View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 15:21



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Ställa in mick för inspelning av akustisk git 
Author Message

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Ställa in mick för inspelning av akustisk git
Hej!

Har ni något förslag på hur man kan vinkla mikrofonen för att få mindre diskant vid inspelning av akustisk gitarr?

Jag har testat olika metoder men tar gärna emot tips på alternativ.


21 Dec 2017, 14:38
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Ställa in mick för inspelning av akustisk git
Standard brukar väl vara att rikta mikrofonen mot 12e bandet. Är det för mycket diskant kan du flytta bak den en bit, bort från gitarren. Sen just med akustiska instrument blir det extra känsligt med akustiken i rummet man spelar in i. Ett hårt, stort, odämpat rum låter plåtigt och tunt direkt.


21 Dec 2017, 15:39
Profile WWW

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Re: Ställa in mick för inspelning av akustisk git
Tack för svar!

Spelar hemma i mitt vardagsrum så akustiken kunde vara bättre


21 Dec 2017, 21:15
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Ställa in mick för inspelning av akustisk git
Akustisk gitarr är ofta svårt att spela in, speciellt om den ska ligga långt upp i mixen som ett bärande instrument. Olika mickteknik kan krävas beroende på typ av gitarr och spelstil, som plektrumspel eller fingerspel, slajdspel och om det rör sig om ackordspel eller singel string.
Micken riktad mot 12-e bandet brukar vara ett bra utgångsläge, men kan på en nylonsträngad bli för mycket stränggnissel från grepphanden t.e.x!
Ofta kan det behövas två mickar för ett bra resultat, en vid tolfte bandet, och en som är riktad mot locket, inte nödvändigtvis ljudhålet.
Sen får man nog avsätta en bra stund med finslipning i form av eq, komprimering och reverb för att få ett önskat resultat!
Obs: Detta är så jag ser på saken!

_________________
pudas


21 Dec 2017, 22:29
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Ställa in mick för inspelning av akustisk git
Bra mick och bra preamp som passar acke är en grund. Själv kör jag m- Audio tampa den preampen har nått som gör ljudet gott utan att behöva en ljudingenjör. Avstånd och vinkel vid 12:e bandet gör stor skillnad och man kan gärna pröva en stormembranare snett bakifrån också eller en overhead mick om man vill ha mer rymd men då är det mera diskant man jagar. Även puffskydd kan göra gott och alla knep är tillåtna. Slutligen så en bra mick är en bra mick och tyvärr kostar de en slant.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


22 Dec 2017, 00:49
Profile WWW

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Re: Ställa in mick för inspelning av akustisk git
Jag har ofta de akustiska gitarrerna ganska lågt i mixen så att de är mer av en enhet snarare än ett tydligt utmejslat instrument.


22 Dec 2017, 13:23
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Ställa in mick för inspelning av akustisk git
Renfield wrote:
Jag har ofta de akustiska gitarrerna ganska lågt i mixen så att de är mer av en enhet snarare än ett tydligt utmejslat instrument.


En stor favorit för mig är Tony Viscontis och Ken Scotts glam-rock produktioner av bla David Bowie och T-Rex. Perfekt krispig komprimering!

https://www.youtube.com/watch?v=mCUIuCuzdII

https://www.youtube.com/watch?v=P4sANPkk3ys

_________________
pudas


22 Dec 2017, 13:59
Profile

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Re: Ställa in mick för inspelning av akustisk git
Jag håller med! Jag har lyssnat väldigt mycket på Space Oddity och The Man Who Sold The World (skivorna) undet hösten. Briljanta på alla sätt. Väldigt mycket 12-strängat akustiskt på Bowies tidiga skivor.


23 Dec 2017, 00:49
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Ställa in mick för inspelning av akustisk git
För mig är det sällan problem med att diskanten skulle vara för bright på acke. Om du gillar hur gitarren låter rent akustiskt så tror jag att du ska jobba med dämpning runt omkring. Jag har experienterat en del med just inspelning av acke och tycker att sjäva rummet spelar en enormt stor roll. Testa sätt en matta under dig på golvet. Och hitta en plats i rummet där du tycker gitarren låter som bäst när du bara sitter och spelar lite.

För mig brukar det absolut största problemet med acke vara basen. Och där är det svårare att jobba med dämpning själv och man behöver basfällor osv.

Så kort svar; om du gillar gitarrens klang tror jag du ska se över rummet och vilken mikrofon du använder.


23 Dec 2017, 08:58
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Ställa in mick för inspelning av akustisk git
Just rummets påverkan kan ju bli ett bekymmer för hemstudio-teknikern då det i dag verkar vara en allmän sanning att en stormembran kondensator-mick alltid är det bästa valet! Resultatet blir oftast att rummet påverkar inspelningen i allt för stor, negativ grad.

_________________
pudas


23 Dec 2017, 11:36
Profile

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Re: Ställa in mick för inspelning av akustisk git
Skulle man kunna dämpa reflektioner genom att t ex hänga upp ett skynke bakom mikrofonstativet?


23 Dec 2017, 11:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Ställa in mick för inspelning av akustisk git
Renfield wrote:
Skulle man kunna dämpa reflektioner genom att t ex hänga upp ett skynke bakom mikrofonstativet?


Absolut. Dämpa så mycket som möjligt. Sitt på en matta, för med gardiner, sätt upp tillfälliga skynken runt om. man får pröva sig fram, ofta vill man inte ha för dämpat heller. Själv har jag hellre för mycket diskant än för lite. Tar heller bort med ett hi-pass filter än har för lite diskant och behöva boosta.


23 Dec 2017, 12:23
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.