View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 09:31



Reply to topic  [ 25 posts ] 
Att ta ut låtar 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Att ta ut låtar
... kan jag erkänna att jag varit helt bedrövlig på, kommit en bit in i en låt sen har man alltid fastnat på nåt ställe, inte kunnat urskilja var det spelats på halsen och emellanåt haft svårt att sätta fingret på vilka toner etc. Det har känts skittråkigt och man har gett upp till slut.
det blev det klassiska, ointressant för det är tråkigt, tråkigt för man inte riktigt kan eller har vanan inne.

men häromdan satt jag och nötte lite och fick upp en gammal låt i huvudet och kunde plötsligt lyckas plocka ut hela låten med lite snabba finger förflyttningar och bara genom att minnas hur den går i huvet och sen leta mig runt på greppbrädan... "jaha det spelas nog så i den formen vid det bandet, och sen..."

så det slutade med att jag satt med spotify hela kvällen igår och tog ut ett gäng låtar,
satan va kul det är att lära sig låtar på "old school" vis! Dvs enbart med öronen...
youtube och tabbar i all ära men detta slipar både sinnet och så blir det faktiskt rätt jämfört med vissa sisådär lektioner/tabbar på nätet :D

...Jaha och? tänker ni nu som är uppvuxna att lära genom att bara lyssna...
Som nybliven 30-taggare är jag inte pur ung men när jag började lära mig sjäv gitarr på egen hand (tidigt 20 nånting) så var tabbar och youtube det man lärde sig av, så det blev liksom inte att man tog ut nåt själv på gehör där i början.

Sen har man väl så klart lärt sig mängder med låtar skapligt utan sådana hjälpmedel en massa gånger också (med egna "good enough" lösningar när man inte riktigt pallat göra det så noga), det är inte det, men att sätta sig och plocka ut exakt vad som spelats i en hel låt så som det faktiskt är på "skiva" har jag liksom aldrig lyckats så bra med.

hur som jag tyckte det var kul att det var en kunskap som helt plötsligt infann sig sådär...
de där 10 000 timmarna kanske närmar sig :roll: :mrgreen:

Och, sen är det väl inget ultimat ändamål att spela en låt EXAKT som orginalartisten alltid, men det kan va kul när man vill =)

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


Last edited by Din_Mentor on 05 Jan 2018, 18:07, edited 3 times in total.



05 Jan 2018, 17:29
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Att ta ut låtar
Nu är jag inte någon begåvad gitarrist, men jag kan plocka ut de flesta låtar som jag är intresserad av behjälpligt. Blir det för komplicerat genom att man har lattjat med någon jobbig stämning eller så, då blir det frustrerande. Eller om det är ett spel som är långt över ens nivå.

Trots detta så har tabbar aldrig attraherat mig. Dels så tycker jag att det är rätt krångligt på nåt sätt så som min hjärna funkar. Jag har svårt att se logiken helt enkelt, och sen märker jag att mycket av det som ligger på nätet (ja, jag kan kolla snabbt ibland om jag kör fast för att få en hint) är så jävla dåligt uttaget. Det är ju helt fel många gånger. Själv skulle jag skämmas om jag inte hörde det själv och sen gjorde det offentligt. Nu snackar vi inte några små fel.

Att planka låtar tror jag är oerhört bra sätt att träna gehöret på. Det var så jag lärde mig spela gitarr själv. Minns hur impad jag var när jag var barn och min farbror ofta plockade upp sin acke och lite snabbt plockade ut låten som var på vinylspelaren eller radion och kunde kompa den direkt i princip. Idag kan jag faktiskt många gånger höra en låt på radio och tänka "den måste gå sådär" och sen ta gitarren och spela den - och det stämmer. Blir förvånad själv ibland. Trots det kan jag inte improvisera ett solo utan att det blir feltoner... :oops:

Nu blev det utsvävningar som vanligt... Men jag tror absolut att du tränat upp något. Planka låtar är kul och nyttigt så fortsätt bara!


05 Jan 2018, 17:40
Profile WWW

Joined: 09 Aug 2011, 09:31
Posts: 134
Location:
Post Re: Att ta ut låtar
Det finns en fantastiskt bra app som heter ASD "Amazing Slow Downer" där du kan välja låt ur ditt musikbibliotek och sakta ned farten för att göra det lättare att ta ut saker. Den ändrar inte pitch när du tar ned hastigheten och den är mycket bra när man ska ta ut lite snabbare saker. Gratisversionen låter dig ta 30 sekunder av en låt, sedan är det dock 159 kr för den större versionen. Jag tycker den är helt grym när man ska planka solon m.m.


05 Jan 2018, 18:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Att ta ut låtar
Haha "Amazing Slow Downer", den är ju old school, fy vad längesedan man använde den :D


06 Jan 2018, 13:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 462
Location: Västernorrland
Post Re: Att ta ut låtar
Kolla denna gamla tråd: viewtopic.php?f=4&t=53930
Kanske finns det något av intresse där?
//BoB


06 Jan 2018, 13:54
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3229
Location: växjö
Post Re: Att ta ut låtar
Att det är en bra övning för ens musiköra står bortom allt tvivel!
Jag tycker att man ska vända det till sin fördel att det kan smyga in lite felaktigheter, i slutändan blir det förhoppningsvis en personligare tolkning, än en grå, trist karbonkopia av en känd låt.

Jag satt själv mycket förr (före internet) och tog ut låtar till coverbandet jag spelade i. Riktigt utmanande var det att ta ut låtar som inte var direkt gitarrbaserade, utan där kompet låg med fokus på pianot!

_________________
pudas


08 Jan 2018, 09:45
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7626
Location: Malmö
Post Re: Att ta ut låtar
pudas wrote:
Att det är en bra övning för ens musiköra står bortom allt tvivel!
Jag tycker att man ska vända det till sin fördel att det kan smyga in lite felaktigheter, i slutändan blir det förhoppningsvis en personligare tolkning, än en grå, trist karbonkopia av en känd låt.

Jag satt själv mycket förr (före internet) och tog ut låtar till coverbandet jag spelade i. Riktigt utmanande var det att ta ut låtar som inte var direkt gitarrbaserade, utan där kompet låg med fokus på pianot!

”Så ska det låta”, helt rätt angreppssätt enligt mig.


08 Jan 2018, 11:56
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10859
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Att ta ut låtar
Grattis till att ha börjat spela gitarr på riktigt, unge man.
Fortsätt så kommer det att trilla på plats, öronen menar jag.

Skall man hårdra det så är det så att om man inte kan plocka ut låtar när man hör dem spelar man gitarr med fingrarna bara. Och det har ju ganska lite med vad musik är att göra.
Som Guthrie Govan brukar säga, man spelar Guitar Hero på en riktig gitarr.

Jag menar INTE att det gamla sättet att lära sig är rätt och att som man gör nu är fel, men tab och liknade har verkligen skapat 1-2 generationer med gitarrister där spelet är helt frikopplat från öronen.
Det nya sättet är snabbt, otroligt snabbt, och sjukt effektivt om man bara inte glömmer bort öronen.


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


08 Jan 2018, 15:01
Profile WWW

Joined: 24 Jan 2006, 01:20
Posts: 217
Post Re: Att ta ut låtar
Jag rekommenderar också att ta ut låtar på det gamla sättet. Man lär sig massor av det. Gitarrister har olika anslag och spelar skalor, bends och vibraton på olika sätt vilket ger olika sound.
Det gäller dock att ta sig tid, vilket många verkar ha svårt för nuförtiden och det är en jäkla fördel att vara grymt envis. Helst ska man bli lite besatt av det.

Har själv spelat i band innan Internets tid som krävt att jag spelade originalsolon på alla coverlåtarna. Då fick man ligga i! Men det var kul och jag är riktigt envis!


08 Jan 2018, 17:05
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4543
Location: Northbottom
Post Re: Att ta ut låtar
Dexter wrote:
Jag rekommenderar också att ta ut låtar på det gamla sättet. Man lär sig massor av det. Gitarrister har olika anslag och spelar skalor, bends och vibraton på olika sätt vilket ger olika sound.
Det gäller dock att ta sig tid, vilket många verkar ha svårt för nuförtiden och det är en jäkla fördel att vara grymt envis. Helst ska man bli lite besatt av det.

Har själv spelat i band innan Internets tid som krävt att jag spelade originalsolon på alla coverlåtarna. Då fick man ligga i! Men det var kul och jag är riktigt envis!

+1 på detta!

Detta är den grymmaste och bästa sättet att verkligen lära sig "höra" musik. Grunden till vad bla Magnus pratar om: Teknik är bra; så länge man har öronen med sig. För det funkar inte att köra Ex BB-King på matte; man måste höra och känna det -innan man fattar det. Att nöta in sig i att först lära sig att lyssna på det man gillar; är A och O -att lära sig spela det.

Det är exakt samma sak med ljud och känsla i exempelvis prylar: Kan du inte beskriva det; har du inte fattat det. För många glömmer TOTALT i sin iver ; att helt enkelt fråga sig själva: Vad är det i detta som tilltalar mig så mycket? Är beskrivningen slut efter typ; 3 punkter > envist tillbaka och lyssna!

-Puttin' in that extra effort -usually ALWAYS payz off in the end..... :wink:


/ Jonken


09 Jan 2018, 14:41
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: Att ta ut låtar
För egen del lyssnar jag nog först och tar sen tabbar till hjälp när jag får svårt att uppfatta en viss ton eller ett ackord. Fast ibland hör man ju att det är fel. Och det tråkiga med tabb-sajterna är att de har kopierat varandras fel. Om en felaktig tabb lades upp 1997 tenderar den att ligga kvar, det är sällan någon som ids rätta den.

Jag kan inte noter. Men det är intressant att fundera på att med noter fanns en notation för musik innan det fanns tabbar. Och långt innan man kunde spela in. På något sätt kunde en symfoniorkester på 1700-talet läsa sig till hur Mozarts 40:e symfoni skulle spelas. Utan möjlighet att lyssna på vare sig vinyl, kassett, cd, Spotify eller Youtube först.

Det är knappast så att dagens gitarrbaserade rockmusik är mer varierad och utrycksfull och därför svårare att skriva ner än vad den s.k. klassiska musiken var.


09 Jan 2018, 14:57
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Att ta ut låtar
lpstd wrote:

Jag kan inte noter. Men det är intressant att fundera på att med noter fanns en notation för musik innan det fanns tabbar. Och långt innan man kunde spela in. På något sätt kunde en symfoniorkester på 1700-talet läsa sig till hur Mozarts 40:e symfoni skulle spelas. Utan möjlighet att lyssna på vare sig vinyl, kassett, cd, Spotify eller Youtube först.

Det är knappast så att dagens gitarrbaserade rockmusik är mer varierad och utrycksfull och därför svårare att skriva ner än vad den s.k. klassiska musiken var.


Nu handlar det ju om väldigt olika musiktraditioner. Den klassiska världen har en tradition av skolning och drillning, där syftet är att eleven skall lära sig spela på det enda, rätta sättet. Rockmusik kan väl bättre ses som någon sorts fortsättning på spelmanstraditionen, där den som ville spela sökte upp en läromästare som visade hur just han spelade de låtar han kunde. Inlärning och förståelse har därför alltid varit gehörsbetonad. Man kanske kan tycka att det är godtyckligt att påstå att det ena sättet är bättre eller mer äkta än det andra, men faktiskt. Jag tycker att klassiskt skolade musiker oftast är skittråkiga robotar som knappt kan spela alls utan ett papper med instruktioner. Gehörsmusik is king.

Tabulatursystemet är faktiskt betydligt äldre än internetåldern. Jag vet inte om det är äldre än notsystemet, men det går tillbaka åtminstone till senmedeltiden, och har använts bland annat för musik för luta. Kul kuriosa är för övrigt att i medeltida tabulaturer för lutmusik finns ofta långa flageolettpartier noterade. Detta för att instrumenten på den tiden, med strängar av gjorda av djursenor spelade


09 Jan 2018, 16:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10859
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Att ta ut låtar
Dexter wrote:
Jag rekommenderar också att ta ut låtar på det gamla sättet. Man lär sig massor av det. Gitarrister har olika anslag och spelar skalor, bends och vibraton på olika sätt vilket ger olika sound.
Det gäller dock att ta sig tid, vilket många verkar ha svårt för nuförtiden och det är en jäkla fördel att vara grymt envis. Helst ska man bli lite besatt av det.

Har själv spelat i band innan Internets tid som krävt att jag spelade originalsolon på alla coverlåtarna. Då fick man ligga i! Men det var kul och jag är riktigt envis!


Viktigt att säga att det finns fler sätt att träna sin öron än att ta ut låtar på det gamla sättet.
Att aktivt träna öronen på andra sätt är ett snabbare (om än inte lika kul) sätt att göra det.
Menar, man måste inte göra så, det viktiga är att öronen är med på resan.

En kombination av båda sätt skulle jag säga är bäst.

Jag har skräckexempel från clinics där snubbar spelat grymma grejer, spelat så det låtit som om det är sjukt bra, och man tänkt "vi kan ju jamma". Men efter lite pill med det märker man att öronen är helt frånkopplade. Värst var en snubbe där jag till sist bad honom härma mig när jag spelade två toner efter varandra. Han kunde inte höra om jag gick upp eller ner i pitch, jag spelade från (till exempel) ett D till ett C (ett helt tonsteg neråt) och snubben började leta uppåt från D tonen (som jag visade honom).
Det måste ju bli ett enorm bakslag när man skall försöka komma på något själv eller slutligen kommer till insikten att musik är något man hör.
Då blir det ju som att börja om igen.

Menar inte att man inte kan ha kul med gitarr ändå, eller att det är fel, bara att det i min värld känns läskigt.

Det är lite som med teknik, man får teknik av att spela låtar utan att tänka på det.
Men man når resultat otroligt mycket snabbare om man kör övningar för just det man vill bli bättre på.
Livet är ju ganska kort, man får ta tillvara den tid man har :D


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


09 Jan 2018, 16:52
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Att ta ut låtar
Robert wrote:
lpstd wrote:

Jag kan inte noter. Men det är intressant att fundera på att med noter fanns en notation för musik innan det fanns tabbar. Och långt innan man kunde spela in. På något sätt kunde en symfoniorkester på 1700-talet läsa sig till hur Mozarts 40:e symfoni skulle spelas. Utan möjlighet att lyssna på vare sig vinyl, kassett, cd, Spotify eller Youtube först.

Det är knappast så att dagens gitarrbaserade rockmusik är mer varierad och utrycksfull och därför svårare att skriva ner än vad den s.k. klassiska musiken var.


Nu handlar det ju om väldigt olika musiktraditioner. Den klassiska världen har en tradition av skolning och drillning, där syftet är att eleven skall lära sig spela på det enda, rätta sättet. Rockmusik kan väl bättre ses som någon sorts fortsättning på spelmanstraditionen, där den som ville spela sökte upp en läromästare som visade hur just han spelade de låtar han kunde. Inlärning och förståelse har därför alltid varit gehörsbetonad. Man kanske kan tycka att det är godtyckligt att påstå att det ena sättet är bättre eller mer äkta än det andra, men faktiskt. Jag tycker att klassiskt skolade musiker oftast är skittråkiga robotar som knappt kan spela alls utan ett papper med instruktioner. Gehörsmusik is king.

Håller med, jag har ingen erfarenhet av att lira med symfoniorkester, däremot med coola jazzblåsare i en blåssektion. Utan arr var dom helt lost. Inte heller direkt någon känsla för vilken ton son skulle komma sen. Och att durtersen låter apa i ett rock/blues ackord märkte dom inte heller.
Jazzstandards däremot hade dom järnkoll på. Helt enkelt en annan musiktradition.

_________________
Image


09 Jan 2018, 17:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2990
Post Re: Att ta ut låtar
Magnus Olsson wrote:
Grattis till att ha börjat spela gitarr på riktigt, unge man.
Fortsätt så kommer det att trilla på plats, öronen menar jag.

Skall man hårdra det så är det så att om man inte kan plocka ut låtar när man hör dem spelar man gitarr med fingrarna bara. Och det har ju ganska lite med vad musik är att göra.
Som Guthrie Govan brukar säga, man spelar Guitar Hero på en riktig gitarr.

Jag menar INTE att det gamla sättet att lära sig är rätt och att som man gör nu är fel, men tab och liknade har verkligen skapat 1-2 generationer med gitarrister där spelet är helt frikopplat från öronen.
Det nya sättet är snabbt, otroligt snabbt, och sjukt effektivt om man bara inte glömmer bort öronen.

/Magnus


Håller helt med i övrigt, men att spela från tab är väl inte mer frikopplat från öronen än vad det är att läsa noter? Tvärtom måste man ju i varje fall ta ut rytmen från inspelningen när man använder tabs, vilket man inte behöver om man läser noter.
Personligen läser jag noter och använder egentligen aldrig tabs, men jag förstår inte riktigt det där med frikoppling från öronen....

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


09 Jan 2018, 22:54
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10859
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Att ta ut låtar
Lynxtrap wrote:
Magnus Olsson wrote:
Grattis till att ha börjat spela gitarr på riktigt, unge man.
Fortsätt så kommer det att trilla på plats, öronen menar jag.

Skall man hårdra det så är det så att om man inte kan plocka ut låtar när man hör dem spelar man gitarr med fingrarna bara. Och det har ju ganska lite med vad musik är att göra.
Som Guthrie Govan brukar säga, man spelar Guitar Hero på en riktig gitarr.

Jag menar INTE att det gamla sättet att lära sig är rätt och att som man gör nu är fel, men tab och liknade har verkligen skapat 1-2 generationer med gitarrister där spelet är helt frikopplat från öronen.
Det nya sättet är snabbt, otroligt snabbt, och sjukt effektivt om man bara inte glömmer bort öronen.

/Magnus


Håller helt med i övrigt, men att spela från tab är väl inte mer frikopplat från öronen än vad det är att läsa noter? Tvärtom måste man ju i varje fall ta ut rytmen från inspelningen när man använder tabs, vilket man inte behöver om man läser noter.
Personligen läser jag noter och använder egentligen aldrig tabs, men jag förstår inte riktigt det där med frikoppling från öronen....


Jag var otydlig här.
TAB är inte frikopplat från öronen (inte noter heller).
Vad jag menar är att många jag sett som bara lärt sig från TAB och youtube inte använder öronen när de spelar.
De hör inte om toner i TAB eller videon är fel i förhållande till originalet, hör inte om ackord är fel, tänker överhuvudtaget inte på vad de gör med fingrarna är toner utan det handlar bara om att trycka på det stället de lärt sig.
Exakt som att spela Guitar hero, tryck här, tryck här, tryck där. Hur det låter lyssnas det inte på.
Så trots att de kan spela Petrucci räkor hör de inte om något går upp eller ner i pitch.
De är vad jag kallar, menar med, gitarrspel frikopplat från öronen.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


09 Jan 2018, 23:04
Profile WWW
Online
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4120
Location:
Post Re: Att ta ut låtar
För nån med dåligt gehör vad hade ni experter som lär ut gett som övningsuppgift utöver att ta ut låtar?
Finns det andra bra enkla övningar som ger bra resultat på gehörsträning?


10 Jan 2018, 11:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10859
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Att ta ut låtar
rifle wrote:
För nån med dåligt gehör vad hade ni experter som lär ut gett som övningsuppgift utöver att ta ut låtar?
Finns det andra bra enkla övningar som ger bra resultat på gehörsträning?


Det finns väldigt många bra program och appar för det (så kan man öva när man vill).

Annars är att sjunga intervall ett bra sätt att börja.
Till exempel, spela ett C på gitarren och sen sjunga de olika intervallen från en durskala över det.
Sjunga tonen först och sen kolla att man är rätt. Börja med enkla intervall som ters, kvint osv.

Ta ackord (spelade alla på en gång) och sen sjunga de olika tonerna i det utan att spela dem var för sig.

Spela ackord för sig själv och försöka hitta "klangen" i dem, med det menar jag något som du kan minnas "färgen" som. En karaktär eller vad som helst som funkar för dig.

Gehör är till mångt och mycket baserat på minne, igenkänning.
Vi minns saker lättare om vi kan knyta minnet till något, ett namn, en händelse osv.
Så att i början associera intervall med starka melodier i låtar (gärna enkla låtar, barn melodier osv) är ett bra sätt att börja. Ju mer man gör det ju snabbare känner man igen en klang och kan identifiera den.

Att försöka visualisera det man hör på sitt instrument, för att få det ljudet gör fingrarna så här.
Funkar på både ackord, intervall och ackordföljder.
Anledningen att göra det är att det man vill åt är ett funktionellt gehör, alltså att man omedelbart kan spela det man hör. Det finns många som har bra gehör men inte snabbt kan omsätta det på sitt instrument.
Man hör en låt (eller något i sitt eget huvud), identifierar det, visualiserar det och kan bums spela det.
Efter en massa övning kan man höra en låt, se framför sig vad gitarren gör och direkt härma det.
Alltså se vad en ens fingrar skall göra för att det skall låta si eller så.

Keybord med en hold pedal underlättar.

Finns många skolad här som nog kan ge mycket bättre svar.
Men detta har funkat för mig.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


10 Jan 2018, 12:13
Profile WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Att ta ut låtar
rifle wrote:
För nån med dåligt gehör vad hade ni experter som lär ut gett som övningsuppgift utöver att ta ut låtar?
Finns det andra bra enkla övningar som ger bra resultat på gehörsträning?


Som med allt annat så är det bästa sättet att lära sig planka låtar helt enkelt att sätta sig och börja planka. Jag satt under flera år och gjorde olika övningar och väntade på att det skulle börja lossna. Jag blev inte ett dugg bättre på att planka av det, utan det var när jag bara tog tjuren vid hornen, bet ihop och satte igång. Däremot tror jag att jag haft nytta av all gehörsövning efter att jag började lära mig ta ut saker. Acceptera att det går segt som bara den i början, börja med enklare progressioner/riff/enstaka melodier, och ge dig på svårare saker med tid. Oftast är det lättast om man börjar med bastonerna. Är de väl på plats går det lättare.

I min ungdom satt jag massor med ett program som heter Earmaster. Jättebra verktyg, med allt från lätta övningar som att bara höra om en melodi går upp eller ner, till intervall, till ackordsigenkänning, till rytmträning. Progression där det gick från lätt till svårt. Alla sådana övningar kan för övrigt med fördel göras tillsammans med en kompis, men det kanske inte är det lättaste att få till när man inte är student (eller som jag är en jävla surkuf som inte orkar med folk). Programmet kostar pengar, jag använde en piratversion, men det går säkert att hitta gratisvarianter. Ett annat väldigt bra tips är att sjunga alla övningar (och allt annat man spelar för den delen). Ju flera delar av den kognitiva apparaten som kopplas in, ju fler verktyg ges vi att uppfatta musik igenom.


10 Jan 2018, 12:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4543
Location: Northbottom
Post Re: Att ta ut låtar
rifle wrote:
För nån med dåligt gehör vad hade ni experter som lär ut gett som övningsuppgift utöver att ta ut låtar?
Finns det andra bra enkla övningar som ger bra resultat på gehörsträning?

Tre saker:

1.) Bästa sättet är att kunna sjunga, nynna toner i rätt pitch i det man skall få koll på.
2.) Lära sig att läsa när en ton börjar och när den slutar. Samt vad händer mellan tonerna.
3.) Precis som med spelandet: Börja att bemästra musik i sakta tempo -med färre instrument/spår.

Hemligheten är alltså att få med hjärnan i rätt pitch i det man själv skall utföra.

Det viktigaste biten handlar inte om hur tekniskt duktig/skicklig man är som gitarrist. Den handlar om att kunna applicera sin grej till musiken. Dvs; vad de andra man spelar med tillsammans håller på med. För att bli duktig på detta; måste man lära sig skilja grundtoner och förstå takt. Det vanligaste sättet för de flesta är ju att lyssna på basisten (för grundtonerna) och trummisen (för takten). Grund Ex: Bää-bää vita lam har bara två grundtoner. Hur avancerat än ett band än spelar; är detta alltid baserat på grundtoner och takt. Det övriga är lagt ovanpå detta.

Det bästa sättet att lära sig är INTE att spela till en platta. Det bästa sättet att lära sig är att spela själv i takt. Dvs: Först lyssna på det man vill göra; och sedan nöta på det endast till takt: Sakta först -och öka takten eftersom. Saktare takter; underverk med att lära sig släppa tonerna rätt. Detta har man igen mångdubbelt senare när man skall spela fler toner över snabbare takter. Ex: Bää-Bää vita lam blir fasen metall -vid riktigt snabba ryck på metronomen.

Det absolut bästa vapnet i all form av tränande/spelande är en bra metronom. Det är denna tingest som bygger den rätta vanan att alltid vara i "fickan" -när man lirar. I band byts metronomen ut mot trummisen.
Underdelning i takter: Bara för att en låt går i sakta tempo; innebär inte att man som spelande musiker är tvungen att tänka i samma takt: Man kan Ex tänka dubbelt så fort i takt osv. (Som exempelvis bandet: Rush.) Detta annorlunda tänk medför att man ofta får en annan typ av approach/mindset till hur man väljer att spela. Återigen: Att själv tänka om takten i Bää-bää -låten BETYDLIGT SNABBARE; trots att låtens takt går sakta: Gör att hjärnan är benägen att "go-Yngwie-all-over-it". Detta samtidigt som detta gör att om man spelar låten "som vanligt"; är man riktigt tight på att ta tonerna i rätt läge -samt släppa dessa i rätt läge.

Men i all detta takt -snack; är det fortfarande viktigt att INTE glömma hjärnan; och sluta att tänka på grundtonerna i rätt/oförvrängd pitch. Spelar man ensam med metronom; har man ingen bassist. Då är det ditt jobb att med sångens hjälp i din egna hjärna köra basen -samtidigt som du spelar.

- Detta är också svaret på frågan varför de flesta helst vill ha basen definierad i sina medhörningar. Takten antingen via trummorna -eller via klick-track.


/ Jonken :wink:


13 Jan 2018, 12:51
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4543
Location: Northbottom
Post Re: Att ta ut låtar
Om att lyssna:
Ibland kan det kännas riktigt konstigt och märkligt; i exakt vilken läge som en specifik ton tas i musik man lyssnar på. Det är skitsnyggt och passar in så vackert; men när exakt tar han/hon den tonen? Att underdela ÄVEN när man lyssnar; brukar ofta ge svaren på dessa funderingar.
Samma sak: Hur många toner drar den här musikern på just den passagen -eller takten: Räkna dessa själv (istället för att som ett fjån dra fram nallen googla tabbar). Oftast har dessa tonföljder en logisk nämnare i Ex en skala, etc. Det är vid dessa tillfällen man lär sig så oerhört mycket mer om hur musikern som spelar tänker: Istället för att bara försöka kartlägga och planka tonerna han tar just där och då.

Efter ett tag börjar man uppskatta mer musik -för känslan vissa musiker besitter: Att komma in och totalt höja hela upplevelsen med betydligt färre toner i en låt. De har typ en inre sång -eller en egen melodi i sig; som de utrycker/lägger ner perfekt i förhållande till låten. Ofta är just dessa musiker av förklarliga skäl även ruggiga låtskrivare.

Att göra det man lärt sig intressant för andra att se och lyssna på:
Man kan bli en guda begåvat bra musiker genom att öva. Men det räcker inte ändå på lång väg i mål; om man inte är tillräckligt intressant att beskåda som utomstående. Ex: Eric Johnson är en smått fantastisk gitarrist: Men för de flesta är han TOTALT OINTRESSANT för (för många oinsatta) att se göra sin grej. Idag finns det så många musiker som är BETYDLIGT mindre begåvade; men ändå BETYDLIGT, BETYDLIGT mer intressanta för allmänheten. Detta berättar för oss att om man vill gå "all-thö-way"; MÄSTE man även lägga ner tid och energi på att skaffa sig en iaf godtagbar personlighet på en scen. Dvs: Man skall inte bara vara bra på att spela sin grej -utan också att kunna göra detta så obehindrat att man samtidigt kan relatera med publiken som har valt att komma och se på det. Deras totala upplevelse (om de vill göra det igen eller inte) -är baserat på den totala upplevelsen: Vad man TILLSAMMANS på scenen framfört och HUR man framfört det.

Så varför överhuvudtaget nämna detta? Jo; för att: Ju tryggare man kan bli på en scen; har att göra med hur man uppnått denna trygghet genom sin nötning på brädan. Ärligt: Hur många gånger är man bekväm och sätter sig böjd över brädan -för att lira? Svar: För många gånger! Med detta absolut INTE sagt att det är fel och sitta och lira/träna. MEN: Man skall försöka vara EXTREMT NOGA med att skiten verkligen också sitter i ryggmärgen för hela bandet i full galopp på en scen! Därför är det VIKTIGT att inte glömma bort att variera sin speltid stående -som sittande. Ekvationen går ungefär så här: Man har BETYDLIGT STÖRRE chans på att bli framgångsrik om man är en sämre musiker -och har scennärvaro; än tvärtom. Detta är tyvärr den nakna sanningen. Scennärvaro är inte att headbanga hårdare än den andra gitarristen. Scennärvaro är att man tillsammas är där för att Ni har något man vill förmedla TILLSAMMANS med publiken. Inte bara någonting man vill visa publiken. För att uppnå detta måste publiken direkt kunna relatera till att de man tittar och lyssnar på verkligen hör hemma på en scen. Replokalen och studion är inte samma sak som en live scen. Fixar man att inte se publiken i ögonen är man.... -You do the math.... Så tipset är: Lyft blicken från brädan! Vid egen träning -och rep. Detta ger grunden i att inte bar nöta för kråkorna i sitt spelande. Detta ger grund möjligheterna att bli omtyckt och uppskattad på en livescen.

Att lira med krycka:
Att leverera i sin grej i ett band -eller tillsammans med andra musiker: Är att besitta tryggheten i att kunna lira -trots att någon annan i bandet har en taskig kväll. -Shit happens. Men det handlar om vad och hur man agerar när dessa saker händer. Det finns de som blir rädda och inåtvända av det -och det finns dom som ändå är kapabla och göra helheten intressant. Har man betalat fullt pris i förberedelserna i det man håller på med: Är man oftast trygg! Har man inte det....
Exempel på bra bandcoachning: Cymbalerna har inte ens tystnat helt när bandet just har klockrent spikat en ny låt. Medlemmarna står i en klassisk cirkel framför sina egna prylar i replokalen. Alla är helnöjda. Varpå man ber killarna vrida på sina pedalbord, mickställ etc -och vända sig om så att man inte kan få ögonkontakt med de övriga bandmedlemmarna. Be trummisen räkna in för samma låt igen: -I hur många fall spelar bandet låten lika klockrent? Fixat inte bandet detta = Problem med publiken på en livescen. Lira om och om igen; tills samtliga killar är trygga för sig själva. Många tror verkligen att man kan gå ut på en scen som en grupp. Men för att få det att funka bra räknas det som du själv, ensam bidrar till gruppen.


/ Jonken :idea:


13 Jan 2018, 15:51
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Att ta ut låtar
Magnus Olsson wrote:
Grattis till att ha börjat spela gitarr på riktigt, unge man.
Fortsätt så kommer det att trilla på plats, öronen menar jag.

Skall man hårdra det så är det så att om man inte kan plocka ut låtar när man hör dem spelar man gitarr med fingrarna bara. Och det har ju ganska lite med vad musik är att göra.
Som Guthrie Govan brukar säga, man spelar Guitar Hero på en riktig gitarr.

Jag menar INTE att det gamla sättet att lära sig är rätt och att som man gör nu är fel, men tab och liknade har verkligen skapat 1-2 generationer med gitarrister där spelet är helt frikopplat från öronen.
Det nya sättet är snabbt, otroligt snabbt, och sjukt effektivt om man bara inte glömmer bort öronen.


/Magnus


Ja för tabulatur är ju så fruktansvärt nytt :D

Varför skulle det ena utesluta det andra? Det går alldeles utmärkt att använda tabulatur och öronen på samma gång.


14 Jan 2018, 11:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: Att ta ut låtar
Apropå tabbar:
https://www.reddit.com/r/pinkfloyd/comm ... featuring/


18 Jan 2018, 22:35
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10859
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Att ta ut låtar
Frisk wrote:
Magnus Olsson wrote:
Grattis till att ha börjat spela gitarr på riktigt, unge man.
Fortsätt så kommer det att trilla på plats, öronen menar jag.

Skall man hårdra det så är det så att om man inte kan plocka ut låtar när man hör dem spelar man gitarr med fingrarna bara. Och det har ju ganska lite med vad musik är att göra.
Som Guthrie Govan brukar säga, man spelar Guitar Hero på en riktig gitarr.

Jag menar INTE att det gamla sättet att lära sig är rätt och att som man gör nu är fel, men tab och liknade har verkligen skapat 1-2 generationer med gitarrister där spelet är helt frikopplat från öronen.
Det nya sättet är snabbt, otroligt snabbt, och sjukt effektivt om man bara inte glömmer bort öronen.


/Magnus


Ja för tabulatur är ju så fruktansvärt nytt :D

Varför skulle det ena utesluta det andra? Det går alldeles utmärkt att använda tabulatur och öronen på samma gång.


Du läste slarvigt, läs sista meningen igen.

Och jag har aldrig sagt att TAB är nytt. Men att hämta all info från TAB och youtube är nytt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


18 Jan 2018, 22:46
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Att ta ut låtar
Finns ju mängder av bra noter som är nästan gratis.

Vispop 1-3 är ju kalas där står även ackorden.
Sen finns ju de stora firmorna som också har noter+ackord.

Tycker inte det är så fastligt dyrt!

_________________
http://www.ergopikk.com


18 Jan 2018, 22:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 25 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: bummer and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.