View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:02



Reply to topic  [ 16 posts ] 
B bender Uppdatering! 
Author Message

Joined: 24 Jan 2006, 01:20
Posts: 217
Post B bender Uppdatering!
Skulle vilja skaffa mig en telecaster med B bender eller fixa det på en av mina egna.
Jag vill helst ha den vanligaste typen som drar upp B-strängen en helton via vänster axelbandsknopp, helst inte hipshot och liknande.

Forrest är ju svindyra
http://forrestcustomguitars.yolasite.co ... -store.php

Matney är lite billigare, men det blir en del pengar om man ska skicka en kropp dit.
https://www.ebay.com/itm/Fender-Tele-Te ... Sw0A9aRUvu

Har ni några erfarenheter av bra B bendergitarrer?


Last edited by Dexter on 28 Mar 2018, 11:58, edited 1 time in total.



30 Dec 2017, 01:18
Profile

Joined: 16 Sep 2011, 19:32
Posts: 226
Post Re: B bender
Nu ser jag att du skriver "helst inte Hipshot..."

Denna har jag monterat i en "partscaster" http://www.sporthitech.com/hipshot-pars ... ng-bender/

Funkar bra! Lite pyssel att fräsa ur kroppen och borra hål till bendern.


30 Dec 2017, 10:12
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: B bender
Jag hade några år runt 2000 en Fender Telecaster American Standard (Special?) med fabriksmonterad b-bender, som Fender kallade Parsons-Green, vilken var en vidareutveckling av originalet Parsons-White (efter dess uppfinnare Gene Parsons & Clarence White i The Byrds).

Den bände bra men om man inte använde den mycket & ofta så kärvade fjädern, och B-strängen återfjädrade inte till exakt rätt ton. Det skilde kanske 10-15 cent av en halvton och var jävligt irriterande. Prövade att smörja hävstångsmekaniken med olja och även stränganliggningsytor med pennvässe men det hjälpte inte.

Gitarren blev för mig obrukbar så den såldes oförskämt billigt till bandets andre gitarrist, som jazzade mer med bendern och därmed höll igång mekaniken.
:?

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


30 Dec 2017, 12:24
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: B bender
Jag får ursäkta om tråden drar i väg från trådskaparens fråga, men det är ju inte ofta B-benders kommer upp som ämne så jag passar på!
Jag har alltid tyckt att Parson/White systemet känts onödigt komplicerat, ju fler leder och axlar, desto större risk att det ska haka upp sig någon stans.

I början på 80-talet byggde jag en gitarr med endast en arm från axeln som strängen är fäst vid som gick fram till en punkt där axelbandsknoppen på en SG normalt sitter. Allt inhyst i en routing på ca 1.5 cm. Hade en stoppskruv som låg mot armen för att ställa bändningens omfång. Fungerade riktigt bra! Inga som helst problem med stämningsstabilitet eller dyligt!

Föredrar i dag att göra mina "bends" med fingrarna! Men helt klart är att om jag skulle ha en B-bender i dag så skulle det garanterat bli en Hip-shot, deras egna konstruktion med en pinne som vilar mot höften.

_________________
pudas


30 Dec 2017, 13:03
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: B bender
Jag hade satsat på svensk design och kolla in denna konstruktion som verkar riktigt bra

http://handbendersweden.com/

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


30 Dec 2017, 18:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: B bender
lillefar wrote:
Jag hade satsat på svensk design och kolla in denna konstruktion som verkar riktigt bra

http://handbendersweden.com/


Den är ju en snygg och vettig konstruktion som tydligen många fastnat för. Men i min bok går den bort direkt då den försvårar den i countrymusiken viktiga spelstilen "hybrid picking", dvs kombinerat plektrum och fingerspel.

_________________
pudas


30 Dec 2017, 18:57
Profile

Joined: 24 Jan 2006, 01:20
Posts: 217
Post Re: B bender
Håller m Pudas. Handbendern försvårar hybrid picking.
Hipshot kanske inte är så dumt ändå!
Den kräver endast ngr hål i kroppen som åverkan och kostar inte skjortan.

Det är nog egentligen mest en fixering jag har att bendern ska sitta o kännas som en Parson.

Har någon här provat Hipshot?


30 Dec 2017, 22:50
Profile

Joined: 24 Jan 2006, 01:20
Posts: 217
Post Re: B bender
Jag menar alltså den Hipshot som monteras på kroppen utan att man fräser ut baksidan på gitarren.

Jag har varken tålamod, verktyg eller händighet för att fräsa och montera en Parsons/White-baserad historia själv.


30 Dec 2017, 22:59
Profile

Joined: 24 Jan 2006, 01:20
Posts: 217
Post Re: B bender
Här är en annan variant:

https://www.ebay.com/itm/280647099371?_ ... rmvSB=true


31 Dec 2017, 15:18
Profile

Joined: 24 Jan 2006, 01:20
Posts: 217
Post Re: B bender
Nu har jag beställt en telecasterkropp i lätt swamp ash med B-bender i en sorts lättviktsvariant av Parsons/White från Matney USA Custom Bender Guitars.
https://sv-se.facebook.com/MatneyCustomGuitars/
Darrin Matney har fått bra kritik på forum som TDPRI etc.

Jag beställde en white blonde med B-bender, plektrumskydd, all elektronik och hardware förutom mikar.
Ska bli jävligt kul att se hur den blir :D


10 Jan 2018, 19:50
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: B bender
Coolt! Den där ser ju jäkligt schysst ut!
Ska bli intressant att se vad du tycker. Man blir ju lite sugen på att beställa en. :)

_________________
http://www.pigsinspace.se


11 Jan 2018, 08:34
Profile WWW

Joined: 24 Jan 2006, 01:20
Posts: 217
Post Re: B bender Uppdatering!
Jag beställde ju en light relic kropp i white blonde från Matney USA Custom Bender Guitars och den har anlänt.
Valde att beställa den med all hårdvara och elektronik förutom mikar. Med frakt kostade det $779.
Jag lödde i fender nocastermikar och satte på en Fender Baja-hals och ...

.. den är helt fantastisk!
B Bendern funkar felfritt, den väger exakt 3,5 kg inklusive B bender, hals och rubbet, den är vrålsnygg och låter som en Custom shop.
Fattar inte vad han har gjort, men det är i alla fall något jävligt bra! Han väljer ju ut väldigt lätta kroppar i swamp ash och det kan ju vara en förklaring. Den är lackad tunt i nitrocellulosa.
Jag är chockad och mer än nöjd. Värd varenda öre fast jag åkte på 1800kr i tull och moms.
Ska uppdatera med bilder så småningom.


Last edited by Dexter on 28 Mar 2018, 13:00, edited 1 time in total.



28 Mar 2018, 12:11
Profile

Joined: 24 Jan 2006, 01:20
Posts: 217
Post Re: B bender Uppdatering!
Image

Image

Image

Image


28 Mar 2018, 12:56
Profile

Joined: 24 Jan 2006, 01:20
Posts: 217
Post Re: B bender Uppdatering!
Image


28 Mar 2018, 12:58
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: B bender Uppdatering!
Grattis!
...bilderna ser man ju...men man hör inte riktigt hur den låter...

_________________
tligen


28 Mar 2018, 13:01
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Jan 2006, 01:20
Posts: 217
Post Re: B bender Uppdatering!
Nej, det där med ljudet är ju svårt att förmedla utan en inspelning. Får se om jag orkar ordna en liten inspelning.

Kan i alla fall säga att jag har ganska bred erfarenhet av telecasters och har spelat i ett countryband. Har haft 15-20 stycken olika telecasters och äger för närvarande 4 st.
Den här är bland de 3 bästa jag haft, den kanske rent av är den bästa. Har haft den i en månad nu ungefär men jag tycker man märker direkt om en gitarr är riktigt bra eller inte. Den liksom sjunger så fort man slår an en ton.
Jag vet dock inte om allt Matney gör blir så här bra, men han har gott rykte i B benderkretsar.


28 Mar 2018, 15:41
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: bummer, cosmobanan and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.