View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:09



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Plugga hål 
Author Message

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Plugga hål
En sökning visar att det här är ett ämne som brukar leda till hetsig debatt, men jag vågar mig ändå på att ta upp frågan igen. Vad är det bästa/enklaste sättet att fylla igen ett hål i en gitarr?

Jag har skaffat mig en ny kropp till min tele,som jag har hållt på och fixat en del med. Nu är det bara montering kvar, och då har det uppstått ett par problem. Det första och mindre problemet är att ett av skruvhålen för stallet sitter snett. Hur en seriös byggare kan göra en sådan miss är bortom mitt förstånd, än mindre sälja kroppen utan att nämna detta, men i slutändan påverkar det inte funktionen så fasligt. De fem andra skruvhålen sitter där de skall och borde räcka för tillräcklig stabilitet, så det är mest för att bevara symmetrin jag vill ha dit den sista. Tänker därför att jag bara fyller det gamla hålet med epoxy, borrar upp nytt och är nöjd så.
Det andra hålet är jag mer osäker på. Det gäller halsen. När jag skulle skruva fast halsen, men samma skruv och halsplatta som till den gamla kroppen, var det en skruv som inte ville gå ända in. Jag tog i lite för att få in den sista biten, och vips så vreds skruvhuvudet av. Svårt att säga vad det berodde på; kanske hålet varit lite snett eller något. Efter detta satt skruven som bara helvete, och jag fick vicka den fram och tillbaka rätt mycket för att få loss den igen. Kort sagt, om det inte var något knepigt med hålet innan så har det definitivt blivit det efter allt bendande, och det bästa torde vara att fylla det och borra nytt.

Alternativen jag ser är antingen att fylla även detta hål med epoxy, eller plugga det med en bit trä. Vad tror expertisen kommer funka bäst? När jag läser så verkar motståndarna till epoxy anse att det inte har ordentlig hållbarhet, och motståndarna till plugg säger att dessa riskerar att få det omgivande trät att spricka. Notera att eftersom det gamla hålet redan sitter hyfsat i linje med hålet i kroppen så kommer det i mångt och mycket vara just plugg/fyllnad som skruven kommer gå i, inte så mycket i själva halsens trä.


05 Jan 2018, 12:03
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Plugga hål
Trä och trälim har ju funkat för snickare i generationer och är beprövat men såklart får den träbit man knackar dit inte vara för stor så man skapar sprickbildning men det är ju grundkurs ett 1A och är ju som självklart.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


05 Jan 2018, 17:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Plugga hål
Bästa sättet är att borr upp ett större hål o sätta in en plugg som har samma fiberriktning som det är original.
Och med rätt fiberriktning är INTE att fylla hål med tändstickor, träplugg eller dylikt, då när man gör så kommer man skruva i ändträ eller få en kileffekt om kommer antingen göra skruven kommer inte dra lika bra som i rätt fiberriktning eller riskera att det spricker .

I ditt fall hade jag nog först kollat djupet på hålet för att se om det var orsaken till att skruven inte ville gå i.
Om sen hålet nu inte är helt förstört skulle jag jag bara fyllt det med epoxy vanligt trälim gör sig inte för detta då trälim är för sätta ihop trä och inte stärka kontakt mellan metall (skruv) o trä.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


05 Jan 2018, 18:09
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Plugga hål
Epoxylim ensamt har inte rätt egenskaper utan då är Plastic padding bättre av hårdare typ som går att borra och gänga

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


05 Jan 2018, 18:39
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Plugga hål
Borde inte "Plastiskt Trä" funka?

_________________
Image


06 Jan 2018, 00:10
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Plugga hål
Plastisk trä är heller inget starkt material

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


06 Jan 2018, 00:31
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Plugga hål
kjelle wrote:
Borde inte "Plastiskt Trä" funka?

Det är i och för sig 2018. Men vad är det för fel på bara "trä"?


06 Jan 2018, 04:31
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Plugga hål
woodstock wrote:
Det är i och för sig 2018. Men vad är det för fel på bara "trä"?


Slipper helst lösningar som ställer krav gällande verktyg, material och praktiska färdigheter. JU enklare desto bättre, förutsatt att det håller.


06 Jan 2018, 12:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 Jul 2006, 18:17
Posts: 1165
Location: Norrbotten
Post Re: Plugga hål
Det enda vettiga som funkar och är hållbart är att borra ur trä och ersätta med plugg (och lim) i samma material.


06 Jan 2018, 17:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Plugga hål
Borra upp och plugga/limma det skadade hålet i halsen är proffslösningen. Men hur kvalificerad reparation beror nog också på hur djupa skadorna är? Har inte skruven gått i helt innan den gick av kanske den nya skruven tar i helt trä längre ner i hålet och tillräckligt med "bara" stickor och trälim/epoxi i hålets början?

Att skruven gick av gör att man kan misstänka dålig kvalité på skruvarna. Skaffa fyra nya långa, Allparts, Fender eller motsvarande, hoppas att märkesgitarrdelar ger skruvar med bättre kvalitetssäkring än det allra billigaste skräpet. Förborra hålen efter skruvens diameter innanför gängorna (ca 2,5-3 mm borr tror jag det brukar vara.)

Den sjätte skruven till stallet verkar vara en betydligt lättare sak att lösa. Ovanligt med 6 skruvar som håller stallet på en tele men jag gissar på ett strata svajstall?


06 Jan 2018, 17:59
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Plugga hål
Nut wrote:
Det enda vettiga som funkar och är hållbart är att borra ur trä och ersätta med plugg (och lim) i samma material.


Samma material är tyvärr uteslutet. Inte helt lätt att hitta pluggar av wenge är jag rädd.

woodstock wrote:
Borra upp och plugga/limma det skadade hålet i halsen är proffslösningen. Men hur kvalificerad reparation beror nog också på hur djupa skadorna är? Har inte skruven gått i helt innan den gick av kanske den nya skruven tar i helt trä längre ner i hålet och tillräckligt med "bara" stickor och trälim/epoxi i hålets början?

Att skruven gick av gör att man kan misstänka dålig kvalité på skruvarna. Skaffa fyra nya långa, Allparts, Fender eller motsvarande, hoppas att märkesgitarrdelar ger skruvar med bättre kvalitetssäkring än det allra billigaste skräpet. Förborra hålen efter skruvens diameter innanför gängorna (ca 2,5-3 mm borr tror jag det brukar vara.)

Den sjätte skruven till stallet verkar vara en betydligt lättare sak att lösa. Ovanligt med 6 skruvar som håller stallet på en tele men jag gissar på ett strata svajstall?


Jag har verkligen ingen aning om vad som hände. Samma skruvar gick i jättebra när jag hade min andra kropp. Har kollat en extra gång nu, och det verkar som att hålet är lika djupt som de andra tre. Får ta en sväng förbi en gitarrtekniker och se om han kan komma på något.

Det är ett Joe Barden-stall. Fyra skruvar nere vid stallsadlarna, som ett standard, och sen ytterligare två i övre hörnen.


06 Jan 2018, 18:37
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Plugga hål
woodstock wrote:
kjelle wrote:
Borde inte "Plastiskt Trä" funka?

Det är i och för sig 2018. Men vad är det för fel på bara "trä"?

PT är en spackelprodukt tillgänglig på tub, innehåller träspån och är enkel att applicera. Vad har det med 2018 att göra?

_________________
Image


06 Jan 2018, 18:37
Profile WWW

Joined: 03 Mar 2006, 11:29
Posts: 1006
Location: Helsingborg
Post Re: Plugga hål
Som vissa redan påpekat är en träplugg som limmas dit med trälim rätt svar och rätt väg att gå.
Inget spackel eller fyllnadsmassor av kemisk natur kommer hålla för draget av en halvskruv.

Jag har pluggat lönn med furu och fått det att funka perfekt för exakt detta ändamål.
Men eftersom wenge är aphårt hade jag nog pluggat med ek eller körsbär som är lite lättare att få tag i.
Har för mig att jag sett ekpluggar i Biltemas båtsortiment, annars kan det nog finnas rundstav på typ bauhaus eller hornbach i annat än furu.

_________________
Ödemarken, terrorjazz-trio.
Http://www.facebook.com/odemarken
Http://www.odemarken.com


06 Jan 2018, 19:59
Profile WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Plugga hål
Liten uppdatering. Jag tror att mysteriet är löst. Lite noggrannare undersökning avslöjade att min gamla halsplatta inte riktigt stämde överens med kroppen förborrade hål. Troligtvis hade skruven som gick av hamnat mot plattans metallkant. Det var därför den inte gick i, och därför som den brast när jag inte märkte detta och brände på. Provade med en annan halsplatta jag hade liggandes, och med den gick det bra. Den nya skruven verkar bita hyfsat, så förhoppningsvis räcker det så, utan att jag behöver plugga något (peppar peppar).

Har fått ihop kropp och hals nu, samt monterat stallet. Nu står jag inför nästa problem. Kroppen har en väldigt fin lönntopp jag inte vill förstöra i onödan, och jag tänker köra utan plektrumskydd. Men stolpskottet som byggt kroppen har alltså missat att borra för halsmickens kablage. Det bör inte vara några större problem för mig att fixa detta. Hål för dragtångsjustering finns, och går jag genom det bör det gå att borra in till stallmickens kavitet. Behöver dock en betydligt längre bits än den jag har hemma just nu. Vi får se var jag kan hitta detta.


06 Jan 2018, 20:51
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.