View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:35



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Allt som är fel på begagnatmarknaden 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Allt som är fel på begagnatmarknaden
Nu är det dags! :twisted: :lol:

Mike Leaf får äran att börja spy galla utan att ha blivit tillfrågad:

"Retade mig på några saker som man ser återkommande på 'svensk vintage' eller vad man ska kalla det.
Och det baseras väl historiskt på att det sällan finns fler av samma vara att jämföra med samtidigt.

1 Prissätts som skick EX trots att huvudet är lagat, man tar alltså inte ens hänsyn till det
Detta sker hela tiden för privatpersoner som helt enkelt inte kan värdera eller förstår prissättning
Man ser en någorlunda likadan på Ebay, men i MINT cond och sen tar man BIN-priset och sätter på sin egen meckade gura
Dock tycker jag det är anmärkningsvärt när butiker som handlar med Vintage gör samma sak.

2 Skadan visas ej upp på bild, är det professionellt lagat skadar det inte med en bild, för den delen
skulle ju jag absolut vara intresserad av att se."


13 Aug 2021, 13:56
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Allt som är fel på begagnatmarknaden
Ett problem som du själv tog upp är att advokater tillåts köpa dyra gitarrer utan att kunna spela.
kostar gitarrer över 10k borde man få avge ett gesällprov innan köp, typ spela hela Hotel California felfritt.
Det borde avskräcka.

Sen handlare som skriver 'Köper , byter , säljer' trots att dom inte köpt något senaste 10 åren.
Senaste 10 inköpen bör vara tvunget att lista på dörren med datum och pris, alltså EJ byten.

_________________



13 Aug 2021, 14:32
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Allt som är fel på begagnatmarknaden
Mike Leaf wrote:
Ett problem som du själv tog upp är att advokater tillåts köpa dyra gitarrer utan att kunna spela.
kostar gitarrer över 10k borde man få avge ett gesällprov innan köp, typ spela hela Hotel California felfritt.
Det borde avskräcka.

Sen handlare som skriver 'Köper , byter , säljer' trots att dom inte köpt något senaste 10 åren.
Senaste 10 inköpen bör vara tvunget att lista på dörren med datum och pris, alltså EJ byten.


Det säger något om hur rock n roll som kulturföreteelse mår när folk med för mycket pengar köper vintagegitarrer istället för rustningar mm som samma typ av människor gjorde förr i världen.
Jag tänker mer att advokaterna bör spela In the court of the crimson king med King Crimson och Objection overruled med Accept!

Ja det är lite fånigt att räcker med att sälja en dyr gitarr om året i butik.


13 Aug 2021, 15:00
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Allt som är fel på begagnatmarknaden
Största felet med vintagemarknaden i nuläget är att utbudet är alldeles för dåligt. Folk verkar inte vilja göra sig av med sina grejer.

_________________
Gud finns inte.


14 Aug 2021, 11:17
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Allt som är fel på begagnatmarknaden
När det gäller begagnatmarknaden för gitarer tycker jag nog att det finns hyfsat med kundskap.
Men när det gäller gamla rörstärkare och även rörstärkare generellt så är Okunskap påtaligt.
En stärkare från 60:talet blir mer värd om den är HELT orginal, trotts att det är som att köpa en bil från 60:talet som är helt orginal.
När det gäller gamla bilar så har "man" kundskap om att "helt orginal" inte är någon fördel, för vem vill tro bilen startar med batteri från 60:talet eller att gummit i däcken är funktionella.

Men när det gäller gamla stärkare så är kunskap om vad TID påverkar, totalt avsaknad .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


14 Aug 2021, 14:34
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Allt som är fel på begagnatmarknaden
Amp Healer wrote:
När det gäller begagnatmarknaden för gitarer tycker jag nog att det finns hyfsat med kundskap.
Men när det gäller gamla rörstärkare och även rörstärkare generellt så är Okunskap påtaligt.
En stärkare från 60:talet blir mer värd om den är HELT orginal, trotts att det är som att köpa en bil från 60:talet som är helt orginal.
När det gäller gamla bilar så har "man" kundskap om att "helt orginal" inte är någon fördel, för vem vill tro bilen startar med batteri från 60:talet eller att gummit i däcken är funktionella.

Men när det gäller gamla stärkare så är kunskap om vad TID påverkar, totalt avsaknad .

Instämmer med 2 kommentarer:

1 Förutsatt att man tänkt använda grejerna, skulle själv inte plugga in en topp från 60-talet som inte var renoverad
Dock om jag ägde en Plexi som är helt orginal skulle jag nog skaffa en reissue att lira på istället och behålla den gamla i
orgskick
2 Skillnaden mot bilar skulle möjligen vara att komponenterna i en gammal stärk, tex trafon av entusiaster anses låta
bättre än de man byter mot, jag väljer att inte kommentera det :) , men så är det ju.

_________________



17 Aug 2021, 06:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Allt som är fel på begagnatmarknaden
Mike Leaf wrote:
Amp Healer wrote:
När det gäller begagnatmarknaden för gitarer tycker jag nog att det finns hyfsat med kundskap.
Men när det gäller gamla rörstärkare och även rörstärkare generellt så är Okunskap påtaligt.
En stärkare från 60:talet blir mer värd om den är HELT orginal, trotts att det är som att köpa en bil från 60:talet som är helt orginal.
När det gäller gamla bilar så har "man" kundskap om att "helt orginal" inte är någon fördel, för vem vill tro bilen startar med batteri från 60:talet eller att gummit i däcken är funktionella.

Men när det gäller gamla stärkare så är kunskap om vad TID påverkar, totalt avsaknad .

Instämmer med 2 kommentarer:

1 Förutsatt att man tänkt använda grejerna, skulle själv inte plugga in en topp från 60-talet som inte var renoverad
Dock om jag ägde en Plexi som är helt orginal skulle jag nog skaffa en reissue att lira på istället och behålla den gamla i
orgskick

2 Skillnaden mot bilar skulle möjligen vara att komponenterna i en gammal stärk, tex trafon av entusiaster anses låta
bättre än de man byter mot, jag väljer att inte kommentera det :) , men så är det ju.


1. Det feta. Fast det är lite det jag försöker förmedla. Om du har en gammal stärkare och du vill ha den fuktionell och inte stå o bli obrukbar så är inte att använda den vägen att gå.
Jag minns en gång Martin K berättade om en högtalere stärkare på en skola som var en gammal rör stärkare som han skulle serva . Han blev lite förvånad (om jag minns rätt) över att varken rör eller E-kondingar behöves bytas . Detta kan ju verkar märkligt då stärkan var igång dagligen.
Men det var just det att den var igång dagligen som gjorde att den inte behövde varken nya rör eller E-kondingar.
Det som sliter på rör är uppstart och inte att dom spelas på, och E-koningar är precis som ditt bilbatteri, om du inte använder bilen så dör batteriet.

2. Likeheten med gammla bilar är motorer kan rosta i cylidarna om dom står länge. Och det kan även hända med trafos (bad for trafos). I sverige är inte detta ett överhängade problem så länge man har sin stärkare på ett ställe man själv inte vill sova. När jag jobbade i Florida (norra) som har tropiskt klimat ( det regnar minst 4-5 gånger och het sol resten) så rostar allt fort, jag blev förvånad över att till o med stängar rostar även om man använder guran ofta.

Nä, hur man använder en stärkare o hur man förvara den , är det som gör att den åldras inte att den används som många tror ( så många sälj anonser ser man : har inte spelas mycket och tror det är positivt, sorry stärkare funkare i flesta fall så.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


18 Aug 2021, 23:02
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Allt som är fel på begagnatmarknaden
Amp Healer wrote:
2. Likeheten med gammla bilar är motorer kan rosta i cylidarna om dom står länge. Och det kan även hända med trafos (bad for trafos). I sverige är inte detta ett överhängade problem så länge man har sin stärkare på ett ställe man själv inte vill sova. När jag jobbade i Florida (norra) som har tropiskt klimat ( det regnar minst 4-5 gånger och het sol resten) så rostar allt fort, jag blev förvånad över att till o med stängar rostar även om man använder guran ofta.

Vet inte om du sett detta på nyheterna, men tullen i Gbg har nu börjat stoppa och ta beslag importerade jänkare
från 50-60 talet med motivering att de är i så dåligt skick att de ska klassas som 'miljöfarligt avfall', importören som är privatperson eller mindre företag har ingen möjlighet att uppfylla villkor för dessa tillstånd så det lutar åt att bilarna kommer skrotas.

_________________



19 Aug 2021, 09:32
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Allt som är fel på begagnatmarknaden
Mike Leaf wrote:
Amp Healer wrote:
2. Likeheten med gammla bilar är motorer kan rosta i cylidarna om dom står länge. Och det kan även hända med trafos (bad for trafos). I sverige är inte detta ett överhängade problem så länge man har sin stärkare på ett ställe man själv inte vill sova. När jag jobbade i Florida (norra) som har tropiskt klimat ( det regnar minst 4-5 gånger och het sol resten) så rostar allt fort, jag blev förvånad över att till o med stängar rostar även om man använder guran ofta.

Vet inte om du sett detta på nyheterna, men tullen i Gbg har nu börjat stoppa och ta beslag importerade jänkare
från 50-60 talet med motivering att de är i så dåligt skick att de ska klassas som 'miljöfarligt avfall', importören som är privatperson eller mindre företag har ingen möjlighet att uppfylla villkor för dessa tillstånd så det lutar åt att bilarna kommer skrotas.


Prioriteringar. Det är viktigare att knäppa en subkultur som gillar gamla bilar på näsan än att stoppa knark.


19 Aug 2021, 11:38
Profile

Joined: 02 Dec 2010, 21:13
Posts: 174
Location:
Post Re: Allt som är fel på begagnatmarknaden
Mike Leaf wrote:
Amp Healer wrote:
2. Likeheten med gammla bilar är motorer kan rosta i cylidarna om dom står länge. Och det kan även hända med trafos (bad for trafos). I sverige är inte detta ett överhängade problem så länge man har sin stärkare på ett ställe man själv inte vill sova. När jag jobbade i Florida (norra) som har tropiskt klimat ( det regnar minst 4-5 gånger och het sol resten) så rostar allt fort, jag blev förvånad över att till o med stängar rostar även om man använder guran ofta.

Vet inte om du sett detta på nyheterna, men tullen i Gbg har nu börjat stoppa och ta beslag importerade jänkare
från 50-60 talet med motivering att de är i så dåligt skick att de ska klassas som 'miljöfarligt avfall', importören som är privatperson eller mindre företag har ingen möjlighet att uppfylla villkor för dessa tillstånd så det lutar åt att bilarna kommer skrotas.


Ingen myndighet undgår samhällsrötan aktivism...


19 Aug 2021, 12:32
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.