View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 09:39



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Meteora, ny Fender 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Meteora, ny Fender
Tydligen har det läckt lite bilder på nya Fenders, däribland en "helt ny" modell som kallas Meteora.
Image

Väldigt lik "Voyager" som endast såg dagens ljus som ett par prototyper ett par år tillbaka, vad jag vet i alla fall.
Image

Vad tycker/tänker bojen? Själv det känns lite trist att det i princip är en tele med lite mer funky form. Tror dom som vill ha en tele kommer köpa tele och dom som vill ha nåt annat kommer köpa... nåt annat.
Även om det nog kanske rör sig om nån väldigt begränsad upplaga känns det som att man skulle kunna hittat på nåt roligare, om den inte har några gömda ess i rockärmen då.


12 Jan 2018, 23:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Meteora, ny Fender
Kul med en helt ny modell, som dessutom inte ser så tokig ut. Men håller med om satt Telemickarna måste vara feltänkt. Kommer kanske andra alternativ.

_________________
Mats


13 Jan 2018, 00:28
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Meteora, ny Fender
Vore trevligt att se någon teknisk utveckling och förbättringar än att rita lite annorlunda kurvor på gitarrkroppen.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


13 Jan 2018, 01:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Meteora, ny Fender
Nej

Usch vad ful, bättre kan dom

_________________



13 Jan 2018, 10:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Mar 2008, 11:48
Posts: 1992
Location: Backe
Post Re: Meteora, ny Fender
Fulsnygg! Bra scengitarr, sexigare än en tele, men samma princip. Jag gillar den! :D

_________________
www.facebook.com/gudarsskymning


13 Jan 2018, 12:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Meteora, ny Fender
Jag gillar den! Och det TROTS att den har drag av non-reverse Firebird som jag ogillar.
Tror det är de spetsigare "hornen" som gör att jag gillar den :twisted: :wink:

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


13 Jan 2018, 13:38
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Meteora, ny Fender
Rätt ball, men kromet går väldigt dåligt ihop med gult och svart. Hade varit mycket stramare med svarta stämmisar, stall, halsmick samt rattar. Nu ser det rätt billigt ut.

Edit: Är den nedre bilden på prototypen? Ser bättre ut med svart, fast det är lite svårt att avgöra om det är nån slags "svart krom" eller bara svart. Fult med blank pleka också.


13 Jan 2018, 13:45
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4543
Location: Northbottom
Post Re: Meteora, ny Fender
Lite nytänk är väl alltid fel.

Det ser helt klart ut som att Fender har kombinerat två av sina egna designs -och "lånat" en touch från Ibanez. Modellen för tankarna till Telecaster, Jazzmaster och Fireman. Det intressantaste för mig med denna gitarr är: Vad är det för skala på halsen? Är det 25.5" eller 24"? (Svårt att bedöma på bilderna.)

Stallet är också intressant. Ser ut att vara ett vintage av vintage -tapp; med en comfort -twist längst bak. Stringthru eller inte? (Troligtvis inte; för i så fall skulle det troligt vara knivigare att mata strängarna genom den bakredelen på stallet.)

Helt klart att man kommer att behöva köra straplocks på bakre axelbandsknoppen iaf....


/ Jonken


13 Jan 2018, 14:19
Profile
Online

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Meteora, ny Fender
Rätt snygg.
Skulle tro att fler skulle intressera sig för den med ett par HB, i alla fall jag.
De svarta block inlaysen vet jag inte riktig vad jag tycker om.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


13 Jan 2018, 14:24
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Meteora, ny Fender
Är det MJT som under ett tag tillverkat Jazzmaster-kroppar med Telefiguration?
Orkar inte googla.

De har förekommit ganska friskt i alla fall i Japan. Tror jag har sett någon estaka i Sverige också. Oavsett så verkar de ha varit populära i Japan vilket får mig att tänka att detta kan var Fenders svar på detta. Trots den utmanande formen är det sparsamt med nyheter på gitarren. Färg, mickkonfig, stall m.m. från 50-talet.

Fender borde gått hela vägen och gjort något nytt och roligt. Förslagsvis kunde de gjort mickarna roligare. T.ex. tagit bort plektrumskyddet och haft två jaguarmickar med svarta och släta kåpor. Volym- och tonkontroll på nuvarande plats men switchen ovanför strängarna likt Jazzmaster/Jaguaren. Slutligen är stallet inte sådär roligt direkt. På med ett gammalt vanligt Stratasvaj. Måste den nödvändigvis ha pleka borde halsen ha svart binding. Hmmm..halsen borde nog ha svart binding oavsett.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


13 Jan 2018, 15:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1983
Location:
Post Re: Meteora, ny Fender
MJT har väl gjort en hel del Telemaster, men det har Fender gjort själva också. Jag minns att jag såg någon video för något år sedan från NAMM där man gjort sådana. Vet inte om man har kvar dem. Men då var det ihopsatta med väldigt bleka lönnhalsar och såg lite småtrista ut.
Edit. Hittade den:
https://www.gearnews.com/fender-magnifi ... -for-2016/


Gibson släppte förövrigt en horribelt ful Flying V i dagarna som såg ut som Star Trek-märket. Men det var nog en ripoff från Jackson tror jag. Kan inte lägga upp bilder, men jag såg den i Gibsons nyhetsflöde på Fb.
http://www.musicradar.com/news/gibsons- ... off-at-ces


13 Jan 2018, 15:26
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Harvester and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.