View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 00:54



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Statisk elektricitet les paul 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Statisk elektricitet les paul
Har en les paul R8 som vintertid när det är extra torr luft sprakar och har sig när man drar handen utmed halsen. Hur blir man lämpligast av med denna statiska elektricitet?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


18 Dec 2017, 19:32
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Statisk elektricitet les paul
Polytone wrote:
Har en les paul R8 som vintertid när det är extra torr luft sprakar och har sig när man drar handen utmed halsen. Hur blir man lämpligast av med denna statiska elektricitet?


Det enklaste är nog att byta kläder. :wink: Undvik syntet och ylle så blir det förmodligen mindre sprakigt, för det är rimligen du som skapar den statiska elektriciteten.
Vad gäller gitarren så kan man skärma alla inre utrymmen med koppartejp som jordas, samt köra med jordade kåpor på mickarna om du inte redan gör det.


18 Dec 2017, 20:29
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Statisk elektricitet les paul
Makten wrote:
Polytone wrote:
Har en les paul R8 som vintertid när det är extra torr luft sprakar och har sig när man drar handen utmed halsen. Hur blir man lämpligast av med denna statiska elektricitet?


Det enklaste är nog att byta kläder. :wink: Undvik syntet och ylle så blir det förmodligen mindre sprakigt, för det är rimligen du som skapar den statiska elektriciteten.
Vad gäller gitarren så kan man skärma alla inre utrymmen med koppartejp som jordas, samt köra med jordade kåpor på mickarna om du inte redan gör det.

Fast jag har ju inte detta problem med mina andra gitarrer, och dessa är inte heller skärmade med koppartejp osv. Nej, jag misstänker att det är något med lacken som leder statisk elektricitet. Har läst på andra forum och har sett rekommendationer om "fabric softener sheet". Verkar vara någon form av trasa med sköljmedel? Känns ju sådär... Fler förslag damer och herrar!

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


18 Dec 2017, 21:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Statisk elektricitet les paul
Det leds ju ingen elektricitet till själva elektroniken utan den plockar upp skillnaden i fälten som uppstår vi urladdningarna, luftburet alltså.....

_________________
Johan Hansson


18 Dec 2017, 21:31
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Statisk elektricitet les paul
Tubis wrote:
Det leds ju ingen elektricitet till själva elektroniken utan den plockar upp skillnaden i fälten som uppstår vi urladdningarna, luftburet alltså.....

Luftburet sa Bull. Men varför reagerar min R8 mer på det luftburna än mina andra gitarrer?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


18 Dec 2017, 22:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Statisk elektricitet les paul
Polytone wrote:
Tubis wrote:
Det leds ju ingen elektricitet till själva elektroniken utan den plockar upp skillnaden i fälten som uppstår vi urladdningarna, luftburet alltså.....

Luftburet sa Bull. Men varför reagerar min R8 mer på det luftburna än mina andra gitarrer?
Det handlar nog mer om att den laddas statiskt. Vissa material gör ju det när man gnuggar på dem. Det leds dock knappas elektroner genom lack och trä till elektroniken.

_________________
Johan Hansson


18 Dec 2017, 22:20
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Statisk elektricitet les paul
Nej det tror inte jag heller. Tror det är lacken på baksidan av halsen som är boven. När man drar över den med handen bildas statisk elektricitet som plockas upp av strängarna och överförs via PUs till stärkaren.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


18 Dec 2017, 23:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Statisk elektricitet les paul
https://paranormal.se//topic/exorcism.html


18 Dec 2017, 23:17
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Statisk elektricitet les paul
Tubis wrote:
Det leds dock knappas elektroner genom lack och trä till elektroniken.


Du kan utan problem ladda upp dig själv till 20 kV om du har en fleecetröja på dig. Det kommer under alla omständigheter ta vägen nånstans om du tar i en gitarr.
Sen är det i praktiken snarast det elektriska fältet som stör, precis som du skriver. Men sprakar det så är det inte fält, utan faktisk ledning, nånstans.

Edit: Oavsett hur det uppstår så bör skärmning kunna råda bot på saken. Elektriska fält kan inte hitta igenom en vettigt utförd skärmning.


19 Dec 2017, 00:22
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Statisk elektricitet les paul
Martin Guitar Polish har funkat för mig när det gäller statisk elektricitet, polera helt enkelt.
Fick tipset på nätet för många år sedan, och det funkar.


19 Dec 2017, 09:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Statisk elektricitet les paul
Makten wrote:
Tubis wrote:
Det leds dock knappas elektroner genom lack och trä till elektroniken.


Du kan utan problem ladda upp dig själv till 20 kV om du har en fleecetröja på dig. Det kommer under alla omständigheter ta vägen nånstans om du tar i en gitarr.
Sen är det i praktiken snarast det elektriska fältet som stör, precis som du skriver. Men sprakar det så är det inte fält, utan faktisk ledning, nånstans.

Edit: Oavsett hur det uppstår så bör skärmning kunna råda bot på saken. Elektriska fält kan inte hitta igenom en vettigt utförd skärmning.
20kv färdas inte långt utan ledare. Det är ju inte så att trä och lack är speciellt bra ledare. 20kV är ju i de slängarna du har till ett tändstift. Vilket materialet i tändspole och kablar och tändhatt är tillräckligt för att stå emot. En lackad trähals och kropp till mellan elektroniken är nog enormt mycket mer isolering än vad som krävs.

_________________
Johan Hansson


19 Dec 2017, 15:51
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Statisk elektricitet les paul
Goran wrote:
Martin Guitar Polish har funkat för mig när det gäller statisk elektricitet, polera helt enkelt.
Fick tipset på nätet för många år sedan, och det funkar.

Tack för tipset! Ska testa.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


20 Dec 2017, 10:41
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Statisk elektricitet les paul
Inte min gitarr/video men samma problem.

https://www.youtube.com/watch?v=oig9lFEx2aU

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


20 Dec 2017, 12:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Statisk elektricitet les paul
Polytone wrote:
Inte min gitarr/video men samma problem.

https://www.youtube.com/watch?v=oig9lFEx2aU


Från kommentarsfältet videon efter:
Quote:
Were you wearing silk underwear? That can do it, especially silk nut holders that hold the apple sac firmly. I went to a boxer and no noise.




20 Dec 2017, 22:12
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 66 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.