Ljudbojen.com
http://ljudbojen.com/

Gibson R7
http://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=117972
Page 3 of 3

Author:  salesman [ 22 Dec 2017, 13:01 ]
Post subject:  Re: Gibson R7

Och när ni köper Reissues.
Köp en som låter bra omoddad!

Har den ett mörkt sound köp ej.
Och då finns det dessutom olika ljusa sound ... den senaste Goldtoppen jag hade från 2013 en R7a.
Hade flera olika skimmer eller övertoner som ingen annan hade haft.

Poängen är har man en som låter bra i standard skick då kan man kanske få den att låta lite bättre.
Men köp dem inte i hopp om att mick byten och pottar skall fixa dem.
Pottar mickar och stainless steel pinbultar till ABR1an kan gör dem lite bättre MEN det kan inte fixa en hemsk och mörk ljudandes Les Paul.

Det ända sättet att få en dålig gitarr att låta bättre är att köpa en metronom... hehehhe

Så här skall dom låta, arg sprudlandes med en treble tone som lyser igenom även i mörka lägen.
https://www.youtube.com/watch?v=14v2AKQYka8


Jag märker ganska lätt på dem om ton kontrollen på halsmicken fungera bra eller ej.
Om den inte reagerar ordentlligt vi mindre justeringan så undviker jag dem.

Author:  Mike Leaf [ 22 Dec 2017, 14:45 ]
Post subject:  Re: Gibson R7

Polytone wrote:
Dock kan olika specar påverka försäljningsvärdet av en gitarr. Kan ju vara bra att känna till vilka årgångar som är lättsålda osv.


Ja för den lilla del som hänger på dessa forum (inkl Bojen) , sk 'nördar' 8)
Merparten av alla kunder är dock mer intresserade av andra saker, främst priset verkar det som (min egen erfarenhet)

De som frågar om detaljer och vill ha bilder inifrån gitarren etc är aldrig de som köper i slutändan
Dessa mailväxlingar brukar oftast sluta med, 'tyvärr kan jag inte ta fler bilder än de 100 du redan fått då denna är nu såld till annan köpare'

Även orginalitet brukar spela in, så är man orolig för andrahandsvärdet ska man kanske inte byta ut stall, potar, mickar etc...
Orört är värt mer. Tycker oftast dessa gitarrer är ganska kompletta redan från fabrik, jag bryr mig därför inte om att gå loss på dom

Author:  Marshall [ 22 Dec 2017, 20:51 ]
Post subject:  Re: Gibson R7

pippo wrote:
- OK elektronik från början (log potar 2009-, custombuckers 2012-)


Det där att gitarrerna fick Custombuckers 2012 är nog en sanning med modifikation. 2013 hade en del fortfarande Burstbuckers; min lightly aged goldtop R7 har det, medan polarens ”non-aged” har Custombuckers, båda från 2013. :(

Author:  albert [ 22 Dec 2017, 23:28 ]
Post subject:  Re: Gibson R7

Marshall wrote:
Det där att gitarrerna fick Custombuckers 2012 är nog en sanning med modifikation. 2013 hade en del fortfarande Burstbuckers; min lightly aged goldtop R7 har det, medan polarens ”non-aged” har Custombuckers, båda från 2013. :(

Är det stor skillnad? Ska väl vara PAF-holy-grail båda två?

Author:  woodstock [ 23 Dec 2017, 00:36 ]
Post subject:  Re: Gibson R7

Marshall wrote:
pippo wrote:
- OK elektronik från början (log potar 2009-, custombuckers 2012-)


Det där att gitarrerna fick Custombuckers 2012 är nog en sanning med modifikation. 2013 hade en del fortfarande Burstbuckers; min lightly aged goldtop R7 har det, medan polarens ”non-aged” har Custombuckers, båda från 2013. :(

Undrar om det inte är såna 2013 Lightly Aged jag har. Burstbuckers 1 och 2 .

Author:  Marshall [ 23 Dec 2017, 01:21 ]
Post subject:  Re: Gibson R7

albert wrote:
Marshall wrote:
Det där att gitarrerna fick Custombuckers 2012 är nog en sanning med modifikation. 2013 hade en del fortfarande Burstbuckers; min lightly aged goldtop R7 har det, medan polarens ”non-aged” har Custombuckers, båda från 2013. :(

Är det stor skillnad? Ska väl vara PAF-holy-grail båda två?


Alltså, Custombuckers är inte samma i olika gitarrer. Jag har Custombuckers i min 335 Rusty Anderson-gitarr där ena micken har Alnico lll och andra Alnico V, medan andra Custombuckersgitarrer kan ha t.ex. Alnico V i båda. Det skiljer även mellan olika serier av samma modell. Så har t.ex de 300 första Rusty Anderson just Alnico V i båda medan nästa serie om 25 st. har som min.

Det är rätt stor skillnad mellan mina Custombuckers i 335:an och Burstbuckersarna i goldtopen. Custombuckersen är luftigare och mer dynamiska, med nästintill stratasprill i toppen och svarar mer dynamiskt på olika hårt anslag. Skulle vilja ha såna i goldtopen också. De känns naturliga när man som jag kommer från Fenderland från början.
Burstbuckers 1 & 2 är litet mer påträngande och näsiga i övre midden och har inte riktigt det översta sprillet. De är verkligen bra i en Les Paul, för all del, och känns litet hetare i output, inte lika dynamiska.

Som jämförelse tycker jag ’57 Classic låter luddigt, odynamiskt och komprimerat, utan något som helst sprill. De skiljer sig markant från de andra två.
Några andra Gibson-mickar har jag ingen erfarenhet av.

Author:  Jonken [ 23 Dec 2017, 01:49 ]
Post subject:  Re: Gibson R7

....Den OÄNDLIGA diskussionen: -Vad är bra -vad är ej....?

När man läser igenom inlägg om sånt här; blir man alltid 3-delad:

A.) Precis! Exakt så upplever man det också.
B.) Inte exakt som man upplever det; men man kan definitivt relatera till det.
C.) Helt vansinnigt! Har en HELT annan åsikt.

Och det galnaste av allt är ju att alla har rätt -samtidigt som alla har fel. Man måste hela tiden påminna sig själv om att det som beskrivs i trådarna: Handlar väldigt lite om hur bra eller dåligt ett instrument egentligen är; utan hur personerna/debattörerna själva upplever dessa.

Author:  zoork_1 [ 23 Dec 2017, 11:14 ]
Post subject:  Re: Gibson R7

Marshall wrote:
Alltså, Custombuckers är inte samma i olika gitarrer. Jag har Custombuckers i min 335 Rusty Anderson-gitarr där ena micken har Alnico lll och aindra Alnico V, medan andra Custombuckersgitarrer kan ha t.ex. Alnico V i båda. Det skiljer även mellan olika serier av samma modell. Så har t.ex de 300 första Rusty Anderson just Alnico V i båda medan nästa serie om 25 st. har som min.

Det är rätt stor skillnad mellan mina Custumbuckers i 335:an och Burstbuckersarna i goldtopen. Custombuckersen är luftigare och mer dynamiska, med nästintill stratasprill i toppen och svarar mer dynamiskt på olika hårt anslag. Skulle vilja ha såna i goldtopen också. De känns naturliga när man som jag kommer från Fenderland från början.
Burstbuckers 1 & 2 är litet mer påträngande och näsiga i övre midden och har inte riktigt det översta sprillet. De är verkligen bra i en Les Paul, för all del, och känns litet hetare i output, inte lika dynamiska.

Som jämförelse tycker jag ’57 Classic låter luddigt, odynamiskt och komprimerat, utan något som helst sprill. De skiljer sig markant från de andra två.
Några andra Gibson-mickar har jag ingen erfarenhet av.
Jag har både vaxade och ovaxade burstbuckers, ingen dramatisk skillnad och inte sådär särskilt PAF-likt. Custombuckers har jag hört en del gott om, men aldrig testat själv. Kanske är dags att göra det... 8)

Author:  Mike Leaf [ 23 Dec 2017, 11:39 ]
Post subject:  Re: Gibson R7

Jonken wrote:
....Den OÄNDLIGA diskussionen: -Vad är bra -vad är ej....?
Man måste hela tiden påminna sig själv om att det som beskrivs i trådarna: Handlar väldigt lite om hur bra eller dåligt ett instrument egentligen är; utan hur personerna/debattörerna själva upplever dessa.


Det är en hobby i sig att hålla på och leta efter små skillnader och vilja få saker förbättrade genom att prova sig fram.
Stora delar av eftermarknads-producenterna lever gott på detta, alla 'Boutique' grejer, mickar, pedaler elektronik-kit mm.

Author:  Jonken [ 23 Dec 2017, 12:05 ]
Post subject:  Re: Gibson R7

Mike Leaf wrote:
Det är en hobby i sig att hålla på och leta efter små skillnader och vilja få saker förbättrade genom att prova sig fram.
Stora delar av eftermarknads-producenterna lever gott på detta, alla 'Boutique' grejer, mickar, pedaler elektronik-kit mm.

Håller med.
När det gäller instrument verkar det vara "hur mycket den värderades/kostade ny" -som verkar vara basen för hur bra den är begagnad. Och där har ju Gibson länge kört max på att mjölka ur folk extra kosing på "Limited run", "custom", "custom shop", "historic", "collectors choice" etc, etc...

Så sent som förra veckan hade jag en kund hos mig som ville kastbyta sin R9:a mot en av mina Traditionals. Och jag förstår honom. Igår när han var och hämtade sin gitarr glimrade det riktigt i hans ögon över hur lycklig han var. Den lät ungefär samma som Traditional gjorde: Inte bättre eller sämre; utan lika bra. (Inga nya delar på gitarren förutom översadeln.)


/ Jonken

Author:  rifle [ 23 Dec 2017, 12:10 ]
Post subject:  Re: Gibson R7

salesman wrote:
Och när ni köper Reissues.
Köp en som låter bra omoddad!

Har den ett mörkt sound köp ej.
Och då finns det dessutom olika ljusa sound ... den senaste Goldtoppen jag hade från 2013 en R7a.
Hade flera olika skimmer eller övertoner som ingen annan hade haft.

Poängen är har man en som låter bra i standard skick då kan man kanske få den att låta lite bättre.
Men köp dem inte i hopp om att mick byten och pottar skall fixa dem.
Pottar mickar och stainless steel pinbultar till ABR1an kan gör dem lite bättre MEN det kan inte fixa en hemsk och mörk ljudandes Les Paul.

Det ända sättet att få en dålig gitarr att låta bättre är att köpa en metronom... hehehhe

Så här skall dom låta, arg sprudlandes med en treble tone som lyser igenom även i mörka lägen.
https://www.youtube.com/watch?v=14v2AKQYka8


Jag märker ganska lätt på dem om ton kontrollen på halsmicken fungera bra eller ej.
Om den inte reagerar ordentlligt vi mindre justeringan så undviker jag dem.


Den tonen i början som är så där härligt ihålig den är bara för grym.

Author:  Polytone [ 23 Dec 2017, 12:21 ]
Post subject:  Re: Gibson R7

I min R8 från 2013 finns det inga lappar som talar om vad det är för mickar. Har tagit för givet att det är Custom buckers. De mäter ganska exakt 8 Kohm bägge två och är vax potted. Har bytt magnet i den bakre till A2 (antiquity varianten). Hur kan man veta vilken sorts magnet som satt i? Står ingenting på den. Och hur skiljer man på CB och BB om det inte finns någon lapp på?

Author:  JJ Jones [ 05 Jan 2018, 12:33 ]
Post subject:  Re: Gibson R7

salesman wrote:
Och när ni köper Reissues.
Köp en som låter bra omoddad!

Har den ett mörkt sound köp ej.
Och då finns det dessutom olika ljusa sound ... den senaste Goldtoppen jag hade från 2013 en R7a.
Hade flera olika skimmer eller övertoner som ingen annan hade haft.

Poängen är har man en som låter bra i standard skick då kan man kanske få den att låta lite bättre.
Men köp dem inte i hopp om att mick byten och pottar skall fixa dem.
Pottar mickar och stainless steel pinbultar till ABR1an kan gör dem lite bättre MEN det kan inte fixa en hemsk och mörk ljudandes Les Paul.

Det ända sättet att få en dålig gitarr att låta bättre är att köpa en metronom... hehehhe

Så här skall dom låta, arg sprudlandes med en treble tone som lyser igenom även i mörka lägen.
https://www.youtube.com/watch?v=14v2AKQYka8


Jag märker ganska lätt på dem om ton kontrollen på halsmicken fungera bra eller ej.
Om den inte reagerar ordentlligt vi mindre justeringan så undviker jag dem.



Runt 2:46 lät det så där härligt sjungande!

Ed A är en gammal uv från Les Paul Forum.

Author:  Mike Leaf [ 05 Jan 2018, 15:05 ]
Post subject:  Re: Gibson R7

JJ Jones wrote:

Ed A är en gammal uv från Les Paul Forum.


Det är väl Ed King (Lynyrd Skynyrd) som skrev 'Sweet Home Alabama'

Author:  Britbender [ 05 Jan 2018, 15:19 ]
Post subject:  Re: Gibson R7

Mike Leaf wrote:
JJ Jones wrote:

Ed A är en gammal uv från Les Paul Forum.


Det är väl Ed King (Lynyrd Skynyrd) som skrev 'Sweet Home Alabama'


nix

Author:  johanPetter [ 05 Jan 2018, 15:29 ]
Post subject:  Re: Gibson R7

Quote:
Mike Leaf wrote:
JJ Jones wrote:

Ed A är en gammal uv från Les Paul Forum.


Det är väl Ed King (Lynyrd Skynyrd) som skrev 'Sweet Home Alabama'


nix


Jo tillsammans med Gary Rossington och Ronnie Van Zant

Author:  Lynxtrap [ 05 Jan 2018, 16:07 ]
Post subject:  Re: Gibson R7

johanPetter wrote:
Quote:
Mike Leaf wrote:
JJ Jones wrote:

Ed A är en gammal uv från Les Paul Forum.


Det är väl Ed King (Lynyrd Skynyrd) som skrev 'Sweet Home Alabama'


nix


Jo tillsammans med Gary Rossington och Ronnie Van Zant


Det är inte Ed King i videon.

Author:  rifle [ 05 Jan 2018, 16:20 ]
Post subject:  Re: Gibson R7

EdA på LP-forumet är ej Ed King, Ed King heter EdKing på LP-forumet.
Finns en lesson där han visar hur man spelar den korrektemundo.

https://www.lespaulforum.com/forum/show ... ght=lynyrd

Author:  zoork_1 [ 05 Jan 2018, 18:57 ]
Post subject:  Re: Gibson R7

rifle wrote:
EdA på LP-forumet är ej Ed King, Ed King heter EdKing på LP-forumet.
Finns en lesson där han visar hur man spelar den korrektemundo.

https://www.lespaulforum.com/forum/show ... ght=lynyrd
Tycker CDaughtry's avatar stör lyssnarkoncentrationen lite...

Author:  Polytone [ 06 Jan 2018, 16:42 ]
Post subject:  Re: Gibson R7

zoork_1 wrote:
rifle wrote:
EdA på LP-forumet är ej Ed King, Ed King heter EdKing på LP-forumet.
Finns en lesson där han visar hur man spelar den korrektemundo.

https://www.lespaulforum.com/forum/show ... ght=lynyrd
Tycker CDaughtry's avatar stör lyssnarkoncentrationen lite...

Ha, ha, ja och igår åkte jag tåg och kollade in LP-forum och då känns det ju sådär med den avataren. Folk runt omkring en kan få för sig att man p-surfar, vilket man iof gör fast efter gitarrer då...

Author:  bummer [ 22 Aug 2021, 17:00 ]
Post subject:  Re: Gibson R7

Gjorde en sökning på Blocket. Ingen R7.
Billigaste på Reverb inom EU, 37 432:-
Nya kostar över 40 000:-
Dom som Gregsguitars säljer kostar runt 40 000:-
Så dom som Musikbörsen sålde för 20 000:-, det måste ha varit synnerligen och extraordinärt sällsynt.
Det är ju billigare än en Standard!

Author:  Mike Leaf [ 23 Aug 2021, 09:23 ]
Post subject:  Re: Gibson R7

bummer wrote:
Så dom som Musikbörsen sålde för 20 000:-, det måste ha varit synnerligen och extraordinärt sällsynt.
Det är ju billigare än en Standard!

Ja det var en bra deal, men dollarn stod i 6-7 kr och det är typ snart 10 år sen.
Sen har väl detta glömts och priset 'återhämtat sig' 4sound har ju konkat också så ingen som kör kampanjer längre.
Dessa köptes säkert upp från Luthman i en större deal för att bli av med äldre årsmodeller och kunna ta in nytt.
Det är ju så det fungerar, går inte att returnera nya LP tillbaks över atlanten'.

Fina gitarrer om man gillar halsar feta som baseboll-trän 8)

Author:  toandfro [ 23 Aug 2021, 18:34 ]
Post subject:  Re: Gibson R7

Men bortsett från hardcase, namnet och eventuell casecandy, är det egentligen något som skiljer dem åt om man jämför en R7 från 2021 och typ 2011? För jag antar att de som köpte sin R7 för 19.995:- då vill få ut samma pris för den som en ny begagnad 57 Reissue?

Author:  el_sueco [ 23 Aug 2021, 21:37 ]
Post subject:  Re: Gibson R7

toandfro wrote:
Men bortsett från hardcase, namnet och eventuell casecandy, är det egentligen något som skiljer dem åt om man jämför en R7 från 2021 och typ 2011? För jag antar att de som köpte sin R7 för 19.995:- då vill få ut samma pris för den som en ny begagnad 57 Reissue?



Mycket som skiljer.... Kulör, halsprofil, typ av lim, toppens kurvatur, material och kulör på all plast, pickups, elektronik... Bryr man sig om såna detaljer letar man modeller från 2015 (True Historic-serien) och framåt.

Author:  laros [ 24 Aug 2021, 09:27 ]
Post subject:  Re: Gibson R7

Haft 3st R7or

07a köpt i affär för 20tk såld för 20tk
2013 köpt privat för 20tk såld för 20tk
2010 köpt gitarrhandlare för 20tk såld för 20tk

Alla riktigt bra Lp tycker jag!

Sjuka priser numera.....inte bara R7!

Kanske en pandemieffekt...!?

Author:  glassfinger [ 24 Aug 2021, 10:15 ]
Post subject:  Re: Gibson R7

laros wrote:
Sjuka priser numera.....inte bara R7!

Kanske en pandemieffekt...!?


4Sounds prisdumpningar och konkursförsäljning har ju medfört att Gibsons generellt legat lite i pris på begagnatmarknaden i Sverige under lång tid men att det nu har gått upp. De drivade ju ut olika Melody Makers ett tag för 1995kr och det är ju inte sällan man ser dessa på uppåt 5k beggat idag.

Gibson själva har gjort ett skaplig höjning av priserna i samband med ägarbytet (och nyprofileringen) och det har nog påverkat.

Sen är väl också prissättningen på Reverb.com en vedertagen referens vid prissättning av begagnat att ta i beaktande till att priserna gått upp.

Sen är det helt klart en pandemieffekt också. Helt klart sitter folk hemma och googlar gitarrer när det tröttnat på hemarbetet vid skärmen. Jag tycker också att det känns som att gitarrmarknaden har globaliserats ytterligare lite grann under pandemin, men det är en känsla. Det kanske inte handlar om mer internationell försäljning men att prissättningen i högre grad handlar om en medvetenhet om hur det ser ut på en global nivå.

Sen har ju antalet butiker som marknadsför sig på YouTube ökat lavinartat. För ett par år sen så var det typ Wildwood och Fretted Americana, idag är det Andertons, Peach Guitars, Emerald City, Norms Rares Guitars, Five Watt World, Trogly som har rätt mycket fokus på Gibson. Gibson TV och JBs Nerdville är ju enkom Gibson. Jag har iaf skitmycket Gibson i min algorimt och är det så för fler så skapas köpsug och priserna går upp.

Author:  LieMfB [ 24 Aug 2021, 10:52 ]
Post subject:  Re: Gibson R7

Ja, det är en väldig "hype" kring gamla Gibson och Fender och dylikt på youtube och Instagram nuförtiden. Blir som en egen kultur på något sätt, som handlar om att visa upp gitarrer där man lätt glömmer bort att de egentligen är gjorda för ett annat sammanhang där man faktiskt utövar musik med dem.

Sen fattar jag inte varför priserna är så höga på Reverb.com. Har de speciella regler som reglerar priserna uppåt? Jag trodde Reverb var en proxy-site på samma sätt som eBay, Blocket och Tradera, och därför borde priserna variera kraftigt utifrån olika säljare, men det är som att alla lägger på ett antal tusen så fort det ligger på Reverb...

Page 3 of 3 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/