View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:30



Reply to topic  [ 113 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
[Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym? 
Author Message

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
1. Yamaha THR10 som många nämnt innan. Nog den bästa specifika "övningsförstärkare" jag provat/ägt. Man kan även gå in via datorn och ändra parametrar som man inte kommer åt via förstärkaren. Tex att byta högtalarlåda på förstärkarna etc. Fick fantastiskt ljud med deras Mesa variant och bytte till Celestion G75! Nackdelen är att man inte kan köra med den på hög volym tex rep. Men hemma är den fantastisk.

2. Folkesson förstärkare. Jag har några stycken men just nu är det en Marshall JCM800 med mkIV-mod som står på kontoret och är övningsförstärkare. Låter hur bra som helst på hur låg volym som helst och därav anledning att jag inte behöver någon Yamaha.


24 Jan 2018, 13:02
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Drömmen hade varit att köpa en liten övningsförstärkare som bara låter Marshall på sovrumsvolym och som även tar pedaler och reagerar som en Marshall. En one trick pony-Marshall i miniformat. Det hade verkligen varit min dröm.


24 Jan 2018, 13:09
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Vinyljunkie wrote:
Drömmen hade varit att köpa en liten övningsförstärkare som bara låter Marshall på sovrumsvolym och som även tar pedaler och reagerar som en Marshall. En one trick pony-Marshall i miniformat. Det hade verkligen varit min dröm.


Jag vill nog åter säga Yamaha THR10 på den frågan.
Nu är det ett par år sedan jag hade min, men vill minnas att mastervolymen var byggd just så att den skulle reagera som på en riktig rörförstärkare, dvs jobbar du mer med mastern på fullt och lågt på volymratten så lät den (komprimering etc) och reagerade annorlunda än tvärt om.
Fanns en JCM800 i THR10 vill jag minnas som lät toppen.

Pedaler testade jag dock aldrig.


24 Jan 2018, 14:02
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Vinyljunkie wrote:
Drömmen hade varit att köpa en liten övningsförstärkare som bara låter Marshall på sovrumsvolym och som även tar pedaler och reagerar som en Marshall. En one trick pony-Marshall i miniformat. Det hade verkligen varit min dröm.

Håller med, men ska försöka jaga rätt på en thr10 och testa..
En liten 1 Watts 2203 klon hade varit nått, med en 10:a..


24 Jan 2018, 14:30
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Får väl bygga själv ?
Vad säger bygggurusarna om nått sånt här?
https://www.tube-town.net/cms/?DIY/LoW- ... %28engl%29


24 Jan 2018, 14:36
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
eller köpa Marshall´s egna :
https://www.premierguitar.com/articles/ ... Amp_Review


24 Jan 2018, 14:39
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
JTM wrote:


Fast de där går inte att köra på sovrumsvolym.


24 Jan 2018, 17:05
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Vinyljunkie wrote:
JTM wrote:


Fast de där går inte att köra på sovrumsvolym.


Varför inte?? den är på 1 watt men har ett också ett 0.1 watts läge samt mastervolym, kan du inte spela tyst med de förutsättningarna så vet inte jag.
Sen hur det låter har jag ingen aning om.
SLA efterlyste en 2203:a på en watt med en 10:a, jag upplyste bara om att det redan fanns en.


24 Jan 2018, 17:39
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Jag har för mig att 1c:orna har avhandlats förut på Bojen och att konsensus var att de inte dög till sovrumsspel.

Oavsett så säljs de inte längre.


24 Jan 2018, 18:05
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
grymt cool, med nån pedal till så hade den varit perfekt, förutom om man skulle spela på natten då, men gisses vilket pris...

försöker sammanfatta.

tips till en sjysst stärkare man redan har men spelar för högt:
stacka od/dist pedaler: behövs en med mer flat eq (boss od-3, Plexitone osv) o en tubeskrik variant (boss sd-1, ts9 mm)
grafisk eq: (kompensera för frekvenser som faller bort vid tyst spel, fanns väl en knapp för sånt på gammeldags stererostärkare?)
hyfsad attenuator

billiga stärkar tips:
små rörtoppar med powerscaling
yamaha htr
Blackstar ID Core 10
Blackstar HT-1
Joyo Bantamp
Line 6 Amplifi

själv är jag sugen o testa yamaha htr10c o Line 6 Amplifi just nu, tube-demosarna lät riktigt jävla bra.

(skillnad på sovrumsvolym på dagen och natten, jag kör lugnt på en 100w marshall med 4x12 o får det att låta hyfsat utan att störa med pedaler och attenuator på dagen, på natten går det fetbort för mig, då är tom enbart gitarr mycket..)


25 Jan 2018, 03:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Hej, jag gillar att lyssna på musik på bussen, finns det nånogon mobil som har skitbra ljud på minimal volym så man inte stör övriga passagerare

Svar: Hörlurar?

Är 0.1 W med Masterolym för högt då tar ju diskussionen liksom slut där..

Sen vem spelar elgitarr i sovrummet ?

_________________



25 Jan 2018, 09:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Mike Leaf wrote:
Hej, jag gillar att lyssna på musik på bussen, finns det nånogon mobil som har skitbra ljud på minimal volym så man inte stör övriga passagerare

Svar: Hörlurar?

Är 0.1 W med Masterolym för högt då tar ju diskussionen liksom slut där..

Sen vem spelar elgitarr i sovrummet ?

sovrumsvolym är mer ett begrepp än att spela just i ett sovrum

o svar på din fråga..inears...inte hörlurar


25 Jan 2018, 09:37
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Mike Leaf wrote:
Hej, jag gillar att lyssna på musik på bussen, finns det nånogon mobil som har skitbra ljud på minimal volym så man inte stör övriga passagerare

Svar: Hörlurar?

Är 0.1 W med Masterolym för högt då tar ju diskussionen liksom slut där..

Sen vem spelar elgitarr i sovrummet ?


Diskussionen tar väl inte alls slut där, bara för att EN modell av ETT märke inte ger vad som efterfrågas.

Hej, jag gillar att lyssna på musik på bussen, finns det nånogon mobil som har skitbra ljud på minimal volym så man inte stör övriga passagerare

Svar: Hörlurar?

Men mina hörlurar stör de andra passagerarna..... osv osv

Jag spelar gärna gitarr i sängen. Frågor på det?


25 Jan 2018, 13:08
Profile

Joined: 03 Jan 2018, 18:32
Posts: 50
Location: Göteborg
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Mike Leaf wrote:
Hej, jag gillar att lyssna på musik på bussen, finns det nånogon mobil som har skitbra ljud på minimal volym så man inte stör övriga passagerare

Svar: Hörlurar?

Är 0.1 W med Masterolym för högt då tar ju diskussionen liksom slut där..

Sen vem spelar elgitarr i sovrummet ?


Det var bra sagt det!

Alla har väldigt olika syn på grejen med ljud och att störa andra.
Jag har grannar som tycker att man ska lyssna på musik med hörlurar,
det sa de till mig när jag flyttade in och spelade en vinyl klockan ett på eftermiddag.
Volymratten var typ på klockan nio med en Rega Elex-R och två små stativ högtalare.
De knackade också på vägen halv nio på en nyårsafton...
Jag svarade dem att min flickvän och jag spelade elgitarr och akustisk gitarr, och lyssnade på musik och att det var bara att vänja sig.
När jag sätter på en 5 wattare med volym på 1 eller 2, med OD från pedaler och spelar "bara" en timme så anser jag att jag får det.
När jag är ledig eller vill spela en vinyl efter jobbet, så får jag det. Man får låta lite när man är hemma.
Inte sent på kvällen och inte i långa timmar men man får leva lite, och varje dag.
Man får ändå leva sitt liv, det är den personen som tror att han eller hon har rätt till en knäpptyst miljö dygnet runt i lägenhet som borde flytta till landet.


27 Jan 2018, 12:32
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Vinyljunkie wrote:
Mike Leaf wrote:
Hej, jag gillar att lyssna på musik på bussen, finns det nånogon mobil som har skitbra ljud på minimal volym så man inte stör övriga passagerare

Svar: Hörlurar?

Är 0.1 W med Masterolym för högt då tar ju diskussionen liksom slut där..

Sen vem spelar elgitarr i sovrummet ?


Diskussionen tar väl inte alls slut där, bara för att EN modell av ETT märke inte ger vad som efterfrågas.

Hej, jag gillar att lyssna på musik på bussen, finns det nånogon mobil som har skitbra ljud på minimal volym så man inte stör övriga passagerare

Svar: Hörlurar?

Men mina hörlurar stör de andra passagerarna..... osv osv

Jag spelar gärna gitarr i sängen. Frågor på det?


Ja, jag har en fråga. Sitter du eller ligger du ner när du spelar gitarr i sängen? Ligger du ner antar jag att du ligger på rygg (kan inte riktig se hur det annars skulle gå till) och då kan vi här och nu mynta begreppet ”gitarrmissionären”. Bilder? :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


27 Jan 2018, 14:34
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Mike Leaf wrote:
Hej, jag gillar att lyssna på musik på bussen, finns det nånogon mobil som har skitbra ljud på minimal volym så man inte stör övriga passagerare

Svar: Hörlurar?

Är 0.1 W med Masterolym för högt då tar ju diskussionen liksom slut där..

Sen vem spelar elgitarr i sovrummet ?


Relevant jämförelse, men orättvis. :wink: En mobil låter ju apa oavsett volym jämfört med vilka prutthörlurar som helst, så det finns liksom ingen anledning alls att inte lyssna med lurar. Sen sitter man i samma rum som "grannarna", vilket gör att man måste spela sinnessjukt lågt för att det inte ska höras.
I hemmet räcker det med att spela rimligt lågt, vilket förstås är ett väldigt subjektivt begrepp. För min del handlar det om att anpassa gitarrvolymen till den lyssningsvolym jag har på övrig musik, vid tidpunkter då jag inte vill störa.
Lurar funkar, men det blir inte samma sak. Jag blir trött i öronen om jag inte spelar väldigt lågt i lurarna, och då låter det ändå inte bättre än med högtalare vid likvärdigt upplevd volym.

Antalet watt är ganska oväsentligt, skulle jag vilja påstå. Har du mastervolym så funkar förstås 10 eller kanske till och med 100 watt, men det är inte säkert att högtalarna låter ens i närheten av bra då. Om du ens fixar att ratta in den volym du vill med en potentiometer som går från "noll till för högt" om du bara lite mer än tittar på den.
Min 1-Watts-Marshall har tyvärr inte mastervolym. Med en bra distpedal hade den kanske funkat ändå, men det är på gränsen. Högtalarelementet är för stort (10") för att funka vid riktigt låg volym. 0,1-Watt-läget är ett skämt och låter skit jämfört med full effekt. Fattar inte vad det ska vara bra för. Det är ändå alldeles för högt för att få det att slutstegsdista i lägenhet.

Jag spelar ofta gitarr en stund i sovrummet innan jag går och knoppar. :D Dock oinkopplat då, för enkelhetens skull. I övrigt sitter jag framför datorn i annat rum. Det här med att stå och bröta med bara gitarr har jag helt slutat med. Tycker inte det funkar i lägenhet eftersom jag inte vill vara det där jävla respektlösa rövhålet som alla stör sig på.


28 Jan 2018, 00:55
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
+1
Precis när jag trodde tråden trollat in i döden..

Gav mig i väg till tremolo musik igår och testade lite småstärk, Blackstar ht5, Yamaha htr10, nån vox med inbyggd rör som man såg lysa o kunde ställa om från a till a/b..
o så stod där en boss katana..här blev jag impad..från visknivå till högt som fan..lite vass i diskant ibland men 12-tummaren är ju inte inspelad än men förutom det helt grym. Kostar som en pedal och följde med hem..


28 Jan 2018, 09:21
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Granis67 wrote:

Ja, jag har en fråga. Sitter du eller ligger du ner när du spelar gitarr i sängen? Ligger du ner antar jag att du ligger på rygg (kan inte riktig se hur det annars skulle gå till) och då kan vi här och nu mynta begreppet ”gitarrmissionären”. Bilder? :wink:


Jag ligger givetvis samtidigt som jag spelar gitarr i sängen. :wink:


29 Jan 2018, 16:27
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Vinyljunkie wrote:
Granis67 wrote:

Ja, jag har en fråga. Sitter du eller ligger du ner när du spelar gitarr i sängen? Ligger du ner antar jag att du ligger på rygg (kan inte riktig se hur det annars skulle gå till) och då kan vi här och nu mynta begreppet ”gitarrmissionären”. Bilder? :wink:


Jag ligger givetvis samtidigt som jag spelar gitarr i sängen. :wink:


Ligger...så missionären ned gitarren alltså...hmm...men då måste du fixa setup för gitarren i den positionen annars blir gitarren liksom helt off.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


29 Jan 2018, 17:07
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Granis67 wrote:

Ligger...så missionären ned gitarren alltså...hmm...men då måste du fixa setup för gitarren i den positionen annars blir gitarren liksom helt off.


Man har väl flöjtspak så att säga.


29 Jan 2018, 17:43
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Mycket intressant det här med Boss Katana, priset är ju hur som helst attraktivt, är detta en Yamaha THR dödare?

Hela Youtube översvämmas med Boss Katana tester och jag antar att butikerna gnuggar händerna också.

Eftersom jag bara lirar hemma i lägenhet så funderar jag starkt på "downsizing" samt att jag väl skulle gå 10 lapp i plus på en sådan operation (räknat med att också sälja lite pedaler).

Men inte helt säker på att jag kan skiljas från min lilla Marshall topp (Marshall DSL1 JCM2000 + 1922 låda med V30), den ser ju bra ut också. ;-) Tycker nog inte heller att 0,1W läget är så dåligt som alla hävdar men mitt öra är väl inte lika tränat som era. Sedan tycker jag verkligen om clean ljudet från denna lilla Marshall, går att få riktigt varmt och fint. Grannarna hatar oss säkert men de säger aldrig något.


31 Jan 2018, 16:35
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Jag är nöjd med katanan, perfekt hemmastärkare tycker jag..själv köpte jag den för att ha i stugan där den får ersätta en Marshall artist hybrid rörstärkare.
Men som alltid..pröva och ta hem på öppet köp om det går..

Sen om downsizing..jag drabbas av den tanken lite då och då..men om man gillar sina grejer i grunden och egentligen vill ha kvar dem..och inte tvingas av ekonomiska själ..och gillar att testa ljud o pedaler för att det i sig är kul..då ska man kanske köpa en till pedal istället o se om man når sitt ljudideal även på låg nivå.
En vanlig funkande kombo är väl boss bd-2 + maxon 808 + EQ pedal.

Fyll gärna på med andra bra kombinationer att stacka pedaler


03 Feb 2018, 13:17
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Och jag är nöjd med THR10C:n!

Det brukar ta ett tag innan man vet på riktigt om det man köpt passar i längden. Hjärnan vill försvara allt som man vill gilla, och det är lätt att lura sig åtminstone en stund.
Men ju mer jag skruvar desto mer nöjd blir jag. Det är förvånande hur "riktigt" det låter ända ner till så låg volym att en tyst solid gitarr låter högre än förstärkaren. :shock:
Emellertid borde jag nog ha provat den vanliga THR:en, då jag faktiskt (märkligt nog) vill ha mer gain ibland. För tillfället löser jag det med en germaniumfuzz på full spätta och avrullad volym på gitarren. Låter helt fantastiskt!

En bonus är att den låter riktigt vettigt i bas-läget. Givetvis är botten inget att hänga i granen, men för övningsbruk låter det utmärkt om volymen är låg. Drar man på så kräks högtalarna, vilket var väntat.
Av effekterna använder jag bara eko och/eller reverb. De låter fint men för full kontroll måste man koppla upp sig med THR-editorn, vilket ju inte är några problem om man sitter vid datorn. Ekot hade gärna fått vara en simulering av analogt delay istället, för det är extremt murrigt och man måste dra på som satan för att det ska hända nåt alls. Det klipper all diskant, vilket ett riktigt bandeko inte alls gör om tonhuvudena och bandet är sjyssta.
Rent designmässigt kan man bli lite trött på att texten vid kontrollerna är helt oläsbar i annat än dagsljus. Den är så mörk mot det svarta chassiet att det är halvt omöjligt att se vad det står.

Totalbetyget blir 4 av 5. Det är möjligt att det finns annat som är ännu bättre på de låga volymer jag vill åt, men det känns inte lönt att leta. Den är tillräckligt bra. 8)


04 Feb 2018, 21:40
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 113 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.