View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 10:04



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Hjälp med att identifiera gitarrmick koppling/lödning 
Author Message
User avatar

Joined: 20 May 2013, 20:10
Posts: 185
Location: Mark & Göteborg
Post Hjälp med att identifiera gitarrmick koppling/lödning
Jag har en gura där jag inte riktigt får ihop hur volymen och tonkontrollen är lödda.
Trodde först att det var en 50s wiring men volymen ser ut att vara reversed jazz bass (?)
Har försökt med google men fastnat.
Volym och ton samt coil-split fungerar som det ska men är nyfiken varför ton- och volym-kontrollen är lödd så här.
(Mickarna är Seymour Duncan)

Bifogar ett schema:
Image


17 Jan 2018, 20:46
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hjälp med att identifiera gitarrmick koppling/lödning
Det ser bra ut, som en vanlig volym plus ton, som på en typisk Telecaster. Det enda är möjligen att tonkontrollen kommer att fungera baklänges om man följer som det är ritat på schemat.


17 Jan 2018, 23:49
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 May 2013, 20:10
Posts: 185
Location: Mark & Göteborg
Post Re: Hjälp med att identifiera gitarrmick koppling/lödning
Tack för svar.

Jag lyckades lista ut detta igår. Volymen är lödd likt "reverse jazz bass wiring" vilket möjliggör 2 separata volymkontroller att styra volymen då switchen är i mitten. Lite konstigt då min gura bara har 1 volym & 1 ton. Tonkontrollen är sedan lödd enligt 50s wiring (ton-potten på "out")


18 Jan 2018, 11:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Hjälp med att identifiera gitarrmick koppling/lödning
Förstår verkligen inte kopplingen. Det ser ju ut som tondödare precis överallt??? Vilken ska vara volym och vilken ska vara ton? De gör ju liksom nästan samma sak bägge två....

_________________
Johan Hansson


18 Jan 2018, 11:46
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Hjälp med att identifiera gitarrmick koppling/lödning
Simulerar man detta ser man uppifrån ner. 1 volymkontroll på max standard wiring. 2. Standard volym sänkt till 5% 3. Din volym sänkt till 5% som agerar mer som en tonkontroll än volymkontroll där den rullar av mer än den sänker volymen.
Gitarrmicken har en induktiv utgång så ändrar man resistansen efter till jord ändrar man tonen.
https://drive.google.com/open?id=1_AYu1 ... B3lXLkZO5G

Sen kan man lägga simulering på din volym neddragen till 10% och din ton neddragen till 10%. Som synes är det väldigt lik funktion på volym och ton med skillnaden att volym sänker allt en aning men inte alls så mycket som en normal volymkontroll. Den vanliga tonkontrollen i gitarrer reagerar faktisk i nästan hela sitt svep som enbart en ställbar resistor till jord. Det är bara i slutet på svepet(där nästan ingen går)som kondingen spelar in nämnvärt. Vilket man kan ha i åtanke när man tror att specialkondingar påverkar tonen...
https://drive.google.com/open?id=10-MC0 ... yrAfZ1gxSI

_________________
Johan Hansson


18 Jan 2018, 12:13
Profile
User avatar

Joined: 20 May 2013, 20:10
Posts: 185
Location: Mark & Göteborg
Post Re: Hjälp med att identifiera gitarrmick koppling/lödning
Såg att bilden inte var helt korrekt, har uppdaterat den med rätt "lug" på tonkontrollen.
Push-push är tonkontrollen som fungerar precis som 50s wiring.

Skall dock löda om volymkontrollen och skifta luggarna eftersom jag inte behöver jazz-reverse http://www.stewmac.com/How-To/Online_Resources/Learn_About_Guitar_Pickups_and_Electronics_and_Wiring/Understanding_Guitar_Wiring_I-4000_4.html


18 Jan 2018, 12:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hjälp med att identifiera gitarrmick koppling/lödning
Syftet med att ha ingången på mittenterminalen när man har parallella volymkontroller som i en jazzbas är vanligtvis att isolera volymkontrollerna från varandra, på bekostnad av sämre känslighet/svep. Det blir också en funktions-/tonskillnad: Man får omvänd ordning på seriemotstånd och motståndet mot jord. Seriemotstånden kommer att isolera utgångarna från varandra. Då blir det inte "50's wiring" om man kopplar tonkontrollen till utgången, det blir så långt man kan komma från 50's wiring. Syftet med 50's wiring är att tonkontrollen skall vara direkt parallellkopplad med lastmotståndet. Med "reverse jazzbass" och tonkontrollen på utgången blir det istället "mindre" 50's wiring ju mer man sänker volymen.

Koppla som en vanlig oldschool Telecaster, flytta tonkontrollen till mittenterminalen (utgången) för "50's wiring".


18 Jan 2018, 13:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 May 2013, 20:10
Posts: 185
Location: Mark & Göteborg
Post Re: Hjälp med att identifiera gitarrmick koppling/lödning
Tack för utförliga svaret.

Jag kikade i min andra gitarr som är av samma modell men den har 2 volymer och 1 tonkontroll.
Den har i princip samma koppling.

Bägge gitarrerna är av märket Caparison Angelus. Den ena är original ifrån fabrik och den andra fick jag med en bytesaffär med CarlM för några år sedan. Tror det var Mr Lundgren själv som har lött dit Heaven 57 mickarna.


18 Jan 2018, 16:48
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: BGSoul, Google [Bot] and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.