View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 07:00



Reply to topic  [ 113 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
[Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym? 
Author Message
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Hur dämpa basen i en Roland Micro Cube?
kjelle wrote:
Kör du Weber Mass på nästan noll-läge, d.v.s. full broms? Det tycker jag låter riktigt illa, åtminstone på en Mini Mass. Frekvenskurvan blir inte alls linjärt dämpad, jag tycker att man tappar väldigt mycket topp med dämpratten på mer än 50%.
Min lösning är antingen en Marshall Class 5 combo med power scaling (RAT-moddad). Jag har donerat en Marshall C5 topp till sonen, men att köra den i lägenhet utan dämpare funkar inte alls, så jag har försett honom med en Jet Citydämpare som låter hyfsat. Det är ett Kinabygge, designat av Soldano tror jag. En nackdel med Jet Citydämparen är att att den inte har något noll-läge, dämpar 30-40 bara genom att vara inkopplad, men det gör ju inget om man ändå alltid lirar med dämpning.

Två andra 5-wattare som också funkar i lägenhet är Tube Meister 5. Lite tråkigt grundljud, men lirar man med måttlig volym låter det bra. Funkar bra som pedalplattform. Den har ett distläge som är mer åt metal-hållet, som jag inte brukar använda.
Nr 2 är en RAT-moddad Black Heart topp, enkanalare som låter riktigt bra, med power scaling.

Sammanfattningsvis tycker jag att små rörtoppar med powerscaling är det som låter bäst på lägenhetsvolym. Efter hustruns godnatt-tider är det unplugged som gäller, men inte på samma våning (!).

Distad gitarr i hörlurar har aldrig varit någon hit, tycker jag. Att man flyttar lite mer luft verkar runda till ljudet bättre än i hörlurar, där det lätt blir getingdist.


Min Mini Mass har separata rattar för hög och låg frekvens, och om jag har hög på ingen dämpning men låg på maxdämpning så blir det riktigt skapligt linjärt. I alla fall uppfattar mitt öra det så. Däremot tappar man förstås en del annat, men det beror nog mest på att högtalaren är alldeles för stor (10") för att spela så lågt. Det låter dock bättre än alla emuleringsförstärkare jag nånsin provat vid liknande volym eftersom disten är "äkta", även inkluderat utgångstrafon.
Marshall JTM1 har nån form av power scaling som tar ner effekten till 0,1 Watt, men DET låter verkligen apa. Plötsligt är ljudet helt stendött. Allt "sprill" är borta och det blir lik förbannat för högt om man vill få den att spricka upp utan att grannarna hör alltför mycket.
Jag har bytt högtalarelementet till ett Celestion Gold, som jag misstänker är extremt känsligt (alltså hög SPL, lättdriven), så det kan eventuellt inverka på att det blir för högt vad jag än gör.
Spelar jag rent utan attenuator så låter den väldigt bra ner till skapligt låga volymer. Men jag vill ha lite lagom dist. Visst, en bra pedal kanske kunde lösa det.


Mike Leaf wrote:
Det går inte att få ett bra ljud ur en elgitarr på låg volym, så det är olösligt. Allt är bara kompromisser som låter mer eller mindre bra


Det tror jag inte på. I så fall skulle inspelade gitarrljud också låta skit vid låg volym, och de gör de inte om anläggningen är bra. :wink:
Jag tror det största problemet är att alla miniförstärkare försöker härma alldeles för många andra saker och låta större än vad de är. Skulle man bygga en grunka som har ett bra grundljud och en liten, trögdriven högtalare så borde det definitivt kunna bli bra.
Faktum är att jag provade att koppla in Micro Cuben i mina datorhögtalare via hörlursutgången. Det lät helt annorlunda. Lite för basfattigt kanske, men mycket mjukare och finare än den "skramliga" disten i Marshall-emuleringsläget som jag brukar använda. Jag tror jag ska bygga in ett högtalarjack och prova Cuben med tratten som sitter i Marshallen. Kan bli intressant.

För övrigt får jag lämna tillbaka Voxen, tack och lov. :) Nu sitter jag och plinkar med Cuben och det låter fasen bättre. Det är ganska sjukt kan jag tycka.

Edit: Hmmmm, man kanske skulle leta upp nån gammal 5-tummare från en rörradio eller liknande. Lär ju vara mjukare ljud än i en modern, och dessutom troligen rätt "trög".


Last edited by Makten on 28 Dec 2017, 20:44, edited 1 time in total.



27 Dec 2017, 20:38
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7625
Location: Malmö
Post Re: Hur dämpa basen i en Roland Micro Cube?
Jag kopplade för många år sedan in ett högtalarjack i min Cube men tyckte inte det lät bra med den tolvtumslåda (Vintage 30 högtalare) jag hade, totalt oväntat.


28 Dec 2017, 08:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Hur dämpa basen i en Roland Micro Cube?
Makten wrote:
Det tror jag inte på. I så fall skulle inspelade gitarrljud också låta skit vid låg volym, och de gör de inte om anläggningen är bra. :wink:
Jag tror det största problemet är att alla miniförstärkare försöker härma alldeles för många andra saker och låta större än vad de är. Skulle man bygga en grunka som har ett bra grundljud och en liten, trögdriven högtalare så borde det definitivt kunna bli bra.

Skulle det vara enkelt hade inte denan tråd behövts, uppenbarligen borde det finnas ett stort antal bra stärkare som låter bra eftersom
efterfrågan bland kunderna säkert finns där.

Sen vad som är 'bra' eller 'acceptabelt' är ju skilda saker, jag tror säkert man kan få till ett någorlunda vettigt ljud med nån kombination av stärkare, pedaler eller attenuator. Men på 'sovrumsvolym' kommer det alltid vara en kompromiss att få till det ljud man vill ha. Jag lyckas inte själv i alla fall. Men jag har inte problemet heller då jag kan vräka på så mycket jag vill (förutom kanske mitt i natten) 8)

_________________



28 Dec 2017, 12:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: Hur dämpa basen i en Roland Micro Cube?
Makten wrote:
Det tror jag inte på. I så fall skulle inspelade gitarrljud också låta skit vid låg volym, och de gör de inte om anläggningen är bra.

Jag tycker det finns en väsentlig skillnad när det gäller inspelade gitarrljud. Spelar man själv vill man ofta överrösta det akustiska strängljudet från gitarren. Och ska man dra upp så högt att man överröstar strängljudet helt så hamnar man ofta någonstans i närheten av en volym där man riskerar att störa familj eller grannar.


28 Dec 2017, 12:26
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Hur dämpa basen i en Roland Micro Cube?
Jag tror inte heller att det är möjligt att få ett bra ljud på sovrumsvolym. Och det har inte med ljudet i sig att göra i första hand utan andra faktorer såsom feedback, gensvar och headroom. Och i synnerhet om man jämför med att stå med en 100-wattare på *full patte! Men däremot så vill man ju komma så nära som möjligt för så lite pengar som möjligt, vilket väl är vad denna tråden handlar om.


* = fånigt uttryck som var vanligt på 80-talet.


28 Dec 2017, 13:03
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Hur dämpa basen i en Roland Micro Cube?
Kan tyvärr inte svara på TS fråga, har ingen micro cube.
Men, sen jag gick ifrån högwattare har jag införskaffat 3st, 5-6 wattare (Fender Bronco, silvertone 2622 tror jag den heter, och en Harley B top med epi låda), alla rörhäckar, ingen har varit nå vidare på låg volym.
Konstigt nog så är det en Vox ac15c1 som funkar bäst på sovrumsvolym, förmodligen tack vare mastern, låter faktiskt riktigt bra ända ner till visknivå i mina öron.


28 Dec 2017, 13:21
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Hur dämpa basen i en Roland Micro Cube?
En Tone King Falcon fungerade finfint för mig men kanske inte i TS smak men ändå värd att kolla in. Den lille rackaren rymmer tweed, blackface samt marshallesqueliknande ljud och är grym på att ta pedaler.
https://m.youtube.com/watch?v=EVaLDDOXtX8

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


28 Dec 2017, 14:12
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Hur dämpa basen i en Roland Micro Cube?
Mike Leaf wrote:
Skulle det vara enkelt hade inte denan tråd behövts, uppenbarligen borde det finnas ett stort antal bra stärkare som låter bra eftersom
efterfrågan bland kunderna säkert finns där.


Det är inte säkert. Jag gissar att de flesta övar hemma på betydligt högre volym än jag, och då är det inga större problem att få till ett bra ljud.

Quote:
Sen vad som är 'bra' eller 'acceptabelt' är ju skilda saker, jag tror säkert man kan få till ett någorlunda vettigt ljud med nån kombination av stärkare, pedaler eller attenuator. Men på 'sovrumsvolym' kommer det alltid vara en kompromiss att få till det ljud man vill ha. Jag lyckas inte själv i alla fall. Men jag har inte problemet heller då jag kan vräka på så mycket jag vill (förutom kanske mitt i natten) 8)


Det behöver inte vara nåt fenomenalt ljud direkt. Men det är ju trist när det låter "kakburk" liksom. Och det är ju en fråga om frekvensrespons, vilket borde gå att ordna oavsett volym.

lpstd wrote:
Jag tycker det finns en väsentlig skillnad när det gäller inspelade gitarrljud. Spelar man själv vill man ofta överrösta det akustiska strängljudet från gitarren. Och ska man dra upp så högt att man överröstar strängljudet helt så hamnar man ofta någonstans i närheten av en volym där man riskerar att störa familj eller grannar.


Nu spelar jag ganska mjukt så även om volymen är i den häraden så stör inte strängljudet. Ibland kan det till och med tillföra något. :) Särskilt den nyinförskaffade PRS:en är rätt tyst akustiskt, så där är det helt lugnt.


28 Dec 2017, 14:30
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Hur dämpa basen i en Roland Micro Cube?
Granis67 wrote:
En Tone King Falcon fungerade finfint för mig men kanske inte i TS smak men ändå värd att kolla in. Den lille rackaren rymmer tweed, blackface samt marshallesqueliknande ljud och är grym på att ta pedaler.
https://m.youtube.com/watch?v=EVaLDDOXtX8


Jävlar, den attenuatorn var effektiv! :shock: Ja, kanske kunde vara nåt.

Edit: Eh... 20 papp? Lite väl mycket för en övningsburk kanske. :lol:


28 Dec 2017, 14:33
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4119
Location:
Post Re: Hur dämpa basen i en Roland Micro Cube?
Är cubens låda öppen eller sluten?
Nåt man kan prova laborera med?


28 Dec 2017, 14:56
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Hur dämpa basen i en Roland Micro Cube?
Makten wrote:
Granis67 wrote:
En Tone King Falcon fungerade finfint för mig men kanske inte i TS smak men ändå värd att kolla in. Den lille rackaren rymmer tweed, blackface samt marshallesqueliknande ljud och är grym på att ta pedaler.
https://m.youtube.com/watch?v=EVaLDDOXtX8


Jävlar, den attenuatorn var effektiv! :shock: Ja, kanske kunde vara nåt.

Edit: Eh... 20 papp? Lite väl mycket för en övningsburk kanske. :lol:


Det kanske är såna summor man egentligen måste lägga för att få bra ljud utan att sambon blir störd.


28 Dec 2017, 15:13
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Hur dämpa basen i en Roland Micro Cube?
Köp begagnat, vanligtvis från 11’ till 14’ +/- 500 kr. Inte så vanliga på beg.marknaden här men det dyker upp en och annan och sökområdet kan gott vara lite större än Sverige.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


28 Dec 2017, 15:37
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Hur dämpa basen i en Roland Micro Cube?
rifle wrote:
Är cubens låda öppen eller sluten?
Nåt man kan prova laborera med?


Det är en basreflexlåda med liten port framåt. Jag har faktiskt funderat på att såga upp den baktill för att se om det låter annorlunda. Det borde rimligen minska basen en smula.


Vinyljunkie wrote:
Det kanske är såna summor man egentligen måste lägga för att få bra ljud utan att sambon blir störd.


Ja, om det nu bara är boutique-grejer som finns med just det ändamålet. För inte fan lär det behöva vara dyrt att göra en sån där, egentligen.
Jag kanske får gräva ner mig lite mer i attenuatordjungeln. Den jag har är ju väldigt enkel men funkar ändå hyfsat. Kan jag få ner volymen bara en liten skvätt till på JTM1:an så kommer jag troligen vara nöjd. Den låter prima.


28 Dec 2017, 15:46
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Nu så! Har idag fått hem en Yamaha THR10C och den är efter två timmars konstant lirande precis vad jag söker. :D Den är inte alls lika "bumlig" som Voxen var, utan låter mer som en stor förstärkare nedskalat. Det vill säga lite mer "öppen" och kanske tunn, vilket passar fint vid låg volym. Då drar jag ändå ner basen till nästan noll på EQ:n för att det ska smälta ihop med musiken jag lirar till (vilket är hela syftet; att få en utståbar mix vid övning utan lurar).
Det låter förvånansvärt likadant även vid så låg volym att gitarren tar över akustiskt i volym, så inga begränsningar i hur lågt man kan spela alltså.

Har rattat in tre ljud som jag gillar. Ett nästan helt rent (vilket var omöjligt på Voxen och Micro Cuben), ett med lagom spräck och genomträngande mellanregister, samt ett med rätt mycket gain. De två sistnämnda tar min germaniumfuzz hur bra som helst, vilket är mycket tillfredsställande. Känns som den enda distpedal jag behöver.
Rumseffekterna är lite luriga. De låter jättebra när man bara spelar själv, men drunknar totalt när man spelar till annat. Främst ekona är alldeles för diskantfattiga och man har bara en eller två repetioner som max. Så en delaypedal låter bättre överlag, möjligen tillsammans med lite lätt fjäderreverb. "Hall"-reverbet är en riktigt luring. Låter stort och fint, men då det blir stereo så får man fasförskjutningsproblem och ljudet tappar allt tryck när man spelar till annan musik. Undvik, även om det lurar dig att det låter jättebra.

En annan luring är att mastervolymen påverkar ljudet i allra högsta grad. Detta är medvetet för att härma hur slutsteget arbetar, men det innebär också att du inte kan programmera in ett rent ljud och ett riktigt distat ljud i de banker som finns, utan att få extrem volymskillnad när du växlar mellan dem. Då måste man fram och fippla på "slutvolymen" som är en övergripande volymratt. Detta är inget problem om man bara använder ett ljud i taget, men blir påtagligt störigt om man tänker skifta mellan olika ljud ofta med knapptryck.

Nu ska jag installera mjukvaran och fippla vidare. Ska bli mycket intressant att se hur det låter i lurar och/eller genom USB till datorn. Hittills fyra av fem plektrum, vilket är ett mycket högt betyg med tanke på vad det är.


10 Jan 2018, 21:11
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Landade också i den när jag sökte hemmaövningsstärk förra året. Jag testade länge mallan den vaniljfärgade originalmodellen. Vanilj hade bättre high gain-kanal och kanske en smula enklare clean, men tyckte att överlag så levererade c mycket mer, för mig, användbara ljud. Har fungerat kalas sedan dess. Lätt att sätta sig vid och bara spela en stund.

_________________
/Anders


10 Jan 2018, 23:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Japp, är mycket nöjd efter att ha skruvat hela kvällen! Däremot lyckas jag inte med mjukvaran. Har installerat drivrutiner som gör att jag ser Yamahan som ett ljudkort (kör Mac), men kan omöjligen få den att ljuda genom det andra ljudkortet som jag använder som utgång. Trots att jag kan se att den faktiskt ger signal in och är vald som ingång.
Tanken är att kunna lyssna i lurar och spela samtidigt som jag kör Spotify eller liknande. Men jag går bet hur jag än bär mig åt.

Mjukvara gör mig vansinnig. :evil:


11 Jan 2018, 01:04
Profile
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 653
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Här hemma pluggar jag in en Vox Amplug ("classic rock") i en sån där bluetooth/telefonhögtalare. Å det låter ju skräp jämfört med "på riktigt", men inget diskanttapp eller burkigt på minivolym. En sladd från hörlursutgången (finns väl på både THR och Cuben) till nån sån högtalare? Raida ungarnas rum?
/Erik


11 Jan 2018, 01:26
Profile
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 653
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Makten wrote:
Tanken är att kunna lyssna i lurar och spela samtidigt som jag kör Spotify eller liknande. Men jag går bet hur jag än bär mig åt.


Öh...förlåt, jag kanske är dum, men går det inte enklare åt andra hållet: datorns hörlursutgång till Aux på förstärkaren å sen hörlurarna i stärkaren. Aldrig provat själv, men som hypotes??


11 Jan 2018, 01:32
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
pikehead wrote:
Makten wrote:
Tanken är att kunna lyssna i lurar och spela samtidigt som jag kör Spotify eller liknande. Men jag går bet hur jag än bär mig åt.


Öh...förlåt, jag kanske är dum, men går det inte enklare åt andra hållet: datorns hörlursutgång till Aux på förstärkaren å sen hörlurarna i stärkaren. Aldrig provat själv, men som hypotes??


Jodå, men det är ju rätt idiotiskt med flera analoga saker i rad om de inte är väldigt bra. Lär låta apa gissar jag.

Nu har jag i alla fall lyckats få förstärkaren att agera ljudkort så att det funkar! :D Dock är hörlursutgången uppenbart sämre än ljudkortet i datorn. Fattar inte hur man ska lyckas få ljud in från ett kort (förstärkaren) och ljud ut ur ett annat (ljudkortet).


11 Jan 2018, 02:15
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Makten wrote:
Fattar inte hur man ska lyckas få ljud in från ett kort (förstärkaren) och ljud ut ur ett annat (ljudkortet).

Det går bara på Mac om jag inte har helt fel

https://support.apple.com/en-us/HT202000

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


11 Jan 2018, 08:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3229
Location: växjö
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Jag förstår inte riktigt att detta med att volymen är ett så stort problem för många. Vist, har man för vana att spela efter midnatt eller att man jobbar olika delar av dygnet där den ena måste sova under dagtid, då kan det väl vara ett problem. Men annars?
Jag har bott i hyreslägenhet i många år och aldrig fått några klagomål när jag spelat gitarr med förstärkare på minst 50W, alltid på en volym där det blir lite sjung i ljudet!
Frugan och våra barn har vetat från dag ett att jag spelar elektrisk gitarr, och vad grannarna beträffar så tror jag att så länge man hälsar i trappuppgången med ett leende och rengör luddfiltret i tvättstugan så är det inga problem om det hörs in till grannen!

_________________
pudas


11 Jan 2018, 09:04
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
pudas wrote:
Jag förstår inte riktigt att detta med att volymen är ett så stort problem för många. Vist, har man för vana att spela efter midnatt eller att man jobbar olika delar av dygnet där den ena måste sova under dagtid, då kan det väl vara ett problem. Men annars?
Jag har bott i hyreslägenhet i många år och aldrig fått några klagomål när jag spelat gitarr med förstärkare på minst 50W, alltid på en volym där det blir lite sjung i ljudet!
Frugan och våra barn har vetat från dag ett att jag spelar elektrisk gitarr, och vad grannarna beträffar så tror jag att så länge man hälsar i trappuppgången med ett leende och rengör luddfiltret i tvättstugan så är det inga problem om det hörs in till grannen!


Fy faan för grannar som spelar högt , stereo eller elgitarr.
Att tvingas höra enfaldig musik eller tafligt gitarrspel.
Jag skulle aldrig störa grannarna med gitarr i förstärkare , använder givet enbart lurar,
samma gäller musik i allmänhet.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


11 Jan 2018, 10:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3229
Location: växjö
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Bapman wrote:
Fy faan för grannar som spelar högt , stereo eller elgitarr.
Att tvingas höra enfaldig musik eller tafligt gitarrspel.
Jag skulle aldrig störa grannarna med gitarr i förstärkare , använder givet enbart lurar,
samma gäller musik i allmänhet.


Nu är det många år sen jag bodde i hyreskasern, men på den tiden var det en rätt så öppen arkitektur där det konstant var liv och rörelse. Ungar som sprang med trätofflor i trappen, folk som lyssnade på svensktoppen i sina stereoanläggningar, tonåringar som körde trimmade mopeder på cykelbanorna, grannar som grälade så att tapeterna kryllade sig, etc!
Ett så störfritt boende som "Bapman" förespråkar tycker jag låter som ett skräckscenario!

_________________
pudas


11 Jan 2018, 11:18
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
pudas wrote:

Nu är det många år sen jag bodde i hyreskasern, men på den tiden var det en rätt så öppen arkitektur där det konstant var liv och rörelse. Ungar som sprang med trätofflor i trappen, folk som lyssnade på svensktoppen i sina stereoanläggningar, tonåringar som körde trimmade mopeder på cykelbanorna, grannar som grälade så att tapeterna kryllade sig, etc!
Ett så störfritt boende som "Bapman" förespråkar tycker jag låter som ett skräckscenario!


Jag förespråkar inte alls ett "störfritt boende" jag vill bara slippa musik som jag inte vill lyssna till.
(ungar som springer i trappan etc etc är skitbra)
Och tafliga eller inte , gitarrister, skaffa en replokal för faan eller spela oförstärkt , det sistnämnda lär man sig mer av.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


11 Jan 2018, 11:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Bapman wrote:
Makten wrote:
Fattar inte hur man ska lyckas få ljud in från ett kort (förstärkaren) och ljud ut ur ett annat (ljudkortet).

Det går bara på Mac om jag inte har helt fel

https://support.apple.com/en-us/HT202000


Jag har Mac, men det vore märkligt om det inte gick även på PC. Hur gör annars folk som mixar och spelar in digitalt? Man måste ju rimligen ha medhörning, eller hur?
Ska kika på länken när jag kommer hem, tackar!


pudas wrote:
Jag förstår inte riktigt att detta med att volymen är ett så stort problem för många. Vist, har man för vana att spela efter midnatt eller att man jobbar olika delar av dygnet där den ena måste sova under dagtid, då kan det väl vara ett problem. Men annars?
Jag har bott i hyreslägenhet i många år och aldrig fått några klagomål när jag spelat gitarr med förstärkare på minst 50W, alltid på en volym där det blir lite sjung i ljudet!
Frugan och våra barn har vetat från dag ett att jag spelar elektrisk gitarr, och vad grannarna beträffar så tror jag att så länge man hälsar i trappuppgången med ett leende och rengör luddfiltret i tvättstugan så är det inga problem om det hörs in till grannen!


Själv förstår jag inte riktigt skillnaden mellan natt och sen kväll. Låter det så högt att man väcker grannarna så stör det rimligen även när de är vakna. Vilket man kan acceptera på dagtid, men inte efter ~21 på kvällen. Jag skulle bli galen om mina grannar förde oväsen sent på kvällarna och därför vill jag inte göra det själv.

En annan aspekt är att jag oftast spelar gitarr framför datorn och då lyssnar på musik i högtalare som står mindre än en meter från öronen. Då är volymen rätt låg om det ska bli bekvämt och jag vill kunna matcha det med gitarren. Vilket är helt omöjligt ens med min lilla 1-Wattare (rör). Volymkontrollen går från 0 till "för högt" på typ en tiondels grad vridningsvinkel.


11 Jan 2018, 13:31
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Makten wrote:

Jag har Mac, men det vore märkligt om det inte gick även på PC. Hur gör annars folk som mixar och spelar in digitalt? Man måste ju rimligen ha medhörning, eller hur?
Ska kika på länken när jag kommer hem, tackar!



Själv förstår jag inte riktigt skillnaden mellan natt och sen kväll. Låter det så högt att man väcker grannarna så stör det rimligen även när de är vakna. Vilket man kan acceptera på dagtid, men inte efter ~21 på kvällen. Jag skulle bli galen om mina grannar förde oväsen sent på kvällarna och därför vill jag inte göra det själv.

En annan aspekt är att jag oftast spelar gitarr framför datorn och då lyssnar på musik i högtalare som står mindre än en meter från öronen. Då är volymen rätt låg om det ska bli bekvämt och jag vill kunna matcha det med gitarren. Vilket är helt omöjligt ens med min lilla 1-Wattare (rör). Volymkontrollen går från 0 till "för högt" på typ en tiondels grad vridningsvinkel.


Jag håller helt med ang. oväsen och spela på dag , kvälls eller natt
speciellt när man har barn som ska sova.


Ang ljudkort och medhörning, så får man det via ett ljudkort Mao man behöver inte två ljudkort .
På Mac kan man " slå ihop " två kort att fungera som ett.
Det fungerar inte på PC
Om du har Mac så kan man antagligen styra om ljudet ifrån spitify , youtube etc till ljudkortet på förstärkaren.
Har aldrig testat det själv men jag tror det funkar bra.
Finns antingen under system och eller utilities midi/audio , beroende på system

Den bästa lösning till bra lågt ljud är lurar

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


11 Jan 2018, 14:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Bapman wrote:
Ang ljudkort och medhörning, så får man det via ett ljudkort Mao man behöver inte två ljudkort .
På Mac kan man " slå ihop " två kort att fungera som ett.
Det fungerar inte på PC
Om du har Mac så kan man antagligen styra om ljudet ifrån spitify , youtube etc till ljudkortet på förstärkaren.
Har aldrig testat det själv men jag tror det funkar bra.
Finns antingen under system och eller utilities midi/audio , beroende på system

Den bästa lösning till bra lågt ljud är lurar


Saken är ju att förstärkaren agerar som ett extra ljudkort när det är inkopplat via USB. Och det är inga problem att sätta både "input" och "output" till just förstärkaren. Då kan jag lyssna på Spotify med hörlursutgången på förstärkaren, samtidigt som jag även hör gitarren.
Haken med det är att gitarrförstärkarens hörlursutgång har märkbart sämre ljudkvalitet än datorns ljudkort, så jag vill alltså lyssna med detta istället. Och då lyckas jag inte få med gitarren trots att jag satt den till "input" i utilities. Det märkliga är att jag i inställningsfönstret har en nivåmätare som faktiskt ger utslag av gitarren även om jag inte kan höra den. Så gissningsvis är det nån inställning.

Eller så behöver jag nån typ av mixermjukvara jag behöver. Har inte ens öppnat Cubase AI som jag installerade igår (förmodligen i onödan eftersom jag inte kan spela in), men jag gissar att man har alla dessa möjligheter där. Kopplar man in ett MIDI-keyboard till exempel, så måste man ju rimligen kunna lyssna på det med datorns ljudkort OCH samtidigt andra mjukvaruljudkällor.

Så; det funkar alltså i nuläget men med lite sämre ljudkvalitet än vad jag skulle vilja ha. Dessutom funtar jag på att köpa en separat hörlursförstärkare (DAC) och då måste det gå att få ut allt ljud där. Annars blir det meningslöst.


11 Jan 2018, 15:00
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
pudas wrote:
Jag har bott i hyreslägenhet i många år och aldrig fått några klagomål när jag spelat gitarr med förstärkare på minst 50W, alltid på en volym där det blir lite sjung i ljudet!

Helt obegripligt - 50 watt "med lite sjung" är så obeskrivligt högt i en lägenhet att alla grannar kommer att stå vid min dörr inom en kvart. En moppe på fullt spett inne i lägenheten skulle bli överröstad!

_________________
Mats


11 Jan 2018, 15:35
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
albert wrote:
pudas wrote:
Jag har bott i hyreslägenhet i många år och aldrig fått några klagomål när jag spelat gitarr med förstärkare på minst 50W, alltid på en volym där det blir lite sjung i ljudet!

Helt obegripligt - 50 watt "med lite sjung" är så obeskrivligt högt i en lägenhet att alla grannar kommer att stå vid min dörr inom en kvart. En moppe på fullt spett inne i lägenheten skulle bli överröstad!


Jo, och det är ju inte så att alla som störs vågar klaga heller.


11 Jan 2018, 15:42
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: [Rimligare rubrik] Hur få bra ljud vid väldigt låg volym
Makten wrote:

Saken är ju att förstärkaren agerar som ett extra ljudkort när det är inkopplat via USB. Och det är inga problem att sätta både "input" och "output" till just förstärkaren. Då kan jag lyssna på Spotify med hörlursutgången på förstärkaren, samtidigt som jag även hör gitarren.
Haken med det är att gitarrförstärkarens hörlursutgång har märkbart sämre ljudkvalitet än datorns ljudkort, så jag vill alltså lyssna med detta istället. Och då lyckas jag inte få med gitarren trots att jag satt den till "input" i utilities. Det märkliga är att jag i inställningsfönstret har en nivåmätare som faktiskt ger utslag av gitarren även om jag inte kan höra den. Så gissningsvis är det nån inställning.

Eller så behöver jag nån typ av mixermjukvara jag behöver. Har inte ens öppnat Cubase AI som jag installerade igår (förmodligen i onödan eftersom jag inte kan spela in), men jag gissar att man har alla dessa möjligheter där. Kopplar man in ett MIDI-keyboard till exempel, så måste man ju rimligen kunna lyssna på det med datorns ljudkort OCH samtidigt andra mjukvaruljudkällor.

Så; det funkar alltså i nuläget men med lite sämre ljudkvalitet än vad jag skulle vilja ha. Dessutom funtar jag på att köpa en separat hörlursförstärkare (DAC) och då måste det gå att få ut allt ljud där. Annars blir det meningslöst.



Det du måste göra i så fall är att göra ett virtuellt ljudkort av förstärkarkortet och det interna.
Det räcker inte med nån mixerapp. (Inputen du ser ifrån gitarren kan vara internmicken på datorn
om du har en MacBook iaf.)
Det är enda lösningen om du vill ha det digitalt, då kan du få in ljud ifrån det ena kortet och ut i det andra.
Se länken ovan
Och du ställer det via system eller appendix midi/audio

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


11 Jan 2018, 15:50
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 113 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.