View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 12:10



Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Ibanez Nu Tubescreamer 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3231
Location: växjö
Post Ibanez Nu Tubescreamer
Ja denna är väl gammal skåpmat för Bojens pedal-intelligentsia, men för mig som trampar på samma pedaler år ut och år in är denna pedal en nyhet!
Jag tycker denna låter övertygande! NU-tekniken är ju de facto ett rör på ett nytt sätt! Helt klart hamnar den på önskelistan!
https://www.youtube.com/watch?v=QU0rFqPNr0Q

_________________
pudas


18 Jan 2018, 14:32
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Love it, buy it, sell it to me!... :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


18 Jan 2018, 14:37
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Låter jävulskt bra!...

_________________
http://www.ergopikk.com


18 Jan 2018, 14:41
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Nutube är väl det som Korg utvecklat och Vox använder i minitoppen MV50!

//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


18 Jan 2018, 14:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Bara att stacka 3 st med boost innan så är man hemma......

_________________
Johan Hansson


18 Jan 2018, 16:23
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Låter fantastiskt, pris på Thomann, 2 662 sek, känns ändå ganska saftigt, det får man ju en liten rörstärkare för.

https://www.thomann.de/se/ibanez_nts_tube_screamer.htm


18 Jan 2018, 17:27
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
För en som inte orkar googla, vad är grejen med NU-teknik? Allt jag ser är en typisk rör-trampa som det står Tubescreamer på.


18 Jan 2018, 18:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3231
Location: växjö
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Robert wrote:
För en som inte orkar googla, vad är grejen med NU-teknik? Allt jag ser är en typisk rör-trampa som det står Tubescreamer på.


Då jag inte är ingengör så låter jag bli att försöka förklara! Men man kan nog ana att detta bara är början. Precis som Racing förutspår är det nog en teknik vi kommer se i många applikationer framöver. Inte bara gitarreffekter utan säkert i mycket studioutrustning och annan audioutrustning.

http://korgnutube.com/en/

http://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=114743

_________________
pudas


18 Jan 2018, 19:13
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Tubis wrote:
Bara att stacka 3 st med boost innan så är man hemma......

Ta fram lödpennan bara så kör vi...

_________________
http://www.ergopikk.com


18 Jan 2018, 19:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
FuriousFingers wrote:
Tubis wrote:
Bara att stacka 3 st med boost innan så är man hemma......

Ta fram lödpennan bara så kör vi...

En dubbel nutube kostar mer än dubbelt av vad ett 12ax7(dubbeltriod) gör och är inte speciellt mycket mindre. 4.5 centimeter långt och 1,6 brett. Enda fördelen är lägre spänning och mindre ström till glödvärmen.
Dessutom har jag redan löst hur man manipulerar en vanlig bjt transistor att bete sig och låta exakt som ett 12ax7 så tror inte det....ska göra åt de rören jag har kvar i lådorna sen skiter jag i rör helt och hållet.

_________________
Johan Hansson


18 Jan 2018, 19:51
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1851
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Djäkligt fint sprill i det rena ljudet också. Mesa Boogie Tripple Crown Head. Blev man ju också nyfiken på...

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


19 Jan 2018, 10:05
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10859
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Otroligt bra TS pedal. Lätt den bästa de gjort.
Har haft den i några månader och den har pensionerat alla andra TS jag har (måånga).

Den första som funkar bra med humbuckers när man ha den som enda gainkälla (på alla de andra slår det rena ljudet igenom).
Jävligt användbart att kunna backa av all gain (mix grejen) och bara få kvar kompression och EQ.
Lätt värd sina pengar.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 Jan 2018, 10:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10859
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Polytone wrote:
Djäkligt fint sprill i det rena ljudet också. Mesa Boogie Tripple Crown Head. Blev man ju också nyfiken på...


Håller med, det är en väldigt trevlig stärkare.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 Jan 2018, 10:32
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Skit å.
GAS

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


19 Jan 2018, 10:44
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
pudas wrote:
Ja denna är väl gammal skåpmat för Bojens pedal-intelligentsia, men för mig som trampar på samma pedaler år ut och år in är denna pedal en nyhet!
Jag tycker denna låter övertygande! NU-tekniken är ju de facto ett rör på ett nytt sätt! Helt klart hamnar den på önskelistan!
https://www.youtube.com/watch?v=QU0rFqPNr0Q

Det är ett rör på ett gammalt sätt. Displayrör är inte en nyhet bara just den modulen och den används precis som vanliga audiorör i applicationen. DVS man överstyr dem. Nyheten här är väl att de tillverkat ett displayrör som ett chipp(ett väldigt stort sådant) som de lätt kan sätta på ett kretskort.

_________________
Johan Hansson


19 Jan 2018, 11:17
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
pudas wrote:
Ja denna är väl gammal skåpmat för Bojens pedal-intelligentsia, men för mig som trampar på samma pedaler år ut och år in är denna pedal en nyhet!
Jag tycker denna låter övertygande! NU-tekniken är ju de facto ett rör på ett nytt sätt! Helt klart hamnar den på önskelistan!
https://www.youtube.com/watch?v=QU0rFqPNr0Q


Det där lät väldigt bra!

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


19 Jan 2018, 11:19
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Njasi tycker nog inte impa factorn är så hög även om gamla TS-pedaler suger i jämförelse men den utmaningen är ju inte det minsta svår.
Vare sig soundet eller demon är särskilt bra och mest nytta gör väl pedalen på plinkiga ljud där är det en förbättring, men kommer man till overdrive/distat ljud finns det så vääääääääääääääääääääääääääldigt många bättre pedaler så tror nog detta är lite nyhetens behag och en gnutta hype.
Bra dock med nya initiativ och gud bevare mig så hoppas jag att man lägger man ned och begraver gamla produktlinjer, det vore skönt för det bromsar utvecklingen och tar plats på marknaden så vila i frid gamla TS.
Lite elakt och kärringen mot strömmen men nån måste ta den rollen också.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


19 Jan 2018, 17:09
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Var bland det bästa jag har hört på mång år.
Med MO i spetsen vore det kul att se teknologin i tex Boss DS-1:a.

Någon som är sugen på att modda en DS-1.a?
:mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


19 Jan 2018, 17:32
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Verkligen ett betydligt bättre ljud. Lyssna på det här klippet. Den gamla TS känner man ju igen med den artificiella instängda skräpiga tonen medans nutube låter naturligt och öppet som en riktig rörförstärkare. https://www.youtube.com/watch?v=t1eH72BOl3s

_________________
Johan Hansson


19 Jan 2018, 18:00
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Tubis wrote:
Verkligen ett betydligt bättre ljud. Lyssna på det här klippet. Den gamla TS känner man ju igen med den artificiella instängda skräpiga tonen medans nutube låter naturligt och öppet som en riktig rörförstärkare. https://www.youtube.com/watch?v=t1eH72BOl3s


Jag tycker helt ärligt talat att båda låter lika mycket "pedal". Man hör tydligt hur det liksom frasar i övergången mellan rent och dist med båda pedalerna. Den mest uppenbara skillnaden är annan frekvensrespons, och det har ju inte med disten att göra.


19 Jan 2018, 19:33
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Makten wrote:
Tubis wrote:
Verkligen ett betydligt bättre ljud. Lyssna på det här klippet. Den gamla TS känner man ju igen med den artificiella instängda skräpiga tonen medans nutube låter naturligt och öppet som en riktig rörförstärkare. https://www.youtube.com/watch?v=t1eH72BOl3s


Jag tycker helt ärligt talat att båda låter lika mycket "pedal". Man hör tydligt hur det liksom frasar i övergången mellan rent och dist med båda pedalerna. Den mest uppenbara skillnaden är annan frekvensrespons, och det har ju inte med disten att göra.

Det frasar i "övergången" i "äkta" rör med speciellt med få steg, flerstegare tenderar att blenda ihop allt till en mesh varav det låter bättre att använda två diststeg än ett till samma mängd dist.
Frekvensgång har med dist att göra. Spectrummet ser inte alls likadant ut med dist som med utan. Typ av dist påverkar som tex assymetrisk eller symetrisk. Hård clipp mjuk klipp. Klippningen i en original TS ser helt muppig ut inte alls likt ett överstyrt rör.
Pedalerna låter helt annorlunda i disten har inget med tex högpassfilter att göra. Nutube låter mer rent i disten, separerart och mindre skräpigt.

_________________
Johan Hansson


19 Jan 2018, 19:47
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Tubis wrote:
Det frasar i "övergången" i "äkta" rör med speciellt med få steg, flerstegare tenderar att blenda ihop allt till en mesh varav det låter bättre att använda två diststeg än ett till samma mängd dist.


Oavsett den tekniska förklaringen så låter fraset i alla fall inte alls lika påtagligt med rör, och jag tycker nog att det är låg-gain-förstärkare som låter bäst (och de borde ju ha betydligt färre steg än hög-gain-dito) i det avseendet.
Jag gissar att det beror på att rören börjar komprimera mjukt rätt långt innan det går över till klippning och att övergången därför är mer sömlös.

Quote:
Frekvensgång har med dist att göra. Spectrummet ser inte alls likadant ut med dist som med utan. Typ av dist påverkar som tex assymetrisk eller symetrisk. Hård clipp mjuk klipp. Klippningen i en original TS ser helt muppig ut inte alls likt ett överstyrt rör.


Jag kan uttryckte mig dåligt, men det jag avsåg var att om du hade satt en EQ efter ena pedalen för att efterlikna den andra så hade förmodligen skillnaden varit väldigt liten.
Nu jämför man en av de allra burkigast ljudande pedaler som finns (alltså TS original) med nåt helt annat. Bara att de råkar ha liknande namn. Det vore intressantare att höra Nutuben jämfört med nåt som har mer lik frekvensrespons.

Quote:
Pedalerna låter helt annorlunda i disten har inget med tex högpassfilter att göra. Nutube låter mer rent i disten, separerart och mindre skräpigt.


Det hör i alla fall inte jag, trots att jag sitter med tretusenkronorslurar. :lol: Eller; jag skulle i alla fall inte välja den ena pedalen över den andra på grund av knappt hörbara skillnader i distkaraktär, utan istället baserat på det totala ljudet (vilket jag som sagt tycker att frekvensresponsen gör mest för).

Hur som helst, jag förstår inte riktigt varför alla är så imponerade. Å andra sidan brukar det vara först när man lirar själv som man verkligen vet om ljudet är vad man vill ha. :)


19 Jan 2018, 20:22
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Makten wrote:
Tubis wrote:
Det frasar i "övergången" i "äkta" rör med speciellt med få steg, flerstegare tenderar att blenda ihop allt till en mesh varav det låter bättre att använda två diststeg än ett till samma mängd dist.


Oavsett den tekniska förklaringen så låter fraset i alla fall inte alls lika påtagligt med rör, och jag tycker nog att det är låg-gain-förstärkare som låter bäst (och de borde ju ha betydligt färre steg än hög-gain-dito) i det avseendet.
Jag gissar att det beror på att rören börjar komprimera mjukt rätt långt innan det går över till klippning och att övergången därför är mer sömlös.

Quote:
Frekvensgång har med dist att göra. Spectrummet ser inte alls likadant ut med dist som med utan. Typ av dist påverkar som tex assymetrisk eller symetrisk. Hård clipp mjuk klipp. Klippningen i en original TS ser helt muppig ut inte alls likt ett överstyrt rör.


Jag kan uttryckte mig dåligt, men det jag avsåg var att om du hade satt en EQ efter ena pedalen för att efterlikna den andra så hade förmodligen skillnaden varit väldigt liten.
Nu jämför man en av de allra burkigast ljudande pedaler som finns (alltså TS original) med nåt helt annat. Bara att de råkar ha liknande namn. Det vore intressantare att höra Nutuben jämfört med nåt som har mer lik frekvensrespons.

Quote:
Pedalerna låter helt annorlunda i disten har inget med tex högpassfilter att göra. Nutube låter mer rent i disten, separerart och mindre skräpigt.


Det hör i alla fall inte jag, trots att jag sitter med tretusenkronorslurar. :lol: Eller; jag skulle i alla fall inte välja den ena pedalen över den andra på grund av knappt hörbara skillnader i distkaraktär, utan istället baserat på det totala ljudet (vilket jag som sagt tycker att frekvensresponsen gör mest för).

Hur som helst, jag förstår inte riktigt varför alla är så imponerade. Å andra sidan brukar det vara först när man lirar själv som man verkligen vet om ljudet är vad man vill ha. :)

Exakt det sista dom jag menar!

Det är inte ljudet utan känslan!
Det omedelbara responen som blir med en rörförstärkare, en slags
"gummibandsskänsla" där du kommer åt det gottiga reaktionen.

Där tycker jag mig skönja att nu-tube spelaren hade lite roligare på klippen åtminstone...
MO har ju också lagt fram sina argument, och jag tycker mig skönja även
en bättre symbios jämförbart med de transistorbaserad op-ampsen.
Fast å andra sidan teknologin är ju inte ny i nu-tube.
Den var väl runt 80 år gammal, men patenterad i ny skinande vit dräkt?...

_________________
http://www.ergopikk.com


19 Jan 2018, 20:28
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Ha! Jag borde ha lyssnat på klippet i första inlägget istället. Där lät det bättre. :mrgreen:

Edit: Eeeeh, är det INTE true bypass alltså? På en pedal för nästan tre papp? Really? :shock:


Last edited by Makten on 19 Jan 2018, 20:34, edited 1 time in total.



19 Jan 2018, 20:32
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Tex va Andertons recension värdelös.

Där lät Nu-tube helt surrigt och tråkigt.
När dom stängde av funktionen fullständigt lät den bäst...

Så det är möjligt att det kan bli kejsarens nya kläder...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

impedanskänsliga kablar? poweramp volym?...

_________________
http://www.ergopikk.com


19 Jan 2018, 20:34
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Makten wrote:
Ha! Jag borde ha lyssnat på klippet i första inlägget istället. Där lät det bättre. :mrgreen:

Edit: Eeeeh, är det INTE true bypass alltså? På en pedal för nästan tre papp? Really? :shock:

Standardprissättning!

Ju närmare en Concord eller Trainwreck ju högre pris!... :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


19 Jan 2018, 20:37
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
FuriousFingers wrote:
Exakt det sista dom jag menar!

Det är inte ljudet utan känslan!
Det omedelbara responen som blir med en rörförstärkare, en slags
"gummibandsskänsla" där du kommer åt det gottiga reaktionen.

Där tycker jag mig skönja att nu-tube spelaren hade lite roligare på klippen åtminstone...
MO har ju också lagt fram sina argument, och jag tycker mig skönja även
en bättre symbios jämförbart med de transistorbaserad op-ampsen.
Fast å andra sidan teknologin är ju inte ny i nu-tube.
Den var väl runt 80 år gammal, men patenterad i ny skinande vit dräkt?...


Jo, baserat på klippen skulle jag välja den nya. Men det beror delvis på att jag tycker att den gamla är för "näsig", även om jag tycker att den är helt perfekt som boost just av den anledningen. Dock inget jag vill använda som ensam dist framför ren förstärkare. Då är det väldigt uppenbart att det är en pedal man spelar genom.
Sen blir det ju aldrig samma grej med inspelat ljud som när man hör det framför högtalaren själv. Massa dynamik som försvinner och framför allt en herrans massa filter på vägen.

Det är väldigt konstigt att det ska vara så förbannat svårt att digitalt simulera exakt hur ett rör beter sig, om man bortser från den totala dynamiken (där brukar ju rör klå transistorer även vid hifi-ljud).


19 Jan 2018, 20:48
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10859
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Makten wrote:
Ha! Jag borde ha lyssnat på klippet i första inlägget istället. Där lät det bättre. :mrgreen:

Edit: Eeeeh, är det INTE true bypass alltså? På en pedal för nästan tre papp? Really? :shock:


Den är true bypass enligt specs (har inte öppnat och kollat själv).

Angående ”låter pedal” (vilket alla pedaler jag provat gjort, eller kanske skall man säga ”låter inte bra förstärkardist”) så gör det mig inget så lönge det låter bra. För mig är inte det ena bättre än det andra, bara olika saker.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 Jan 2018, 20:51
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Makten wrote:
Oavsett den tekniska förklaringen så låter fraset i alla fall inte alls lika påtagligt med rör, och jag tycker nog att det är låg-gain-förstärkare som låter bäst (och de borde ju ha betydligt färre steg än hög-gain-dito) i det avseendet.
Jag gissar att det beror på att rören börjar komprimera mjukt rätt långt innan det går över till klippning och att övergången därför är mer sömlös.
Beror helt på hur man ställer in rörets arbetspunkt hur det beter sig. Dock i flerstegare så går inte alla stegen i dist samtidigt varav det smetas ut. Med endast en pipa så blir det en mer otrevlig övergång. Vet inte vad det är du hör i flerstegare, ju fler pipor ju smothare är det. I TS är det soft övergång till dist på det enda steget så det är inte där skon klämmer att det skulle vara hard clipping. Att sätta dioderna i motkoppling i stället för till jord gör just det, soft clipping. Problemet är att i motkoppling över en opamp ser klippningen ut som apa om man kollar på ett oscilloscope. Inte alls som ett rör. Det är det som skräpar till ljudet och får det låta burk. Det ser mycket bättre ut att sätta dioderna över en enskild transistor som i big muff, här man kopplat flera sådana steg i serie dessutom. Där ser det bättre ut fast inte hela vägen för det ser ut som dubbel anodklippning som i ett slutsteg och inte anod/galler som i en förstegstriod.

Makten wrote:
Jag kan uttryckte mig dåligt, men det jag avsåg var att om du hade satt en EQ efter ena pedalen för att efterlikna den andra så hade förmodligen skillnaden varit väldigt liten.
Det är inte frekvensresponsen som gör det utan TS fallerande distkonstruktion. Jag har allt försökt att fixa till ljudet i TS med tonfilter och det går inte oavsett om man läger till eller tar bort. Burkljudet följer med disten. DEt låter tom bättre om man tar bort dioderna och bara låter opampen överstyras.

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 20 Jan 2018, 12:26, edited 2 times in total.



19 Jan 2018, 21:16
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Magnus Olsson wrote:

Angående ”låter pedal” (vilket alla pedaler jag provat gjort, eller kanske skall man säga ”låter inte bra förstärkardist”) så gör det mig inget så lönge det låter bra. För mig är inte det ena bättre än det andra, bara olika saker.

/Magnus

Precis, ingen som har hävdat att den skulle låta som Angus 10 st bottade 1959or. Det är ett litet diststeg i en liten burk. Jag tycker dock det låter ganska mycket som ett enkelt diststeg i en rörförstärkare om man separerar ut det ur övrig krets. Vilket då kan ge samma effekt framför en rörförstärkare som om denne hade ett rörsteg till. Det tycker jag inte TS original gör, den låter skräpigt.

_________________
Johan Hansson


19 Jan 2018, 21:22
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: bummer, Korvabengt, lampic, LLacrobat and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.