View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 16:49



Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Richlite: Bra eller anus? 
Author Message

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Richlite: Bra eller anus?
Hej alla bojers och god fortsättning! dr.drygh här, åter från midvinterdvalan.

Just som rubriken lyder i all enkelhet. Motivering till åsikt vore bra, gärna med hänsyn till nedanstående förutsättningar.

Jag har insett att mitt liv inte är komplett utan en LP Custom. Jag har försökt några gånger tidigare när jag fått för mig att det ex jag haft av någon anledning inte nått ända upp, alltid med samma resultat: Saknad :cry:

Efter lite trålande har jag insett att urvalet blir avsevärt större om man slutar vara lika trångsynt och ängslig som vanligt, dvs är rädd att omfamna det som är nytt och okänt pga tidigare besvikelser innan man blivit förståndig nog att vara en konservativ surgubbe.
Jag målar som vanligt in mig i ett hörn och envisas med att gitarren måste vara vit och det vore därför bekvämt att öppna ögonen för valmöjligheter.

Jag har aldrig haft några issues med att saker måste vara vintagekorrekta eller på annat sätt "nya" så länge funktion och spelkänsla inte drabbas. Däremot störs jag av för stora estetiska förändringar jämfört med vad man vanligen förväntar sig av respektive grunka. (så länge det inte är jag som är skyldig förstås :oops: )

Därför: Är Richlite, med hänsyn taget till ovanstående, en skänk från ovan eller något man kommer att få en pungspark av om man är dum nog att gå på det?

_________________
Skill is nothing without style


20 Jan 2018, 15:30
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
Jag hade absolut kunna tänka miig en på en gitarr för 3-5000. Men om jag skulle be Gibson Custom Shop bygga mig en gura så är det givet med Rosewood eller Ebenholz. Men det handlar mer om vetskapen av vad det är. Och andrahandsvärdet. Kanske ser annorlunda ut om 10 år?


20 Jan 2018, 15:47
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 Jul 2006, 18:17
Posts: 1165
Location: Norrbotten
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
Funktionsmässigt, ljudmässigt och utseendemässigt är det inga som helst nackdelar med Richlite, väldigt formstabilt, mörkt och tåligt mot fukt, smuts etc.
Tex Martin har använd det ända sedan början på 2000-talet och det är ju inte direkt några skräpgitarrer, även Godin, Hagström mfl använder det.
Dock så är ju vetskapen om att gitarren man äger inte har Ebony eller Rosewood en annan sak. LPC med just Richlite brukar vara lite billigare beggade, dock ingen sämre kvalitet.


20 Jan 2018, 17:12
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
Jag tänker så här i frågan. Testa om möjligt flera exemplar typ 5-10 st, välj den som känns och låter bäst och glöm vad det är för material. Ok, det är rätt mycket jobb, men med lite tur hittar man "sin" gitarr.
Skulle det vara richlite, och det låter bra, då är det bra....


20 Jan 2018, 17:39
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
Har Hagströmvarianten. Min känsla: lite annorlunda, men varken sämre eller bättre. Subjektivt något plastigt. Lika subjektivt vill jag inte betala Gibson LP priser för en gitarr med plastbräda.


20 Jan 2018, 19:06
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
Tack för rediga svar hittills!

Vet någon av vilken anledning Gibson envisas med att använda plastbrädor på icke-budgetmodeller?
Jag menar, Richlite lär knappast vara helt gratis och jag har svårt att tänka mig att målgruppen för nya LP Customs skulle sparka bakut om de fick betala den faktiska merkostnaden för ebenholts vid köp. EB är väl dessutom inte (ännu) lika hårt cites-reglerat som t.ex RW?

_________________
Skill is nothing without style


20 Jan 2018, 19:57
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
Jag var i samma situation härom året. Och jag fick lite panik eftersom övergången till Richlite kommer att medföra att det blir mer sug efter begagnade LPC med ebenholz, så jag kände att att jag var tvungen att skynda mig att köpa en.

Prova en med Richlite (bakelit + pappersmassa) för att se om du gillar dem. Många gör det. I så fall är det inga problem. Om du hellre vill ha trä än bakelit i greppbrädan så får du anting köpa en Custom eller Custom Classic som har rosewood-greppbräda.

Just nu finns det en vit Custom Classic ute på Facebook för 14000 och en vit Custom för 17000:- (minns inte om det var med bakelit eller ebenholz), så om någon av de känns bra så är du ju hemma.


20 Jan 2018, 20:22
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 Jul 2006, 18:17
Posts: 1165
Location: Norrbotten
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
2012 började LPC få Richlite greppbrädor men vissa dyrare modeller tillverkas fortfarande med Ebenholts, jag tror jag läst att Taylor köpte
upp all Ebenholts som fanns tillgänglig och varken Gibson eller Martin ville tydligen handla virke från dem.
Orsaken är nog också att LPC tillverkas i samma fabrik som Standard, Classic etc. och den Ebenholts som finns är nog endast tillgänglig från Custom Shopen.


Jag hade en LPC från 2002, svinbra gitarr som lät skitbra men alldeles för tung så jag sålde den. Så köper du beggat prova och kläm gärna före köp.


Attachments:
lpc02.jpg
lpc02.jpg [ 65.08 KiB | Viewed 17429 times ]
20 Jan 2018, 20:26
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
Custom Classic är en konstig bastard som jag inte riktigt förstår vitsen med så det är inget för mig.
Sedan undrar man ju lite varför det inte är ok att köpa från Taylor om nu CS får göra det?

_________________
Skill is nothing without style


21 Jan 2018, 00:37
Profile

Joined: 02 Sep 2004, 15:08
Posts: 71
Location: Skogen i Norrland
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
http://www.gibson.com/News-Lifestyle/Fe ... hlite.aspx


21 Jan 2018, 00:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
Nut wrote:
Orsaken är nog också att LPC tillverkas i samma fabrik som Standard, Classic etc. och den Ebenholts som finns är nog endast tillgänglig från Custom Shopen.


Sedan 2004 tillverkas Les Paul Custom i Custom-shopen, så det är nog inte anledningen. Kanske är det så att anledningen att man bara låter de dyraste LP Custom:arna få ebenholts är samma som att man bara får lång hals infästning på R9 om man väljer den väldigt kostsamma True Historics-varianten. D v s man vill bara ge kunderna allt när man betalar riktigt mycket.


21 Jan 2018, 00:51
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
dr.drygh wrote:
Custom Classic är en konstig bastard som jag inte riktigt förstår vitsen med så det är inget för mig.


Så kände jag också, så jag hoppade över den. Den blir ju i praktiken en Custom-pimpad Standard med lite tyngre mekanik.


21 Jan 2018, 00:56
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
CarlM wrote:
Sedan 2004 tillverkas Les Paul Custom i Custom-shopen, så det är nog inte anledningen. Kanske är det så att anledningen att man bara låter de dyraste LP Custom:arna få ebenholts är samma som att man bara får lång hals infästning på R9 om man väljer den väldigt kostsamma True Historics-varianten. D v s man vill bara ge kunderna allt när man betalar riktigt mycket.

Det var dock bara under 2015. 2016 fick R9 standard historic tillbaks den långa infästningen.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


21 Jan 2018, 10:38
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
Känns att det kanske är läge att börja snacka om vad Richlite -samt ebenholtz egentligen är?
För att göra detta kan det vara en fördel för oss Bojare att först läsa igenom bla detta:
http://www.richlite.com/what-is-richlite/

Nästa grej blir detta (eftersom vi snackar om Gibson här):
http://www.gibson.com/News-Lifestyle/Gear-Tech/en-us/Building-a-Better-Fingerboard.aspx
http://www.gibson.com/News-Lifestyle/Gear-Tech/en-us/Know-Your-Fingerboards.aspx

Jag håller gradvis på att få in Richlite -brädor i mitt Gibson stall. Detta av två orsaker: Det låter absolut inte sämre -och är enormt mycket stabilare. Det bästa med Richlite; är att materialet komprimerar inte. Vilket faktiskt är smått fantastiskt.

Köpte för nått år sedan en 2015 LPC med richlitebräda. Den gitarren har visat sig vara fenomenalt bra -såväl tonmässigt som funktionsmässigt. Så bra faktiskt att jag alldeles nyligen valde att investera i en 2015 LPC Axcess med Floyd. (Kommer snart en större recension på detta.)


/ Jonken


21 Jan 2018, 11:57
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
Jonken wrote:
Känns att det kanske är läge att börja snacka om vad Richlite -samt ebenholtz egentligen är?
För att göra detta kan det vara en fördel för oss Bojare att först läsa igenom bla detta:
http://www.richlite.com/what-is-richlite/

Nästa grej blir detta (eftersom vi snackar om Gibson här):
http://www.gibson.com/News-Lifestyle/Gear-Tech/en-us/Building-a-Better-Fingerboard.aspx
http://www.gibson.com/News-Lifestyle/Gear-Tech/en-us/Know-Your-Fingerboards.aspx

Jag håller gradvis på att få in Richlite -brädor i mitt Gibson stall. Detta av två orsaker: Det låter absolut inte sämre -och är enormt mycket stabilare. Det bästa med Richlite; är att materialet komprimerar inte. Vilket faktiskt är smått fantastiskt.

Köpte för nått år sedan en 2015 LPC med richlitebräda. Den gitarren har visat sig vara fenomenalt bra -såväl tonmässigt som funktionsmässigt. Så bra faktiskt att jag alldeles nyligen valde att investera i en 2015 LPC Axcess med Floyd. (Kommer snart en större recension på detta.)


/ Jonken


Jaha, där fick vi lite lästips till frukostkaffet. Tackar!
Så det blev en Flåjjd-Axcess till slut, säg inte att den är vit :shock: Som du vet trålade jag efter en sån tidigare men valde att pimpa och optimera min Flåjjd-Eclipse istället och den blev löjligt bra. Det skulle vara kul att AB-testa dem någon gång, du får mygla till dig lite extra kafferast vid tillfälle när du kör till Sthlm och sladda förbi repan med lastbilen :D

PS. Det ligger en komplett härva EMG 81/60 från Eclipsen i ett av skåpen hemma ifall du skulle vara sugen att "långsladdsanpassa" nyförvärvet. Eller om du plötsligt skulle ledsna på den har jag ett bytesobjekt... :mrgreen: DS.

_________________
Skill is nothing without style


21 Jan 2018, 13:24
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
Nej.. köp en Custom med Ebony. Livet är för kort för att kompromissa med såna saker. Richlite nej tack.

_________________



21 Jan 2018, 19:10
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
Japp håller med ebenholtz är en del av det goda i livet :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


22 Jan 2018, 01:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
Polytone wrote:
CarlM wrote:
Sedan 2004 tillverkas Les Paul Custom i Custom-shopen, så det är nog inte anledningen. Kanske är det så att anledningen att man bara låter de dyraste LP Custom:arna få ebenholts är samma som att man bara får lång hals infästning på R9 om man väljer den väldigt kostsamma True Historics-varianten. D v s man vill bara ge kunderna allt när man betalar riktigt mycket.

Det var dock bara under 2015. 2016 fick R9 standard historic tillbaks den långa infästningen.


Bra! Det var ju en lite onödig konstruktionsförändring 2015.


22 Jan 2018, 10:31
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
Richlite = 65% återvunnet papper + 35% "phenolic resin" Källa: http://www.richlite.com/what-is-richlite/

"Phenol formaldehyde resins (PF) or phenolic resins are synthetic polymers obtained by the reaction of phenol or substituted phenol with formaldehyde. Used as the basis for Bakelite," Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Phenol_formaldehyde_resin

Vare sig Bakelit eller Richlite eller andra plastmaterial som innehåller papper är något nytt och funnits längre än man tillverkat elgitarrer. Det är säkert ett utmärkt material för greppbrädor. Martin har ju använt det länge på sina billigaste modeller. Men när Gibson skriver i artikeln som Jonken länkar till att det är dyrare än ebenholts, så har jag lite svårt att tro det.

Helt klart är att världen behöver ersätta de traditionella träslagen med nya alternativ, speciellt vid tillverklingen av billigare gitarrer som tillverkas i stora volymer. Jag tycker t ex att vår andra gitarrists Firebird med greppbräda i "baked maple" i stället för rosewood känns helrätt och det skulle jag kunna tänka mig. Ett annat exempel är Flaxwood-gitarrerna i plastmaterial som många gillar, men det är inget för mig.

Så länge man köper begagnat och så länge inte ebenholts blir A-listat så ser jag inte problem med att välja ebenholts framför Richlite. Men vi får nog börja acceptera att vi får vänja oss vi att gitarrer i framtiden kommer byggas av andra material.


22 Jan 2018, 11:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
Världen förändras och det måste man acceptera. Teknikutvecklingen går framåt och det gäller även materialteknik.

Däremot känner jag inte att jag själv vill sluta åka bil, sluta flyga, gå över till helt vegetarisk mat, spela spotify istället för vinyl eller välja greppbrädor av papper istället för trä. Jag är 54 år och tillåter mig själv att redan vara "körd". Jag lämnar gärna över utvecklingen till generationerna under mig eller till andra som är mindre stofila än jag.


22 Jan 2018, 14:37
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
Jag vill absolut ha en gitarr med Richlite greppbräda i framtiden.
Gärna 3-delad lönnhals med grafitförstäkning. Oh the joy of stabilittyyy

(har redan en gitarr på ingång med 3-delad lönnhals å grafitförstärkning men det är ebenholtsbräda)


22 Jan 2018, 17:51
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
CarlM wrote:
Gibson skriver i artikeln som Jonken länkar till att det är dyrare än ebenholts, så har jag lite svårt att tro det.

Har faktiskt några kollegor i Staterna; som tagit reda på just det där. Orsaken till varför Richlite är dyrare; handlar absolut inte om att det är bättre -eller exklusivare jämfört med trä (Ebenholtz i detta fall). Varför det är dyrare handlar om extra kostnaderna i att tillverka det. Och kostnaderna för dagens Richlite; är baserade mot kostnaderna för Ebenholtz fortfarande gick att beställa i mängd -utan restriktioner. (Dvs: När omvärlden fortfarande betalade kaffepengar för exklusivt trä -samt arbete i fattiga länder.)

Kort: Ebenholtz var billigt och kapa ner -och frakta då. Richlite måste tillverkas i hypermoderna fabriker idag.


/ Jonken :wink:


22 Jan 2018, 22:47
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
Jonken wrote:
kostnaderna för Ebenholtz fortfarande gick att beställa i mängd -utan restriktioner. (Dvs: När omvärlden fortfarande betalade kaffepengar för exklusivt trä -samt arbete i fattiga länder.)
Kort: Ebenholtz var billigt och kapa ner -och frakta då.

Richlite måste tillverkas i hypermoderna fabriker idag.
/ Jonken :wink:


Är det 1950-talet du pratar om nu ?

Handeln med dessa träslag har varit hårt reglerade i många år nu, i princip får man bara importera redan tillverkade komponenter (dvs hela gräppbrädor skurna och klara)
Det var pga den ofullständiga märkningen eller ofullständigt arbetade brädor Gibson blev angripna av FBI 2012....

Därav man startade med Richlite och Bränd Lönn....

_________________



23 Jan 2018, 09:31
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
Tvåtakt wrote:
Jag vill absolut ha en gitarr med Richlite greppbräda i framtiden.
Gärna 3-delad lönnhals med grafitförstäkning. Oh the joy of stabilittyyy

(har redan en gitarr på ingång med 3-delad lönnhals å grafitförstärkning men det är ebenholtsbräda)

-Intressant!

Vart hittar man dom?
Kan man köpa en färdig gura?...

_________________
http://www.ergopikk.com


23 Jan 2018, 11:04
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
Orsaken till att superlyxmodeller en gång i tiden utrustades med ebenholzgreppbrädor var nog inte för att ljudet blev bättre än om de hade rosewood. Det var nog hårdare och mer hållbart, och det såg snyggt ut med svart bräda. Har sett en del gamla vintagegitarrer med ganska djupa gropar i rosewoodgreppbrädan efter decennier av spelande, och det tar nog ytterligare ett par decennier med ebenholz?


23 Jan 2018, 12:02
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
Wilmer wrote:
Orsaken till att superlyxmodeller en gång i tiden utrustades med ebenholzgreppbrädor var nog inte för att ljudet blev bättre än om de hade rosewood. Det var nog hårdare och mer hållbart, och det såg snyggt ut med svart bräda. Har sett en del gamla vintagegitarrer med ganska djupa gropar i rosewoodgreppbrädan efter decennier av spelande, och det tar nog ytterligare ett par decennier med ebenholz?

Jag tycker att ljudet blir bättre med ebenholtz än rosewood.
Lite mera "direkt" in your face.
Rosewood imo släpar efter någon millisekund, om det är placebo/inbillning låter jag vara osagt.
Det finns nog någon forskning någonstans om man vill gotta ner sig i det tekniska.

Sen gillar jag hårdheten/stabiliteten ebenholtz ger jämfört med rosewood.
Ingen jätteskillnad men dock markant skillnad.

_________________
http://www.ergopikk.com


23 Jan 2018, 12:10
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
Wilmer wrote:
Orsaken till att superlyxmodeller en gång i tiden utrustades med ebenholzgreppbrädor var nog inte för att ljudet blev bättre än om de hade rosewood. Det var nog hårdare och mer hållbart, och det såg snyggt ut med svart bräda. Har sett en del gamla vintagegitarrer med ganska djupa gropar i rosewoodgreppbrädan efter decennier av spelande, och det tar nog ytterligare ett par decennier med ebenholz?


Vad gäller Solid Body så finns ju en del intervjuer sparade.
Vad gäller Gibsons LP Custom som fick ebenholtz så är det en kombination av ljudegenskaperna och utseendet man föll för.

Den gitarrmodellen riktade sig främst till Jazzgitarrister (Rocken var inte uppfunnen ännu) och ansågs vara ett exklusivt instrument. Tillsammans med kroppen gjord i ett enda styck mahogny
tyckte man att den fick ett jazzigare sound än sin syster Les Paul Model som hade Rw bräda och lönntopp.

Sen att den brädan var nästan svart i färgen passade ju bra in med färgen på gitarren (svart)
Svart valde man för att det skulle se flashigt ut när man uppträdde och hade svart tuxedo, det skulle se ut som fingrarna flög fram.

_________________



23 Jan 2018, 14:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
Eftersom vi inte har så mycket annat att göra en tisdagskväll i januari så postar jag för skojs skull två clip där man har lov att spekulera lite över vilket träslag de båda gitarrerna har just i greppbrädan.
Orsaken till just dessa båda clip är att det är två Strat-liknande gitarrer som jag råkar veta båda har basswood-kropp med lönntopp, samt lönnhals och Kahler-Floyd-stall. Dessutom har båda gitarrerna Dimarzio Area 61 i neck och Area 58 i middle, och de spelas på en Fender Blues Deville genom en Boss OD3 och ett Boss Chorus 1.

Allting samma med andra ord, men var greppbrädorna också av samma träslag?

Gitarr 1:
http://fandalism.com/stefanthorpenberg/bzGh

Gitarr 2:
https://soundcloud.com/wilmerthewhite/jazzhell


23 Jan 2018, 19:26
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
Wilmer wrote:
Eftersom vi inte har så mycket annat att göra en tisdagskväll i januari så postar jag för skojs skull två clip där man har lov att spekulera lite över vilket träslag de båda gitarrerna har just i greppbrädan.
Orsaken till just dessa båda clip är att det är två Strat-liknande gitarrer som jag råkar veta båda har basswood-kropp med lönntopp, samt lönnhals och Kahler-Floyd-stall. Dessutom har båda gitarrerna Dimarzio Area 61 i neck och Area 58 i middle, och de spelas på en Fender Blues Deville genom en Boss OD3 och ett Boss Chorus 1.

Allting samma med andra ord, men var greppbrädorna också av samma träslag?

Gitarr 1:
http://fandalism.com/stefanthorpenberg/bzGh

Gitarr 2:
https://soundcloud.com/wilmerthewhite/jazzhell


Man kan inte jämföra med helt olika inspelningar.

Det måste vara inspelat på samma ställe, samma stärkare osv osv.

Typ som mitt test här:
https://www.youtube.com/watch?v=wgE4d75dzIs&t

Det blev en putteskillnad. Troligtvis pga stallet.
Johan Segeborn hade samma resultat när han jämförde en Tune-O-Matic Les Paul och Floyd Rose Les Paul.
Floyd Rose varianten lät lite dovare, precis som min.

Vilket också var kul att se kommentarsfältet med alla som självsäkert skrev att "oh it sounds so muddy!!!"
Medans folk i vanliga fall brukar säga att Floyd Rose låter diskantigt och tunnt. Dom har uppenbarligen inte provat utan deras hjärnor tänker bara "Floydet har ingen mycket kontakt med kroppen så därför måste det vara tunnt"... Men det visar ju bara på hur folk tänker innan dom får facit i hand.

Kan säkert bli tvärtom beroende på hur stallet innan lät så att säga.


23 Jan 2018, 20:17
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Richlite: Bra eller anus?
Visst, men det är i alla fall samma stärkare, samma Kahler-Floyd, samma pickuper och samma pedaler.
Men två olika gitarrer. :)


23 Jan 2018, 20:38
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.