View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:46



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Förstärkarbygge + 40 år gammal låt 
Author Message

Joined: 13 Nov 2009, 20:20
Posts: 194
Location:
Post Förstärkarbygge + 40 år gammal låt
För många år sedan köpte jag en Silverface Twin Reverb 135W UL som någon gjort om till en topp. Jag byggde en 4X10 combo av den och moddade den lite för att bli mindre "clean" men det blev inte bra. Jag har ingen förstärkare med rörlikriktare så till slut köpte jag nya transformatorer och byggde om den efter AB763 Super Reverb schemat. Kanal 1 är efter original schemat och kanal 2 efter Dumble OSD #124 schemat med några tweeks eftersom det först blev lite mycket getingdist. Jag skippade tremolot och byggde in Tube Towns midiswitcher så att den har tre kanaler som kan switchas med en foootswitch eller MIDI, Super Reverb kanal 1, ODS och och ODS med det extra diststeget. Som vanligt med mina byggen ser det ut som ett råttbo, lite som en modern bil där man undrar om det är den grupp som blir först klar får dra raka slangar och den som blir sist sist klar med sina grejor som får dra sina slangar och kablar i kringelikrokar.

Jag byggde också in ett power scaling kit från London Power, kan inte säga att jag hör någon stor skillnad mellan att bara dra ner mastern (den nya efter PI'n enligt London Power instruktionen) och att även dra ner power scalingen. Jag gjorde också en dubbel parallell effekt loop där jag har en TC delay och Reverb i loppen där man kan stänga av direktsignalen i effekterna. Som sagt var, förstärkarbyggarna på forumet lär väl inte gilla råttboet !

Jag spelade in en låt med förstärkaren. I slutet av 70-talet när jag gick på gymnasiet hade vi ett fusionband (jazzrock hette det då !) och jag har kvar några få kassettinspelningar från de väldigt få gigen. Jag plockade med stor möda ut det som jag tyckte var bästa låten (jag är inte upphovsman, tyvärr är det 35 år sedan jag träffade honom senast) från en kass liveinspelning (applåderna är från den !) och spelade in den med förstärkarbygget. Jag minns det som att vi sällan kom igenom någon av låtarna utan felspelningar men modern inspelningsteknik löser ju det problemet, jag tog en bit i taget. Vi hade en trumpetare i bandet så jag försökte spela lite synthgitarrtrumet på det andra solot, gick snabbt över i typiska gitarrkliche'er dock. Solona är alldeles för långa men det var ju så det var på 70 talat !

Småländsk Safari https://youtu.be/3qCPlHyjCO0


Attachments:
Twin.jpg
Twin.jpg [ 253.91 KiB | Viewed 2819 times ]
16 Dec 2017, 22:46
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Förstärkarbygge + 40 år gammal låt
Jättebra spelat! :wink:
Dessutom är det roligt att få höra en gitarr utan dist.

_________________
- Ingvar -


16 Dec 2017, 23:35
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 10:07
Posts: 258
Location:
Post Re: Förstärkarbygge + 40 år gammal låt
Det lät ju onekligen jazzrock a la 70-tal.. Men tänker att om ni lät ungefär så när ni gick på gymnasiet så var ni ju fett bra som ungdomarna säger... kul!


17 Dec 2017, 20:41
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Förstärkarbygge + 40 år gammal låt
Ja den fullkomligt osade Musik-Gymnasiumets "fritt musicerande"!! Jäkligt gött tuggigt dist sound!
Dock så är alla byten av gitarrer en styggelse från den glittriga Rock`n roll världen, Fusion gitarrister filar alltid på samma gitarr giget igenom! :D

_________________
pudas


17 Dec 2017, 21:44
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Förstärkarbygge + 40 år gammal låt
Alltid kul med sånt här, tyckte mig höra en influens av Kornet nånstans... :)


17 Dec 2017, 22:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Förstärkarbygge + 40 år gammal låt
Jazzrock är den bästa rocken!


17 Dec 2017, 22:33
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2009, 20:20
Posts: 194
Location:
Post Re: Förstärkarbygge + 40 år gammal låt
Tack !

Ja, Kornet, Wasa Express och EGBA var influenser. Tyvärr lät det inte alls så bra om oss när det begav sig, speciellt inte om mitt gitarrspel. Man skulle nog ha jobbat åt andra hållet och börjat med något man klarade av. Andra gitarristen som också gjort låten var outstanding i bandet men tyvärr har jag tappat kontakten med alla utom en.

Det som är kul med att ändå gilla den här typen av smalare musik är att man kan gå på tex Fasching och sitta 5m ifrån en världsstjärna. Även om det kan vara kul att gå på Globen och titta på något mer mainstream så är det inte samma sak. Många har nog bara den typen av konsertupplevelser och då har man missat något tycker jag.

Gitarrbytena var bara en kul grej för videon, jag skaffade min andra gitarr sent i livet. På den tiden hade man bara råd med en gitarr och en förstärkare och man sålde när man köpte nytt. Jag hade i alla fall inga riktiga vintage grejor som idag hade varit värda en massa även om det hade varit kul att ha haft en del grejor kvar idag.


18 Dec 2017, 20:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 253
Post Re: Förstärkarbygge + 40 år gammal låt
Detta var riktigt kul att höra för en som är stor fan utav jazzrocken på 70-talet, så som KORNET, Mahavishnu Orchestra, Zappa, Return to Forever, Electromagnets, Larry Coryells Eleventh House m.fl. Bra lirat!

Vet du om det fanns någon i Sverige som moddade Fender-stärkare för lite mer skitigt ljud ljud och mer mid på 70-talet?


19 Dec 2017, 19:33
Profile

Joined: 13 Nov 2009, 20:20
Posts: 194
Location:
Post Re: Förstärkarbygge + 40 år gammal låt
Jag kommer inte ihåg något namn på någon som moddade förstärkare, jag har inget minne om att det var något som vi snackade om att man kunde göra. Det enda jag minns var en i replokalen som satte in en mastervolym i en blackface Twin. Jag tror det var någon av musikaffärerna på den tiden, Dieke Musik eller Soundside som fixade det.


19 Dec 2017, 21:05
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 39 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.