View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 08:34



Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2
händer rätt lite här? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2052
Location: Tjörn
Post Re: händer rätt lite här?
Vinyljunkie wrote:
Magnus Olsson wrote:
Klart att det är markant mindre aktivitet.
Folk är på andra ställen som facebook ist.
Trist, men det är väl som det är, saker förändras.
Har finns ju så otroligt mycket kunskap att ta del av (säkert på facebook också, men där drunknar det lättare i mer trams).

/Magnus


Kan rekommendera Gitarrplanket på Facebook om du vill gå med i en seriös grupp utan en massa trams.


Det tråkiga med Facebookforum är att utrymmet är begränsat, det blir lätt snuttifierat. Sedan kan konstateras att antalet inlägg i t.ex Gitarrklubben som jag blev rekommenderad är helt sanslöst många, men det är ingen större substans i det.
Exempelvis lägger en kille in en bild på sitt upphottade pedalbord, 37 inlägg på en stund...

Diskussionen är precis samma på t.ex Ackegura-forumet, vart har alla tagit vägen. Många häckar som sagt på Facebook i stället, och ger FB en massa info om deras intressen med mera så att man blir intressant som handelsvara...

Som en vis man sa, "om något är gratis för dig så är det DU som är handelsvaran..."

_________________
/Lennart


17 Jan 2018, 18:39
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: händer rätt lite här?
Svårigheten att lägga upp bilder spelar helt klart in. Det är trist att skriva en lång tråd om en ny gitarr, ett problem etc, bara för at upptäcka att ens bilder har fel storlek/dimensioner, och måste förminskas i något bildredigeringsprogram (som jag inte har).

Men handen på hjärtat, det är rätt gubbigt här på Bojen. Det man får respons på är framför allt frågor/åsikter om Gibson eller Fender, helst om att de var bättre förr i världen, samt rock som spelats på Gibson eller Fender. Andra märken/modeller/musikstilar upplever jag det ofta vara rätt svalt intresse för. Det är såklart inget fel i sig, alla gillar vi det vi gillar, men det har fått mig att söka mig till engelskspråkiga forum med lite större spännvidd på användare.


17 Jan 2018, 23:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: händer rätt lite här?
Vinyljunkie wrote:
Jag kan personligen ingenting om datta men nog måste det väl finnas folk som brinner för Bojen som kan ge Oakman (?) en hjälpande hand?

Om det är pengar som är problemet så får vi väl dra ihop en insamling?


Borde inte saknas pengar. Insamlingen 2014 drog in runt 14 000 och driftskostnaden (enligt Oakman i den tråden) är på 1500 kr.
Det är nog tid och engagemang som saknas. Jag kan en hel del om webprogrammering och bildbehandling, men har tyvärr inte tid och ork just nu.

Men jag håller med om att Bojen kunde vinna på lite uppdateringar -- som ni säger så vore framför allt möjligheten att lägga upp bilder bra.


18 Jan 2018, 10:55
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: händer rätt lite här?
En annan anledning är att gitarrer är mest för gubbar idag. Dagens yngre spelar inte så mycket gitarr längre. Det är vst-syntar och edm som gäller för dem och de är uppvuxna med fb och inte forum. Häckar det mest äldre är de inte intresserade heller. Forum tillhör det förgångna och så småningom fb också som kommer ersättas av något annat.


23 Jan 2018, 21:41
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: händer rätt lite här?
Att det skulle vara gubbigt här är inte fel. Om det betyder att attityden som finns på Diskant skulle vara ungdomlig?! ja då föredrar jag gubbig.


23 Jan 2018, 22:47
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: händer rätt lite här?
Gitarrer är gubbiga och ljudbojen är gubbig. Jag med. Därför gillar jag bojen. :)


23 Jan 2018, 23:11
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: händer rätt lite här?
Jag tror nog att vi kan släppa idén med att det skulle vara gubbigt med gitarr. Jag älskar gitarr och har gjort det i många år. Jag är inte att anse som gubbe (tror jag?) då jag endast är 27 år fyllda, men sedan har jag hängt med sedan planket också. Att forum inte skulle vara en aktuell typ av umgänge på nätet tror jag inte heller (kolla t.ex. flashback och en del kroppsbyggarforum. Finns otrolig massa trafik där). Men vi är nog dåliga på att värva nya medlemmar och värna om de nya som kommer hit.

Det finns en del problem som jag ser det.
1.) Jag tror att ljudbojen syns för dåligt. Vad jag menar med det är att folk som spelar gitarr (kollar man på gitarrklubben så verkar det vara en del) inte i första hand söker efter sin info på ljudbojen. Facebook blir första tanken om man har en fråga man snabbt vill ha svar på. Eftersom att det är det första som dyker upp i huvudet då det är en sådan stor, känd och använd site. Hade ljudbojen blivit som gitarrvärldens blocket eller facebook (första stället man kollar på) så hade vi haft massvis med trafik.
2.) Det är som redan sagts ofta tråkigt bemötande på frågor som ställs om det råkar vara så att ämnet behandlats tidigare. Jag tycker det är synd, för ibland är det mer än intressant att diskutera grejer i takt med utvecklingen som faktiskt sker hela tiden. Tittar man på pedalmarknaden finns det utrymme för att diskutera vilket som är det bästa delayet flera gånger om då det hela tiden släpps nya grejer. Samma sak gäller ju studiobiten med ljudkort, mickar, lurar osv.
Vad jag menar är att man kanske ska ta sig en funderare innan man dödar en diskussion innan det startar. Läget kan ju ha förändrats. Dessutom försvårar en sådan här grej för nya användare och ett sådant bemötande i kombination med minskande aktivitet från de inbitna användarna är en dödsdom.
3.) Vad gör vi för att hålla farten uppe? Jag kan villigt erkänna att jag blivit sämre med åren på att starta trådar. Men jag tror att vi alla kan starta intressanta trådar och att vi faktiskt fortfarande lär oss. Vad vi behöver göra är ju att istället för att bara läsa vad andra skriver också bidra med egna frågor som kan starta diskussioner. Att man då vänder sig till facebook istället bidrar ju inte heller, bjud hellre över folket därifrån hit. Jag personligen tycker att forum är en betydligt behagligare plattform. Mer lättöverskådligt och bättre sökfunktion.

_________________
http://www.voodooaudio.se


23 Jan 2018, 23:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: händer rätt lite här?
Tokerekloker wrote:
En annan anledning är att gitarrer är mest för gubbar idag. Dagens yngre spelar inte så mycket gitarr längre. Det är vst-syntar och edm som gäller för dem och de är uppvuxna med fb och inte forum. Häckar det mest äldre är de inte intresserade heller. Forum tillhör det förgångna och så småningom fb också som kommer ersättas av något annat.

Jag håller inte alls med. Gitarr är tvärt om bredare än någonsin. Det är etablerat som "något man vill att barnen skall ha fått göra", inte minst understött aven av en gitarrorienterad föräldrageneration, betygsgrundande gitarrspel i grundskoan och media som Idol. Att ha ägt en gitarr under de tidiga tonåren på 2010-talet är lika självklart som att barnen ägt ett par skridskor bland medelklassen: Medelsvensson. Fråga din lokala musikhandlare. Där har man volymen och konsumenterna av Epiphonesortimentet eller motsvarande. De verkliga kapitalvarorna följer ålderstrappan med formeln antalet år minus 10 000:- i intervallet upp till ca 50.


23 Jan 2018, 23:44
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: händer rätt lite här?
Bojen må vara gubbig med jämna mellanrum, men Facebook är ju knappast en ungdomsgård nuförtiden...

En sak som jag noterat med de gitarrgrupper jag kikat in i på Facebook är att nivån inte är jättehög. Alltså i gitarrnördsavseende. Det är lite mer nybörjarkänsla där än på Bojen, och för mig som är rättså nördig så är det mer givande att vara här. Trots att det är en liten skara så tycker jag det är imponerande mycket kunskap och erfarenhet att ta del av på det här forumet.


24 Jan 2018, 11:53
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: händer rätt lite här?
LieMfB wrote:
Bojen må vara gubbig med jämna mellanrum, men Facebook är ju knappast en ungdomsgård nuförtiden...

En sak som jag noterat med de gitarrgrupper jag kikat in i på Facebook är att nivån inte är jättehög. Alltså i gitarrnördsavseende. Det är lite mer nybörjarkänsla där än på Bojen, och för mig som är rättså nördig så är det mer givande att vara här. Trots att det är en liten skara så tycker jag det är imponerande mycket kunskap och erfarenhet att ta del av på det här forumet.


Ha ha, håller med. Min dotter på 14 säger att fejjan bara är för gamlingar... :roll:

Håller oxå med ts om att det ibland känns som lite aktivitet och andra som påpekat att formatet inte är så mobilanpassat. Jag har själv påpekat detta vid något tillfälle. Tror att många kollar lite snabbt via mobilen mer än datorn idag och blir det svårt så tröttnar nog många.

Ibland får jag även känslan av att det finns mycket kunskap men att man inte orkar svara helt enkelt. Personligen så har jag genom åren blivit nördigare för varje år och det är som ett intresse att grotta ned sig i detaljer. Dels för att det är kunskap som är kul att lära även om man inget gör med det, men även för att det är kul att höra hur andra tänker och resonerar. På samma sätt som man pratar i verkliga livet med någon man delar ett intresse med, fast på nätet. Just den biten är lite mer aktiv på fejjan, men som tidigare nämnts så är nivån lägre på många och många svarar inte eller diskuterar inte på ursprungsfrågan över huvud taget utan tar tillfället i akt att få sina 15 minutes att brilljera med något som inte rör ämnet eller som är rent ut sagt fel. Tror det i sig är ett internetfenomen som kommer finnas på alla forum. Många "sanningar" som far omkring utan att personen själv har upplevt eller provat det.

Är tacksam över detta ställe, så jag hoppas verkligen inte att det dör ut. Stor eloge till de som driver det! :D


24 Jan 2018, 14:02
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: händer rätt lite här?
Min 14-åring säger samma: Facebook är pinsamt. Ungefär samma som jag tyckte när jag var i samma ålder om syjuntor, kafferep, middagsbjudningar, vinprovning och bokklubbar, den tidens Facebook. Det är Snapchat som gäller, youtubekanaler. Behovet av att hänga med levande kompisar är samma då som nu. 14-åringarna lyssnar mycket på Spotify men kan inte direkt peka på någon särskild artist mer än Ed Sheeran som faktisktcvärt att nämna här: spelar gitarr. Låtlistan på Spotify nu är blandbandet från Trackslistan då.


24 Jan 2018, 14:37
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: händer rätt lite här?
Facebook är en helt annan värld för mig. Där kan man ha lite koll på släkt, vänner från förr, gamla kollegor och kanske närmaste vännerna. Här kan man vara hyfsat anonym vilket har flera fördelar. Dessutom är det en befrielse att slippa politikdiskussionerna som förbjöds för fem år sen.


24 Jan 2018, 15:11
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1983
Location:
Post Re: händer rätt lite här?
Jag var ung och lovande när jag registrerade mig här för 9 år sedan. Nu är jag gubbe. Och gitarren hänger högre och högre upp på magen.


24 Jan 2018, 15:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2052
Location: Tjörn
Post Re: händer rätt lite här?
Håller med Woodstock-Peter här. På 70-talet var det inte speciellt många jag kände förutom mig själv som spelade gitarr, eller något annat instrument. Mina tre barn och deras pojk/flickvänner spelar allihop gitarr, mer eller mindre.

Däremot har jag förstått att väldigt många spelar akustisk gitarr, inte elgitarr. Bredbent gitarrock står inte så högt i kurs idag, men akustisk jazz eller diverse ekvilibristiskt gitarrlocksknackande m.m. är rätt poppis vad jag förstått.

Det räcker att se på mina egna barn, ett par av dom är ganska duktiga gitarrister, men de spelar inte rock utan ambient eller visor. Och det är klart, om farsan står och "shreddar" så är det kanske inte det man vill göra, det är ju redan gjort så att säga.

_________________
/Lennart


24 Jan 2018, 16:40
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: händer rätt lite här?
Custom Sam wrote:

Däremot har jag förstått att väldigt många spelar akustisk gitarr, inte elgitarr. Bredbent gitarrock står inte så högt i kurs idag, men akustisk jazz eller diverse ekvilibristiskt gitarrlocksknackande m.m. är rätt poppis vad jag förstått.

Det räcker att se på mina egna barn, ett par av dom är ganska duktiga gitarrister, men de spelar inte rock utan ambient eller visor. Och det är klart, om farsan står och "shreddar" så är det kanske inte det man vill göra, det är ju redan gjort så att säga.

När du skriver "står inte så högt i kurs idag", menar du då vad du tycker står högt i kurs hos en yngre generation? Oavsett om det stämmer eller inte har väl inte yngre generationer ensamrätt på att definiera vad som står högt i kurs idag?


24 Jan 2018, 17:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: händer rätt lite här?
Händer rätt så lite på vanliga forum generellt sett. Sociala medier har ju tagit över i stort sett allt tyvärr.


28 Jan 2018, 21:40
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: händer rätt lite här?
Ja, Facebook har tagit över. Det verkar helt hopplöst att få liv i gamla forum, tyvärr. Det som är tråkigt är att Facebook-grupperna lätt blir väldigt tramsiga, att folk postar massa tråkigt crap och uttjatade låtsasroliga tråkgrejor i stället för att i alla fall delvis prata seriöst om gitarrer.

Då Bojens gamla ärkerival Diskantforum är extremt död nu för tiden så drog jag igång Gitarrplanket på Facebook förra året, och har på kort tid fått igång ett mycket mer aktivt forum än vad Diskant har varit på LÄNGE. Jag tror inte att det hade gått att återuppliva Diskant (som ju i sin tur i praktiken var en fortsättning på GMF-Planket) i sin traditionella tappning på något vis, men på Facebook så gick det uppenbarligen. Man kan tycka vad man vill om det, men jag ville hellre ha ett levande forum i Planket/Diskant-anda än ett dött.

Jag hade personligen gärna sett en Bojen-mässig rival på Facebook, och tror att det hade gått att få till med rätt folk. Det GÅR faktiskt att få till BRA forum på Facebook om man är målmedveten och styr det åt rätt håll. :arrow: Det viktiga är att de inte är för generella, för då blir det bara ytligt. Gitarrklubben har ju till exempel LÅNGT många fler medlemmar än vad något av de föregående klassiska forumen haft, trots att det funnits under mycket kortare tid, och då blir det massa ytligt trams i stället för trevliga nörddiskussioner. :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


29 Jan 2018, 12:30
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: händer rätt lite här?
Henkie wrote:
Ja, Facebook har tagit över. Det verkar helt hopplöst att få liv i gamla forum, tyvärr. Det som är tråkigt är att Facebook-grupperna lätt blir väldigt tramsiga, att folk postar massa tråkigt crap och uttjatade låtsasroliga tråkgrejor i stället för att i alla fall delvis prata seriöst om gitarrer.

Då Bojens gamla ärkerival Diskantforum är extremt död nu för tiden så drog jag igång Gitarrplanket på Facebook förra året, och har på kort tid fått igång ett mycket mer aktivt forum än vad Diskant har varit på LÄNGE. Jag tror inte att det hade gått att återuppliva Diskant (som ju i sin tur i praktiken var en fortsättning på GMF-Planket) i sin traditionella tappning på något vis, men på Facebook så gick det uppenbarligen. Man kan tycka vad man vill om det, men jag ville hellre ha ett levande forum i Planket/Diskant-anda än ett dött.

Jag hade personligen gärna sett en Bojen-mässig rival på Facebook, och tror att det hade gått att få till med rätt folk. Det GÅR faktiskt att få till BRA forum på Facebook om man är målmedveten och styr det åt rätt håll. :arrow: Det viktiga är att de inte är för generella, för då blir det bara ytligt. Gitarrklubben har ju till exempel LÅNGT många fler medlemmar än vad något av de föregående klassiska forumen haft, trots att det funnits under mycket kortare tid, och då blir det massa ytligt trams i stället för trevliga nörddiskussioner. :arrow:

På ett forum är möjligheterna att gå tillbaka och hitta gamla trådar överlägsna facebook. På fejan finns mest ett NU, inget igår och ingen morgondag. Dessutom ser jag det som en fördel att vi bara är vårt nick. Jag tycker det är en bra nivå på bojen nuförtiden. Inget trams, god stämning, inga politiska pajkastningar, och man slipper veta vad den trevliga medbojaren egentligen har för politisk uppfattning. Sen kan man tycka att det är lite låg aktivitet, men det är ju inte heldött. Fredagsskålarna finns inte kvar, men det kanske inte gör så mycket?

Men visst är det gammaldags med forum. Absolut. Å andra sidan, telecastrar, strator, pållar, rörstärkare, tubskrikor och tretrettifemmor och annat som avhandlas här är ju kanske heller inte 2018 års hetaste nyheter på NAMM...

Så det kanske inte gör så mycket i sig att forumformen är lite daterad. Den är ändå bra mycket modernare än den utrustning som vi diskuterar.


29 Jan 2018, 14:06
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: händer rätt lite här?
Jag tycker att Fb-klubbarna och Ljudbojen kompletterar varandra. Lättare att hitta på Bojen, olika avdelningar, och lättare att gå tillbaka till äldre inlägg. På Fejan tycker jag som föregående talare. Det är väldigt mycket NU, och svårt att hitta något tidigare inlägg om det har gått ett par dagar. Lättare att kommunicera dock, och att vara på många ställen samtidigt.
Ett av problemen med Bojen är väl att få nya och yngre att hitta hit, och att trigga på företeelsen med forum.

_________________
Image


29 Jan 2018, 15:26
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2052
Location: Tjörn
Post Re: händer rätt lite här?
lpstd wrote:
Custom Sam wrote:

Däremot har jag förstått att väldigt många spelar akustisk gitarr, inte elgitarr. Bredbent gitarrock står inte så högt i kurs idag, men akustisk jazz eller diverse ekvilibristiskt gitarrlocksknackande m.m. är rätt poppis vad jag förstått.

Det räcker att se på mina egna barn, ett par av dom är ganska duktiga gitarrister, men de spelar inte rock utan ambient eller visor. Och det är klart, om farsan står och "shreddar" så är det kanske inte det man vill göra, det är ju redan gjort så att säga.

När du skriver "står inte så högt i kurs idag", menar du då vad du tycker står högt i kurs hos en yngre generation? Oavsett om det stämmer eller inte har väl inte yngre generationer ensamrätt på att definiera vad som står högt i kurs idag?


När jag skriver det menar jag att det inte spelas så mycket i radio, hitlistor med mera. Dvs andelen av den musik som spelas i "media".

När jag pratar om yngre personer så är det med tanke på nyrekrytering till rockgitarrskrået.

Kan dock säga att det finns hopp, en av sönerna sa igår att han skulle bygga om distboxen han byggt till en mer sansad modell, som bl.a cleanade upp när han drar ner volymen... Skulle emulera en Sunn modell T tror jag det var.... Distboxen har använts för div. Märklig musik, dron och annat. Nu kanske det blir hörbart.. .

_________________
/Lennart


29 Jan 2018, 20:04
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: händer rätt lite här?
Robert wrote:
Svårigheten att lägga upp bilder spelar helt klart in. Det är trist att skriva en lång tråd om en ny gitarr, ett problem etc, bara för at upptäcka att ens bilder har fel storlek/dimensioner, och måste förminskas i något bildredigeringsprogram (som jag inte har).

Men handen på hjärtat, det är rätt gubbigt här på Bojen. Det man får respons på är framför allt frågor/åsikter om Gibson eller Fender, helst om att de var bättre förr i världen, samt rock som spelats på Gibson eller Fender. Andra märken/modeller/musikstilar upplever jag det ofta vara rätt svalt intresse för. Det är såklart inget fel i sig, alla gillar vi det vi gillar, men det har fått mig att söka mig till engelskspråkiga forum med lite större spännvidd på användare.

Med imgbb.com tar det cirka 5 sekunder...
Men det andra köper jag.
Gubbigheten är ju förvirrande nog otroligt hög på ljudbojen, med
cirka 80% Strata 10% Tele och då min kategori 10% ibanez.
:mrgreen:

Gibson har jag inte tagit med, det är mera en möbel än ett musikinstrument...

_________________
http://www.ergopikk.com


30 Jan 2018, 15:38
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: händer rätt lite här?
FuriousFingers wrote:
Gibson har jag inte tagit med, det är mera en möbel än ett musikinstrument...

:D


30 Jan 2018, 15:50
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: händer rätt lite här?
lpstd wrote:
FuriousFingers wrote:
Gibson har jag inte tagit med, det är mera en möbel än ett musikinstrument...

:D

Jo, inredning är en trevlig hobby, som många här ägnar sig åt.

_________________
Image


30 Jan 2018, 17:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4119
Location:
Post Re: händer rätt lite här?
Har fått min lyxhals för 495kr som jag monterade stämskruvar på igår och givetvis lyckades jag dra av två av de små skruvarna som man fäster stämskruvarna med. Bara gräva upp de men syl, relicen började på en gång :shock:
Nästa steg är att leta upp en brädstump och plywood i källaren som ska få agera kroppen.
Lite svårt att bygga snyggt utan finsnickeriverktyg, men jag har köpt en rasp åtminstone :mrgreen:


08 Feb 2018, 15:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: händer rätt lite här?
En sak jag känner härinne är att intresset för att diskutera eller bara ”snacka” musik inte är så stort så länge man inte har egen vinning i det. Personligen är jag väldigt intresserad av musik och utrustning och gillar att få nörda in på saker med likasinnade. Lägger därför upp trådar ibland som kan tyckas meningslösa för en del, men i förhoppning att någon annan tyckte det var kul eller intressant och en diskussion kan börja som kanske slutar någon annan stans. För mig är DET ett levande forum! Man pratar om saker för att man delar intresset helt enkelt.

Väldigt ofta är det många som tittat på en tråd men ingen som svarar, eller väldigt få. Då känns det helt klart dött. Iom detta så känner iaf jag mig lite obekväm om jag kommenterar i en tråd där jag kanske inte kan något om ämnet men ändå är intresserad. Om någon skriver något felaktigt eller tycker fel, då blir det däremot fart! :wink:

Inte så många som är så intresserade egentligen när allt kommer till kritan, eller är det användarvänligheten från mobil som gör att man drar sig för att svara? Eller är det för tråkiga trådar... Jag tycker inte det. Peace!


09 Feb 2018, 09:21
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2052
Location: Tjörn
Post Re: händer rätt lite här?
Detta med mobilgränssnitt är klart relevant, Facebook har ju en mobilapp som inbjuder till att slänga in käcka, korta kommentarer och likes utan något större djup.

Där tror jag att det är enklare att komma med mer uppmuntrande tillrop om man inte är jättekunnig. Samtidigt, om jag går till mig själv så är det många gånger jag skrivit på forum för att jag undrat om saker och troligen framstått som lätt imbecill... Men det är priset för att få kunskap tillbaka! :D

_________________
/Lennart


09 Feb 2018, 17:37
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: händer rätt lite här?
Härligt med alla svaren :)

Ja..det var väl lite extra dött när jag började tråden..för närs julen o så?
Blev bara lite rädd haha..gillar o kolla in alla diskussioner, även om jag inte delger nått själv alltid..
håller ju med om styrkan med diskussionstrådar och kan inte se hur fb skulle kunna erbjuda samma sak..


10 Feb 2018, 14:17
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7625
Location: Malmö
Post Re: händer rätt lite här?
Shoegazers Anonymous wrote:
En sak jag känner härinne är att intresset för att diskutera eller bara ”snacka” musik inte är så stort så länge man inte har egen vinning i det. Personligen är jag väldigt intresserad av musik och utrustning och gillar att få nörda in på saker med likasinnade. Lägger därför upp trådar ibland som kan tyckas meningslösa för en del, men i förhoppning att någon annan tyckte det var kul eller intressant och en diskussion kan börja som kanske slutar någon annan stans. För mig är DET ett levande forum! Man pratar om saker för att man delar intresset helt enkelt.

Väldigt ofta är det många som tittat på en tråd men ingen som svarar, eller väldigt få. Då känns det helt klart dött. Iom detta så känner iaf jag mig lite obekväm om jag kommenterar i en tråd där jag kanske inte kan något om ämnet men ändå är intresserad. Om någon skriver något felaktigt eller tycker fel, då blir det däremot fart! :wink:

Inte så många som är så intresserade egentligen när allt kommer till kritan, eller är det användarvänligheten från mobil som gör att man drar sig för att svara? Eller är det för tråkiga trådar... Jag tycker inte det. Peace!

Bra att du gör så, uppskattas!


10 Feb 2018, 15:28
Profile

Joined: 17 Mar 2007, 18:42
Posts: 309
Location:
Post Re: händer rätt lite här?
Henkie wrote:
Ja, Facebook har tagit över. Det verkar helt hopplöst att få liv i gamla forum, tyvärr. Det som är tråkigt är att Facebook-grupperna lätt blir väldigt tramsiga, att folk postar massa tråkigt crap och uttjatade låtsasroliga tråkgrejor i stället för att i alla fall delvis prata seriöst om gitarrer.

Då Bojens gamla ärkerival Diskantforum är extremt död nu för tiden så drog jag igång Gitarrplanket på Facebook förra året, och har på kort tid fått igång ett mycket mer aktivt forum än vad Diskant har varit på LÄNGE. Jag tror inte att det hade gått att återuppliva Diskant (som ju i sin tur i praktiken var en fortsättning på GMF-Planket) i sin traditionella tappning på något vis, men på Facebook så gick det uppenbarligen. Man kan tycka vad man vill om det, men jag ville hellre ha ett levande forum i Planket/Diskant-anda än ett dött.

Jag hade personligen gärna sett en Bojen-mässig rival på Facebook, och tror att det hade gått att få till med rätt folk. Det GÅR faktiskt att få till BRA forum på Facebook om man är målmedveten och styr det åt rätt håll. :arrow: Det viktiga är att de inte är för generella, för då blir det bara ytligt. Gitarrklubben har ju till exempel LÅNGT många fler medlemmar än vad något av de föregående klassiska forumen haft, trots att det funnits under mycket kortare tid, och då blir det massa ytligt trams i stället för trevliga nörddiskussioner. :arrow:


Gitarrplanket kan väl vara lite kul att läsa ibland, men känns som det är ett dussin personer som känner varandra och har mycket internt tramsande för sig, väldigt lite seriöst gitarrsnack. T.ex. det eviga snacket om vem som skall vara admin och varför, lite som diskant fast ännu mindre substans. Imho.


11 Feb 2018, 12:12
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.