View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:41



Reply to topic  [ 22 posts ] 
NGD. Höfner Club. 
Author Message
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post NGD. Höfner Club.
Jag köpte den här i går kväll. En Höfner Club CT. Gjord i kina för runt 10 år sedan. Mickarna är Tyska.
Humbuckers. Mäter 9,8 och 7,8. Gitarren är i princip ny, 9,9 av 10 skulle jag säga. Dessutom byggd på ett väldigt seriöst sätt, tex är huvudet inte pålimmat utan det är hela bitar på längden.
Den har fått sig en en genomkörare, med sadelfilning, dragstång och så har jag bättrat på den ena av underligheterna, nämligen att stallet har mindre radie än greppbrädan. Gjorde nya klackar av ett super jumboband till E strängarna och filade ner skåran på D och G. Blev bra.
Underlighet nummer 2 var elektroniken. Förutom att den var fellödd så är Höfners variant rätt kass. Minst sagt. Det blev normal volym och ton, av och på för varje mick och coilsplit istället.
Bandjobbet är mycket, mycket bra, sustainen är också kanon. Lite av en överraskning faktiskt. Tonen är också jämn över hela brädan och jag har inte hittat några döda punkter. Den låter väldigt mycket Gretsch kan jag tycka, trots relativt heta mickar. Men det är väldigt krispiga mickar trots rejält med output. Gillar dom!
Finns en pleka också men den är mindre tilltalande tycker jag.
Image
Image

_________________
bneostman@live.se


30 Dec 2017, 21:29
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: NGD. Höfner Club.
Riktigt läcker gitarr! Jag förmodar att den är helt ihålig?
Lite tråkigt att jag, och säkert fler än mig har så dålig pejl på märket Höfner. Märket var ju en hörnsten i det som blev Pop musik här i Europa.
För mig personligen blev nog märket stigmatiserat av alla trasiga och misshandlade Verythin med 4-5 rostiga slipade jazz strängar som låg i alla skolors musiksalar och ungdomsgårdar på 70-talet! Helt omöjliga att spela på!

_________________
pudas


31 Dec 2017, 11:24
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: NGD. Höfner Club.
Den där plattan för kontrollerna ser ju förfärlig ut, men resten är riktigt fin!
Själv förknippar jag Höfner med risiga plankor med 1 cm stränghöjd. :mrgreen:


31 Dec 2017, 13:00
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: NGD. Höfner Club.
Väldigt fin!

Gillar Höfners design överhuvudtaget. Kanske skulle jag ändå göra ett försök med
plekan en gång till, om den inte är i vägen. Antar att den är vit/pärlemor? Kanske
tillverka en mörkare/svart?


31 Dec 2017, 13:59
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: NGD. Höfner Club.
pudas wrote:
Riktigt läcker gitarr! Jag förmodar att den är helt ihålig?
Lite tråkigt att jag, och säkert fler än mig har så dålig pejl på märket Höfner. Märket var ju en hörnsten i det som blev Pop musik här i Europa.
För mig personligen blev nog märket stigmatiserat av alla trasiga och misshandlade Verythin med 4-5 rostiga slipade jazz strängar som låg i alla skolors musiksalar och ungdomsgårdar på 70-talet! Helt omöjliga att spela på!

Tack! Den har mittstock! Spelbarheten är fullt i klass med vad man förväntar sig i dag!

_________________
bneostman@live.se


31 Dec 2017, 14:53
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: NGD. Höfner Club.
Makten wrote:
Den där plattan för kontrollerna ser ju förfärlig ut, men resten är riktigt fin!
Själv förknippar jag Höfner med risiga plankor med 1 cm stränghöjd. :mrgreen:

Plattan är fördjävlig. Får se om jag orkar/kan komma på något annat!

_________________
bneostman@live.se


31 Dec 2017, 14:55
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: NGD. Höfner Club.
Cabretta wrote:
Väldigt fin!

Gillar Höfners design överhuvudtaget. Kanske skulle jag ändå göra ett försök med
plekan en gång till, om den inte är i vägen. Antar att den är vit/pärlemor? Kanske
tillverka en mörkare/svart?

Ja, en svart pleka med svart kontrollplatta kan vara vägen. Vi får se. Hur som helst är den riktigt, riktigt trevlig. En klar överraskning.

_________________
bneostman@live.se


31 Dec 2017, 14:56
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: NGD. Höfner Club.
Kontrollplattan ser malplacerad ut för att du tog bort plektrumskyddet. 8)


02 Jan 2018, 17:35
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: NGD. Höfner Club.
Vinyljunkie wrote:
Kontrollplattan ser malplacerad ut för att du tog bort plektrumskyddet. 8)

Ja, kanske. Men kolla formen. Den där "bläppen" mot just kontrollplattan ser ju ut som om en femåring som ritat av en pung.
Kanske kan man antingen göra formen mer traditionell eller byta kontrollplattan mot något mindre "popigt" Eller både och. Testade det visuella intrycket med ett cremé LP plektrumskydd och det är mer tilltalande. Har svårt för pärlemor i plast.
Image

_________________
bneostman@live.se


02 Jan 2018, 18:21
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: NGD. Höfner Club.
Hahahaa!!!! Nä det blev inte bättre av "pungen"! :mrgreen:

Du kanske skulle måla kontrollplattan svart?


02 Jan 2018, 18:32
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: NGD. Höfner Club.
En gammal med annan plast. Annorlunda men knappast snyggare :?:

https://www.bing.com/images/search?view ... ajaxhist=0


02 Jan 2018, 20:04
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: NGD. Höfner Club.
Kombinationen av ljus platta och hysteriskt opassande form gör att kontrollplattan verkligen skär i ögonen. Gissningsvis är det väl bara ett ovalt hål under, så du borde kunna karva till en platta med rundare kanter och få det att se mycket bättre ut. Tror inte att kulören är grundproblemet, även om pärlemor borde förbjudas rent estetiskt. :mrgreen:


02 Jan 2018, 21:25
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: NGD. Höfner Club.
Sköldpadda som på den gamla var ett lyft


02 Jan 2018, 23:07
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: NGD. Höfner Club.
Kan du inte bara såga av pungen :? ?

Ser ut att kunna bli bra, av bilden att döma.

Eller du kanske vill ha originaldelarna intakta. (Tillverka en identisk i valfri färg, utan pung.)

Jag skulle låta kontrollplattan vara, den är skum men en del av Höfners estetik, och en del av det
som skiljer den från alla Gibson/Fender-kloner.


03 Jan 2018, 12:09
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: NGD. Höfner Club.
Cabretta wrote:
Jag skulle låta kontrollplattan vara, den är skum men en del av Höfners estetik, och en del av det som skiljer den från alla Gibson/Fender-kloner.

Håller med - kontrollplattan har en form och placering som ser helt oharmonisk ut med gitarrens former, men den är en del av Höfners design. Tycker f ö detsamma om plektrumskyddet - sätt dit det och acceptera att det hör ihop med gitarren. Tycker förresten inte det är så himla fult. Min pung ser inte ut sådär...

_________________
Mats


03 Jan 2018, 12:44
Profile

Joined: 04 Aug 2004, 12:57
Posts: 2604
Location:
Post Re: NGD. Höfner Club.
Höfner har ju haft Club-modeller med svarta och tortoise-plattor också, så om du vill byta färg är ju det helt "lagligt" :lol: Sen hade ju en del varianter ovala kontrollplattor men det vet jag inte om jag tycker är så mycket snyggare.

ImageImage


03 Jan 2018, 19:51
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: NGD. Höfner Club.
Höfnerestetik eller inte, kontrollplattans form är just inte så mycket att göra något åt annat än marginellt om man inte ska såga i gitarren.
Svårt att se vad man skulle vinna på det. Själva utseendet är egentligen inte det värsta, det är ju switcharna och själva placeringen av elektronikpaketet (Att det ser ut som om man stoppat ner en gammal bilradio i gitarren får man leva med).
Omkopplarna är verkligen ingen hit. Lite synd med den saken eftersom det är en väldigt trevlig gitarr med ett eget sound och känsla.
Men en ny platta med vanlig omkopplare och fullstora kvalitetspotar blir det, likaså en pleka med mer traditionell form. Originaldelarna sparas så den kan återställas.

_________________
bneostman@live.se


05 Jan 2018, 11:12
Profile

Joined: 04 Aug 2004, 12:57
Posts: 2604
Location:
Post Re: NGD. Höfner Club.
trälhavsvägen wrote:
Höfnerestetik eller inte, kontrollplattans form är just inte så mycket att göra något åt annat än marginellt om man inte ska såga i gitarren.
Svårt att se vad man skulle vinna på det. Själva utseendet är egentligen inte det värsta, det är ju switcharna och själva placeringen av elektronikpaketet (Att det ser ut som om man stoppat ner en gammal bilradio i gitarren får man leva med).
Omkopplarna är verkligen ingen hit. Lite synd med den saken eftersom det är en väldigt trevlig gitarr med ett eget sound och känsla.
Men en ny platta med vanlig omkopplare och fullstora kvalitetspotar blir det, likaså en pleka med mer traditionell form. Originaldelarna sparas så den kan återställas.


Hmm.. Bilradio. Det var ingen dum idé! Du kan ju utsmycka den så det ser mer ut som en bilradio, byta switcharna till knappar så den ser ut nåt åt det här hållet:
Image


06 Jan 2018, 13:05
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: NGD. Höfner Club.
Japp, skruvat femtio-sextiotal!

_________________
bneostman@live.se


06 Jan 2018, 13:29
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: NGD. Höfner Club.
Lägg gärna upp en bild på slutresultatet, en sån där är jag lite sugen på själv.

Vet du ungefär vad nypris låg på?


06 Jan 2018, 16:42
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: NGD. Höfner Club.
http://www.brinksmusik.com/H%C3%B6fner% ... r.htm#Club Guitar CT
Har för mig att dom såldes för runt 3 k av Thomann på ett tag.
Bör ligga mellan 2 och 3 tusen begagnade tycker jag. Kanske kan man få en ännu billigare.

_________________
bneostman@live.se


06 Jan 2018, 16:49
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: NGD. Höfner Club.
Nu får man väl lite däng, men jag tycker "kontollpanelen" sticker ut på ett intressant sätt.
Kan ju bero på att min första elgitarr var en 60-tals Höfner som jag gillade skarpt.... :)


06 Jan 2018, 20:25
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.