View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:33



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Cort classic tc - ny telekopia 
Author Message
User avatar

Joined: 08 Feb 2013, 11:48
Posts: 64
Location: Solna
Post Cort classic tc - ny telekopia
Blev av någon anledning sugen på en tele och såg här i forumet att Fender baja telecaster står högt i kurs hos forumets användare. Då jag nyligen fick möjlighet att testa en sådan insåg jag att den antagligen inte var något för mig, p.g.a. den feta halsen som jag inte är van vid. Kollade vidare på Fenders hemsida då de som bekant har många varianter av sina kända modeller och fastnade inte direkt för någon av dem, var enbart någon som verkade stämma med mina krav - relativt tunn hals och låg vikt samt Mexikotillverkad (inte för dyr).

Då jag jag har bra erfaranheter av Corts gitarrer, har en M520 och en G260 som jag är nöjd med, kollade jag in deras sida och hittade "Classic TC" - en telecasterinspirerad gitarr som de utvecklat i samarbete med Hugh Manson (enligt uppgift engelsk custombyggare). Den är både lätt (askkropp) och har en modern C shape på halsen. Är det någon här som testat en Cort classic TC? Finns det kanske någon svensk butik som har dem inne?


07 Jan 2018, 20:26
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Cort classic tc - ny telekopia
Bra recept, tror inte det kan gå så värst fel. Förutsatt att träbitar och hantverk är något så när.

_________________
bneostman@live.se


07 Jan 2018, 21:38
Profile
User avatar

Joined: 08 Feb 2013, 11:48
Posts: 64
Location: Solna
Post Re: Cort classic tc - ny telekopia
Nej det har du nog rätt i, lär vara rätt trevliga gitarrer.
Lite bilder. Tycker de har fått till huvudformen rätt snyggt! Även bra med avfasning där man håller armen på framsidan, som saknas på Fenders telecaster.
Image
Image


07 Jan 2018, 22:12
Profile

Joined: 24 Jan 2006, 01:20
Posts: 217
Post Re: Cort classic tc - ny telekopia
De där är säkert bra och värda att testa. Cort brukar göra bra grejer.

Jag är dock som de flesta telecasterdiggare - stockkonservativ. :D
Jag bara måste ha en traditionellt utformad telecaster med fet hals som är byggd i swamp ash, alder eller pine och är lättviktig. Fixar inte ens om det är ett 6-sadlarsstall på. Jag får inte feeling om en telecaster inte ser ut på det traditionella sättet.

Om du kan strunta i sådant så tror jag bara det gynnar dig.

Ett lätt ex av Squier classic vibe eller Fender standard telecaster MN borde ju iofs kunna passa dina krav. De har smalare hals och med ett mikbyte så låter de bra på riktigt.


14 Jan 2018, 16:02
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.