View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 11:13



Reply to topic  [ 113 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
[Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym? 
Author Message
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Det är väldigt många som jobbar sena kvällar och nätter. De vill gärna sova på dagtid. Vissa störningar får dom acceptera såklart
men inte en Marshall 50W på ställ :lol:

_________________



11 Jan 2018, 16:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
När min JCM800 50W kommer upp i volym så att den "sjunger", är den för hög både för replokalen (åtminstone enligt trummis och basist) och på de gig som vi har spelat (enligt ljudtekniker). Hemma är den inte att tänka på. Även min 15W Laney LC15-r låter egentligen på tok för högt hemma. Fast den använder jag ändå i vardagsrummet, för den låter bra även på låg volym.

Det går dock inte att spela så lågt att man inte stör familjen, men ska jag överrösta direktsträngljudet så kan jag åtminstone spela under dagtid eller tidiga kvällar och hoppas att grannarna står ut. Ingen har sagt något hittills i alla fall.

Ska man spela ännu lägre är enda lösningen som jag ser det att hitta någon slags lösning med hörlurar.


11 Jan 2018, 17:46
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
lpstd wrote:
Ska man spela ännu lägre är enda lösningen som jag ser det att hitta någon slags lösning med hörlurar.


Eller så läser man hela tråden och ser att det finns en lösning. :mrgreen: :wink:


11 Jan 2018, 17:51
Profile
User avatar

Joined: 28 Jan 2008, 21:39
Posts: 867
Location:
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Med risk för att paja hela diskussionen - och outa min digitala skämskudde.
Jag har gått den andra vägen. 150 watt, normalstor stärkare med en tolva.
Funkar finfint i vardagsrummet, hyfsat grann att titta på med.
Snackar alltså om Line6 Amplifi, den största modellen.
Här finns allt, effekter, möjlighet att spela med backning tracks, lägga upp egna ljud och en hyfsad hörlursutgång.
Tog med den till ett rep en gång, där dog den. Men hemma är den helt fantastisk. Det bästa är att de går att få för runt 2500 kronor begagnade nuförtiden

_________________
"Det finns alltid plats för mer"


11 Jan 2018, 19:40
Profile ICQ WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Tyckte Thr10 funkade fint att ha hemma när jag hade en! Men man kah ju inte förvänta sig att det ska ge samma feeling som en fin rörstärk. Om inte en sån duger får man noga hoppa upp några snäpp till kemper, helix eller dylikt.

Boss Katana verkar dock låta väldigt bra.


11 Jan 2018, 22:49
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Inga billiga alternativ på att lösa det med den utrustningen du har, men så här gör jag:

Yamaha THR 10
Funkar fint om man inte vill störa någon.
Har märkt att man kan spela högre än vad man tror, utan att det låter i rummen bredvid. Tror att det beror på att högtalarna i den är så små.
Låter bra gör den också. Och det funkar även att köra pedaler innan om man tex vill boosta ljudet lite för mer gain.

Riktig förstärkare in i en Two Notes Torpedo captor - Ljudkort - Dator - ut i datorhögtalare eller lurar.

_________________
http://www.pigsinspace.se


12 Jan 2018, 13:12
Profile WWW

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Jag skulle aldrig ens tänka tanken att köra något annat än "POD" för den volymen. :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


12 Jan 2018, 13:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Henkie wrote:
Jag skulle aldrig ens tänka tanken att köra något annat än "POD" för den volymen. :arrow:


Men då blir det ju två pryttlar.


12 Jan 2018, 14:41
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Det här med att få separata ljudmoduler att synka ordentligt verkar knepigt, så jag har ful-löst hörlursmixningen på det sätt som användare pikehead föreslog. Jag kör helt sonika hörlursutgången på datorn -> aux in på THR:en och sen hörlurar ut därifrån.
Det låter faktiskt bättre än att spela upp den musik jag vill lyssna på genom det digitala interfacet i THR:en, som troligen har en tröttare D/A-omvandlare än ljudkortet. Jag gissar att det bara är analoga och mycket enkla grejer mellan aux in och hörlur ut, för det låter rätt bra och det grötar inte på samma sätt när man blandar det med gitarren. Bättre separation på nåt vis. Kan vara så enkelt att det är för att det är separat D/A-omvandling för respektive ljud istället för att allt ska ske i samma veva.
Så länge THR:en står vid datorn så behöver jag bara skifta kabel ut från ljudkortet när jag vill gå från monitorer till hörlurslyssning. Ganska smidigt.

Jag har också fipplat lite med THR-editorn där man kommer åt kompressor och kan byta högtalarsimulering. Vid låg volym tycker jag att det låter bättre med liiiiiite kompressor på alla de ljud jag tidigare ställt in, så det var en välkommen och oväntad förbättring. Jag fick också till ett av grundljuden ännu lite bättre genom att byta högtalarsimulering (bara fasta presets). Så nu är jag ännu mer nöjd. :D

En grej som är lite jobbig är att man vill ha helt olika EQ när man spelar själv jämfört med när man spelar till annat. Men det går förstås att spara i särskilda presets om man orkar. Detta har ju inget med förstärkaren i sig att göra, men jag har inte tänkt på det förut.

Edit: Vad jag inte riktigt fattar är vad den som konstruerat EQ:n har rökt. Jag har nästan noll på baskontrollen på alla ljud jag gillar och nästan max på diskanten. Står alla rattar rakt upp låter det väldigt murrigt och "jazzigt". Ganska oanvändbart i mitt tycke. Märkligt.


12 Jan 2018, 19:10
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Makten wrote:
Det här med att få separata ljudmoduler att synka ordentligt verkar knepigt, så jag har ful-löst hörlursmixningen på det sätt som användare pikehead föreslog. Jag kör helt sonika hörlursutgången på datorn -> aux in på THR:en och sen hörlurar ut därifrån.
Det låter faktiskt bättre än att spela upp den musik jag vill lyssna på genom det digitala interfacet i THR:en, som troligen har en tröttare D/A-omvandlare än ljudkortet. Jag gissar att det bara är analoga och mycket enkla grejer mellan aux in och hörlur ut, för det låter rätt bra och det grötar inte på samma sätt när man blandar det med gitarren. Bättre separation på nåt vis. Kan vara så enkelt att det är för att det är separat D/A-omvandling för respektive ljud istället för att allt ska ske i samma veva.
Så länge THR:en står vid datorn så behöver jag bara skifta kabel ut från ljudkortet när jag vill gå från monitorer till hörlurslyssning. Ganska smidigt.

Jag har också fipplat lite med THR-editorn där man kommer åt kompressor och kan byta högtalarsimulering. Vid låg volym tycker jag att det låter bättre med liiiiiite kompressor på alla de ljud jag tidigare ställt in, så det var en välkommen och oväntad förbättring. Jag fick också till ett av grundljuden ännu lite bättre genom att byta högtalarsimulering (bara fasta presets). Så nu är jag ännu mer nöjd. :D

En grej som är lite jobbig är att man vill ha helt olika EQ när man spelar själv jämfört med när man spelar till annat. Men det går förstås att spara i särskilda presets om man orkar. Detta har ju inget med förstärkaren i sig att göra, men jag har inte tänkt på det förut.

Edit: Vad jag inte riktigt fattar är vad den som konstruerat EQ:n har rökt. Jag har nästan noll på baskontrollen på alla ljud jag gillar och nästan max på diskanten. Står alla rattar rakt upp låter det väldigt murrigt och "jazzigt". Ganska oanvändbart i mitt tycke. Märkligt.

Förmodligen jazztobak, då... 8)

_________________
Image


15 Jan 2018, 15:29
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post Re: Hur dämpa basen i en Roland Micro Cube?
Köpte Granis67:s Tone King och ngn lägenhetsförstärkare tycker jag inte det är - snarare en "villaförstärkare" med frun ngr rum bort...


15 Jan 2018, 21:35
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Hur dämpa basen i en Roland Micro Cube?
Alias123 wrote:
Köpte Granis67:s Tone King och ngn lägenhetsförstärkare tycker jag inte det är - snarare en "villaförstärkare" med frun ngr rum bort...


Villa, lägenhet eller med band, jag tycker att den fungerar överallt. Och snygg är den också! :mrgreen:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


15 Jan 2018, 22:48
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Idag upptäckte jag att det bästa läget i min Roland Micro Cube var mikrofonläget. :o Visst det låter skit men det är det enda läget som ger lite diskant och dynamik samt något som påminner om headroom. Jag tror att det beror på samma sak som gör att alla pedaler som ska simulera ett ljud gör just bara det. Det låter rätt men själva responsen finns aldrig där. Kanske för att det inte går att bygga något som ska ge ett ljud som härstammar från en stack på 100W i microformat överhuvudtaget? Jag köpte tex en Wampler Plexi Deluxe (svindyr) och den låter precis som den ska men känns inte ens i närheten av hur det känns att spela på en, responsen är inte alls där överhuvudtaget, och den funkar inte med några andra ODs heller. Totalt pengar i sjön. Som med Roland-cuben som egentligen bara har en enda fördel - den är väldigt liten och går på batteri.


16 Jan 2018, 13:24
Profile
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Vinyljunkie wrote:
Kanske för att det inte går att bygga något som ska ge ett ljud som härstammar från en stack på 100W i microformat överhuvudtaget? .


Typ, det låter illa på en skala såklart , men aldrig 'bra'

_________________



16 Jan 2018, 13:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
tycker det har funkat fint med en bra rörstärkare och några pedaler, ev en attenuator.
Växlar mellan att köra:
boost/od i halvskitig Marshall 2203 - > attenuator -> 4x12 greenbacks
eller
boss sd-1(för att boosta od-3:an för mer gain) -> boss od-3 (grund crunch) -> 100w marshall super bass klon -> attenuator -> 4x12 greenbacks

låter alla gånger bättre än alla små stärkare jag provat, även när jag får köra så tyst att det inte hörs ut ur rummet.. men måste erkänna att det är jävligt svårt att avgöra själv, 4:12:an pumpar luft rätt bra och även om jag själv kan tycka det är råttyst så är det kanske inte så ;D

efter lite ljudklipp o tubenlyssnande så är jag ändå nyfiken på tex en liten blackstar eller lilla Yamahan som nämndes ovan, förmodligen lite smidigare

nåt annat som nämndes ovan tror jag är ju att om man har en dator med sjyssta högtalare i rep-rummet skaffa sig ett usb interface o köra gitarren genom datorn.
Finns ju guitar rig å sånt så har man massor med stärkare att testa, eller enklare kanske att skaffa en line-6 variant?

har testat det också o tycker det funkar rätt bra det med.


16 Jan 2018, 15:54
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 19:02
Posts: 1323
Location: Mothvirgin
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Använde i många år en Tandberg rullbandare med din-kontakt
med stor tillfredställelse. Men den dog till slut. Har sedan testat
flera mindre transistor och rör förstäkare men inget ha varit
inspirerande. Även flera olika mjukvaror i datorn med bra
ljudkort och högtalare har aldrig känts riktigt bra, även om det
är väldigt praktiskt när man skall lira in ideer snabbt med
hyfsat resultat.

De senaste två åren har jag kör med en Beckmann broms på
min Vox AC15 eller AC30 med stor glädje. Beckmann bromsen
är helt steglös och oberoende av ohm värde. I nuläget har
jag svårt att tänka mig nått bättre.

Demos på YT:

https://www.youtube.com/watch?v=r1EwK0Zq0FI

https://www.youtube.com/watch?v=38_bOKyj6_c

_________________
"Constipated people don't give a crap"


16 Jan 2018, 17:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Hur skiljer den sig från de andra attenuators som finns på marknaden?


16 Jan 2018, 19:45
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
SLA wrote:
Hur skiljer den sig från de andra attenuators som finns på marknaden?

http://tube.bigdot.se/?page_id=2

Den har hörlursutgång?
:mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


16 Jan 2018, 20:07
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7626
Location: Malmö
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Jag har bra ljud, på snäll volym, m h a en 10 watts push/pull förstärkare (Laney CUB 10), några fuzzar och OD´s, booster samt en EQ-pedal.
Laneyn har i princip en master, men en som funkar strålande bra, det tror jag är viktigt.
Har även testat single-ended, typ Champ, men de låter inte bra på låg volym.


16 Jan 2018, 21:08
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Goran wrote:
Jag har bra ljud, på snäll volym, m h a en 10 watts push/pull förstärkare (Laney CUB 10), några fuzzar och OD´s, booster samt en EQ-pedal.
Laneyn har i princip en master, men en som funkar strålande bra, det tror jag är viktigt.
Har även testat single-ended, typ Champ, men de låter inte bra på låg volym.

Grejen är väl att de som inte fungerar bra på låg volym är de som är beroende av den distortion och eventuellt sag som slutsteget ger vid hög volym för att få rätt häng och bett. Inte så mycket av vilken teknik som slutsteget är uppbyggt av eller hur mastern är konfigurerad. Utan snarare handlar det om vad som saknas i preampen som slutsteg då måste kompensera för genom att spela högt.

_________________
Johan Hansson


16 Jan 2018, 21:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 19:02
Posts: 1323
Location: Mothvirgin
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
SLA wrote:
Hur skiljer den sig från de andra attenuators som finns på marknaden?


Vet ej...kan inte förklara men har tyckt mig förlora en del av ljudet med andra
attenuators. Skilladen på denna är att jag upplever att ljudet bibehålls även
på låg volym. Denna skilljer sig från andra just att den är ohm fri och att reglaget
är helt steglöst

_________________
"Constipated people don't give a crap"


16 Jan 2018, 22:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym

Kul att se Jocke Sandberg göra en pryldemo på YT! Fast det är gamla butiken.

_________________
Mats


16 Jan 2018, 23:24
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7626
Location: Malmö
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Tubis wrote:
Goran wrote:
Jag har bra ljud, på snäll volym, m h a en 10 watts push/pull förstärkare (Laney CUB 10), några fuzzar och OD´s, booster samt en EQ-pedal.
Laneyn har i princip en master, men en som funkar strålande bra, det tror jag är viktigt.
Har även testat single-ended, typ Champ, men de låter inte bra på låg volym.

Grejen är väl att de som inte fungerar bra på låg volym är de som är beroende av den distortion och eventuellt sag som slutsteget ger vid hög volym för att få rätt häng och bett. Inte så mycket av vilken teknik som slutsteget är uppbyggt av eller hur mastern är konfigurerad. Utan snarare handlar det om vad som saknas i preampen som slutsteg då måste kompensera för genom att spela högt.

Det är rätt i princip men jag har även fått mycket bättre ljud med starkare push/pull konstruktioner utan master än jag tycker jag får med single ended. Jag vet inte varför det är så, men jag hör att det är bra (i mina öron....).
Har en single ended supermoddad EPI VJr där jag satt en riktigt bra OT i och extra kondingar i strömdelen, just för att få det att funka bättre på låg volym, det ville inte riktigt ändå.
Till saken hör att jag alltid använder mycket pedaler, oavsett volym, för att få "hänget" som man kan få (bättre) med en rörförstärkare på 7:an typ. Men då är det ofta alldeles för högt såvida man inte har förstärkare för olika volymer/lokaler.


17 Jan 2018, 17:42
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Utveckla gärna hur du använder pedalerna, ordning, kombinationer osv :)


17 Jan 2018, 18:22
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Vinyljunkie wrote:
Idag upptäckte jag att det bästa läget i min Roland Micro Cube var mikrofonläget. :o Visst det låter skit men det är det enda läget som ger lite diskant och dynamik samt något som påminner om headroom. Jag tror att det beror på samma sak som gör att alla pedaler som ska simulera ett ljud gör just bara det. Det låter rätt men själva responsen finns aldrig där. Kanske för att det inte går att bygga något som ska ge ett ljud som härstammar från en stack på 100W i microformat överhuvudtaget? Jag köpte tex en Wampler Plexi Deluxe (svindyr) och den låter precis som den ska men känns inte ens i närheten av hur det känns att spela på en, responsen är inte alls där överhuvudtaget, och den funkar inte med några andra ODs heller. Totalt pengar i sjön. Som med Roland-cuben som egentligen bara har en enda fördel - den är väldigt liten och går på batteri.


Det enda vettiga ljud jag fått ur min Micro Cube är "stack"-läget med väldigt låg gain, så att det nästan är rent. Men det funkar inte så bra på riktigt låga volymen eftersom frekvensresponsen ballar ur och det blir för basigt.

Det fina med THR:en är att den låter väldigt likadant oavsett volym, ända ner till tyst. Och volymkontrollen är lättrattad även nere i botten. Inga mikrometerförändringar från "inget till allt" som på många andra förstärkare (även små) alltså, utan gott om spelrum. Volymratten verkar dessutom analog, medan en del digitalgrunkor har diskreta lägen där man tydligt hör "hoppen" i volym när man ändrar.


17 Jan 2018, 19:31
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
persuader wrote:
SLA wrote:
Hur skiljer den sig från de andra attenuators som finns på marknaden?


Vet ej...kan inte förklara men har tyckt mig förlora en del av ljudet med andra
attenuators. Skilladen på denna är att jag upplever att ljudet bibehålls även
på låg volym. Denna skilljer sig från andra just att den är ohm fri och att reglaget
är helt steglöst

yt demon låter grymt...
Körde just med super bassen o med min hemmabyggda attenuator nerställd till noll, tappar i diskant så den får skruvas upp, o så är det ju oundvikligt att man tappar nått när högtalarna knappt får röra sig såklart, men ändå, kör hellre så här än med mindre stärkare..tycker man tappar mer där..
jaja, hade jag varit rik hade det väl blivit att testa en sån där broms ändå..


17 Jan 2018, 20:02
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Goran wrote:
Har en single ended supermoddad EPI VJr där jag satt en riktigt bra OT i och extra kondingar i strömdelen, just för att få det att funka bättre på låg volym, det ville inte riktigt ändå.
Till saken hör att jag alltid använder mycket pedaler, oavsett volym, för att få "hänget" som man kan få (bättre) med en rörförstärkare på 7:an typ. Men då är det ofta alldeles för högt såvida man inte har förstärkare för olika volymer/lokaler.

Grejen med varför olika gitarrslutsteg låter olika är att de inte är hifi byggda. Massa distortion och kompression och saker som inte hänger med. Ofta bygger man single ended med en push pull trafo fast det ska vara en speciell trafo för SE, Pålagt på det har trafon inte fullt frekvensomfång vilket varierar mellan olika tillverkare. Jag tycker personligen det hade varit bättre om det här med att slutsteget ska färga så förbannat aldrig uppstått utan man från början hade slutsteget hifi och skapat gitarrljudet historiskt via preampen. Det hade löst en hel uppsjö med problem för guranister. Det skedde inte utan gitarrljudets evolution gick genom bottat slutsteg och många med kronisk tinnitus. Det jag upplever som problem på låg volym är frekvensgången. Det kräver en eq på låg volym och gärna 5band eller mer för att man ska känna att allt kommer till sin rätta. När man krämar på är eq inte så jädra viktig längre för trummhinnan kommer i vibration ändå från den massiva volymen. När jag kollar på champ schemat så ser jag att det är spikrak frekvensgång. Det enda som kan tänkas ändra är en kass OT men det blir ju än värre för det är bas och treble som försvinner om så är fallet och kvar har du bara mid. Det fungerar dåligt på låg volym tycker jag. Här behöver man i stället hängmattan eller måsvingen eller vad man vill kalla det. Dvs lite sänkt mid runt 700Hz.

_________________
Johan Hansson


17 Jan 2018, 21:52
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7626
Location: Malmö
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
SLA wrote:
Utveckla gärna hur du använder pedalerna, ordning, kombinationer osv :)

Det varierar vilken fuzz, OD etc jag använder men här är "standardläget";

Gitarr > Booster med switchbar buffer > Fuzzar (FF och Muff oftast) > OD > Dist > Grafisk EQ > delay > reverb > Amp

Det är alltid minst någon av "smutspedalerna" eller booster inkopplad, alltid EQ, delay reverb.
Givetvis stoppas det in någon phaser, chorus, flanger o dyl i kedjan när andan faller på.


18 Jan 2018, 10:42
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
En EQ hade såklart varit nått o lägga till..


20 Jan 2018, 17:30
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2329
Location: Varberg
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Jag kör Vox AC15 med HotPlate uppe i lägenheten. Låter svinbra, inbjuder till playing-along med Spotify genom en Marshall Hanwell.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


21 Jan 2018, 12:15
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 113 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: bummer, Google [Bot], Mike Leaf and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.