View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:19



Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Snabba plektrumlöpningar 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Snabba plektrumlöpningar
För nåt år sedan skulle jag öva in en gammal goding som heter Smoke on the Water. Nån har kanske hört den... Ingen stor utmaning, vare sig vad gäller riffet eller kompet. Måste erkänna att jag prövat riffet några gånger genom åren dessutom. Men så tänkte jag ändå utmana mig och lära in solot någorlunda, d v s det från studioinspelningen på plattan Machine Head.

Tog hjälp av nån Youtube-instruktion och fick snabbt ordning hur det ska spelas. Men en grej ville bara inte funka, och det var de tre lite snabbare plektrumlöpningarna i solot. Och de är ändå inte extremt snabba. Insåg att jag genom alla år fuskat mig förbi såna där passager med legatospel. Det var så jag fick göra denna gång också.

Men det lät ändå inte rätt, så sen har jag försökt få till det där snabba plektrumspelet. Har övat och övat, tagit hjälp av förståsigpåare på Youtube o s v, men det är lögn i helvete! Kanske är jag inte skapt för att klara det helt enkelt. Eller så har jag blivit för mycket gubbe. Nån här som känner igen sig och lyckats ta sig förbi och framåt? Hur gjorde ni då? Det är alltså inte blixtens hastighet jag är ute efter. Lyssna själv efter drygt 3 minuter: https://www.youtube.com/watch?v=zUwEIt9ez7M

_________________
Mats


02 Jan 2018, 10:28
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
Utan att förstå mig på fysiologi förefaller det naturligt att alltför snabba övningar har en övre åldersgräns. Idrottsmän lägger ju av före 40. Man stelnar med åren.

Själv har jag aldrig lyckats med några snabbhetsövningar, inte ens när jag var ung.


02 Jan 2018, 10:42
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
Spelar inte Blackmore utan plektrum? Det kanske i så fall är nyckeln till att få till det distinkta anslaget på löpningarna i solot?

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


02 Jan 2018, 13:57
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
d95err wrote:
Spelar inte Blackmore utan plektrum? Det kanske i så fall är nyckeln till att få till det distinkta anslaget på löpningarna i solot?

Han spelar ju ofta riff med fingrarna, som i just Smoke on the Water, eller med plektrum och fingrar i kombination, t ex i Woman From Tokyo. De här sololöpningarna känner jag mig däremot rätt säker på att de är gjorda med plektrum och utan legaton.

_________________
Mats


02 Jan 2018, 14:02
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
lpstd wrote:
Utan att förstå mig på fysiologi förefaller det naturligt att alltför snabba övningar har en övre åldersgräns. Idrottsmän lägger ju av före 40. Man stelnar med åren.

Själv har jag aldrig lyckats med några snabbhetsövningar, inte ens när jag var ung.


Jag tror inte alls på att åldern spelar roll för hur snabbt man kan spela. Michael Angelo Batio är över 60 och snabbare någonsin.


02 Jan 2018, 14:54
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
Vinyljunkie wrote:
lpstd wrote:
Utan att förstå mig på fysiologi förefaller det naturligt att alltför snabba övningar har en övre åldersgräns. Idrottsmän lägger ju av före 40. Man stelnar med åren.

Själv har jag aldrig lyckats med några snabbhetsövningar, inte ens när jag var ung.


Jag tror inte alls på att åldern spelar roll för hur snabbt man kan spela. Michael Angelo Batio är över 60 och snabbare någonsin.

Nu vet jag inte vem Michael Angelo Batio är, men det är väl som med idrottsmän att de som har bra grundförutsättningar och fortsätter att träna kommer också att fortsätta att hålla sig i god form. Som Ingemar Stenmark t.ex. Jag tror dock att rent allmänt är åldrande en av flera faktorer som påverkar snabbheten.

I mitt band spelar vi en låt som jag spelade med det band jag hade 1980. Då hade jag spelat gitarr i ca ett år. Det är ett hackande med upp- och nerslag med dämpade strängar på gitarren i sextondelar (eller om det är 32-delar) som jag har stora problem med att få till. Jag måste koncentrera mig, fokusera på tekniken och vara lätt på handen, då hänger jag med nöd och näppe med. En bra dag. När jag var 17 år kunde jag spela det utan att tänka närmare på det.


02 Jan 2018, 15:54
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
Då är det väl individuellt. Jag lärde mig inte shredda fören för kanske 7 år sen, efter att ha spelat gitarr utan att direkt öva alls sen 1990. Kan inte säg att jag spelar så mycket snabba solon 7 år senare eftersom det inte riktigt passar det jag spelar just nu men det är inga problem att fräsa på om jag skulle vilja, och jag är definitivt både snabbare och mer avslappnad än när jag var 17. Så, som sagt, det är väl individuellt antar jag.


02 Jan 2018, 16:09
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
Snabbt spel är helt enkelt något som kräver mycket fokuserat arbete, och speciellt då snabbt plektrumspel (för det blir så tydligt när man slarvar då, vilket legato inte är). Fortsätt så kommer det.

Öva långsamt och jobba på att göra alla rörelser små, exakta och kontrollerade.

Ålder påverkar, men Blackmoor prylar är långt under den gränsen.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


02 Jan 2018, 16:12
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
Blackmore är ju ett geni, sånt tar minst 25 år att träna upp.

Även de enkla grejorna han kör är svåra...

Smoke on the water kan ju spelas på 20 olika sätt, barre, tumgrepp, punkfemma, d9:a etc...
Här på filmen är det snarare ett slags nia?..kallas det så...
Är fantastiskt otränad på musik-teori...

https://www.youtube.com/watch?v=hqwggzB8Y-E

Kan ju sägas att Ritchie är Yngwies favorit (min nummer ett)...

1.Scalloped
2.Boost
3.30 år av fingerträning...

_________________
http://www.ergopikk.com


02 Jan 2018, 17:46
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
FuriousFingers wrote:
Blackmore är ju ett geni, sånt tar minst 25 år att träna upp.

Även de enkla grejorna han kör är svåra...

Smoke on the water kan ju spelas på 20 olika sätt, barre, tumgrepp, punkfemma, d9:a etc...
Här på filmen är det snarare ett slags nia?..kallas det så...
Är fantastiskt otränad på musik-teori...

https://www.youtube.com/watch?v=hqwggzB8Y-E

Kan ju sägas att Ritchie är Yngwies favorit (min nummer ett)...

1.Scalloped
2.Boost
3.30 år av fingerträning...


Och ändå var han bara 26 (typ) när det spelades in, han började öva flera år innan han föddes.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


02 Jan 2018, 18:06
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
Magnus Olsson wrote:
FuriousFingers wrote:
Blackmore är ju ett geni, sånt tar minst 25 år att träna upp.

Även de enkla grejorna han kör är svåra...

Smoke on the water kan ju spelas på 20 olika sätt, barre, tumgrepp, punkfemma, d9:a etc...
Här på filmen är det snarare ett slags nia?..kallas det så...
Är fantastiskt otränad på musik-teori...

https://www.youtube.com/watch?v=hqwggzB8Y-E

Kan ju sägas att Ritchie är Yngwies favorit (min nummer ett)...

1.Scalloped
2.Boost
3.30 år av fingerträning...


Och ändå var han bara 26 (typ) när det spelades in, han började öva flera år innan han föddes.

/Magnus

-Inte om han började vid ett års ålder...

_________________
http://www.ergopikk.com


02 Jan 2018, 18:13
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
FuriousFingers wrote:
-Inte om han började vid ett års ålder...

Matematiken stämmer, men jag hoppas ändå du har fel, för jag fyller 55 om en månad. Då sitter inte solot förrän strax innan min 80-årsdag...

_________________
Mats


02 Jan 2018, 20:35
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
Och nu kollade jag in tråden om gubbgitarristen. Nästan böjd att ta tillbaka allt jag skrev om åldrande och stelhet... :)


02 Jan 2018, 20:42
Profile
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
Jag känner igen mig i din beskrivning. Jag är ingen teknisk gitarrist som har traglat skalor och tekniker dagarna i ända och jag är heller ingen tonåring med god fysik i fingrarna. Men jag har ägnat lite tid på senare att kolla in gitarrlektioner på youtube där mycket av träningen involverar plektrumhanden och på 1-2 år så tycker jag faktiskt att jag har blivit betydligt bättre med plektrumhanden. Och då ska tilläggas att jag endast hinner spela max en timma i veckan totalt.

Så jo. Övning ger visst färdighet även om man är äldre och även fast man inte nöter tekniker 10 timmar om dagen. :)


02 Jan 2018, 21:14
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
Även jag är helt kass på att spela fort, och lite får jag skylla på att jag är helt ointresserad av det. I alla fall lite. :mrgreen:
Vad som hjälpt en del är att jag försöker att alltid hålla mig till upp-ner-upp-ner med plektrumet även vid hopp mellan strängar, vilket jag fick tips om här för nåt år sen.
Då behöver man inte planera på samma sätt, eller hur man ska uttrycka det. Alltid samma rörelse, utom i undantagsfall förstås.


02 Jan 2018, 21:28
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
Född 1942

http://youtu.be/78nb6U9EJy0

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


03 Jan 2018, 01:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
Magnus Olsson wrote:
Snabbt spel är helt enkelt något som kräver mycket fokuserat arbete, och speciellt då snabbt plektrumspel (för det blir så tydligt när man slarvar då, vilket legato inte är). Fortsätt så kommer det.

Öva långsamt och jobba på att göra alla rörelser små, exakta och kontrollerade.

Ålder påverkar, men Blackmoor prylar är långt under den gränsen.

/Magnus

Ja, det är nog bara att fortsätta mala. Och det är ju inget racerspel jag vill uppnå, så det borde gå att komma i mål, trots ålderssvaghet.

_________________
Mats


03 Jan 2018, 09:42
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
toandfro wrote:
Och då ska tilläggas att jag endast hinner spela max en timma i veckan totalt.

Så jo. Övning ger visst färdighet även om man är äldre och även fast man inte nöter tekniker 10 timmar om dagen. :)

Förtröstansfullt, men samtidigt lite oroande, för jag övar klart mer än en timme i veckan.

_________________
Mats


03 Jan 2018, 09:46
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
Makten wrote:
Vad som hjälpt en del är att jag försöker att alltid hålla mig till upp-ner-upp-ner med plektrumet även vid hopp mellan strängar, vilket jag fick tips om här för nåt år sen.
Då behöver man inte planera på samma sätt, eller hur man ska uttrycka det. Alltid samma rörelse, utom i undantagsfall förstås.

Ja, jag trodde jag hade den tekniken, men upptäckte vid analys att jag ofta tog omvägar med plektrumet. Har jobbat på att vara disciplinerad upp och ner, vilket hjälpt lite. Samtidigt har då andra gamla inövade grejor krånglat till sig, så jag tvingats lära igen.

_________________
Mats


03 Jan 2018, 09:48
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
Bapman wrote:

Ja, den plektrumhanden är klart snabbare och mer exakt än min. Och 21 år äldre! Axeln måste också vara i toppform, för den där PRS-klumpen hade jag inte pallat att ha hängande på mig mer än några minuter.

_________________
Mats


03 Jan 2018, 09:53
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
För mig kom hastigheten när jag slutade göra som man alltid hör att man ska göra. Alltså börja långsamt med metronom sen öka lite i taget. Det blev bara att jag spände mig och då är det kört. Det är bra för nogrannheten men just hastigheten funkade det inte för mig på de viset. Det kom av sig själv när jag började spela avslappnat och bara lattjade med att spela snabbt.


03 Jan 2018, 10:32
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
southbeck wrote:
För mig kom hastigheten när jag slutade göra som man alltid hör att man ska göra. Alltså börja långsamt med metronom sen öka lite i taget. Det blev bara att jag spände mig och då är det kört. Det är bra för nogrannheten men just hastigheten funkade det inte för mig på de viset. Det kom av sig själv när jag började spela avslappnat och bara lattjade med att spela snabbt.


Jag håller med dig, man måste leka med att spela fort för att fingrarna skall lära sig hur det känns att göra det.
Övar man bara långsamt förblir man långsam.
Men hade du inte haft den tiden med långsamt i bagaget hade det inte gått.
Man behöver båda.

Det långsamma för att nöta in rörelsen i ryggraden, få koll på rörelserna och minska dem.
Det snabba för att nöta i hur det skall kännas.

Viktigast är att vara helt avslappnad och inte spänna sig eller ta i (man kan få det att funka då också, men bara korta stunder, sen blir man trött och låser sig) och få ner storleken på sina rörelser.
Och att ha disciplinen att bryta ner det som bråkar och göra övningar för att lösa just det.
Det är alltid, för i princip alla, en sak som bråkar alltid. Till exempel att man har problem med att hamna på en ny sträng börjande på ett uppslag, eller att ett nedslag kombinerat med att gå från lillfinger till ringfinger (eller vad som).
Det är nästan alltid en sån, specifik, sak som blir låsningen för folk och då måste man låsa upp det.
Antingen göra om sina linjer och licks så att såna situationer inte uppstår eller jobba bort problemet rent tekniskt.

Edit: med tillägget att det krävs självkritik för att gå den vågen.
Nästan alla nöjer sig när det går fort, men då har man missat det viktigaste (tydlighet, separation, rytmiskt korrekt osv. Är sloppy, helt enkelt).


/magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 Jan 2018, 11:07
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
Jo visst, men att börja långsamt och gradvis gå upp tills det är snabbt fungerade inte för mig. Alltså öka några steg i taget med metronom. Höll på med det där länge, länge. Även Petrruccis tänk att hoppa upp till jättefort ibland och bara kötta. För att det sen ska kännas lätt när man går ner.
Helt enkelt, när jag slutade antränga mig så kom det. Det sitter inte alltid i fingrarna. Det kan sitta i huvudet också. När man gör alla såna här typer av övningar så kan det låsa sig i huvudet på en. Och det gör att det låser sig i händerna.
Så för mig kom det när jag sket i att sitta med såna här övningar överhuvudtaget.
Visst bygger man upp en noggrannhet. Men jag hade inte kommit upp i hastighet ändå om jag fortsatte med metronomövningar i olika tempon.


03 Jan 2018, 12:02
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
southbeck wrote:
Jo visst, men att börja långsamt och gradvis gå upp tills det är snabbt fungerade inte för mig. Alltså öka några steg i taget med metronom. Höll på med det där länge, länge. Även Petrruccis tänk att hoppa upp till jättefort ibland och bara kötta. För att det sen ska kännas lätt när man går ner.
Helt enkelt, när jag slutade antränga mig så kom det. Det sitter inte alltid i fingrarna. Det kan sitta i huvudet också. När man gör alla såna här typer av övningar så kan det låsa sig i huvudet på en. Och det gör att det låser sig i händerna.
Så för mig kom det när jag sket i att sitta med såna här övningar överhuvudtaget.
Visst bygger man upp en noggrannhet. Men jag hade inte kommit upp i hastighet ändå om jag fortsatte med metronomövningar i olika tempon.


Nej, jag tror inte att det fungerar för någon.

Det enda jag menade var att jag tror inte att du hade fått det resultat du fått om du inte haft den perioden med metronomen innan. Det byggde din grund, om man säger så.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 Jan 2018, 12:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
Magnus Olsson wrote:
]

Nej, jag tror inte att det fungerar för någon.

Det enda jag menade var att jag tror inte att du hade fått det resultat du fått om du inte haft den perioden med metronomen innan. Det byggde din grund, om man säger så.

/Magnus


Inom klassisk gitarr finns två skolor ( minst ) för att spela snabbt på så kort tid som möjligt.
Den ena är att starta långsamt och gå upp i tempo utan att spela fel.
Den andra är att spela snabbt direkt men bara så korta bitar att man klarar det ( 3-6toner ) och sedan sätter man ihop det.

Har hört påståendet att som gitarrist peakar man inte tekniskt förän runt 55-60
( musikaliskt är en annan historia )

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


03 Jan 2018, 13:35
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
Bapman wrote:
Magnus Olsson wrote:
]

Nej, jag tror inte att det fungerar för någon.

Det enda jag menade var att jag tror inte att du hade fått det resultat du fått om du inte haft den perioden med metronomen innan. Det byggde din grund, om man säger så.

/Magnus


Inom klassisk gitarr finns två skolor ( minst ) för att spela snabbt på så kort tid som möjligt.
Den ena är att starta långsamt och gå upp i tempo utan att spela fel.
Den andra är att spela snabbt direkt men bara så korta bitar att man klarar det ( 3-6toner ) och sedan sätter man ihop det.

Har hört påståendet att som gitarrist peakar man inte tekniskt förän runt 55-60
( musikaliskt är en annan historia )


Det andra alternativet är precis som jag gjorde utan att veta att det är en "skola" och jag får jämt höra att det inte går, att man lär sig fel på det sättet och bla bla..
Trevligt att höra att man gjort rätt, också. :)

Fan va trevligt också att veta att man inte peakat än!


03 Jan 2018, 13:52
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
Svårt att se framför mig en ung Yngwie sitta och göra övningar i snigelfart....

Men han kanske anses 'sloppy' av de som är bättre skolade.

_________________



03 Jan 2018, 14:30
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
Mike Leaf wrote:
Svårt att se framför mig en ung Yngwie sitta och göra övningar i snigelfart....

Men han kanske anses 'sloppy' av de som är bättre skolade.


Exakt haha!

Han är förhållandevis sloppy tycker jag, iaf om man jämför med det sena 80-talats närmast maskin-shredders. Fast det är inte det som är Yngwies storhet - det är det fantastiska vibratot i första hand tycker jag!


03 Jan 2018, 14:33
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
Vad gäller att minimera rörelserna som Magnus skrev så ligger det mycket i det att bara röra så lite mängd fingrar som möjligt. Ser en del som rör hela handen, och då blir det svårt att få någon fart.

Själv använder jag något som jag förstått kallas pennfattning, som jag på senare år kombinerat med hybrid-picking. Det är då bara pekfingret och tummen, och till viss del långfingret som rör sig när det är rent plektrumspel. Väldigt avslappnat ska det vara.

Litet stumt plektrum är också viktigt, typ Dunlop Jazz III.

Tipset med Youtubelektioner är jättebra, det var där jag plockade upp detta med hybrid picking m.m.

Är som 57-åring ungefär lika snabb som jag var som 23-åring, och då var jag professionell och spelade 25-30 timmar/vecka. Att det dessutom är mycket bättre musik som kommer ut från gitarren är en annan sak också, så det är nog inte så farligt med åldern... (än så länge)

Däremot är det naturligtvis kontinuerlig träning som behövs, samma som gäller oavsett vad man gör mao.

_________________
/Lennart


03 Jan 2018, 15:58
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Snabba plektrumlöpningar
Vinyljunkie wrote:
Mike Leaf wrote:
Svårt att se framför mig en ung Yngwie sitta och göra övningar i snigelfart....

Men han kanske anses 'sloppy' av de som är bättre skolade.


Exakt haha!

Han är förhållandevis sloppy tycker jag, iaf om man jämför med det sena 80-talats närmast maskin-shredders. Fast det är inte det som är Yngwies storhet - det är det fantastiska vibratot i första hand tycker jag!

Det stämmer bara delvis!

Eftersom Ritchie var Yngwies lärfarbror så får vi anta att Yngwie eftersträvar
tonal träffsäkerhet även på hyper-dist-hastighet.

Det är bara att lyssna på första plattan (1984) så spelar han bara fel "1" gång, och det med vilja
så det är långtifrån sloppy, det höll sig dock bara cirka 4-5 år, sen hade han inget mer att bevisa.

Yngwie är och förblir den mest ton och spelsäkra gitarristen (anser jag).
-Om man verkligen vill lyssna på Yngwie vill säga!...
:mrgreen:

-Sen finns det ju "finare gitarrister" som Al Dimeola/Petrucci/Gilbert/Vai som mer eller mindre alla kopierat
eller kopierade Yngwies special-arpeggion och höga träffsäkerhet, fast
dom gärna nog inte vill erkänna det.
Den enda att erkänna det var faktiskt Paul Gilbert i sina instruktionsvideos,
det är respekt.

Vai och Dimeola har jag inte så mycket till övers...
Petrucci är dock också väldigt duktig på att imitera Yngwie...

Finns några roliga klipp på tuben där Petrucci spelar så fort att solen exploderar...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :oops: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


03 Jan 2018, 16:47
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.