften, fast då är det inget fel.

_________________
Johan Hansson


24 Jan 2018, 22:16
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Tubis wrote:
Kan någon förklara varför man praktiserar oskärmad kabel till singelcoils? Är det för att man anser att störningar från kablaget ändå dränks av mickens störningar?

Tror det bara är lathet. Blir billigare dessutom. Samma sak med oskärmade kabelkanaler.

Jag har skrivit ett dokument som handlar om problem med brummande elgitarrer och elbasar.
Försökte att ladda upp det här, men forumet godkände tydligen inte uppladdning av doc-filer.

_________________
- Ingvar -


24 Jan 2018, 22:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Musikanten wrote:
Tubis wrote:
Kan någon förklara varför man praktiserar oskärmad kabel till singelcoils? Är det för att man anser att störningar från kablaget ändå dränks av mickens störningar?

Tror det bara är lathet. Blir billigare dessutom. Samma sak med oskärmade kabelkanaler.


Tänkte på att köper man sig en humbucker så är det ju som regel jordad kabel men med SC verkar det väl mer "aldrig" vara det? En mick med lägre resistans som i SC gör ju kablaget efteråt givetvis mindre känsligt men ändå.....

_________________
Johan Hansson


24 Jan 2018, 22:37
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Det gick att ladda upp min doc-fil komprimerad.
Så de som är intresserade kan ladda ner den. Det finns några saker som man bör tänka på vid brum-problem.

Attachment:
Brummande elgitarr eller bas.zip [4.14 KiB]
Downloaded 365 times

_________________
- Ingvar -


Last edited by Musikanten on 24 Jan 2018, 22:59, edited 1 time in total.



24 Jan 2018, 22:54
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Musikanten wrote:
Attachment:
Brummande elgitarr eller bas.zip

Du skulle lagt det på pdf de vill jag ska köpa office....

_________________
Johan Hansson


24 Jan 2018, 22:59
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Aha!
Du kan inte packa upp en zip och jag kan inte göra en PDF. :cry:

_________________
- Ingvar -


24 Jan 2018, 23:02
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Musikanten wrote:
Aha!
Du kan inte packa upp en zip och jag kan inte göra en PDF. :cry:

Jodå packa upp zippen kan jag men inte öppna filen i den pga brist på programvaran. Finns givetvis open office så det är ju inget problem egentligen. Får installera något i morn så jag kan komma åt lectyren

_________________
Johan Hansson


24 Jan 2018, 23:06
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Du verkar vara bekant med lite av varje, men kanske kan det hjälpa någon annan som inte vet hur problemet ska lösas.

_________________
- Ingvar -


24 Jan 2018, 23:08
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Musikanten wrote:
Du verkar vara bekant med lite av varje, men kanske kan det hjälpa någon annan som inte vet hur problemet ska lösas.
Jag lär mig nya saker hela tiden så ska med nöje läsa din input när jag får upp filen.

_________________
Johan Hansson


24 Jan 2018, 23:13
Profile

Joined: 09 Aug 2016, 00:23
Posts: 15
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Känns ju konstigt att man ska behöva linda mikarnas kablar, har läst rätt mycket om dem och det verkar inte vara nåt vanligt problem för andra som har köpt dem. Menar bara att det känns som att felkällan borde vara annat än att mikarna levereras med oskärmade kablar, eller :?:
Men bara för att klara ut en sak för egen del, allt sitter rätt kopplat enligt vad ni kan se osv, så jag kan stryka den punkten på listan? :?


24 Jan 2018, 23:54
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Vem har sagt att kablarna ska lindas?
Å andra sidan hade det visserligen blivit mindre brum, men att skärma allt utrymme där kablarna går är den bästa lösningen.

Att kolla om allt är rätt kopplat med hjälp av de bilderna är inte lätt. Jag kan se att en röd sladd går till kåpan på en pot
och den andra änden hänger i luften. Om switchen är rätt kopplad är omöjligt att bedöma.
Om du bodde i närheten av mej skulle jag gärna hjälpa dej med problemet. :|

_________________
- Ingvar -


25 Jan 2018, 00:37
Profile

Joined: 09 Aug 2016, 00:23
Posts: 15
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Läste lite för hastigt, sorry :D
Okey, provar att skärma allting.

Den röda kabeln är någon form av jord som går från tonpoten till undersidan av stallet. Den satt lindad runt en av skruvarna som skruvar fast stallet i kroppen.
Är som sagt inte supertekniker så jag menade mer om lödningarna mellan potarna och vidare till mikarna sitter rätt osv, men sånt kanske man inte bara ser rakt upp och ner :|

Switchen funkar fint och väljer rätt mik i rätt läge osv.

Prövar och återkommer.
Synd att du inte bor utanför Norrtälje... verkligen skitschysst att erbjuda dig!
Det smarta är väl att lämna in den till nån guratekniker men jag tänkte att det kanske var en ”den där sitter fel”-lösning på problemet, haha!

Tack!


25 Jan 2018, 00:53
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Prova gärna med att linda mik-sladdarna runt varandra. Om du blir nöjd då, så har du sparat lite jobb.
Om inte, så vet du vad som måste göras. Och glöm inte att all folie ska kopplas till närmaste "jordpunkt" t.ex. stall. :D
Lycka till!

_________________
- Ingvar -


25 Jan 2018, 01:07
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Nu när det inte är skärmade kablar någonstans tycker jag du i alla fall ska praktisera korta kablar. Som det är nu är det en väldigt massa onödigt långa signalkablar som inte har något skydd från din radierande kroppshydda. Inte bara mickkablarna utan kabeln ut till telejacket är väldigt lång. Jag skulle dock bytt denna mot skärmad kabel.
Ska man vara fanatisk så ska man även sätta alla jordar i en stjärna på volympoten. Tex jorden från telejacket ska sitta så nära den krets som sänder signalen ut dvs volympoten.
När potarna även är ihopbundna med skärmaterialet under(vilket de väl är ser ut så eller är det bara blank plast?) ska inga andra potkåpor länkas samman via tåt för då har du små jordloopar som kan ge störningar om det induseras störningsfält i dem. Det kan då flyta ström i jorden aka jordloop.Bryter man loopen kan inte strömmen cirkulera och då heller ingen störning. Man kan se potkåpor switchkåpa och skärmmaterialet under som ett chassi och där får endast signaljorden sitta fast mot den vid en enda punkt. Bästa val då just volympotens kåpa. Så skulle jag gjort detta skulle jag flyttat korden från telejacket till volymkåpan och sedan dragit tonkontrollens jord med en tåt i stället alternativ låtit den gå via skärmmaterialet under enbart, dock är det inte helt puritant att låta skärmen vara återledare för signal men det brukar fungera för någon enstaka sak när det är korta sträckor. Kondingen gör ju att det inte blir någon loop. Tåt kräver ju att man lyfter kondingen från chassit så blir lite extra krångel och absolut inte nödvändigt vid så här korta sträckor. Att ha jordtåtar mellan alla potchassin gör man om det inte finns skärmmaterial under som länkar samman dem, eller ja....JAG gör det. Samma visa praktiserar jag sedan genom hela förstärkaren för exakt samma princip gäller det. Då blir det tyst som i graven. .
Sen om det löser ditt problem vet jag ej för det kan ju vara något fel på något eller så plockar helt enkelt mickarnas lindning upp störningen och då finns det inget att göra. Men att vara fanatisk från början med kopplingen gör det enklare att utesluta problem.

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 25 Jan 2018, 11:02, edited 4 times in total.



25 Jan 2018, 10:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Här hittade jag en bild så jag slapp rita själv. Stjärnjord vid volympoten av samtliga kabeln till telejcakt skärmad skärmen är där jord. Kondingen från poten ton går direkt över till stjärnan på volympoten så ingen loop skapas. Detta gäller enbart om materialet under är ledande och länkar samman alla mickkåpor och switch
http://www.northwestguitars.co.uk/conte ... gram_2.jpg

_________________
Johan Hansson


25 Jan 2018, 10:54
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Tubis wrote:
Kan någon förklara varför man praktiserar oskärmad kabel till singelcoils? Är det för att man anser att störningar från kablaget ändå dränks av mickens störningar?

Skärmad kabel till single coils gör inte så stor brum-skillnad, däremot "snor" skärmat lite diskant pga kondensatoreffekten.
Annars tror jag nog Leo Fender experimenterade med skärmat, men inte fann det värt besväret.


25 Jan 2018, 12:12
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Goran wrote:
Tubis wrote:
Kan någon förklara varför man praktiserar oskärmad kabel till singelcoils? Är det för att man anser att störningar från kablaget ändå dränks av mickens störningar?

Skärmad kabel till single coils gör inte så stor brum-skillnad, däremot "snor" skärmat lite diskant pga kondensatoreffekten.
Annars tror jag nog Leo Fender experimenterade med skärmat, men inte fann det värt besväret.

De korta stumparna snor försumbart lite. Back in the days hade man ju inte alls de gainnivåerna i förstärkarna som i dag och det är ju där störningar förstärks upp. Att single coils över lag har lägre output än HB gör ju bara saken värre iom att signal to noise ration blir sämre.

_________________
Johan Hansson


25 Jan 2018, 12:19
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Intressant! Jag har en Jazzmaster som är routad som en gammal, dvs med mässingsskärm i cavitys som är sammanlänkade med sladd mellan sig. Borde ju bli en enorm jordloop och visst brummar det ibland. Men det kan vara så att jag faktiskt lött en sladd som sammansluter allt mot poten. Sladden från stallet har alltid förbryllat mig dock, måste kolla.


25 Jan 2018, 12:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Så här har jag skrivit i mitt zippade dokument som tydligen var lite problematisk att ladda ner:


Quote:
Reflektioner angående problem med brummande el-basar och gitarrer.

Bra att komma ihåg:

Om det brummar mindre när du rör vid jordade detaljer på instrumentet såsom stall, strängar eller outputjack, så handlar det i regel om otillräcklig skärmning av instrumentets interna elektronik.

Din kropp fungerar ungefär som en antenn som plockar upp ett svagt växelspänningsfält från el-ledningar i omgivningen.
Detta fält överförs kapacitivt från din kropp till elektroniken i gitarren eller basen.
Därefter går det vidare till outputjacket tillsammans med pickup-signalen och därmed till förstärkarens ingång.
När du rör vid strängar eller stall, jordas din kropp och störningarna överförs inte längre till instrumentet.
Därför minskar brummet eller upphör.

Det kan avhjälpas genom att förbättra skärmningen i instrumentet där elektroniken finns.
Lösningen är att klä utrymmet med kopparfolie eller elektriskt ledande färg.
Den skall anslutas med kabel till en jordpunkt i instrumentet.
Detta gäller alltså kapacitivt kopplade störningar.

Det kan även förekomma störningar, t.ex. från nättransformatorer eller andra magnetiska fält.
Dessa störningar påverkar mickarna induktivt och är riktningskänsliga.
Därmed kan man avgöra vilken typ av störningar det är.

Andra orsaker till brum kan vara dålig kvalitet på instrumentkabel där skärmen runt innerledaren är för gles.
Brum kan även orsakas av potentialskillnad mellan skyddsjordad utrustning, om man t.ex. använder olika vägguttag samtidigt
till sammankopplade enheter i anläggningen, s.k. jordloop.

/ Ingvar

_________________
- Ingvar -


Last edited by Musikanten on 25 Jan 2018, 13:16, edited 1 time in total.



25 Jan 2018, 12:52
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
En viktig detalj när det gäller Leo Fenders eventuella "experiment" med skärmning i sina gitarrer
bör man tänka på att USA sedan urminnes tider har 117 Volt 60Hz i sina elnät.
Alltså blir störningarna från nätet ungefär dubbelt så starka hos oss eftersom vi har 230 Volt.
Så de´så...

_________________
- Ingvar -


25 Jan 2018, 13:02
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Lånar tråden. Vad är fel på min nya Vintage V6?
Brummar lika mycket i alla lägena, plus att det knäpper och sprakar hela tiden.


25 Jan 2018, 13:10
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
bummer wrote:
Lånar tråden. Vad är fel på min nya Vintage V6?
Brummar lika mycket i alla lägena, plus att det knäpper och sprakar hela tiden.

Svårt att säga direkt. Om guran är fabriksny borde det ju vara lokala störningar utifrån, t.ex. närheten till järnvägen.
Eller också förstärkaren...

_________________
- Ingvar -


25 Jan 2018, 13:21
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gitarren brummar, jordfel?
Musikanten wrote:
bummer wrote:
Lånar tråden. Vad är fel på min nya Vintage V6?
Brummar lika mycket i alla lägena, plus att det knäpper och sprakar hela tiden.

Svårt att säga direkt. Om guran är fabriksny borde det ju vara lokala störningar utifrån, t.ex. närheten till järnvägen.
Eller också förstärkaren...


2 km till närmaste järnväg. Ingen av de andra gitarrerna sprakar såhär. Spelar rent (noll dist). Testat olika kablar. Mellanmicken ska vara reverse wound/reverse polarity, just för att vara hum cancelling. Tror t o m att hals/mellan-läget brusar mest. Måste ju vara knas. Nej, är nog nån kines som lött fel :mrgreen:
Gitarren får åka tillbaks. Gillade inte radiusen heller, 12", får ont när jag spelar.


Last edited by bummer on 25 Jan 2018, 23:00, edited 2 times in total.



25 Jan 2018, 13:42
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.