Ljudbojen.com
http://ljudbojen.com/

Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
http://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=118415
Page 1 of 2

Author:  Shoegazers Anonymous [ 23 Jan 2018, 12:13 ]
Post subject:  Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

Behöver bara 2 st då det är en specialmodell, men jag vill ha några riktigt bra. Och med bra vet jag inte riktigt vad jag menar då det är väldigt individuellt, men man kan väl säga att jag vill att de ska låta bra (vad det nu innebär) och vara pålitliga och tåla vibrationer mm. Låta bra är ju subjektivt, men många vurmar ju för NOS osv, så något ligger det väl i det, eller inte.

Vad hade ni rekommenderat?

Idag kör jag på JJ 12ax7s - någon high gain variant varav ett av dem ska vara i v2 då det var balanserat - vad detta nu innebär. Tyvärr vet jag inte vilket av dem som är det, går det att mäta sig till med multimeter på ngt sätt? Dum fråga kanske, men man vet aldrig. Jag har även två Tung Sol. Har svårt att säga skillnaden på dem ljudmässigt.

Author:  Goran [ 23 Jan 2018, 13:04 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

TAD tycker jag är väldans bra, jämn kvalitet.

Author:  pudas [ 23 Jan 2018, 14:35 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

Jag vet att jag är ute på mycket djup vatten nu, men som jag fattat det så ska det inte vara någon skillnad i ljud i sig mellan olika fabrikat då ett rörs beteckning tex "12ax7" beskriver rörets tekniska och mekaniska egenskaper.
Dock så är min erfarenhet att det kan skilja i olika rörs benägenhet till mikrofoni, att tjuta vid högre volymer.

Author:  woodstock [ 23 Jan 2018, 14:45 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

pudas wrote:
Jag vet att jag är ute på mycket djup vatten nu, men som jag fattat det så ska det inte vara någon skillnad i ljud i sig mellan olika fabrikat då ett rörs beteckning tex "12ax7" beskriver rörets tekniska och mekaniska egenskaper.
Dock så är min erfarenhet att det kan skilja i olika rörs benägenhet till mikrofoni, att tjuta vid högre volymer.


Definitionen på starköl är en alkoholhalt över 3,5 %, alltså är alla starköl samma?

Author:  Tubis [ 23 Jan 2018, 15:15 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

Det finns en kapacitans mellan anod och galler som påverkar ljusa toner om ett höggainande rör matas från en högimpedanskälla vilket det oftast gör i en gitarrförstärkare. Jag tror de som hävdar att alla rör är likadana för att de mäter likadant inte brytt sig om denna utan bara mäter strömflödet i röret vid en en lägre frekvens. Det krävs inte mycket skillnad i denna kapacitans för att ge klart hörbara skillnader i ton. Därav är vissa rör vassa och vissa middiga.

Author:  LieMfB [ 23 Jan 2018, 15:23 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

Haha, nu är du ute på djupt vatten, pudas!

Jag tror att idealet är att alla rör med en viss betäckning låter likadant, men jag har definitivt märkt skillnad i ljud när jag bytt mellan olika (och förklaringen kan säkert vara till stor del den som Tubis skriver om). Ofta är dock skillnaderna små, så det beror lite på hur noga man är och hur vältränat öra man har.

Author:  pudas [ 23 Jan 2018, 15:24 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

woodstock wrote:
Definitionen på starköl är en alkoholhalt över 3,5 %, alltså är alla starköl samma?


I och med att trådens skapare valde att posta i Bojens allmänna forum så antog jag att han ville hålla sin fråga på en mer lekmannamässig nivå, än om han postat i Bojens rörsnack forum.
Mitt svar var rent subjektivt och baserat bara på mina personliga erfarenheter som musiker, inte som elektronikingenjör / tekniker.

Author:  woodstock [ 23 Jan 2018, 15:31 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

Särskilt utvalda (dyrare) balanserade rör till fasvänaren (v2 här) är mindre viktigt. En frisk 12AX7:a är redan tillräckligt balanserad, fasvändaren blir ändå aldrig perfekt balanserad. Fasvändaren är hyggligt balanserad i en AC30, "svansresistorn" har ett högt värde för att kompensera för att det inte finns någon negativ slutstegsåterkopling.

Hör man eller märker ingen skillnad är det ingen skillnad. Electro Harmonix och Tung Sol reissue har samma tillverkare och är helt snarlika i konstruktionerna. Tung Sol är så att säga version 2.1 av samma rör under ett annat varumärke. Hela Tung Sol-sortimentet har annars lite eller inget att göra med de ursprungliga Tung Sol-rören, mer än designen på kartongen rören kommer i. Ett annat snarlikt rör från samma tillverkare är Sovtek 12AX7WB.

Möjligen kan man hitta ett något mer ihåligt/rundare/varmare ljud med Sovtek 12AX7WA eller JJ ECC83. Kanske upptäcker man ett lite klarare ljud med TAD 12AX7A-C som är ett kinesiskt rör som säljs under många olika varumärken, TAD ger åtminstone någon form av kvalitetsgaranti.

Sovtek LPS och JJ ECC803 är två "ong plate-rör. Man kan uppleva skillnader mellan dessa och andra i highgainförsteg. De "låter mer Marshall", mer kontrollerad distorsion med jämnare övertoner bas-diskant. Mer chrunch i en Marshall 2203 istället för mer overdrive med tex TAD 12AX7A-C. Detsamma kan gälla om man har cross over -master i sin AC30.

Author:  woodstock [ 23 Jan 2018, 15:33 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

pudas wrote:
woodstock wrote:
Definitionen på starköl är en alkoholhalt över 3,5 %, alltså är alla starköl samma?


I och med att trådens skapare valde att posta i Bojens allmänna forum så antog jag att han ville hålla sin fråga på en mer lekmannamässig nivå, än om han postat i Bojens rörsnack forum.
Mitt svar var rent subjektivt och baserat bara på mina personliga erfarenheter som musiker, inte som elektronikingenjör / tekniker.


Det är av just det skälet du anger som jag använde starköl som exempel.

Author:  FuriousFingers [ 23 Jan 2018, 15:59 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

Varför starköl när det finns brännvin.

:mrgreen:

Author:  FuriousFingers [ 23 Jan 2018, 16:01 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

Om jag ska vara allvarlig är 12Ay7 ett utmärkt rör att förstega med.
Passar utmärkt med en Ac30/Deluxe/Bandmaster etc...

Om man spelar rock/metal är wxt+ ett budgetalternativ båda extremena av varianten 12ax7.

Author:  Tubis [ 23 Jan 2018, 16:24 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

FuriousFingers wrote:
Om jag ska vara allvarlig är 12Ay7 ett utmärkt rör att förstega med.
Passar utmärkt med en Ac30/Deluxe/Bandmaster etc...

Om man spelar rock/metal är wxt+ ett budgetalternativ båda extremena av varianten 12ax7.
12ay7 är inte en variant av 12ax7 det är ett helt annat rör. Att det anges som direkt utbytbart betyder endast att inte saker börjar ryka om man gör det. De dramatiska ljudkskillnader du hör är pga att det är just är ett helt annat rör och därmed är inte kringkomponenterna inställda för detta på samma sätt som ditt 12ax7 plus att det är lägre gain i den rörtypen.

Author:  gretschen [ 23 Jan 2018, 16:36 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

woodstock wrote:
pudas wrote:
Jag vet att jag är ute på mycket djup vatten nu, men som jag fattat det så ska det inte vara någon skillnad i ljud i sig mellan olika fabrikat då ett rörs beteckning tex "12ax7" beskriver rörets tekniska och mekaniska egenskaper.
Dock så är min erfarenhet att det kan skilja i olika rörs benägenhet till mikrofoni, att tjuta vid högre volymer.


Definitionen på starköl är en alkoholhalt över 3,5 %, alltså är alla starköl samma?


Kanske enklare att säga att alla ölsorter på säg 5,2% är på just 5,2% men har lite annorlunda karaktär beroende på sort!


//Robban

Author:  Shoegazers Anonymous [ 23 Jan 2018, 17:59 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

woodstock wrote:
Särskilt utvalda (dyrare) balanserade rör till fasvänaren (v2 här) är mindre viktigt. En frisk 12AX7:a är redan tillräckligt balanserad, fasvändaren blir ändå aldrig perfekt balanserad. Fasvändaren är hyggligt balanserad i en AC30, "svansresistorn" har ett högt värde för att kompensera för att det inte finns någon negativ slutstegsåterkopling.

Hör man eller märker ingen skillnad är det ingen skillnad. Electro Harmonix och Tung Sol reissue har samma tillverkare och är helt snarlika i konstruktionerna. Tung Sol är så att säga version 2.1 av samma rör under ett annat varumärke. Hela Tung Sol-sortimentet har annars lite eller inget att göra med de ursprungliga Tung Sol-rören, mer än designen på kartongen rören kommer i. Ett annat snarlikt rör från samma tillverkare är Sovtek 12AX7WB.

Möjligen kan man hitta ett något mer ihåligt/rundare/varmare ljud med Sovtek 12AX7WA eller JJ ECC83. Kanske upptäcker man ett lite klarare ljud med TAD 12AX7A-C som är ett kinesiskt rör som säljs under många olika varumärken, TAD ger åtminstone någon form av kvalitetsgaranti.

Sovtek LPS och JJ ECC803 är två "ong plate-rör. Man kan uppleva skillnader mellan dessa och andra i highgainförsteg. De "låter mer Marshall", mer kontrollerad distorsion med jämnare övertoner bas-diskant. Mer chrunch i en Marshall 2203 istället för mer overdrive med tex TAD 12AX7A-C. Detsamma kan gälla om man har cross over -master i sin AC30.


Tack för info! Det förklarar saken varför jag inte hörde eller uppfattade någon som helst skillnad när jag bytte plats på v1 och v2 och till sist inte hade någon jävla aning om vilket som var balanserat. :lol:

Måste fan kolla vilka rör jag har i. Kan vara ECC803 faktiskt när jag tänker efter... Dessa ska enligt Eurotubes vara känsligare för mikrofoni.

Author:  CarlM [ 23 Jan 2018, 18:28 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

Eftersom din förstärkare är en del av ditt instrument, så kommer du antagligen välja lite olika beroende på hur du vill att din förstärkare ska låta eller svara. ECC83:or är billiga, så ett alternativ är att du köper några olika alternativ och provar själv. Då får du veta, om du är intresserad att få erfarenhet av olika tillverkare och varianter av ECC83.

Jag föredrar de JJ som Watford Valves säljer under namnet Harma som de har testat, godkänt och fryst.

För mig som spelar på Cornford och gamla Marshalls är botten-punch, strängdefinition och tydlighet viktigt i kombination med klassisk engelsk tonkaraktär Dessutom är det viktigt för mig hur de beter sig när de "bryter upp" börjar dista.

Jag gillar vanliga JJ generellt, om man vill handla lokalt (Watford valves ligger i England.)

Electro Harmonix är inte dumma hellre, fast jag föredrar JJ. Vissa Sovtek funkar, men jag brukar tycka att de ovannämnda är värda merkostnaden.

Kinesiska rör är inget för mig även om jag har provat någon variant som var OK.

Men alla säger olika så testa själv så märker du vad du gillar och vad som funkar i din förstärkare utifrån dina önskemål.

https://www.watfordvalves.com/search.asp?search=ECC83

Author:  FuriousFingers [ 23 Jan 2018, 19:16 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

Tubis wrote:
FuriousFingers wrote:
Om jag ska vara allvarlig är 12Ay7 ett utmärkt rör att förstega med.
Passar utmärkt med en Ac30/Deluxe/Bandmaster etc...

Om man spelar rock/metal är wxt+ ett budgetalternativ båda extremena av varianten 12ax7.
12ay7 är inte en variant av 12ax7 det är ett helt annat rör. Att det anges som direkt utbytbart betyder endast att inte saker börjar ryka om man gör det. De dramatiska ljudkskillnader du hör är pga att det är just är ett helt annat rör och därmed är inte kringkomponenterna inställda för detta på samma sätt som ditt 12ax7 plus att det är lägre gain i den rörtypen.

12ay7 är ju ett ersättningsrör för just 12ax7 med lägre gain.

Det låter bättre, det är tystare, passar utmärkt i alla förstärkare.
-Vad finns det att inte älska?
-Bara att läsa rekommendationena från Thomanns hemsida.
Den passar också bra till munspel och slide.

Sen att det inte passar alla, det är en annan sak.
Till blues är det i mitt tycke ett oslagbart rör, vidar bättre än ett normal gain rör.
Tycker 12ay7 låter mera "brown sound" och är också det röret som "är mest kompatibelt med en rörkrets).

Och nej skillnaden är inte så dramatisk som du vill påskina, den är snarare subtil.
Däremot är wxt+ VÄLDIGT dramatisk... :mrgreen:

Author:  woodstock [ 23 Jan 2018, 20:09 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

gretschen wrote:

Kanske enklare att säga att alla ölsorter på säg 5,2% är på just 5,2% men har lite annorlunda karaktär beroende på sort!


//Robban


Nope, alla 12AX7:or har inte samma alkoholhalt, en del ligger under 5,2 %, andra över.

Author:  Tubis [ 23 Jan 2018, 20:20 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

FuriousFingers wrote:
12ay7 är ju ett ersättningsrör för just 12ax7 med lägre gain.

Det är inte röret som låter brown sound utan att du sätter i det i en krets skapad för 12ax7. 12ay7 var aldrig skapat för att vara ett 12ax7 med lägre gain utan det är musiker som valt att testa att stoppa i det i en krets som det inte här till för och då får ett annat sound för det blir en knasig arbetspunkt. Men jämför det för guds skull inte som ett 12ax7 för det är det inte. Kan nämna några andra rör som INTE är ett 12ax7 och de är 12at7 och 12au7. Alla dessa rören drar mer ström när du pluggar i dem i 12ax7 kretsen och lastar då ner hela preampens strömmatning så samtliga rör går annorlunda så det är inte bara just det röret du ändrar. Ett rör som däremot beter sig som ett 12ax7 fast med lägre gain är https://www.tube-town.net/ttstore/Tubes ... :5524.html DET är en direkt replacement för 12ax7. Att påstå att de andra är det är total lögn. Att du kan plugga i en sak och få ljud är inte det samma som ersättningsrör. Ett ersättningsrör ska få samma arbetspunkt med inställd bias och inte dra mer eller mindre ström.

Author:  woodstock [ 23 Jan 2018, 21:02 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

Shoegazers Anonymous wrote:
Tack för info! Det förklarar saken varför jag inte hörde eller uppfattade någon som helst skillnad när jag bytte plats på v1 och v2 och till sist inte hade någon jävla aning om vilket som var balanserat. :lol:

Måste fan kolla vilka rör jag har i. Kan vara ECC803 faktiskt när jag tänker efter... Dessa ska enligt Eurotubes vara känsligare för mikrofoni.


Tack skall du ha. Spänningsskillnaden och kapacitansen mellan rörets delar gör att det kan fungera efter samma princip som en kondensatormikrofon: Ändrat avstånd mellan anod och katod ger ändrad signal ut. Man får ett dovt kluckande ljud när man knackar på ett mikrofoniskt rör, eller så självsvänger det mer högfrekvent av feedback. Long plate innebär längre element för anoden och katoden. Enklaste förklaringen här är antagligen desto längre konstruktion, desto mer eller mer gärna rör den sig jämfört med en kortare. Det är inte hela sanningen, avståndet mellan anod-katod skiljer också. Long plate 12AX7 har också ofta lite högre förstärkning, "gain" jämfört med "short plate", det kan säkert också spela in här.

Symmetri i fasvändaren förresten: Absolut vanligast på push-pullförstärkare är att det går negativ återkoppling från högtalarutgången till fasvändaren som styr upp det hela, så att slutsteget drivs med någorlunda balanserade signaler. Men just AC30 är designad att inte ha negativ feedback från högtalarutgången. Istället har AC30 mer intern feedback mellan rörhalvorna i fasvändaren, v2 här. Det är det som gör att AC30 "låter bra" utan den vanliga typen av feedback, men det är inte helt säkert lika bra om man klipper feedback i en Marshall eller Fender. Å andra sidan anses för symmetriskt inte låta bra/bättre heller. När man ändrar en silverface Fender till blackface gör man samtidigt fasvändaren mindre symmetrisk. Det är just bristen på symmetri i slutsteget som ger både den dåliga uteffekten och "den där feta ihåliga tonen" i gamla Fender och Gibson tweedförstärkare från före 1956.

Author:  Tubis [ 23 Jan 2018, 21:11 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

Angående microfoni och knackande på rör för att höra om de har det så har alla det. Bara olika mycket. Tydligast hörs det om du knackar på ingångsstegets rör iom att det sen förstärks in absurdum genom alla efterföljande steg.

Author:  woodstock [ 23 Jan 2018, 22:01 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

Tubis wrote:
FuriousFingers wrote:
12ay7 är ju ett ersättningsrör för just 12ax7 med lägre gain.

Det är inte röret som låter brown sound utan att du sätter i det i en krets skapad för 12ax7. 12ay7 var aldrig skapat för att vara ett 12ax7 med lägre gain utan det är musiker som valt att testa att stoppa i det i en krets som det inte här till för och då får ett annat sound för det blir en knasig arbetspunkt. Men jämför det för guds skull inte som ett 12ax7 för det är det inte. Kan nämna några andra rör som INTE är ett 12ax7 och de är 12at7 och 12au7. Alla dessa rören drar mer ström när du pluggar i dem i 12ax7 kretsen och lastar då ner hela preampens strömmatning så samtliga rör går annorlunda så det är inte bara just det röret du ändrar. Ett rör som däremot beter sig som ett 12ax7 fast med lägre gain är https://www.tube-town.net/ttstore/Tubes ... :5524.html DET är en direkt replacement för 12ax7. Att påstå att de andra är det är total lögn. Att du kan plugga i en sak och få ljud är inte det samma som ersättningsrör. Ett ersättningsrör ska få samma arbetspunkt med inställd bias och inte dra mer eller mindre ström.


Jag håller både med och inte med: Just 12AY7 fungerar ungefär som ett 12AX7 som spänningsförstärkare med samma kringkomponenter. Och historiskt sett är snarare 12AX7 en ersättning för 12AY7, inte tvärt om. 12AY7 har snarare ursprungligen bestämt de typiska värdena på anod- och katodmotstånd man oftast förknippar med 12AX7 idag i gitarrförstärkare: 820 ohm och 1k5 med 25 mfd och 100 k. Det har följt med fram till idag och används med 12AX7 av i stort sett alla inklusive i stort sett VOX. Det gäller hela preampen: 1956 satt det 12Y7-12AY7-12AX7 i till exempel Fender Super Amp 5E4-A.Efterföljaren till 5E4-A, 5F4 är exakt samma preamp, bara med skillnaden 12AY7-12AX7-12AX7.

5751 är en industriell version av 12AX7 där man bytt "gain" mot bättre livslängd och driftsäkerhet. 5751 beroende på tillverkare kan vara betydligt svårare att skilja från ett 12AY7 ljudmässigt än från ett 12AX7. 5751 är en klassisk direkt ersättare för 12AY7 om man vill ha new old stock eftersom 12AY7 inte funnits tillgängliga i samma omfattning ända sedan 80-talet.

12AT7 och 12AU7 "låter" däremot inte alls som ett 12AX7 eller 12AY7 i allmänhet med samma komponentvärden, tonen blir inte lika krispig, definierad eller vad man nu vill använda för att beskriva det.

Jag är mer tveksam till om att ett byte till 12AT7 eller 12AU7 med samma kringkomponenter lastar ner hela preampen. Spänningslinjen är oftast uppdelad i isolerade steg. Men framför allt drar ett förstegsrör så lite effekt att det inte ger någon nämnvärd påverkan på "strömmatningen" i preamp, eller kanske snarare spänningsmatningen. Den ligger oftast runt +300 v och förstegsrören rör inte den nämnvärt.

Author:  Tubis [ 23 Jan 2018, 22:49 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

woodstock wrote:
Men framför allt drar ett förstegsrör så lite effekt att det inte ger någon nämnvärd påverkan på "strömmatningen" i preamp, eller kanske snarare spänningsmatningen. Den ligger oftast runt +300 v och förstegsrören rör inte den nämnvärt.
Rör drar inte effekt de utvecklar effekt beroende av ström och spänning. Effekt är inte en enhet när det kommer till försörjning det är ström. Den drar ström. Och effekten som utvecklas gör så i förbrukaren dvs röret i detta fall och i matningsresistorerna
Preampen matas oftast med formidabla resistorer så bara en 1mA kan ge en ordentlig spänningssänkning värre(eller "bättre" om man vill ha spänningssänkningen givetvis) ju tidigare du ändrar strömmen. Och annorlunda mellan olika förstärkare. Spänningen droppar dessutom original en hel del över dessa resistorer så att preamprörens ström inte skulle påverka matningspänningen nämnvärt är helt enkelt inte sant. Ofta sitter det ganska stora motstånd både innan fasvändaren och efter den mot preampen för att helt enkelt ta ner en ibland 500V spänning eller mer. Och det är de strömsnåla preamprören som "rör inte den nämnvärt" som tar ner denna över de motstånden med hjälp av den strömmen de drar genom dem, en väldigt liten ström som ger en hög spänningssänkning pga resistorernas storlek. V=RxI. Det är inte helt ovanligt att en 1mA droppar 40V om man ökar på början av kretsen och successivt mindre mot slutsteget givetvis. Det är inte en obetydlig spänning i förhållande till 300V. Jag föreslår ohms lag här om man vill "fördjupa" sig. 12ay7 drar mer ström än 12ax7 bara där. Hur sedan load line ser ut dvs hur röret kommer skapa distortionsövertoner vet jag inte ingående för jag har aldrig fördjupat mig i detta rör. Men bara strömdragningen säger en del om det. Alltså INTE ett 12ax7 med lägre gain.

Author:  woodstock [ 23 Jan 2018, 23:27 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

Tubis wrote:
woodstock wrote:
Men framför allt drar ett förstegsrör så lite effekt att det inte ger någon nämnvärd påverkan på "strömmatningen" i preamp, eller kanske snarare spänningsmatningen. Den ligger oftast runt +300 v och förstegsrören rör inte den nämnvärt.
Rör drar inte effekt de utvecklar effekt beroende av ström och spänning.
Preampen matas oftast med formidabla resistorer så bara en 1mA kan ge en ordentlig spänningssänkning värre ju tidigare du ändrar strömmen givetvis. Och givetvis annorlunda mellan olika förstärkare. Spänningen droppar dessutom original en hel del över dessa resistorer så att preamprörens ström inte skulle påverka matningspänningen nämnvärt är helt enkelt inte sant. Ofta sitter det ganska stora motstånd både innan fasvändaren och efter den mot premapen för att helt enkelt ta ner en ibland 500V spänning eller mer. Och det är de strömsnåla preamprören som "rör inte den nämnvärt"som tar ner denna över de motstånden. Det är inte helt ovanligt att en 1mA droppar 40V om man ökar på början av kretsen och successivt mindre mot slutsteget givetvis. Det är inte en obetydlig spänning i förhållande till 300V. Jag föreslår ohms lag här om man vill "fördjupa" sig


Jag föreslår att du istället hjälper mig att hitta en vanligt förekommande design med en delningsresistor som ger -40 volt av 1 mA. och 500 v B+, verkligen. Lägg till att samma katodmotstånd motverkar ökningen i ström. Det är möjligt att ohms lag är fördjupning för dig. Normalt ser man den nog mer som grundläggande. När det är sagt kan jag nämna att den här typen av dryg retorik du har något behov av av här fick mig att lägga ner rörforumet helt för några år sedan. Det är synd att den återkommer även här.

Author:  FuriousFingers [ 23 Jan 2018, 23:29 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

Tubis wrote:
FuriousFingers wrote:
12ay7 är ju ett ersättningsrör för just 12ax7 med lägre gain.

Det är inte röret som låter brown sound utan att du sätter i det i en krets skapad för 12ax7. 12ay7 var aldrig skapat för att vara ett 12ax7 med lägre gain utan det är musiker som valt att testa att stoppa i det i en krets som det inte här till för och då får ett annat sound för det blir en knasig arbetspunkt. Men jämför det för guds skull inte som ett 12ax7 för det är det inte. Kan nämna några andra rör som INTE är ett 12ax7 och de är 12at7 och 12au7. Alla dessa rören drar mer ström när du pluggar i dem i 12ax7 kretsen och lastar då ner hela preampens strömmatning så samtliga rör går annorlunda så det är inte bara just det röret du ändrar. Ett rör som däremot beter sig som ett 12ax7 fast med lägre gain är https://www.tube-town.net/ttstore/Tubes ... :5524.html DET är en direkt replacement för 12ax7. Att påstå att de andra är det är total lögn. Att du kan plugga i en sak och få ljud är inte det samma som ersättningsrör. Ett ersättningsrör ska få samma arbetspunkt med inställd bias och inte dra mer eller mindre ström.

Jag har inte tagit upp 12at7 och 12au7 utan koncentrerar mig helt på 12ay7.

De andra rören du tar upp (eller har) är för mig helt irrelevant.
12ay7 är för mig ett helt acceptabelt ersättningsrör, precis som woodstock? anser så är just
ay7 mer ax7 än ax7 självt...passar utmärkt i just Fender, mfl som annars brukar fnizzla till sig.
Arbetspunkten ligger någorlunda nära...

Kanske dags att fördjupa sig i detta underbara rör inna du dismissar det jag skriver?...

Author:  Tubis [ 23 Jan 2018, 23:41 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

woodstock wrote:

Jag föreslår att du istället hjälper mig att hitta en vanligt förekommande design med en delningsresistor som ger -40 volt av 1 mA. och 500 v B+, verkligen. Lägg till att samma katodmotstånd motverkar ökningen i ström. Det är möjligt att ohms lag är fördjupning för dig. Normalt ser man den nog mer som grundläggande. När det är sagt kan jag nämna att den här typen av dryg retorik du har något behov av av här fick mig att lägga ner rörforumet helt för några år sedan. Det är synd att den återkommer även här.

22k innan fasvändaren plus 10k plus 10k ger 42volts dropp vid en 1mA. Inte helt ovanliga förhållanden. Och nu pratar jag om 42V. Det krävs inte så stora dropp för att hörbart påverka ljudet. Jag har inte pratat om någon ökning av ström under operation utan det basala strömdraget i tomgång och ändringen av den som sker när man ploppar i ett rör man hävdar är ett 12ax7 med enbart lägre gain. Den stora begränsningen av hur mycket ström som kan flyta är anodresitorn. Katodresistor ställer mer bias och påverkar hur mycket röret suger givetvis med anodresistor där som hinder. Katodresitstorn i sig är för liten för att begränsa ström i förhållande till anodresistor. Sticker man in ett rör med helt andra parametrar flyter en annan ström och med 100k anod och 300V kan det i princip flyta nästan 3mA. Ursäkta min dryghet jag är bara irriterad på att så många anser att rör bara är ploppin med enbart olika gain. Det händer saker liksom.......Körde en snabb simulering vilket inte skvallrar om distortionen utan enbart strömdraget och 12at7 var det som hade nästan ingen skillnad mot 12ax7 vid samma kringkomponenter tro det eller ej. 12ay7 hade 60% skillnad och 12au7 som jag är familjär av sen tidigare hade 100% skillnad vilket verkligen drar ner saker.

Author:  Tubis [ 23 Jan 2018, 23:46 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

FuriousFingers wrote:

De andra rören du tar upp (eller har) är för mig helt irrelevant.
12ay7 är för mig ett helt acceptabelt ersättningsrör, precis som woodstock? anser så är just
ay7 mer ax7 än ax7 självt...passar utmärkt i just Fender, mfl som annars brukar fnizzla till sig.
Arbetspunkten ligger någorlunda nära...

Kanske dags att fördjupa sig i detta underbara rör inna du dismissar det jag skriver?...

Jag påstår inte att det inte skulle kunna låta bra eller att det inte skulle kunna gå att ploppa i och få ett bra ljud. Det enda jag sa är att det inte är ett replacement för 12ax7. Det är ett annat rör. Och det påverkar annat än enbart de rörstegen det innehåller. Ska man kalla något replacement ska det ha samma egenskaper. Trådskaparen frågade efter "Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?" Inte på ett helt annat rör som beter sig annorlunda och därför "ordentlig" förändrar ljudbilen vilket givetvis kan vara i öronens innehavare ett bra ljud, Något annat hävdade jag ej.

Author:  Ballz [ 24 Jan 2018, 00:02 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

Jag kan plocka ihop 10 st mer eller mindre nya eller begagnade 12AX7:or åt dej. Siemens NOS i obruten kartong, gamla GEC pulls, 50-60 år gamla eller 70-talsproduktion av whatever sort/märke. Provkör dom i V1-position i din AC30 och behåll dom två du gillar bäst. Betala för två, returnera resten.

Jag byggde en stärkare åt en plankare för många år sen..den mannen hade en fenomenal hörsel. Han blindtestade säkert 15 rör under en dag hos mej och återkom till samma (60 år gamla) 12AX7:a som favorit hela tiden...och det var inte ett Telefunken. Har du lika bra hörsel? PM:a mej i så fall.

("frysta rör"...ja jävrar. I call bullshit.)

Author:  woodstock [ 24 Jan 2018, 00:11 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

Tubis wrote:
22k innan fasvändaren plus 10k plus 10k ger 42volts dropp vid en 1mA. Inte helt ovanliga förhållanden. Och nu pratar jag om 42k. Det krävs inte så stora dropp för att hörbart påverka ljudet. Jag har inte pratat om någon ökning av ström under operation utan det basala strömdraget i tomgång och ändringen av den som sker när man ploppar i ett rör man hävdar är ett 12ax7 med enbart lägre gain. Ursäkta min dryghet jag är bara irriterad på att så många anser att rör bara är ploppin med enbart olika gain. Det händer saker liksom.......


Det är lugnt. Vi sätter normen för diskussionen vid en ultralinjär Fender Twin 135 w på låg volym: Keep it clean och kall bias även om den är onödigt tekniskt komplicerad. Min normalförsrkare har mer 100 ohm (drossel), 1k och max 10k. Vox AC30 normalt 100 ohm och 22 k utan seriekopplad spänningsmatning. Jag skrev att jag var mer osäker: Den nämnvärda förändringen är 12AT7:an eller ännu värre 12AU7:an; i sig. Katastrof i jämförelse även om vi tänker oss -40 volt i hela försteget. Båda är alternativ till 12AX7 men precis som du skriver, helt värdelösa i min bok. Det går att köra med 12Y7 lika gärna som 5751 och det "låter" 12AX7 men mindre "hett". Men här, vem behöver tämja en non-top boost AC30 (?) med ett 12AY7?

Author:  Tubis [ 24 Jan 2018, 00:35 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

woodstock wrote:
Tubis wrote:
22k innan fasvändaren plus 10k plus 10k ger 42volts dropp vid en 1mA. Inte helt ovanliga förhållanden. Och nu pratar jag om 42k. Det krävs inte så stora dropp för att hörbart påverka ljudet. Jag har inte pratat om någon ökning av ström under operation utan det basala strömdraget i tomgång och ändringen av den som sker när man ploppar i ett rör man hävdar är ett 12ax7 med enbart lägre gain. Ursäkta min dryghet jag är bara irriterad på att så många anser att rör bara är ploppin med enbart olika gain. Det händer saker liksom.......


Det är lugnt. Vi sätter normen för diskussionen vid en ultralinjär Fender Twin 135 w på låg volym: Keep it clean och kall bias även om den är onödigt tekniskt komplicerad. Min normalförsrkare har mer 100 ohm (drossel), 1k och max 10k. Vox AC30 normalt 100 ohm och 22 k utan seriekopplad spänningsmatning. Jag skrev att jag var mer osäker: Den nämnvärda förändringen är 12AT7:an eller ännu värre 12AU7:an; i sig. Katastrof i jämförelse även om vi tänker oss -40 volt i hela försteget. Båda är alternativ till 12AX7 men precis som du skriver, helt värdelösa i min bok. Det går att köra med 12Y7 lika gärna som 5751 och det "låter" 12AX7 men mindre "hett". Men här, vem behöver tämja en non-top boost AC30 (?) med ett 12AY7?

Ursprunget till mitt engagemang var egentlig Furfingers "12ay7 är ju ett ersättningsrör för just 12ax7 med lägre gain.Det låter bättre, det är tystare, passar utmärkt i alla förstärkare."
I min värld är en ersättningskomponent något man använder när originalet har gått ur produktion och man ska ha något med samma eller väldigt lika parametrar. Han gjorde även en generalisering med ALLA förstärkare. Givetvis drar inte 1mA ner spänningen lika mycket när det sitter lägre resistorer i linan. Hur själva distortionen sen ser ut lämnar jag däran för jag helt enkelt inte analyserat aktuellt rör. Men om röret inte hamnar i samma läge anod/gallerklippning så är ju det fundamentalt ändrat. Frågan är hur mycket av något man har kvar om man pluggar in ett 12ay7 i en voc ac30? Menar han samtliga rör eller ett specifikt? Ser inte det som ett lämpligt användningsområde för i dessa pjäser försöker man väl krana ur minsta lilla distöverton man kan hitta...

Edit: jag skulle hellre kalla ett helt annat rör för en modifikationskomponent inte en ersättningskomponent.

Author:  woodstock [ 24 Jan 2018, 00:44 ]
Post subject:  Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?

Jag tycker inte heller att 12Y7, eller 5751 är ett alternativ här. Möjligen på ett steel guitar-forum. Balz erbjudande är bra. Eller köp 4 TAD 12AX7A-C och använd de som fortfarande fungerar 100 % efter en vecja. Jag har samma kvalitetsstandard för mina Groove Tubes 12AY7. Dom är verkligen inte groovy. Det är svårt att hitta ett bra 12Y7 under USD 40 plus frakt.

Page 1 of 2 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/