View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 14:51



Reply to topic  [ 21 posts ] 
Risken för tullavgift vid köp från USA? 
Author Message

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Risken för tullavgift vid köp från USA?
Hittade en billig gitarr på reverb.com, men säljaren finns i USA. Hur stor är risken att åka på tullavgift när man beställer därifrån?


20 Jan 2018, 19:14
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Risken för tullavgift vid köp från USA?
Chansen är väl obefintlig att den skulle passera utan att de kollar den. Enda chansen är väl att säljaren väljer att skriva ner värdet och du får betala mindre tullavgift än vad du egentligen skulle ha gjort. Men att skriva "gift" på ett gitarrcase kan du nog glömma.


20 Jan 2018, 19:55
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Risken för tullavgift vid köp från USA?
Det blir tull och moms på en gitarr eftersom bara fraktkostnaden gör att varuvärde + frakt blir tullpliktigt även om du betalar $1 för gitarren. Om den dessutom har rosewoodgreppbräda och du inte har skaffat importtillstånd så kommer den inte ens in i EU.

Den enda som kommer in tullfritt är strängar och smådelar. Men gitarrer som säljs här är ju också tullade och momsade, så det gör väl inget att man får betala tull och moms när man köper i USA?


Last edited by CarlM on 22 Jan 2018, 17:00, edited 1 time in total.



20 Jan 2018, 20:27
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Risken för tullavgift vid köp från USA?
Är värdet över 500 kr totalt (vilket inkluderar frakkostnad) så är risken att du får betala moms 99.9% ungefär. Tror gränsen för tullavgift ligger runt 1200-1300 kr någonstans.


20 Jan 2018, 21:26
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Risken för tullavgift vid köp från USA?
snutstrut wrote:
Chansen är väl obefintlig att den skulle passera utan att de kollar den. Enda chansen är väl att säljaren väljer att skriva ner värdet och du får betala mindre tullavgift än vad du egentligen skulle ha gjort. Men att skriva "gift" på ett gitarrcase kan du nog glömma.


Så du menar att man inte kan ge bort gitarrer som gåva?

Det spelar ingen roll om det är en gåva eller inte. Man måste betala moms och tull ändå. Skulle vara ganska lätt att lura systemet annars.


20 Jan 2018, 21:28
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Re: Risken för tullavgift vid köp från USA?
Tack för alla svar! Det är en billig begagnad gitarr i halvbra skick det handlar om men jag vill inte riskera att behöva betala mer än vad den är värd, så jag struntar nog i att beställa.


20 Jan 2018, 23:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Risken för tullavgift vid köp från USA?
Det är nog ett klokt beslut. Det skall vara en väldigt bra deal för att frakt + tull skall vara värt det i slutändan. Det skall snarare vara ovanliga grejer som inte går att få tag på inom EU om det skall vara nån poäng. Billiga bra gitarrer finns det gott om i Sverige.


21 Jan 2018, 00:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Risken för tullavgift vid köp från USA?
Jag har i princip slutat köpa gitarrer från USA för att det inte lönar sig så mycket pga frakt, tull/moms och rosewood-tjafset, och för att det finns så mycket bra i Sverige och övriga EU. Men några av mina bästa gitarrer har jag köpt från USA, och dom har varit värda pengarna. Dock var detta för 15 år sedan när frakten var billigare och livet var enklare! I ett av fallen, när jag köpte min Hamer Special P90, missade fraktbolaget totalt att ta betalt för tullen och frakten (jag såg den dock specificerad på en fraktsedel) så hela kalaset landade på 4500 spänn. Det var tider det!


21 Jan 2018, 13:19
Profile

Joined: 09 Aug 2011, 09:31
Posts: 134
Location:
Post Re: Risken för tullavgift vid köp från USA?
Jag har köpt ett tiotal gitarrer från USA de senaste 15 åren och numer får man alltid betala tull och moms. För tio år sedan så missade de det oftast faktiskt, men nu får man alltid betala avgifterna. Affären ska ju vara så pass bra att det fortfarande är ett bra pris när man har betalat alla avgifter. Det gör att det är väldigt sällan det är någon idé att köpa något enbart för att det är ett bra pris. Dessutom är ju Ebay knappast en auktionssite längre, det mesta är "Buy i now" med alldeles för höga priser.
Däremot pedaler, delar och annat smått och gott brukar inte avgiftsbeläggas av någon anledning. Personligen köper jag mest sådant nu för tiden.
Ibland så undrar jag om det är storleken på paketet som är avgörande, varudeklarationen är ju densamma på en pedal och en gitarr.
Jag vill också tillägga att jag inte har några problem att betala tull och moms och betalar gärna när det krävs.


21 Jan 2018, 20:24
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Risken för tullavgift vid köp från USA?
Har fått betala både T och M på alla pedaler jag köpt via ebay och Reverb, straps och sånt har klarat sig.

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


21 Jan 2018, 21:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Risken för tullavgift vid köp från USA?
Du får utöver tull och moms betala post nords avgift för att kontrollera och fakturera dig. Fantastiska EUs fria rörlighet gäller ju bara inom EU där det inte finns mycket coolt att köpa......

_________________
Johan Hansson


21 Jan 2018, 23:49
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Risken för tullavgift vid köp från USA?
Min erfarenhet och de som jag känner har nog uppfattningen att tullen av någon anledning har särskild koll på just USA försändelser. Jag räknar alltid med moms vilket inte är ett problem däremot ogillar jag att pröjsa postnord.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


22 Jan 2018, 01:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Risken för tullavgift vid köp från USA?
Det är väl en skyldighet snarare än risk att betala moms och tullavgifter ?

Sen om det råkar slinka igenom kanske man inte aktivt korrigerar det ....

_________________



22 Jan 2018, 10:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Risken för tullavgift vid köp från USA?
Lite OT, men ändå. Det är ju så in i h-vete dyrt att skicka från USA till SE ändå, så alla extra tillkommande utgifter ovanpå det gör ju att man inte vill.
Skulle beställa två beam blockers från Weber som skulle gå på c:a 300:- tror jag. Billigaste frakt på det var 69 dollar...

Någon som vet varför det är så dyrt just från USA?


22 Jan 2018, 13:53
Profile WWW

Joined: 03 Jan 2018, 18:32
Posts: 50
Location: Göteborg
Post Re: Risken för tullavgift vid köp från USA?
Köpte en pedal i November på Reverb. Fick betala moms och något slags bötter/avgift till PostNord.
Fortfarande billigare än att köpa från blocket eller Vend.se då många säljer sina grejer alldeles för dyrt!


22 Jan 2018, 15:08
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Risken för tullavgift vid köp från USA?
Shoegazers Anonymous wrote:
Lite OT, men ändå. Det är ju så in i h-vete dyrt att skicka från USA till SE ändå, så alla extra tillkommande utgifter ovanpå det gör ju att man inte vill.
Skulle beställa två beam blockers från Weber som skulle gå på c:a 300:- tror jag. Billigaste frakt på det var 69 dollar...

Någon som vet varför det är så dyrt just från USA?


USA slutade med marksändning dvs båt etc för ung 7 år sedan och nu är det bara flygfrakt som gäller som jag vet iaf.
Det blev 10 ggr så dyrt , varför de gjorde så har jag ingen aning om.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


22 Jan 2018, 20:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Risken för tullavgift vid köp från USA?
Bapman wrote:

USA slutade med marksändning dvs båt etc för ung 7 år sedan och nu är det bara flygfrakt som gäller som jag vet iaf.
Det blev 10 ggr så dyrt , varför de gjorde så har jag ingen aning om.


Handlat en del från GuitarPartsResource i USA

Dom har fortfarande dessa fraktpriser på sin sida:

USA First Class USPS $3.95
USA Priority USPS $6.95
International First Class USPS $14.95
International Priority Mail $29.95


Tog typ 3-5 dagar senast , men det är några år sen måste erkäänas, inte 7 dock.

_________________



22 Jan 2018, 21:01
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Risken för tullavgift vid köp från USA?
Fuskfarsoner!

Klart du ska betala tull.

Räkna med summan ggr 1.4 inkl tullavgift och moms.
Allt annat är ju egentligen bedrägeri med uppsåt att att lura staten på pengar.

_________________
http://www.ergopikk.com


22 Jan 2018, 21:42
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Risken för tullavgift vid köp från USA?
Mike Leaf wrote:

Handlat en del från GuitarPartsResource i USA

Dom har fortfarande dessa fraktpriser på sin sida:

USA First Class USPS $3.95
USA Priority USPS $6.95
International First Class USPS $14.95
International Priority Mail $29.95


Tog typ 3-5 dagar senast , men det är några år sen måste erkäänas, inte 7 dock.


International First Class USPS 4 lbs Max
International Priority Mail 70 lbs Max
Båda är flyg , inte båt.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


22 Jan 2018, 21:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Risken för tullavgift vid köp från USA?
FuriousFingers wrote:
Fuskfarsoner!

Klart du ska betala tull.

Räkna med summan ggr 1.4 inkl tullavgift och moms.
Allt annat är ju egentligen bedrägeri med uppsåt att att lura staten på pengar.


Om man beställer grejer och ingen debiterar tull så är det ju fan inte bedrägeri.
Så det är ju inget brottsligt med att beställa och hoppas att ingen kollar. Det är inte samma sak som att köra rattfull och hoppas att ingen märker.
Men nu behöver vi kanske inte diskutera den saken. :D


23 Jan 2018, 10:40
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Risken för tullavgift vid köp från USA?
Bapman wrote:
Shoegazers Anonymous wrote:
Lite OT, men ändå. Det är ju så in i h-vete dyrt att skicka från USA till SE ändå, så alla extra tillkommande utgifter ovanpå det gör ju att man inte vill.
Skulle beställa två beam blockers från Weber som skulle gå på c:a 300:- tror jag. Billigaste frakt på det var 69 dollar...

Någon som vet varför det är så dyrt just från USA?


USA slutade med marksändning dvs båt etc för ung 7 år sedan och nu är det bara flygfrakt som gäller som jag vet iaf.
Det blev 10 ggr så dyrt , varför de gjorde så har jag ingen aning om.


Jag tror inte det är största anledningen. Jag köpte rätt mycket grejer på eBay för 15 år sedan, och då var frakten betydligt lägre, trots att det mesta jag beställde gick via flyg. Det är jag helt säker på, för det brukade stå Airmail och dylikt på paketen och de kom ofta fram på en vecka.

Jag minns tydligt att jag inte störde mig på fraktavgifterna alls lika mycket då som nu, trots att jag var hade mindre pengar på den tiden. Men jag upplever fraktavgifterna som väldigt varierande på amerikanska eBay. Vissa säljare ställer in nåt dyrt alternativ som förinställning, och så finns ju eBays Global Shipping Program som knappast är billigt. Men ibland kan man få bättre priser, t.ex. genom att fråga (om man är tillräckligt intresserad för att orka jiddra). Och en del företag har ju okej fraktavgifter på sina egna sajter, men då har dom ju lite mer förberedda deals med fraktbolagen och sånt.


23 Jan 2018, 10:46
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.