View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 05:08



Reply to topic  [ 29 posts ] 
Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp? 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3352
Location:
Post Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
Jag har en kompis som är intresserad av en äldre SG Special med P90. Det finns inte så mycket ute nu och därför funderar han på att köpa en från en säljare i USA. Det verkar som CITIES-intyg saknas och därför undrar jag om man kan ordna det på något sätt? Gitarren är tillverkad på 60-talet av Gibson och det är ju bara greppbrädan som är tillverkad av rosewood (Dalbergia latifolia?), så det handlar ju inte om att köpa in något nytillverkat eller något löst material.

Kan Jordbruksverket hjälpa till eller finns det någon annan väg framåt?

Tack på förhand.


14 Jan 2018, 12:23
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
vilket år är den tillverkad? det var BZ långt in i 67. är det vanlig rosewood krävs bara export/import tillstånd inte CITES.

_________________



14 Jan 2018, 13:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3352
Location:
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
Tack.

Han är intresserad av en 63:a i USA och han har försökt prata CITIES med en japansk handlare som säljer en 70:ia, men utan framgång antagligen p g a av språkbarriären.

Om det BR i 63:an så antar jag att den är omöjlig att få hit eller?

Vad är det för export/import-tillstånd som krävs? Krävs det tillstånd i båda länderna?


14 Jan 2018, 14:02
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
Jag kan ställa frågorna till den japanske säljaren på japanska om det är till någon hjälp.
Dock är det jäkligt omständigt att erhålla exporttillståndet i Japan och säljaren kanske inte orkar det.


CarlM wrote:
Tack.

Han är intresserad av en 63:a i USA och han har försökt prata CITIES med en japansk handlare som säljer en 70:ia, men utan framgång antagligen p g a av språkbarriären.

Om det BR i 63:an så antar jag att den är omöjlig att få hit eller?

Vad är det för export/import-tillstånd som krävs? Krävs det tillstånd i båda länderna?

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


14 Jan 2018, 14:52
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3352
Location:
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
Haraldrig wrote:
Jag kan ställa frågorna till den japanske säljaren på japanska om det är till någon hjälp.
Dock är det jäkligt omständigt att erhålla exporttillståndet i Japan och säljaren kanske inte orkar det.


Tack, det vore bra. Jag PM:ar dig.

/CM


14 Jan 2018, 18:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10859
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
För att få ett export/import tillstånd behöver du dokumentation om träets ursprung och vikten på det (inte på instrumentet, på rosewood biten).
Det är mer ”kladd” än man kan tro.

Skall man köpa från USA är det nog vårt att åka dit och hämta den.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


14 Jan 2018, 19:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3352
Location:
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
Magnus Olsson wrote:
För att få ett export/import tillstånd behöver du dokumentation om träets ursprung och vikten på det (inte på instrumentet, på rosewood biten).
Det är mer ”kladd” än man kan tro.

Skall man köpa från USA är det nog vårt att åka dit och hämta den.

/Magnus


I det här fallet handlar det om jämförelsevis billig vintage, så att åka över är sällan intressant om inte ändå ska just till den ort som gitarren finns på.

Det kanske är så krångligt så att det inte går att köpa begagnade gitarrer med rosewoodbräda från USA och Japan längre. I så fall blir det väl till att leta vidare inom EU.


14 Jan 2018, 20:35
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10859
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
CarlM wrote:
Magnus Olsson wrote:
För att få ett export/import tillstånd behöver du dokumentation om träets ursprung och vikten på det (inte på instrumentet, på rosewood biten).
Det är mer ”kladd” än man kan tro.

Skall man köpa från USA är det nog vårt att åka dit och hämta den.

/Magnus


I det här fallet handlar det om jämförelsevis billig vintage, så att åka över är sällan intressant om inte ändå ska just till den ort som gitarren finns på.

Det kanske är så krångligt så att det inte går att köpa begagnade gitarrer med rosewoodbräda från USA och Japan längre. I så fall blir det väl till att leta vidare inom EU.


Det går ju att göra, men är joxigt.
Just nu är handläggningstiden hos Jordbruksverket (och deras dito) väldigt lång.

Troligen blir musikbranschen helt frisläppt från det senare i år (inte från A listade dock).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


14 Jan 2018, 20:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3352
Location:
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
Magnus Olsson wrote:

Det går ju att göra, men är joxigt.
Just nu är handläggningstiden hos Jordbruksverket (och deras dito) väldigt lång.


Nä, i praktiken blir det omöjligt i alla fall att handla via eBay. Butiker kanske man kan handla i om man betalar direkt och sedan håller de gitarren tills jordbruksverkets kvarnar har malt en månad eller så.

Magnus Olsson wrote:
Troligen blir musikbranschen helt frisläppt från det senare i år (inte från A listade dock).

/Magnus


Det låter rimligt eftersom gitarrer som byggdes på 60- och 70-talet av trä som avverkades några decennier tidigare borde inte påverka dagens avverkningstakt på något negativt sätt. Återbruk av gamla grejer brukar ju vara hedervärt inom miljörörelsen. Alternativet är ju att köpa nytt och då går det ju åt nytt trä....

/CM


14 Jan 2018, 20:57
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
Det finns två stycken 60 tals Gibson SG special gitarrer i stan. En på halkans och en på Jam. Jag tror båda har P90 mickar.
Det kanske är värt att kolla upp dem först?


16 Jan 2018, 18:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
Stratosphere wrote:
Det finns två stycken 60 tals Gibson SG special gitarrer i stan. En på halkans och en på Jam. Jag tror båda har P90 mickar.
Det kanske är värt att kolla upp dem först?

Den på Jam har ju Bz brädan sabbad, vad har Halkan ? han har glömt uppdatera sin sida på ett halvår :lol:

_________________



16 Jan 2018, 19:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3352
Location:
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
Stratosphere wrote:
Det finns två stycken 60 tals Gibson SG special gitarrer i stan. En på halkans och en på Jam. Jag tror båda har P90 mickar.
Det kanske är värt att kolla upp dem först?


Den på TipTop är väl lite optimistiskt prissatt, så den får nog hänga kvar tills någon rockstjärna fått ett förskott och är på lördagsshopping. Halkan vågar han nog inte handla hos av olika anledningar. Men tack för tipsen.


17 Jan 2018, 00:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3352
Location:
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
Mike Leaf wrote:
Stratosphere wrote:
Det finns två stycken 60 tals Gibson SG special gitarrer i stan. En på halkans och en på Jam. Jag tror båda har P90 mickar.
Det kanske är värt att kolla upp dem först?

Den på Jam har ju Bz brädan sabbad, vad har Halkan ? han har glömt uppdatera sin sida på ett halvår :lol:


På vilket sätt är brädan sabbad?


17 Jan 2018, 00:52
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
CarlM wrote:

På vilket sätt är brädan sabbad?


Image

_________________



19 Jan 2018, 15:52
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1315
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
Är det dessa dom kallar Kina Gibson :wink:


19 Jan 2018, 15:58
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
CarlM wrote:
Halkan vågar han nog inte handla hos av olika anledningar.


För att han är lynnig och/eller tror att han är nån blandning av handlare och rockstjärna?


19 Jan 2018, 16:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
Vågar inte handla hos Halkan. Men vågar handla av JAM och TipTop... 8)

Eller helt osett från utlandet....

_________________



20 Jan 2018, 10:30
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
Mike Leaf wrote:
Vågar inte handla hos Halkan. Men vågar handla av JAM och TipTop... 8)

Eller helt osett från utlandet....


Vadå, är de ÄNNU konstigare på Jam och Tip Top? 8)


20 Jan 2018, 12:28
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3352
Location:
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
Mike Leaf wrote:
CarlM wrote:

På vilket sätt är brädan sabbad?


Image


Va? Är det samma gitarr? Det förklarar varför han inte visar upp greppbrädan på bild. Då känns 40 000:- lite väl högt.

Är hela greppbrädan bytt mot en TT med kreativa inlägg? Det är lite svårt att se på den lilla bilden.


20 Jan 2018, 20:30
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
29.500 är väl begärt pris för den.

_________________



21 Jan 2018, 20:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
Vinyljunkie wrote:

Vadå, är de ÄNNU konstigare på Jam och Tip Top? 8)


Finns ju bara dessa alternativ att köpa Vintage om man är noga med orginalitet och sånt

1 Man kan själv göra denna bedömning med gitarren i hand

2 Man har med sig någon med ovan kunskaper

3 Man litar 100% på handlaren, att denne inte döljer något samt SJÄLV vet vad dom säljer..

Att köpa osett från utlandet skulle jag bara göra med 100 % returrätt så man har möjlighet att besiktiga 'in hand'

OM man inte kör alternativ 3 ovan, då går ju distansköp bra.

Därav tyckte jag det var osmickrande att man inte vågar handla av Halkan, när man kan undersöka i verkligheten, men däremot är OK med
att bestälja osett från en säljare i USA...

Lite kul bara 8)

_________________



22 Jan 2018, 15:49
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Vadå, är de ÄNNU konstigare på Jam och Tip Top? 8)


Finns ju bara dessa alternativ att köpa Vintage om man är noga med orginalitet och sånt

1 Man kan själv göra denna bedömning med gitarren i hand

2 Man har med sig någon med ovan kunskaper

3 Man litar 100% på handlaren, att denne inte döljer något samt SJÄLV vet vad dom säljer..

Att köpa osett från utlandet skulle jag bara göra med 100 % returrätt så man har möjlighet att besiktiga 'in hand'

OM man inte kör alternativ 3 ovan, då går ju distansköp bra.

Därav tyckte jag det var osmickrande att man inte vågar handla av Halkan, när man kan undersöka i verkligheten, men däremot är OK med
att bestälja osett från en säljare i USA...

Lite kul bara 8)


Ingen aning om vad du pratar om nu. Jag ville mest påpeka att man alltid tror att man är med i Dolda Kameran när man går in på Halkan..


22 Jan 2018, 16:12
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
Mike Leaf wrote:
CarlM wrote:

På vilket sätt är brädan sabbad?


Image



Från Fuzz intervju (http://www.fuzz.se/artikel/niclas-frisk):

Vid första intervjutillfället gick Niclas Frisk i väntans tider. Han hade då ny gitarr på gång, med greppbrädan bandad enligt True Temperament Fretting System. Nu har han äntligen fått sin drömgitarr.

– Egentligen kändes det mer som att jag beställt en protes snarare än en gitarr, utbrister Niclas. [...]

Niclas spelar mest på gamla Gibson SG från mellan 1961 och 1964. Han är inte konservativ utan tycker helt enkelt att de instrumenten passar hans musik och spelstil. Nu njuter han av att få chansen att kombinera det bästa från de två världarna; gediget gitarrbyggande anno år 1962 och modern tempererad stämning år 2011.

– Jag steg in för att prata med Anders, fick provspela gitarrer med True Temperament-hals och det slutade med att vi bestämde oss för att bygga mitt dröminstrument. Nästa steg för mig blev att ge mig ut på http://www.blocket.se och jag hade sådan tur att jag hittade en välbehållen SG från 1962. Då bestämde vi oss för att bygga planetens enda ”Gibson Chinaman”.

Många undrar säkert om Niclas hade några dubier om att ”slakta” en gammal fin 62:a SG för att sätta på en True Temperamentgreppbräda?


– Lite grann, men i och med att jag tänker använda den vill jag göra det på en gitarr som ligger bra i handen. För övrigt så tycker jag vintage/originalgrejen är irrelevant om det är ”player”-gitarrer. Jag är ingen samlare, jag är gitarrist.


Image

_________________
/Anders


22 Jan 2018, 16:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3352
Location:
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Vadå, är de ÄNNU konstigare på Jam och Tip Top? 8)


Finns ju bara dessa alternativ att köpa Vintage om man är noga med orginalitet och sånt

1 Man kan själv göra denna bedömning med gitarren i hand

2 Man har med sig någon med ovan kunskaper

3 Man litar 100% på handlaren, att denne inte döljer något samt SJÄLV vet vad dom säljer..

Att köpa osett från utlandet skulle jag bara göra med 100 % returrätt så man har möjlighet att besiktiga 'in hand'

OM man inte kör alternativ 3 ovan, då går ju distansköp bra.

Därav tyckte jag det var osmickrande att man inte vågar handla av Halkan, när man kan undersöka i verkligheten, men däremot är OK med
att bestälja osett från en säljare i USA...

Lite kul bara 8)


Jag vet inte varför inte köparen inte gärna går in på Halkans. Men det är ju inget konstigt att alla inte går ihop med alla. Jag känner inte Halkan och har inte varit i hans butik sedan 80-talet, så jag har ingen aning om hur han är.

Eftersom det inte finns massor av SG Special 67-71 att prova på hemmaplan varken hos handlare eller privat just nu, så får man ju handla där det finns. Nu ordnade sig så att en Bojare hade en till salu och PM:ade mig. Jag skickade meddelandet vidare och efter att ha känt och klämt blev det affär.

För egen del har jag köpt tre gitarrer utomlands. Den första försökte jag få den dåvarande svenska importören att ta hem under fyra år. Men han ville ha förskottsbetalning vid beställning och det skulle ta c:a 1 år att få gitarren. Det var jag inte bekväm med, så därför fick jag köpa den av en handlare i USA med gott rykte. Det kostade totalt sett lika mycket. Den andra gången så hade importören så många i lager med det gamla micksystemet och ville inte ta in med det nya (mycket bättre och lite dyrare) som jag ville ha. Det blev inte billigare, men jag fick den version jag ville ha. Den tredje gången var det en ovanlig modell som bara tillverkades under två år och som aldrig togs in till Sverige. I båda fallen var det fabrikat som inte varierar så mycket emellan exen och jag blev helnöjd i båda fallen.

Det är klart att man vill testa innan man köper en gitarr, men ibland finns det inga ex ens inom EU att få tag på och då är ju enda alternativet att köpa där det finns. Gillar man inte gitarren så får man ju sälja den vidare, eventuellt mer förlust. Det är ju i så fall en del av kostnaden för köpa den gitarr man till slut hitta och blir nöjd med.


Last edited by CarlM on 22 Jan 2018, 16:57, edited 1 time in total.



22 Jan 2018, 16:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3352
Location:
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
Mike Leaf wrote:
29.500 är väl begärt pris för den.


39000:- begär de för den jag hittade på hemsidan, men det kanske inte är samma: http://www.tiptop.se/tiptop2010/tillsalucgi.php?newsubcatid=4


22 Jan 2018, 16:56
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
Den där Niklas Frisk...... varför köper han en SG från 62, sabbar vintagevärdet med att låta Anders Thidell byta greppbräda så att ha kan få sin, enligt egen utsago, drömgitarr för att några år senare sälja den till JAM??? Fattar inte hur vissa resonerar ibland alltså...

Måste dock tillägga att hade det inte varit för de där fula inläggen så hade det ryckt rejält i GAS-nerven!


22 Jan 2018, 17:19
Profile

Joined: 17 Jun 2009, 13:04
Posts: 674
Location: Göteborg
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
CarlM wrote:
Mike Leaf wrote:
29.500 är väl begärt pris för den.


39000:- begär de för den jag hittade på hemsidan, men det kanske inte är samma: http://www.tiptop.se/tiptop2010/tillsalucgi.php?newsubcatid=4

Den med sabbad greppbräda fanns väl på Jam?
Dvs helt annan butik å helt annan gitarr


22 Jan 2018, 18:08
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
Ser nu att du sökte en 67 - 71 och dessa som diskuteras här är ju då en helt annan modell...

Priset lägre också med motsvarande skick.
De två är kraftigt meckade båda och då tycker jag max 30
För en 61 - 66 med litet skydd och Wide nut

Efter 66 är ju stora skyddet krom och smal nöt...

_________________



22 Jan 2018, 19:34
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Går det ordna CITIES-intyg för gammal Gibson innan köp?
Tänker sticka ut hakan och säga att jag tyckte den där SGn med custom greppbräda var svincool. Lär ju spela väldigt bra också, med tanke på TT. Jag skulle verkligen inte betala 30k för den, men det skulle jag inte för någon elgitarr.

Varför man väljer att göra detta med en vintage gitarr istället för en nytillverkad CS är en annan sak, och ännu underligare att människan faktiskt går och säljer den sen. Han kanske har dåligt med gigg och behöver få in stålar?


23 Jan 2018, 00:02
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 29 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.