View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 05:43



Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next
MER sustain i SG 
Author Message

Joined: 07 Feb 2013, 00:43
Posts: 35
Post MER sustain i SG
Haj

Jag har två Les pauler och det är jävligt mycket mer sustain i dom än i Sg:n som är min favoritgura. Jag förstår att det är mer sustain i Les paulerna eftersom det är mer trä
men, kan jag få ut mer sustain i Sg:n och hur gör jag?

Det sitter graph tech-stallsadlar i, försämrar det sustainen?


Tack und hej


13 Jan 2018, 17:41
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1192
Location:
Post Re: MER sustain i SG
Kan du berätta mer om modellen? Har den ABR1 osv?

Du kan sätta tyngre Stämskruvar och rostfir pinbult till ABR-1 om den har det.

Men förvänta dig inga mirakel men det brukar går att få det lite bättre.

SGs är ganska känsliga gitarrer.


13 Jan 2018, 17:59
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: MER sustain i SG
Kan du definiera sustain?
För mig är det endast hur länge en fretted note tar
att klinga ut....

Berätta mer om modell etc

_________________



13 Jan 2018, 18:05
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Feb 2013, 00:43
Posts: 35
Post Re: MER sustain i SG
Det är en standard 2010. Jag har inte fattat skillnaden på ABR och Nashville så jag vetefan vad jag har


13 Jan 2018, 18:06
Profile

Joined: 07 Feb 2013, 00:43
Posts: 35
Post Re: MER sustain i SG
Alltså, lirar jag ett solo så vill jag inte att tonen ska ringa ut så snabbt som den gör om jag inte tar en ny ton direkt


13 Jan 2018, 18:07
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: MER sustain i SG
Har dina LP lönnhals? Det i kombination med tex Ebenholtz uppfattas som mer sustain.

Tyngre stall o stämskruvar kan göra skillnad. Min ena Standard har Bigsby och Grovers o den har lång ton..

_________________



13 Jan 2018, 18:09
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post Re: MER sustain i SG
Öka stränghöjden....

_________________
/Marko


13 Jan 2018, 18:18
Profile

Joined: 03 Jan 2018, 18:32
Posts: 50
Location: Göteborg
Post Re: MER sustain i SG
Marko wrote:
Öka stränghöjden....


Ja, detta är det bästa du kan göra men för att vara lite mer exakt, det du kanske behöver är att justera vid stallet och Tune-o-matic och inte med din trussrod.
Det är bättre att hålla en small gap vid sjunde bandet när du trycker ned första och femtonde bandet.
Också, ibland man har höjt mickarna för att få en hettare ljud från pickupen och detta kan dämpa strängvibrationerna, även om strängarna inte rör alls någonting.


13 Jan 2018, 18:53
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4543
Location: Northbottom
Post Re: MER sustain i SG
röva wrote:
Haj
Jag har två Les pauler och det är jävligt mycket mer sustain i dom än i Sg:n som är min favoritgura. Jag förstår att det är mer sustain i Les paulerna eftersom det är mer trä
men, kan jag få ut mer sustain i Sg:n och hur gör jag?

Det sitter graph tech-stallsadlar i, försämrar det sustainen?

Skillnaden mellan dina LP's och din SG; skall främst inte vara sustainen. Däremot skall du ha ett aningens tunnare sound i SG'n -jämfört med pållarna. Tonlängden skall vara ganska jämförbar. Det som påverkar sustainen mer; är massan i instrumentets hals: Ju fetare = Mer. Men för att få ut denna skillnad; måste också instrumentet ha en optomalare set up.

För att set up -mässigt få ut max sound (ton, sustain) -ur din SG; skall du justera dragstången rakare. Diskantsidan skall vara så rak du bara kan få den. Sedan kompenserar du stränghöjd efter detta. När diskantsidan är rakjusterad -kommer du ändå se en båge på bassidan; vilket är helt normalt.
För att få maximal ton ur ett instrument med ABR -eller Nashille typ -stall; skall du helst anpassa strängskårorna i stallsadlarna efter vilka strängar du kör. Strängarna skall helst ha maximal halv-U -kontakt ut ur stallet. (Detta gör man med strängfilar.) Utan detta får man inte ner tillräckligt av tonen i träet; vilket försämrar förutsättningarna.

Graph Tech försämrar helt klart den naturliga tonen -och därmed även sustainen. Ljudet är lite tröttare -jämfört med metall. Så även om du slipar till spåren; så kommer du inte få lika stor förbättring som med orginalsadlarna. Det finns ingen anledning att ha graph -klackar på en stall av gibson typ: Att fila spåren (som beskrev ovan) -ger bättre stabilitet + säkerhet; samtidigt som det ger en bättre ton i instrumentet.


/ Jonken :idea:


13 Jan 2018, 19:01
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: MER sustain i SG
En SG har ju mycket tunnare kropp och är därför ofta ljudligare akustiskt, men med kortare sustain. Inte mycket man kan göra åt det tyvärr, men det skiljer förstås mellan olika exemplar. Gillar du SG kan du alltid leta efter en annan som har mer sustain (gissningsvis är den då också tyngre).

Något att prova är tunnare strängar. Jag har märkt att vissa gitarrer "dör" om man har för grova strängar, och det kan även gälla så klent som 010:or.


13 Jan 2018, 19:16
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4543
Location: Northbottom
Post Re: MER sustain i SG
Makten wrote:
En SG har ju mycket tunnare kropp och är därför ofta ljudligare akustiskt, men med kortare sustain. Inte mycket man kan göra åt det tyvärr, men det skiljer förstås mellan olika exemplar. Gillar du SG kan du alltid leta efter en annan som har mer sustain (gissningsvis är den då också tyngre).

Något att prova är tunnare strängar. Jag har märkt att vissa gitarrer "dör" om man har för grova strängar, och det kan även gälla så klent som 010:or.

Behöver nödvändigtvis inte vara så. (Även om jag håller med om att set ups för grövre strängar dödar ton.)

Gjorde set up på en sån här idag:
Image

Det var tonmässigt i princip död -när jag tog upp den. Bara med en enkel set up + lite av det som jag skrev ovan; så sjöng gitarren precis lika bra som mina egna LP's.

-Inga som helst problem!


/ Jonken


13 Jan 2018, 19:27
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: MER sustain i SG
Jonken wrote:
Behöver nödvändigtvis inte vara så. (Även om jag håller med om att set ups för grövre strängar dödar ton.)


Jag syftade inte på setupen utan på strängtjockleken i sig. Fetare strängar är tyngre och motvibrationerna från kropp och hals måste vara större. De svänger ju i synk, annars dör tonen.

Edit: Jag har bara ägt en SG men provat massor. Alla har haft gemensamt att de inte alls har samma sustain (eller ljud) som en LP. De är mer "honkiga" och "korta" i ljudet, vilket inte alls behöver vara nåt dåligt.


13 Jan 2018, 23:28
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4543
Location: Northbottom
Post Re: MER sustain i SG
Makten wrote:
Jonken wrote:
Behöver nödvändigtvis inte vara så. (Även om jag håller med om att set ups för grövre strängar dödar ton.)


Jag syftade inte på setupen utan på strängtjockleken i sig. Fetare strängar är tyngre och motvibrationerna från kropp och hals måste vara större. De svänger ju i synk, annars dör tonen.

Edit: Jag har bara ägt en SG men provat massor. Alla har haft gemensamt att de inte alls har samma sustain (eller ljud) som en LP. De är mer "honkiga" och "korta" i ljudet, vilket inte alls behöver vara nåt dåligt.

Ber ödmjukt om ursäkt -att jag missuppfattade dig.


/ Jonken :)


14 Jan 2018, 10:20
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3352
Location:
Post Re: MER sustain i SG
Ditt nick antyder att du bor i Västergötland eller Göteborg....

Ta den till Åke Björnstad på Gitarrmakarn i Göteborg och be honom byta ut den eländiga originalsadeln mot en i ben, sätta dit riktiga stallsadlar i metall och göra en setup, så tror jag att du är hemma. Sadelbytet kostar 500:- och det andra kostar nog inte mycket mer. Så du kanske klarar dig runt 1000-lappen.


14 Jan 2018, 12:32
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3229
Location: växjö
Post Re: MER sustain i SG
Det här påståendet att grövre strängar dödar tonen tycker inte jag stämmer alls, som exempel tycker jag att allt under 011, standardstämt låter sämre på en Strata. Men jag har haft fel förr!
Men det är vad jag tycker efter att ha varit tvungen att köra på tunnare strängar på grund av värk i händerna på senare år.
Jag undrar då: Ni som tycker tonen blir sämre med ökad strängtjocklek, gäller det också stålsträngad akustisk gitarr?

_________________
pudas


14 Jan 2018, 14:12
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4543
Location: Northbottom
Post Re: MER sustain i SG
pudas wrote:
Det här påståendet att grövre strängar dödar tonen tycker inte jag stämmer alls, som exempel tycker jag att allt under 011, standardstämt låter sämre på en Strata. Men jag har haft fel förr!
Men det är vad jag tycker efter att ha varit tvungen att köra på tunnare strängar på grund av värk i händerna på senare år.
Jag undrar då: Ni som tycker tonen blir sämre med ökad strängtjocklek, gäller det också stålsträngad akustisk gitarr?

Det har och göra med "pilbågs effekten" i ett sträng instrument. Dvs; hur mycket halsen blir tvungen att motverka det ökade strängdraget. Grövre strängar innebär också en högre stränghöjd; vilket ökar spänningen mellan hals, T/R > mot strängdraget ytterligare. Alla med svaj på sina gitarrer har nån gång testat att lägga ner gitarren på ett plant bord -och svaj lite. Det är lätt och se hur mycket toppen på huvet rör sig mot bordet. Med grövre strängar gör att denna rörlighet bli ännu större. Detta märks förstås mest på halsar enkelverkande dragstänger. Samma sak sker givetvis åt motsatt håll > i up pitch. Detta omfattar även exempelvis hårdare bends vid spelning. När träet och truss rodden i en hals får jobba så här mycket hårdare: blir den med åren mjukare snabbare -och mer orolig för att böja/vrida sig.

Med detta sagt: är det ABSOLUT INTE fel -eller harakiri: att köra med fetare strängar. Absolut inte. Tjockare strängar ger ett starkare och fetare ak-ton. Och klipper man strängar på tunnare tråd; BÖR man välja tjockare strängar. Dock ett smart Tech -tips i samband med detta; är ju att välja sitt instrument efter dessa föruttsättningar: Dvs medvetet titta på instrumenten stabilare halsar. Och där är ju hur många som helst valmöjligheter:

- Kvartsågat -istället för plan sågat.
- Bättre trä; alt: Rostat/ungsbakat trä.
- Dubbelverkande dragstång.
- Extra support rods.
- Fetare; mer trä volym på profilen.
- Kompensations slipad brädradie.

Jag har haft mer folk hos mig än jag kan minnas som spelat på fetare strängar på tunnare halsar. och de har aldrig upplevt några som hest problem med detta. Dock när man synat dessa instrument; har halsarna många gånger sett totalt FÖRJÄVLIGA UT. Vridna, mjuka, oroliga osv, osv... Men allt har ju att göra med vad en person är van med. Gillar man HÖG stränghöjd -och inte är alldeles för noga med intonering; är fullt möjligt att ha en fullt användbar gitarr trots dessa problem. Samt om man är en duktigare blues/rock -baserad gitarrist; går mycket av detta att "gömma" bort. Men inte ens dessa killar har väl direkt preferenserna att välja ta sextrsträngars barré -mot keys allt för långt ner på halsen. För det bli bara surt som fasen. Istället blir det mer bendblues alá Hendrix och SRV -alternativt mer brängkompbaserad rock. Nu påstår jag inte att en tunnsträngad gura med lägre stränghöjd; är samma sak som en kompenserad true temprament hals: Men det är förstås ljusår närmare intoneringsmässigt.


/ Jonken


14 Jan 2018, 16:49
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: MER sustain i SG
pudas wrote:
Det här påståendet att grövre strängar dödar tonen tycker inte jag stämmer alls...


Det kanske beror på att ingen påstod det? Läs igen. :wink:


14 Jan 2018, 17:56
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4543
Location: Northbottom
Post Re: MER sustain i SG
Makten wrote:
pudas wrote:
Det här påståendet att grövre strängar dödar tonen tycker inte jag stämmer alls...


Det kanske beror på att ingen påstod det? Läs igen. :|

:oops: Jag påstod faktiskt det. Men nu snackar vi väldigt små skillnader. Lik väl är detta faktiskt sant.

Och jag skall försöka förklara exakt varför:
Ju stabilare en gitarr är mellan strängens utgång stallklacken > till översadeln = Ju stabilare är det. Ju stabilare = Mer tonstabilitet och mer sustain. Strängens exakta avstånd (låt oss kalla enkelt detta för intonations längden) -kan alltså variera i användning. Hur mycket den varierar (läs; rör sig) -går ofta hand i hand: på hur mycket ton instrumentet tappar i samband med detta. Vi är väl förhoppningsvis överens om att tonen i en sträng dör sakta när den tappas på drag: Exempelvis vid downpitch -eller drop svajning. Det som ger jämn ton och ökad tonlängd (sustain) i ett stränginstrument är stabilitet. Stabilitet i detta fall är stabilast möjliga spänning i en spänd sträng mellan två punkter. Dvs ju mindre dessa två punkter är benägna att röra sig ifrån -eller mot varandra = Ju stabilare är det.

Liknelse från svajvärlden:
Varför säljer fetare stallblock till exempelvis Floyd Rose system så bra? Därför att fler och fler fattar att dessa tingestar bidrar till ökad sustain. Dessa kallas till och med i folkmun för sustainblock. Så hur fungerar egentligen dessa? Visst: Den större massan STABILISERAR stallet; och gör stallet mer fritt från vibration och rörelse när man spelar på strängarna. Och de gör de på flytande stall som bara hanterar hela strängdraget på två knivskarpa egg. och denna extra massa gör samma sak i normalläge, -svajning uppåt och -svajning neråt.

Åter till saken:
Vad händer egentligen med en tunnare hals om det utsätts för större strängdrag? Den ger efter; och den ger verkligen efter en hel del. Vad händer i samma hals om vi exempelvis bender riktigt hårt på G-strängen? Ju fetare strängar = Ju mer ger det efter. Samma sak: vid hårdare brängning på alla 6 strängarna samtidigt? -Jepp: Anslaget spänner strängarna -och samma sak gäller spänningarna i den efterföljande tonen när strängarna rör sig. Är det någon som lirar på riktigt feta strängar som nån gång tagit sig tid att testa en Jeff Healey bend på sin gitarr -när den ligger på ett bord? Lätt och se hur mycket toppen på huvet lyfter från ytan på bordet. Och detta när gitarren bara ligger där under jäkligt kontrollerade former. I en live situation bara att addera handens kraft plus scenrörelserna: Och vóilá: Det är en hel del som faktiskt händer. Vid en rejält bend: Hur mycket är det egentligen som sadeln flyttar sig uppåt -närmare stallklackarna...?

Vi var alltså (förhoppningsvis) tidigare överens om att när en sträng tappas på spänning/pitch; dör den sustainmässigt lite. Och vad händer med de övriga strängarna vid när halsen rör sig? -All of the above.

Nu till goda nyheterna med tjockare strängar:
Tjockare strängar ger en högre AK-volym. Denna högre volym kompencerar naturligt en del av bortfallet för öronen. Dock pga den pilbågseffekten är tonen i instrumentet inte alls lika stabilt: Vilken alla som kör på grövre strängar enkelt kan se i sin stämaparat varje gång man stämmer sitt instrument. Anslagpeaken på en öppen sträng lever ALLTID JÄVULEN. Man måste medvetet vänta betydligt längre på att den utringande tonen skall stabilisera sig -innan man rör stämskruvarna.


/ Jonken


14 Jan 2018, 19:58
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: MER sustain i SG
Jag tror vi talar om helt olika saker. Jag avser inte sustain när man bänder eller om man inte justerat stränghöjden/halsböjningen för de tjockare strängarna.

Som jag ser det är det i grunden enkel fysik. Sustain beror (mest) på tre saker; resonans, dämpning och massa. En tung gitarr i samma material som en lätt, kommer i regel (finns alltid undantag) att ha längre sustain om konstruktionen är likvärdig. Låt säga genom att kroppen och/eller halsen är tjockare. Resonans är knepigare eftersom det bara rör vissa frekvenser, inte hela spektrat. Resonans beror både på massa och utformning av gitarren. Dämpning är hur "mjukt" materialet är, det vill säga hur mycket det genom förluster dämpar ut vissa frekvenser. Jämför gummi och stål, för att göra en extrem jämförelse. Stål dämpar i stort sett ingenting eftersom det är knallhårt, men det är också tungt. En sträng på en stålbalk kommer kunna svänga vääääldigt länge, medan den skulle dö direkt på en gummibalk.

En SG är tunn och ofta ganska lätt. Det är inte konstigt att en sån gitarr ibland har kass sustain. Dessutom är kroppen av mjuk mahogny, utan den stabiliserande lönntoppen som en LP har. Den kommer därmed "filtrera" mer genom att äta upp vissa frekvenser på ett annat sätt. Det som kan väga upp är resonans. Men resonans "kostar" också om filtreringen är stor.

------------

De gitarrer jag ägt där feta strängar ger dålig sustain, har varit just väldigt lätta sådana. Inte sällan har de också haft döda punkter på halsen med nästan noll sustain, då resonansfrekvenserna kan vara inom mycket snäva frekvensintervall.
Tyngre gitarrer med hårdare träslag brukar ge bättre sustain men lite tristare ton eftersom de inte kan bringas i samma resonans. En sån kan vinna enormt på riktigt jäkla feta strängar, om man nu orkar spela på det.

Sen finns det förstås en miljard andra, mindre komponenter, som påverkar. Det vore intressant om nån kunde göra en matematisk analys och presentera den grafiskt. :mrgreen:


14 Jan 2018, 20:35
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4543
Location: Northbottom
Post Re: MER sustain i SG
Makten wrote:
Jag tror vi talar om helt olika saker. Jag avser inte sustain när man bänder eller om man inte justerat stränghöjden/halsböjningen för de tjockare strängarna.

Som jag ser det är det i grunden enkel fysik. Sustain beror (mest) på tre saker; resonans, dämpning och massa. En tung gitarr i samma material som en lätt, kommer i regel (finns alltid undantag) att ha längre sustain om konstruktionen är likvärdig. Låt säga genom att kroppen och/eller halsen är tjockare. Resonans är knepigare eftersom det bara rör vissa frekvenser, inte hela spektrat. Resonans beror både på massa och utformning av gitarren. Dämpning är hur "mjukt" materialet är, det vill säga hur mycket det genom förluster dämpar ut vissa frekvenser. Jämför gummi och stål, för att göra en extrem jämförelse. Stål dämpar i stort sett ingenting eftersom det är knallhårt, men det är också tungt. En sträng på en stålbalk kommer kunna svänga vääääldigt länge, medan den skulle dö direkt på en gummibalk.

En SG är tunn och ofta ganska lätt. Det är inte konstigt att en sån gitarr ibland har kass sustain. Dessutom är kroppen av mjuk mahogny, utan den stabiliserande lönntoppen som en LP har. Den kommer därmed "filtrera" mer genom att äta upp vissa frekvenser på ett annat sätt. Det som kan väga upp är resonans. Men resonans "kostar" också om filtreringen är stor.

------------

De gitarrer jag ägt där feta strängar ger dålig sustain, har varit just väldigt lätta sådana. Inte sällan har de också haft döda punkter på halsen med nästan noll sustain, då resonansfrekvenserna kan vara inom mycket snäva frekvensintervall.
Tyngre gitarrer med hårdare träslag brukar ge bättre sustain men lite tristare ton eftersom de inte kan bringas i samma resonans. En sån kan vinna enormt på riktigt jäkla feta strängar, om man nu orkar spela på det.

Sen finns det förstås en miljard andra, mindre komponenter, som påverkar. Det vore intressant om nån kunde göra en matematisk analys och presentera den grafiskt. :mrgreen:

Vi pratar definitivt om samma sak (fast på olika sätt). -Och jag kan bara ödmjukt hålla med i allt det du skriver i ditt inlägg. :wink:


/ Jonken


15 Jan 2018, 12:03
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4543
Location: Northbottom
Post Re: MER sustain i SG
Jag tycker att det absolut bästa exemplet när det gäller fetare strängar är Stevie Ray Vaughan. Främst hans favorit gitarr; som hade; -en tjockare halsprofil -samt en planare radius. Det var mycket ifrån detta som det naturligare djupet i strängarna kom från. För många tror verkligen att det bara är att slänga på ett set fetare strängar på en vanlig vintage Strata; och sedan garage relicera den som SRV -för att få ljudet?! Men det är betydligt mer än så. Det var lite detta jag försökte tipsa om i ett inlägg med alternativa kompensationer i till halsar om man kör med ett större strängdrag. Och ännu en anknytning till att med spelskicklighet kunna "gömma" Ex bristfällig set up i ett instrument: SRV var så jäkla bra på det han gjorde; att han kunde fått ett stränginstrument utan strängar låta bättre.


/ Jonken :wink:


Last edited by Jonken on 15 Jan 2018, 13:27, edited 1 time in total.



15 Jan 2018, 12:17
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: MER sustain i SG
Icke att förglömma, man måste ha ”rätt” fingrar...

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


15 Jan 2018, 12:57
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4543
Location: Northbottom
Post Re: MER sustain i SG
Granis67 wrote:
Icke att förglömma, man måste ha ”rätt” fingrar...

+100 på den!


/ Jonken


15 Jan 2018, 13:25
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: MER sustain i SG
Det var mycket teorier, och en del motsägelser... :?

Jag har två SG:
- En CS Standard RI med halvtunn hals, och en mycket lätt enbits kropp, Klusonstämmisar, alltså lätta. Lätt tailpiece (Al)
- En vanlig Standard från gissningsvis 2007-2009, med fet hals och tyngre kropp. Groverstämmisar, alltså tyngre. standard tailpiece.

Med ovanstående teorier skulle Standard SG:n har mer sustain. Detta stämmer inte alls!
Custom Shop gitarren har bättre sustain, och klingar högre och bättre akustiskt. Man kan lätt höra, utan att plugga in,att förutsättningarna är mycket bättre med CS-SG:n.
Min teori är nog snarare att Custom Shopen har valt bättre träbitar, och en stabilare hals. Halsen är något mellanting mellan slim tapered och '59, med bredare "skuldror" än sl.ta. men inte så tjock. Skall vara long neck tenon, all hide glue neck construction enligt spec.

CS modellen är nog närmast "SG Standard Reissue" http://www.gibson.com/Products/Electric ... issue.aspx i faded cherry, VOS, utan svaj.
Mikarna är utbytta till SD Antiquities. Den är tillverkad före 2013, så inte exakt samma m.a.o.

Sustainen och tonen i denna är nog helt enkelt beroende på konstruktionen i halsinfästningen, samt val av riktigt bra bitar. Snarare än stämskruvar, stall, kroppsvikt.
Båda gitarrerna strängas med D'Addario 0.010-0.046.

_________________
Image


15 Jan 2018, 16:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: MER sustain i SG
Granis67 wrote:
Icke att förglömma, man måste ha ”rätt” fingrar...


Fast TS har väl samma fingrar när han spelar LP och SG ?

_________________



15 Jan 2018, 16:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: MER sustain i SG
Makten wrote:

Edit: Jag har bara ägt en SG men provat massor. Alla har haft gemensamt att de inte alls har samma sustain (eller ljud) som en LP. De är mer "honkiga" och "korta" i ljudet, vilket inte alls behöver vara nåt dåligt.


Det varierar rejält mellan olika modeller och ex även inom LP och SG.

OFTAST håller jag med dig om att de är lite fattigare på just sustain, men det varierar...
Har haft SG Custom med Ebenholtz som låtit fetare i det avseendet än flera LP jag haft,
sen finns det ju LP Junior , Special osv men du menar kanske en LP Standard med RW bräda när du jämför ?

Vikt varierar också utöver material i hals/greppbräda

Mina SG har vägt från låga 2.9 kg till mastiga 4.5 som en tung LP Std...

Tror jag ägt +25 av varje modell genom åren från alla årtionden de tillverkats , och upplevt flera avvikelser från påståendet.

_________________



15 Jan 2018, 16:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4543
Location: Northbottom
Post Re: MER sustain i SG
kjelle wrote:
Det var mycket teorier, och en del motsägelser... :?

Jag har två SG:
- En CS Standard RI med halvtunn hals, och en mycket lätt enbits kropp, Klusonstämmisar, alltså lätta. Lätt tailpiece (Al)
- En vanlig Standard från gissningsvis 2007-2009, med fet hals och tyngre kropp. Groverstämmisar, alltså tyngre. standard tailpiece.

Med ovanstående teorier skulle Standard SG:n har mer sustain. Detta stämmer inte alls!
Custom Shop gitarren har bättre sustain, och klingar högre och bättre akustiskt. Man kan lätt höra, utan att plugga in,att förutsättningarna är mycket bättre med CS-SG:n.
Min teori är nog snarare att Custom Shopen har valt bättre träbitar, och en stabilare hals. Halsen är något mellanting mellan slim tapered och '59, med bredare "skuldror" än sl.ta. men inte så tjock. Skall vara long neck tenon, all hide glue neck construction enligt spec.

CS modellen är nog närmast "SG Standard Reissue" http://www.gibson.com/Products/Electric ... issue.aspx i faded cherry, VOS, utan svaj.
Mikarna är utbytta till SD Antiquities. Den är tillverkad före 2013, så inte exakt samma m.a.o.

Sustainen och tonen i denna är nog helt enkelt beroende på konstruktionen i halsinfästningen, samt val av riktigt bra bitar. Snarare än stämskruvar, stall, kroppsvikt.
Båda gitarrerna strängas med D'Addario 0.010-0.046.

Egentligen tror jag att grundfrågan handlar om hur få ut mer sustain ur "Rövas" SG.
Allting som du säger stämmer. Dock är det faktorerna du redan nämner om träbitarna, ihop sättningen etc -som givetvis gör skillnad. Men i detta fall handlar det inte vilken SG-modell som skulle passa bäst för ändamålet. Frågan handlar mer om föruttsättningarna -för att få ut mer sustain ur Rövas befintliga SG-planka. För att få ut max ur ett befintligt instrument -kommer då att handla om en korrektare set up för ändamålet.

Det som jag hävdar är: Bra genom set up; kan man få en SG att SUSTAINMÄSSIGT matcha iaf nära en LP. Det tonmässiga biten (med träslag och volymer)-blir lite av en annan femma här. Och en set up av denna typ blir begränsad av exempelvis vilka strängar och strängtyp set uppen skall göras med. Dvs: För att addera sustain till Rövas SG-gitarr: Vad göra?

Nu vet vi inte hur grovsträngat Röva egentligen lirar. Föruttsättningarna för olika alternativ; förde ämnet till hur(?) eller om(?) strängtjockleken påverkar att uppnå sustain.

Du är helt klockren i din beskrivning med dina SG:s: Det som känns stabilt -låter bättre. Och just stabilitet kan man också addera -eller minska i ett stränginstrument. Genom belasta konstruktionen minst; ger stabilitet. Precis som att överbelasta konstruktionen ger mindre stabilitet.

Utomstående faktorer som givetvis kan påverka: Är att allt från byta ut delar; som ex stall, hållare, stämskruvar i gitarren. Eller innerkammarskrapa kroppen. Men detta ger knappast en så stor soundskillnad som är nödvändig; då Röva upplever att hans SG har så lite sustain -jämfört med hans pållar. Upplever så stor skillnad: Är det antingen:

A.) Någonting som är trasigt/fel på Rövas SG.
B.) Det är något knas med justeringarna/set uppen i gitarren.

Jag väljer obekräftat att sätta mina stålar på att det rör sig om alternativ "B" här. Men tills att Röva ger oss mer info; blir detta en gissningslek. Personligen tycker jag just en diskussion av detta slag blir extra intressant; då man i diskussionen täcker mer mark -genom att lyfta fram olika eventualiteter i frågan. Dessa saker kan andra Bojare kan ta del av; vilket gör Bojen intressant för fler än dem som har en SG med taskig sustain.


/ Jonken :wink:


Last edited by Jonken on 15 Jan 2018, 17:14, edited 1 time in total.



15 Jan 2018, 17:08
Profile
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: MER sustain i SG
Sustain är ju bara ett problem om man spelar för långsamt! :lol:

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


15 Jan 2018, 17:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4543
Location: Northbottom
Post Re: MER sustain i SG
Mike Leaf wrote:
Fast TS har väl samma fingrar när han spelar LP och SG ?

Ursäkta att förefaller trög; men: TS...?


/ Jonken :oops:


15 Jan 2018, 17:16
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10859
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: MER sustain i SG
Min erfarenhet i frågan (utan att för den skulle någonsin spela SG, eller Les Paul).
Tycker man att en gitarr man har saknar sustain är det enklast och bäst att helt enkelt sälja den och skaffa en annan.
Det finns lite saker man kan göra för att förbättra sustain (speciellt på bolt on gitarrer) men inte mycket nog att det är värt besväret.
Fix kan kanske ge en de där procenten extra, men långt ifrån fixa dålig till bra.

Kort sagt, byt den mot en bättre.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


15 Jan 2018, 17:21
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.