View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 09:55



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Fjuttig E-sträng på akustisk bas 
Author Message
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Fjuttig E-sträng på akustisk bas
Jag har en fin akustisk Furch-bas som mest står och dammar, men idag plockade jag fram den. Och påmindes om hur jäkla fin den är, men också om dess största brist, nämligen att E-strängen låter rätt tunn och skrällig jämfört med övriga strängar.
Det är som om kroppen är för liten för att få nån resonans så lågt i registret, så det enda man hör är övertonerna. A däremot låter fett och fint.
Jag har sen länge dämpat strängarna med skumgummi precis framför stallsadeln och det hjälper en del. Men inte fullt ut.

Finns det något jag kan göra åt saken? Kanske köra slipad sträng på bara E? Eller finns det slipade strängar som är extra lämpliga för akustiska instrument? Man vill ju inte förlora all topp så det låter gummisnodd. Nu sitter det bronsspunna strängar på den.


23 Jan 2018, 21:46
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Fjuttig E-sträng på akustisk bas
Klent intresse för en så kufisk fråga, vilket man kan förstå. :mrgreen: Hur som helst har jag nu dämpat E-strängen ännu mer med riktigt stumt cellgummi precis framför sadeln och det blev mycket bättre. Vilket är lite märkligt.
Det verkar som att övertonerna som skapas när strängen får svänga helt fritt dämpar den rena bastonen på något sätt. Visst blir sustainen bättre, men bara i det övre registret. Efter ~2 sekunder är grundtonen tvärdöd och bara övertoner återstår.
Med dämpgummit blir det mer "thump" och ännu lite kortare sustain, men tonen är mycket renare och djupare. Övertonerna dämpas i stor mån bort och grundtonen verkar inte påverkas nämnvärt.

Tror jag ska prova ett set Thomastik Jazz vid tillfälle. När jag köpte såna sist så satt de på en P-bas och lät fenomenalt, men var för slappa för den spelstil jag hade när jag repade. Nu sitter jag mest hemma och plinkar mjukare, och där kan de nog komma till sin rätt. Om jag minns rätt så lät de "kontrabas" på ett helt annat sätt än andra flatspunna strängar, förmodligen för att de har nån slags fibermantel mellan ytterlagret och själva kärnan.


26 Jan 2018, 00:04
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10864
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Fjuttig E-sträng på akustisk bas
Att byta strängar är en bra ide.
Vill du ha mer botten men inte förlora allt av toppen är Nylon Tape Wound en väldigt bra sträng (http://www.daddario.com/DADProductFamil ... amilyid=20).
Det är en elbas sträng, men funkar kanon på AK.

Det är extremt vanligt problem på Ak basar att E inte hänger med, ännu värre på akustiska 5:or, där det i princip aldrig funkar.
Tunnare tjocklek brukar kunna hjälpa, lite beroende på om den låter trist för att den är för lättdriven eller för tungdriven.

När du säger slipade gissar jag att du menar Flat Wounds? Släta som en jazzsträng (som folk ofta kallar slipade, men de inte är det).
Du kommer att förlora väldigt mycket topp med såna.
Kör du den med piezo och alltid inpluggad kan man hämta tillbaka attack och topp där.
Men för akustiskt spel (oinkopplad) funkar det rätt kass.

Half rounds är bättre då (de är slipade, kanske såna du menade?). Men jag tror du skulle tycka att du förlora för mycket topp då också.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


26 Jan 2018, 11:53
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.