View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 06:51



Reply to topic  [ 21 posts ] 
Fender plockar bort American Vintage 
Author Message

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1983
Location:
Post Fender plockar bort American Vintage
Ur sortimentet och ersätter med "American original". De kommer tydligen sälja 50 och 60-talsmodell av tex strata och tele, men inte sikta in sig på något generellt år. De verkar alla ha 9,5 radius på greppbrädorna.
Ganska vågat med tanke på att de haft serien med sedan 1982 (väl?). Vd köper man nu om man vill ha vintagekorrekta grejer? Custom Shop är väl sällan det?

Själv hade jag väldigt gärna haft en Fiestaröd 60's Tele. Snyggare än så får man nästan inte.

http://www.musicradar.com/news/namm-201 ... red-models


16 Jan 2018, 18:32
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7625
Location: Malmö
Post Re: Fender plockar bort American Vintage
Med tanke på hur helvetiskt många modeller det finns av Stratocaster verkar det idiotiskt plocka bort AV-stratorna, många vill ha en USA strata så vintage-korrekt som möjligt, till hyfsat rimligt pris.


16 Jan 2018, 21:02
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1983
Location:
Post Re: Fender plockar bort American Vintage
Goran wrote:
Med tanke på hur helvetiskt många modeller det finns av Stratocaster verkar det idiotiskt plocka bort AV-stratorna, många vill ha en USA strata så vintage-korrekt som möjligt, till hyfsat rimligt pris.


Jag tilltalas av egentligen alla specar på dessa, men jag tycker också det är konstigt att de plockar bort American Vintage. Dessa nya känns mer som ett modernt alternativ till American Vintage. Som Hot Rod-serien var tidigare.

Jag såg nu att 60's Tele är en Custom med binding dessutom. Lite konstigt val kanske för att vara den enda 60-talaren i serien. Den är ju lite av en kostymgitarr i mina ögon. Ledin...


16 Jan 2018, 21:11
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Fender plockar bort American Vintage
För en gångs skull tycker jag att Fender är helt rätt ute.

Många gitarrister gillar en speciell halsprofil (50's - 70's), men verkligen inte många föredrar en 7,25:a
före en 9,5:a. Jag känner nog ingen som gör det faktiskt. (Samlare av riktiga vintagegitarrer är en annan sak.)

En del blir inte direkt störda av 7,25:orna, men extremt få föredrar dem vid en direkt jämförelse. Tycker det är lite
konstigt att inte detta skett tidigare.


Last edited by Cabretta on 16 Jan 2018, 23:40, edited 1 time in total.



16 Jan 2018, 22:35
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Oct 2016, 19:41
Posts: 224
Post Re: Fender plockar bort American Vintage
Tycker spontant att det känns tråkigt att de överger AV-konceptet. Dels gillar jag 7,25¨och så tycker jag att mycket av charmen var att man kunde få dem i specifika årgångar med för dessa specifika detaljer. Ex. d-shape, slab board och clay dots på '59:ans stratocaster i jämförelse med 65:ans c-shape etc..

Men den där Jazzmastern i Ocean Turquoise! Wow! :)


16 Jan 2018, 23:39
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 06:07
Posts: 93
Location: Dalarna
Post Re: Fender plockar bort American Vintage
AMERICAN ORIGINAL '60S STRATOCASTER:
Thick "'60s C"-shaped neck profile; 9.5"-radius fingerboard....inte en siffra rätt för mig som vill ha 7,25 och tunn hals :o
Loggan ser ut som en typ 65:a och det finns 3 färger att välja på....
Nä det var bättre förr :)


17 Jan 2018, 10:24
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Fender plockar bort American Vintage
silver1 wrote:
AMERICAN ORIGINAL '60S STRATOCASTER:
Thick "'60s C"-shaped neck profile; 9.5"-radius fingerboard....inte en siffra rätt för mig som vill ha 7,25 och tunn hals :o
Loggan ser ut som en typ 65:a och det finns 3 färger att välja på....
Nä det var bättre förr :)



Jag tror att det står fel faktiskt, det har väl aldrig funnits några tjocka 60's halsar, i vart fall inte som reissues, vad jag vet.

Jag gissar att det är lika spinkig som vanligt, men man får väl kolla när den kommer in på Music Deluxe :shock: .


17 Jan 2018, 12:57
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 06:07
Posts: 93
Location: Dalarna
Post Re: Fender plockar bort American Vintage
Cabretta wrote:
silver1 wrote:
AMERICAN ORIGINAL '60S STRATOCASTER:
Thick "'60s C"-shaped neck profile; 9.5"-radius fingerboard....inte en siffra rätt för mig som vill ha 7,25 och tunn hals :o
Loggan ser ut som en typ 65:a och det finns 3 färger att välja på....
Nä det var bättre förr :)



Jag tror att det står fel faktiskt, det har väl aldrig funnits några tjocka 60's halsar, i vart fall inte som reissues, vad jag vet.

Jag gissar att det är lika spinkig som vanligt, men man får väl kolla när den kommer in på Music Deluxe :shock: .



Tror dom skrivit rätt men vi får se, Fenders beskrivning av halsarna:

The thick “Soft V”-shaped neck slightly smooths the sharpness of a “V” profile, rounding it out so it’s more comfortable for rhythm and lead playing.

The thick "’60s C"-shaped neck profile is sculpted for a vintage-style playing feel. It’s remarkably comfortable and ideal for any playing style.

Verkar märkligt eller det kanske är det som säljer idag?


17 Jan 2018, 13:13
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Fender plockar bort American Vintage
om man bortser från radien på greppbrädan så var det verkligen rätt tråkiga guror så som första intryck... dålig fjongfaktor.
tycker förra AVRI serien var ballare.

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


17 Jan 2018, 15:19
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Fender plockar bort American Vintage
Märkligt att skriva att Stratorna på 60-talet "uppgraderades" med mintgröna plektrumsskydd. De hade väl vita plektrumskydd (fast trelagers från slutet av 50-talet), som blev mintgröna med åldern?

_________________
Mats


17 Jan 2018, 16:18
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Fender plockar bort American Vintage
Goran wrote:
Med tanke på hur helvetiskt många modeller det finns av Stratocaster verkar det idiotiskt plocka bort AV-stratorna, många vill ha en USA strata så vintage-korrekt som möjligt, till hyfsat rimligt pris.

Skulle inte förvåna mig om dessa kunder i väldigt stor utsträckning köper Custom-Shop-grejor, alldeles särkskilt som väldigt många nog vill ha dem färdigslitna nu för tiden.

_________________
Mats


17 Jan 2018, 16:22
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7625
Location: Malmö
Post Re: Fender plockar bort American Vintage
albert wrote:
Skulle inte förvåna mig om dessa kunder i väldigt stor utsträckning köper Custom-Shop-grejor, alldeles särkskilt som väldigt många nog vill ha dem färdigslitna nu för tiden.

Kanske det som är Fenders syfte?


17 Jan 2018, 17:33
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Fender plockar bort American Vintage
Känns lite trist att AV försvinner. Gillade när de utvidgade serien dör några år sedan.

Känns det inte lite Classic-serien fast dyrare?!

Men... ’50s-stratan är lite het ändå... :P
De borde göra en med hardtail!

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


17 Jan 2018, 18:04
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2990
Post Re: Fender plockar bort American Vintage
På Fenders egen webbsajt står det bl.a "Every curve and line of the necks are accurate to the historic originals". Sen anges radius som 9.5" på varje enskild modell.
Anledningen är väl nog som nämnts att de flesta föredrar det.

I övrigt känns det inte som några direkt upphetsande förändringar, även om färgvalen kanske inte är helt klockrena.
I begynnelsen var ju Reissue-modellerna inte särskilt trogna originalen. Sen har man vid varje förnyelse försökt komma närmare och närmare originalspecs, så på det sättet är det väl lite märkligt. Det är ju inte många år sen den senaste omgörningen med bl.a byte av årgångar. Men de sålde väl inte tillräckligt får man förmoda.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


17 Jan 2018, 18:11
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1983
Location:
Post Re: Fender plockar bort American Vintage
Jag kollade på lite videor där de spelade de nya stratorna. Tydligen har man gjort lacken lite tunnare än tidigare samt ändrat radie på halsen och lagt till 5-lägesswitch. Gissar att det är 56:or och 65:or Strata i övrigt. 50:s Tele är väl då bara en 52:a med tunnare halslack samt 9,5 radie. Dessa hade ju rätt tjock och klibbig halslack, så om det är annorlunda nu så är det ju bra.

Man ändrade ju lacken 2012 och halsarna är ju otroligt bleka sedan dess. Jag vet inte om de ändrar ton om 20 år eller nåt. Jag tycker de var bättre på de gamla 57 och 62:orna då man har en mer gulnad ton.


17 Jan 2018, 19:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Fender plockar bort American Vintage
Tom-Andrew wrote:
De borde göra en med hardtail!


JA! det vore apcoolt ju!

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


18 Jan 2018, 08:31
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Fender plockar bort American Vintage
Din_Mentor wrote:
Tom-Andrew wrote:
De borde göra en med hardtail!


JA! det vore apcoolt ju!

Våga vägra svajmast! :lol:

De gjorde en ’56 CS Strata med hardtail. Drygt 25 papp. Vore trevligt med nåt mer humant prissatt. Robert Cray finns ju men ’50s-specar är det inte. Täpp glappet, Fender!

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


18 Jan 2018, 10:58
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Fender plockar bort American Vintage
Tom-Andrew wrote:
Känns lite trist att AV försvinner. Gillade när de utvidgade serien dör några år sedan.

Känns det inte lite Classic-serien fast dyrare?!

Men... ’50s-stratan är lite het ändå... :P
De borde göra en med hardtail!


Verkar vara många som önskar sig en sån, jag med, gärna den guldfärgade :mrgreen: .


18 Jan 2018, 11:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1983
Location:
Post Re: Fender plockar bort American Vintage
Nu blev det jobbigt! Den där guldstratan vill jag verkligen ha. Men jag behöver verkligen inte en till Stratocaster. Men jag fyller jämnt i år och borde unna mig en present. En gitarr i guld är ju den bästa presenten till sig själv!
Kolla från 13:30 https://youtu.be/Y0XatUaoHtw


19 Jan 2018, 22:17
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Fender plockar bort American Vintage
snutstrut wrote:
Nu blev det jobbigt! Den där guldstratan vill jag verkligen ha. Men jag behöver verkligen inte en till Stratocaster. Men jag fyller jämnt i år och borde unna mig en present. En gitarr i guld är ju den bästa presenten till sig själv!
Kolla från 13:30 https://youtu.be/Y0XatUaoHtw


Den var faktiskt riktigt läcker, klart du ska ha en guldstrata!

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


20 Jan 2018, 00:26
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Fender plockar bort American Vintage
Alla företag drivs av sin vinst och jag gissar att Fender helt enkelt inte säljer tillräckligt många AV för att det ska vara lönsamt. Antagligen är de som bryr sig tillräckligt mycket om vintage-korrekthet så nördiga att de ändå inte nöjer sig med en AV.
Att fortsätta med hög magnetpol på G-strängen, knasig greppbrädesradie och skitsmå band är ju inget som de flesta vill ha för spelbarhetens eller ljudets skull, så det är ju bara bra att gå ifrån det.


20 Jan 2018, 16:22
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], Obi and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.