View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:48



Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Ibanez Nu Tubescreamer 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Magnus Olsson wrote:
Makten wrote:
Ha! Jag borde ha lyssnat på klippet i första inlägget istället. Där lät det bättre. :mrgreen:

Edit: Eeeeh, är det INTE true bypass alltså? På en pedal för nästan tre papp? Really? :shock:


Den är true bypass enligt specs (har inte öppnat och kollat själv).

Angående ”låter pedal” (vilket alla pedaler jag provat gjort, eller kanske skall man säga ”låter inte bra förstärkardist”) så gör det mig inget så lönge det låter bra. För mig är inte det ena bättre än det andra, bara olika saker.

/Magnus
Det är ofta inte bypassen som är tondödaren utan att man har hälften så stor ingångsresistans i TS som brukligt i förstärkare. Detta ändrar resonanspeaken i guran. Som att sänka värdet på volympoten. Detta kan låta bra i dist eftersom man blir av med en jobbig slamrig näsa på 2.5KHz. När man byter till bypass dock och det blir mer clean så låter det som tonen blir mörkare. Detta är väldigt hörbart och pluggar man ur pedalen och direkt in i stärkaren så lyfts tonen genast upp därav tror man att bara man hade true bypass så..........när det ofta med true pypass blir ännu värre eftersom det vanligast inte är true bypass utan semi true bypass. Dvs du får både ingångresistansen i pedalen parallellt med förstärkarens. Alltså ännu lägre resistans. Med äkta TBP blir det dock bra men hade inte behövts om pedalen vore designat utifrån 1M ingångsresistans.......TBP är alltså ett plåster på en dålig designad "ON"-krets.

_________________
Johan Hansson


19 Jan 2018, 22:24
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Öh, alltså... True bypass har man ju för att det ska låta likadant när pedalen inte används, som om den inte finns där. Jag undviker att använda min TS-9 för att den mögar till ljudet när den INTE används. Helt värdelöst.


20 Jan 2018, 02:02
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Tubis wrote:
Dock i flerstegare så går inte alla stegen i dist samtidigt varav det smetas ut. Med endast en pipa så blir det en mer otrevlig övergång. Vet inte vad det är du hör i flerstegare, ju fler pipor ju smothare är det. I TS är det soft övergång till dist på det enda steget så det är inte där skon klämmer att det skulle vara hard clipping.


Vi har uppenbarligen väldigt olika öron:-) En hi-gain-förstärkare brukar ju låta fullständigt förjävligt illa när man försöker slå an löst på gitarren för att få ett rent ljud, till exempel. Övergången från rent till dist är "av eller på"; det finns liksom ingenting mitt emellan. Och i detta inte-mittemellan låter det i regel skit. SKIT. Det fnisslar och frasar, även när man drar ner gainen väldigt lågt.
Har aldrig hört det från en låg-gain-rörförstärkare som precis börjar spricka upp. Där är övergången istället nästan helt flytande om det vill sig väl. Jag tänker Mark Knopfler, till exempel. Den typen av ljud.

Att en TS skulle ha "soft" övergång till dist må vara fallet jämfört med andra liknande pedaler. Men den är ju inte alls mjuk om man lyssnar noga. Man hör rätt tydligt när det börjar klippa och det sker ingen kompression innan dess. Gissningsvis för att det skapas transienter i "knäna" där en tänkt sinusvåg får topparna utplattade.


20 Jan 2018, 02:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Makten wrote:
Öh, alltså... True bypass har man ju för att det ska låta likadant när pedalen inte används, som om den inte finns där. Jag undviker att använda min TS-9 för att den mögar till ljudet när den INTE används. Helt värdelöst.

Jepp så är det och precis det skrev jag ju. En gång till då. Ofta är dock "true bypass" inte true bypass utan semi bypass eftersom man sparat ingångsresistorn i kretsen som jag skrev ovan. Sen måste man åtgärda detta med buffer innan sina true bypasspedaler för att man tror att det är kabellängden enbart som nu ger ett nytt problem(vilket inte är hela sanningen) Som ja sa just TS är extra dålig i sin konstruktion för den har en lägre ingångsimpedans vilket smetar ut gitarrens resonanspeak därav blir det extra "mögar till ljudet". En humbucker ska ju normalt lastats med 500k||500k||1M. Dvs volym, ton och ingångsresistans. Bypassen i TS fuckar upp detta med 500k||500k||500k.
Det jag menar är att om man bygger rätt ska det bli minimal skillnad mellan en elektronisk bypass vilket ger ett par fördelar. Smothe switching(vilket iofs går att göra med optokopplare men då tycker inte puritaner att det är TBP*) och buffer så man inte lägger till en extra kabelkapacitans vilket ger en lätt dimma på tonen men inte alls på den nivån som TS ingångskapacitans. Jag tror utöver ingångskapacitansen så är även de små elektrolytkondingarna som Ibanez boss och andra använder som kopplingskondingar en liten bov. Jag byggde en exakt sådan typ av bypass med rätt ingångskapacitans och plastfilmskondingar i stället och det var inte någon filt över ljudet där.

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 20 Jan 2018, 12:49, edited 3 times in total.



20 Jan 2018, 11:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Makten wrote:
En hi-gain-förstärkare brukar ju låta fullständigt förjävligt illa när man försöker slå an löst på gitarren för att få ett rent ljud, till exempel. Övergången från rent till dist är "av eller på"; det finns liksom ingenting mitt emellan. Och i detta inte-mittemellan låter det i regel skit. SKIT. Det fnisslar och frasar, även när man drar ner gainen väldigt lågt.
Har aldrig hört det från en låg-gain-rörförstärkare som precis börjar spricka upp. Där är övergången istället nästan helt flytande om det vill sig väl. Jag tänker Mark Knopfler, till exempel. Den typen av ljud.

Att en TS skulle ha "soft" övergång till dist må vara fallet jämfört med andra liknande pedaler. Men den är ju inte alls mjuk om man lyssnar noga. Man hör rätt tydligt när det börjar klippa och det sker ingen kompression innan dess. Gissningsvis för att det skapas transienter i "knäna" där en tänkt sinusvåg får topparna utplattade.

Rör har mer en förvrängning av sinus innan de de klipper som mer färgar ljudet, sen smäller klippet till och det är där det spricker upp, inte lika drastiskt som en transistor utan börjar runda av för att sedan bli helt platt även där. TS blir aldrig helt platt det är två stora bröst oavsett gain. Det låter inte bra utan burkigt. Även med rör ska det till slut vara en helt platt fyrkantsvåg när signalen in är som högst det ger bra övertoner som låter friskare och öppnare.
Skillnaden på en låggain och en höggain är att man bara lagt flera tämligen likadana steg i serie där det sista steget börjar dista först eftersom signalen in där är högst. Drar du ner gainen på en high gain för att försöka spela rent blir det till slut som att det är en enstegare du kör på eftersom det bara blir det sista steget som distar. Och då är du där att en enstegare får de symptom jag pratar om. HG är inte till för att spela rent på. För att få det du vill se ur en HG måste man balansera stegen annorlunda men då låter den inte så bra längre för just high gain där sista steget flyger i topp med lite lägre respons av de tidigare. Balanserar du ner låter det för torrt för chugga chugga.
Men nu var det aldrig HG jag pratade om. Drar det med lite andra ord igen då. Ofta kör man inte enstegare med bara det steget som distkälla utan man brukar kötta på slutsteget med. Se tex gamla stärkare utan mastervolym som Marshall och Fender. Sätter man dit en master och försöker spela lågt låter det precis som det jag talar om. Sitter du och försöker krana ut dist ur ett enda preampsteg utan att adda på med slutsteget låter det fantastiskt dåligt.. NU var det dock inte riktigt high gain jag ursprungligen försökte jämföra med utan att ta ut den dist du ska ha med fler än ett steg. Inte att det skulle bli mer total dist. Det är VÄLDIGT vanligt att låggainare, crunch eller vad man kallar det har just två st diststeg efter varandra. Det gör det inte high gain utan bara betydlig bättre än att krana allt ur ett steg. Jag tror saken med att krana ur ett steg är att man ligger högre i signalnivå och därmed alltid närmare fyrkantsklippning för att få den mängd dist man vill åt. Med fler steg tar du ner det hela till en annat region i rörets dist fast över två rör. Och det är därför 99% av alla bygger en crunch
i en rörstärkare med två steg och inte ett. I pedaler använder man väldigt ofta bara ett steg. Get the picture? Kanalen som brukar kallas clean brukar ha ett steg som mest går att skita till lite så inte på de nivåer vi pratar om här i jämförelse med TS. Glöm inte våran forummedlem som vill stacka TS efter varandra. Troligen det han vill åstadkomma som jag pratar om. Även om folk gillar att driva med hans metod så har han just i det ganska rätt.....Pedaler som har två diststeg i serie låter oftast mycket bättre än TS. När du pratar om att TS är sämre än liknande pedaler undrar man ju vilka liknande pedaler du talar om. Alla pedaler som kopplat två dioder över en opamp som enda steg låter lika mycket apa. Jag vet inte hur nutube har gjort men rörmodulen har 2st displayrör i sig så jag bara antar att de använder bägge två för det känns så i ljudbilden. Nu vet jag dock inte hur denna modulen beter sig om det verkligen gör som ett vanligt rör. Hade den inte varit så så dyr så hade jag köpt hem en bara för att utvärdera.

_________________
Johan Hansson


20 Jan 2018, 11:32
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Makten wrote:
Det är väldigt konstigt att det ska vara så förbannat svårt att digitalt simulera exakt hur ett rör beter sig, om man bortser från den totala dynamiken (där brukar ju rör klå transistorer även vid hifi-ljud).

Jag tror det är deras metodik som fallerar inte att det inte skulle gå att programmera exakt ett rörs dynamik och distortion. Har försökt förklara för en som kan programmering hur röret beter sig men det går inte att få han att förstå. Han tänker i ettor och nollor, av eller på. Och så låter ofta programmerad dist. Av eller på stenhårt klippning. En annan metod de använder vad jag förstått är att analysera hur det låter och sedan försöka programmera efter det. Det ska låta något bättre men inte hela vägen. Hade de bara gått till basics och programmerat en sinus in att ge en en signal ut precis som ett rör och skitit att försöka programmera hur de tror att låter hade de nog hittat hem. När jag skulle få fram en emulering med transistor med manipulerande kringkomponenter gjorde jag precis så. Kollade enbart på oscilloscopet tills det såg ut exakt som ett rör. Sen när jag lyssnade kunde jag inte höra någon skillnad överhuvudtaget mot ett rör.

_________________
Johan Hansson


20 Jan 2018, 12:34
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Precis vad som händer vid klippning vet du bättre än jag, så jag kan bara referera till mina egna upplevelser. :) Jag har inte haft jättemånga olika förstärkare och bara testat andras hi gain-monster, så det kan ju vara en slump att jag upplevt just dem som problematiska vid övergång från rent till "spräck". Om det stämmer som du säger så borde det ju inte vara nån som helst skillnad eftersom det ändå bara är sista förstegsröret som börjar kräkas innan de andra gör det.
Kan det bero på olika anodspänning eller nåt sånt? Skitsamma...

Det där med metodiken vid emulering tror jag stämmer. Sen duger det nog inte att titta på vad som händer med en ren sinus. Komponenterna kan ju bete sig väldigt annorlunda om man kör in en mer komplex signal, vilket kanske inte alls blir fallet när man simulerar (utan att ha tagit reda på vad som borde hända).

Sen kan jag tänka mig att latency är ett problem. Det tar ju tid att processa saker digitalt, och det är ju trist om det hörs.


20 Jan 2018, 16:19
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Makten wrote:
Komponenterna kan ju bete sig väldigt annorlunda om man kör in en mer komplex signal, vilket kanske inte alls blir fallet när man simulerar (utan att ha tagit reda på vad som borde hända).


Sinus är bara det man använder för att visuellt kunna se hur saker beter sig. Det kommer bete sig likadant när gitarrens mumblejumbo signal kommer in bara att det inte går med ögat att urskilja något vettigt ur det på ett oscilloscope. Men kretsen eller mjukvaran behandlar alla över och undertoner precis på samma sätt som sinussignalen. Detta hade jag med extremt svårt att få programmeraren att förstå. Det är samma när man felsöker något. Fungerar det med sinussignalen så är det "helt" även om signalen man sedan på riktigt använder är en mishmesh. Jämför med en högtalare. Den hanterar alla hopgrötade frekvenser exakt som en enda ton samtidigt och man hör allt separerat. Fantastiskt dock hur det ens fungerar och inte bara blir ett bröl. Sen finns det givetvis begränsad bandbredd i saker som man får ta i beaktning när man bara skickar in en specifik frekvens. Har man skurit bort bas är det givetvis mindre dist med en 100Hz än med 1kHz signal. Oftast använder man först 1kHz för där brukar det vara minst påverkan från filter i apparaten. Jag använder bara andra frekvenser när jag ska se hur tonkontroller beter sig eller vill se hur klippningen ser ut utan tex den avrullning av övertoner som sker via millereffekten i röret. Vill man se spectrumet skickar man in vitt brus.

_________________
Johan Hansson


20 Jan 2018, 17:03
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Makten wrote:
Jag har inte haft jättemånga olika förstärkare och bara testat andras hi gain-monster, så det kan ju vara en slump att jag upplevt just dem som problematiska vid övergång från rent till "spräck". Om det stämmer som du säger så borde det ju inte vara nån som helst skillnad eftersom det ändå bara är sista förstegsröret som börjar kräkas innan de andra gör det.
När du spelar "high gain" på en highgainkanal så distar alla steg ordentligt men i en trappa. stor större störst. När du försöker spela clean på den kanalen har du sabbat hela trappan genom att försöka ratta in ett ljud kanalen inte är gjord för.
Det går inte att få en sådan kanal att låta bra från clean till überdist. Jag sätter helst en linjär gainpot så ingen ens lyckas försöka att ställa in clean eftersom det inte blir bra och folk då klagar på att det inte fungerar över hela svepet, likt du just gjorde. När du har så låg inställning är det oftast inte ens signalen via poten du hör utan luftburen koppling inne i stärkaren förbi poten. Och då blir det apa upphöjt i 10. Man har en crunch kanal till sådant dvs TVÅ diststeg rätt balanserade till det ljudet du pratar om att du vill se eller ett preampsteg plus ett svettandes slutsteg. Dock inte 1 endaste steg som i TS pedalen. Antal steg har egentligen inget alls med mängden dist att göra. Du kan sätta hur många steg som helst i serie så länge du balanserar ner signalen mellan dessa. Men soundet kommer bli annorlunda.
Tex har orange rockerverb lika många diststeg som Engl Powerball men inte alls samma distmäng eller sound. Här har man byggt en rock förstärkare med lika många diststeg som en überdist och folk tycker den låter kanon just för att man kör mindre dist fast i fler steg. Ett annat exempel när man tagit det till löjliga proportioner är Carvin Quad, kolla in antalet diststeg här http://www.carvinmuseum.com/pdf/amps/QU ... _BOARD.pdf

_________________
Johan Hansson


20 Jan 2018, 17:30
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Det är just det jag menar. Att de flesta distpedaler låter just lika illa som en hi gain-förstärkare om man vill hålla sig just i läget där det övergår från rent till dist. :mrgreen:


20 Jan 2018, 18:08
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Makten wrote:
Det är just det jag menar. Att de flesta distpedaler låter just lika illa som en hi gain-förstärkare om man vill hålla sig just i läget där det övergår från rent till dist. :mrgreen:

Ursprunget till diskussionen var att jag sa att detta sker även i rör men det blir bättre med fler steg som smetar ut övergången varav du drog att det stämmer inte för när du spelat på HG så....men på LG hörde du det inte. Jag försökte då förklara att om du dragit ner en HG så myckket så du lyckas få clean till spräck ÄR DET endast ett rörsteg i dist du spelar på. Du nämnde även att på LG finns inte detta problem och jag har då förklarat att LG oftast inte bara är ett rör som är igång och distar utan flera. Diskussionens ursprung var inte att HG låter som en TS när du försöker spela clean på den utan att det skulle motbevisa min tes om att övergångsproblemet försvinner med fler steg. Arrrggg :arrow:

_________________
Johan Hansson


20 Jan 2018, 20:03
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Tubis wrote:
Glöm inte våran forummedlem som vill stacka TS efter varandra. Troligen det han vill åstadkomma som jag pratar om. Även om folk gillar att driva med hans metod så har han just i det ganska rätt.....Pedaler som har två diststeg i serie låter oftast mycket bättre än TS.

Guldstjärna Tubis guldstjärna!...
Äntligen någon som förstår!


1. Spela på viskvolym med bibehållen stuns.
2. Du kan ta med dig din setup till vilken backline som helst
3. Makalöst häng och metalsound eller pop beroende på hur inställningarna ser ut

Om jag får retas tillbaka kan ju ljudbojarna själva att välja att köra med stacking på 50W eller
att köra sin POD och Yamaha TR10 och andra små skitförstärkare som låter geting.
Fast dom inte alls vill erkänna det... :mrgreen:
Appropå tidigare trådar om små förstärkare som låter bra.
-Och nej dom kommer aldrig låta bra beroende på för små trafos.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


20 Jan 2018, 21:15
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Ibanez Nu Tubescreamer
Tubis wrote:
Makten wrote:
Det är just det jag menar. Att de flesta distpedaler låter just lika illa som en hi gain-förstärkare om man vill hålla sig just i läget där det övergår från rent till dist. :mrgreen:

Ursprunget till diskussionen var att jag sa att detta sker även i rör men det blir bättre med fler steg som smetar ut övergången varav du drog att det stämmer inte för när du spelat på HG så....men på LG hörde du det inte. Jag försökte då förklara att om du dragit ner en HG så myckket så du lyckas få clean till spräck ÄR DET endast ett rörsteg i dist du spelar på. Du nämnde även att på LG finns inte detta problem och jag har då förklarat att LG oftast inte bara är ett rör som är igång och distar utan flera. Diskussionens ursprung var inte att HG låter som en TS när du försöker spela clean på den utan att det skulle motbevisa min tes om att övergångsproblemet försvinner med fler steg. Arrrggg :arrow:


Jag förstår inte alls logiken i ditt resonemang tyvärr. Varför är det endast ett rör som distar i en HG-förstärkare vid låg gain, men tvärtom om i en LG-förstärkare (jag talar inte om att spela vid så hög volym att även slutsteget distar)?
Sen handlar det inte om att bevisa något. Jag har bara mina egna öron att lita på och vidhåller att de HG-förstärkare jag provat har låtit apa vid "spräck" medan LG-förstärkare inte har gjort det. Vad det sen beror på har jag ingen aning om.


21 Jan 2018, 13:10
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.