View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 05:40



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Blues Deville 4x10 - ngt att ha? 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Blues Deville 4x10 - ngt att ha?
Hur är dessa stärkare, pålitliga, välbyggda osv?
Verkar vara ett bra alternativ att gå till från en AC30 känns det som.


22 Dec 2017, 10:56
Profile WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Blues Deville 4x10 - ngt att ha?
Stor och tung som synden. Tråkig dist-kanal. Många gillar inte originalhögtalarna, utan upplever att det är först efter ett byte som förstärkaren vaknar till liv. I övrigt är hör den nog till de bästa stärkare som kan köpas för pengar. Fint, rent fendrigt ljud (vad nu det är), ordentligt med volym, och river verkligen väggarna om de dras upp till slutstegsdist. Har haft en JHotrod 2x12a i tio år nu, giggat en del med, och den har alltid funkat felfritt.

Sen hur det är att gå till från en AC30 är såklart en annan fråga. Den har ju dubbla effekten, är bra mycket större och har annan högtalarkonfiguration. Spontant tänker jag att de är rätt annorlunda. Men det vet säkert andra bättre än jag.


22 Dec 2017, 13:50
Profile WWW

Joined: 04 Dec 2008, 21:48
Posts: 947
Location: Stockholm
Post Re: Blues Deville 4x10 - ngt att ha?
Personligen är jag svag för soundet i 4x10 lådor.
Det är som att botten blir tajtare och rappare samtidigt som diskanten blir mer naturlig och inte lika stickig.
Det låter liksom mer anpassat efter elgitarr och krigar inte lika mycket med andra instrument i botten på scen.

Detta är såklart ingen universell lag utan mina personliga upplevelser efter att spelat på ett gäng backlinestärkare med den uppsättningen som Hotrod Deville, Blues Deville, 59' Bassman och Peavey Classic.

_________________
http://www.lavrell.com
email: lavrell (at) gmail.com


22 Dec 2017, 14:35
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Blues Deville 4x10 - ngt att ha?
Den känns som en rätt allsidig förstärkare som är en bra bas för pedalbord och lätt att gigga med. Visst, den väger och är lite stor, men går att frakta och borde orka med rätt långt upp i volym även för en trång repa där det är högt av bara fan. Men jag har aldrig provat någon så jag vet inte. Har ju varit sugen på en Deluxe Reverb rätt länge, men jag tror inte den hänger med om jag ska vara ärlig. AC30:n går volymmässigt nästan på fullt, det enda som händer om jag ökar mer volym är att det blir mer distortion och gain och då blir det för mycket... Den hamnar mitt emellan de två bra lägena om man säger så och där går det inte tillföra något i distväg utan att det skenar och blir för mycket. Så jag antar att jag behöver något med mer headroom men som även funkar bra straxt under där man hamnar på gig.


22 Dec 2017, 15:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3706
Location: Hising Island
Post Re: Blues Deville 4x10 - ngt att ha?
Shoegazers Anonymous wrote:
Hur är dessa stärkare, pålitliga, välbyggda osv?


Har kört på Deville 2x12 och den är tillförlitlig och väldigt allround. Tycker faktiskt inte distkanalen är så sunkig som alla säger heller men den är ju ingen Marshall om man säger så.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


22 Dec 2017, 16:25
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 446
Location: Göteborg
Post Re: Blues Deville 4x10 - ngt att ha?
Jag kör också på en 2x12. De gjordes tydligen bara 1995, och det är ju ett tag sen. Problemet med äldre Blues Devilles är att de inte har någon bias-kontroll. Det var tänkt att man bara skulle köra på Fenders egna (dyra) Groove tubes. Men det finns bias-kits att köpa, och det gjorde jag, och lät den installeras av Löd-Lemmy på MUG i Göteborg. Det blev så bra att jag bespetsade mig på ett par NOS RCA-rör, och sen körde jag på med ett GE 5751 i V1, och ett Philips JAN 5751 i V3. Det blev lite för clean, så jag satte ett Tung Sol 12ax7 i V2. Då blev hela förstärkaren helt clean, det är ju så som så som Michael Landaus Fender amp är gjord, man ska ha en ren förstärkare och köra på pedaler. Och jag kör alltid på en Boss OD3, och, om jag vill ha mycket dist, på en väst-sibirisk AMT Californa Sound. Då blev så in i helvete bra, så jag inte vill byta till någonting annat. Det är ju ett bra betyg...?

Men hur låter det då frågar man kanske?

Tja, allt är ju relativt, men här kör jag i inledningen på en Godin Artisan med Dimarzio-pickuper i min Blues Deville, och sen tar Bapman över, och enligt min åsikt låter det nordisk julafton, snö och kallt:
Green Moss and Iron Mill:
https://soundcloud.com/wilmerthewhite/g ... -iron-mill


22 Dec 2017, 21:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Blues Deville 4x10 - ngt att ha?
Jag vet inte men i min bok är Blues Deville 4x10" inget man uttryckligen letar efter baserat på ljudideal. Snarare är det mer att realiteten gjort att det var en sån det blev. Sedan har man gjort det bästa av det och kanske rent av vant sig.


22 Dec 2017, 22:09
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Blues Deville 4x10 - ngt att ha?
Instämmer helt med wilmer. Sen finns det absolut många stärkare som gör just sina områden bättre, men jag kan nog inte tänka mig en stärkare jag hellre skulle gå till om jag bara fick ha en på ett gig eller i studio. Jag tror att man skall vara beredd på ett par tillkommande kostnader:
1. Nya högtalare. Såklart dyrare med en 4x10a. Har tyvärr inga tips i det formatet, men kanske är värt att prova ett gäng lättviktare?
2. Ställa om bias. Många verkar ha gemensamt att vara ställda för kallt från fabrik. Kan bli ett riktigt lyft ibland om den ställs rätt.
3. Byta ut v1-röret till ett 12AT7. Många gör det för att få mer headroom och lite mer lättarbetad drive-kanal. Har aldrig känt att jag behövt prova detta själv dock, så kan inte säga om det är värt det eller ej.

Lite små tweaks kan alltså behövas ibland, men får man väl till sin, då jävlar är det stärkare som heter duga.


22 Dec 2017, 23:44
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Blues Deville 4x10 - ngt att ha?
Robert wrote:
Instämmer helt med wilmer. Sen finns det absolut många stärkare som gör just sina områden bättre, men jag kan nog inte tänka mig en stärkare jag hellre skulle gå till om jag bara fick ha en på ett gig eller i studio. Jag tror att man skall vara beredd på ett par tillkommande kostnader:
1. Nya högtalare. Såklart dyrare med en 4x10a. Har tyvärr inga tips i det formatet, men kanske är värt att prova ett gäng lättviktare?
2. Ställa om bias. Många verkar ha gemensamt att vara ställda för kallt från fabrik. Kan bli ett riktigt lyft ibland om den ställs rätt.
3. Byta ut v1-röret till ett 12AT7. Många gör det för att få mer headroom och lite mer lättarbetad drive-kanal. Har aldrig känt att jag behövt prova detta själv dock, så kan inte säga om det är värt det eller ej.

Lite små tweaks kan alltså behövas ibland, men får man väl till sin, då jävlar är det stärkare som heter duga.


Jag skall vara lite provokativ här, två dar innan julafton då det är game over eftersom tomten bara kommer till snälla barn:

1. Nya högtalare nödvändigt, men kan inte säga vilka?
2. "Kall bias"? Inte alls. Med 480 volt på plåtarna är 20-25 mA rätt bra. Bias står helt rätt från fabrik och enligt normalfördelningsprincipen hamnar man ganska rätt med ett slumpmässigt vallt par 20 år nyare ryska rör utan någon speciell märkning eller selektion också.
3. Jag vet inte hur många som verkligen gör det. Men du är alltså nöjd själv med 12AX7 i V1 i din egen Blues Deville?


23 Dec 2017, 00:21
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Blues Deville 4x10 - ngt att ha?
woodstock wrote:

Jag skall vara lite provokativ här, två dar innan julafton då det är game over eftersom tomten bara kommer till snälla barn:

1. Nya högtalare nödvändigt, men kan inte säga vilka?
2. "Kall bias"? Inte alls. Med 480 volt på plåtarna är 20-25 mA rätt bra. Bias står helt rätt från fabrik och enligt normalfördelningsprincipen hamnar man ganska rätt med ett slumpmässigt vallt par 20 år nyare ryska rör utan någon speciell märkning eller selektion också.
3. Jag vet inte hur många som verkligen gör det. Men du är alltså nöjd själv med 12AX7 i V1 i din egen Blues Deville?


1. Jag har spelat både 2x12 och 4x10-versionerna, och tycker att båda lider av samma ice pick-problematik. I min 2x12a hade jag goda resultat med Celestion G12 65 och EVM. 10"are däremot har jag noll koll på. Aldrig ägt en bra 4x10a, känner inte till några modeller. EVM 10L lär ju låta bra, men fyra stycken såna lär bli både dyrt och tungt.
2. Vadå "Bias står helt rätt från fabrik"? Har du personligen varit och mätt vartenda ex som lämnat fabrikerna de tillverkats i? Gör en googling som hittar du massor med människor som mätt rätt så kalla värden, och upplevt ett lyft efter att de dragit upp lite.
3. Som jag skrev, det är bara något jag läst om. Jag använder min deville för den rena kanalen, och vid behov slänger jag på en pedal. För mig har originalröret aldrig upplevts som ett problem. Vem vet, det hade kanske blivit ett lyft att byta det, men jag försöker leva efter principen laga inget som inte är sönder.


23 Dec 2017, 13:52
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Blues Deville 4x10 - ngt att ha?
Robert wrote:
1. Jag har spelat både 2x12 och 4x10-versionerna, och tycker att båda lider av samma ice pick-problematik. I min 2x12a hade jag goda resultat med Celestion G12 65 och EVM. 10"are däremot har jag noll koll på. Aldrig ägt en bra 4x10a, känner inte till några modeller. EVM 10L lär ju låta bra, men fyra stycken såna lär bli både dyrt och tungt.
2. Vadå "Bias står helt rätt från fabrik"? Har du personligen varit och mätt vartenda ex som lämnat fabrikerna de tillverkats i? Gör en googling som hittar du massor med människor som mätt rätt så kalla värden, och upplevt ett lyft efter att de dragit upp lite.
3. Som jag skrev, det är bara något jag läst om. Jag använder min deville för den rena kanalen, och vid behov slänger jag på en pedal. För mig har originalröret aldrig upplevts som ett problem. Vem vet, det hade kanske blivit ett lyft att byta det, men jag försöker leva efter principen laga inget som inte är sönder.


Bra svar! Nu pratar vi ju 4x10 och då blir det just dyrt med fyra nya 10:or. Och tiotummarna från Eminence som Fender satte i på 90-talet är inte per automatik dåliga. Relativt sett möjligen betydligt bättre än 12:orna i samma serie. Samma 10" satt länge i Pro Junior, möjligen fortfarande. Beträffande bias tänkte jag på 90-talarna och då behöver man inte mäta alla: På 90-talet lämnade alla Blues Deville fabriken med en fast biasspänning tydligt angiven på schemat, -49,6 volt. Med samma nättrafo och samma två motstånd med 5 % tolerans i alla förstärkare kan man förvänta att biasspänningen är rätt konsekvent. Detsamma gäller rören som var matchade Sovtek 5881 märkta med "Fender". Vad som sedan är "varmt" eller "kallt" är egentligen en definitionsfråga sett som ett visst antal mA. Reissue:n hade biaspotentiometer och det ger ett helt annat utrymme för variation.


23 Dec 2017, 19:23
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Blues Deville 4x10 - ngt att ha?
woodstock wrote:
Beträffande bias tänkte jag på 90-talarna och då behöver man inte mäta alla: På 90-talet lämnade alla Blues Deville fabriken med en fast biasspänning tydligt angiven på schemat, -49,6 volt. Med samma nättrafo och samma två motstånd med 5 % tolerans i alla förstärkare kan man förvänta att biasspänningen är rätt konsekvent.


Intressant! Det visste jag faktiskt inte. Jag vet att generellt har 90-tals stärkarna något bättre anseende än hotrod/reissue, men jag har aldrig blivit klar med om det bara är "gammalt-är-bättre" attityd, eller om det faktiskt finns några betydande skillnader. För mig som spelande gitarrist utan tekniska kunskaper har alla varianter jag spelat låtit hyfsat lika varandra.
Jag har länge tänkt att om min Deville skulle haverera nån gång så skulle jag förmodligen ersätta den med en 90-tals Deluxe. Mest för dess smidigare format, samt det faktum att tweed alltid är snyggast.


23 Dec 2017, 19:45
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2009, 20:20
Posts: 195
Location:
Post Re: Blues Deville 4x10 - ngt att ha?
Jag har en Blues Deluxe som jag tyckte hade en alldeles för vass diskant, ice-pick är väl ordet. Jag bytte till Eminence Cannabis Rex och tyckte det blev mycket bättre. Finns inte som 10" vad jag vet dock och det är ju rätt mycket dyrare att byta 4 högtalare istället för en.


23 Dec 2017, 19:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Blues Deville 4x10 - ngt att ha?
fredj wrote:
Jag har en Blues Deluxe som jag tyckte hade en alldeles för vass diskant, ice-pick är väl ordet. Jag bytte till Eminence Cannabis Rex och tyckte det blev mycket bättre. Finns inte som 10" vad jag vet dock och det är ju rätt mycket dyrare att byta 4 högtalare istället för en.


Baserat på helt egen erfarenhet är Fender Special Design/Eminence 10" rent av en riktigt bra tiotummare. Jag har till och med valt såna medvetet i lösvikt. 12:an har jag mer blandade erfarenheter av. Den "låter mycket Fender", men inte alls bra distat jämfört med tex en bättre Celestion.

Blues Deluxe och Blues Deville har samma schema, det är "bara" transformatorerna som skiljer, mer skrot i utgångstrafot, högre B+ och fler högtalare i ett större kabinett om man har en Deville och jämför med en Deluxe.

Blues Deluxe/Deville är egentligen enkanaliga förstärkare med två "mods": Väljer man "drive" byter två reläer från volume- till drivekontrollen, jordar/aktiverar mastern och lägger en 750 pF kondensator i serie med signalen efter första gainsteget i början av preampen. En kondensator är ett högpassfilter, ju lägre värde desto högre frekvens. Typiskt värde som avkopplingskondensator brukar vara 0,022 mikrofarad eller i picofarad, pF 22000. Som en jämförelse är det samma värde, 750 pF på kondensatorn som ger "Bright" (över ett 100 k motstånd) i Deluxe/Deville, diskantavkopplaren i tonstacken 250 pF i Deluxe/Deville, 500 pF i en Super Lead. Det går alltså mest highmid genom preampen i drive. Skälet är att annars skulle basen överstyra för mycket men istället får man alltså inte alls samma varma feta ljud när man väljer "drive".


23 Dec 2017, 20:44
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 72 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.