View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Apr 2024, 00:57



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Chris Rea 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3240
Location: växjö
Post Chris Rea
Jag vill i dag slå ett slag för Chris Rea! Detta på grund av att det tydligen är riktigt risigt med hans hälsa efter en kollaps för någon vecka sen. Det är så tråkigt att det först efter döden som hyllningskörer hörs när stora artister går bort!

Det är ju sällan man läser något gott om musikern, gitarristen, sångaren, kompositören Chris Rea, men jag vill framhålla honom som en av dom riktigt stora!
Som slajd-gitarrist tycker jag han är en av dom främsta, sida vid sida med Ry Cooder och David Lindley! Perfekt intonering, vibrato, och framför allt en grym känsla för melodi i sitt spel!
Som kompositör och arrangör lyckas han skriva fina sånger med mjuka melodistämmor men ändå ett grymt sväng! Aldrig klumpiga "Betong-rock" klyssjor!

_________________
pudas


16 Dec 2017, 10:24
Profile
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: Chris Rea
+ 100

En hörnsten, kort och gott.

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


16 Dec 2017, 18:43
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Chris Rea
Han med både röst, låtar och gitarrlir - dessutom har vi det gemensamt - den goda smaken att inneha Caterham Super Seven.


16 Dec 2017, 20:44
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Chris Rea
pudas wrote:
Jag vill i dag slå ett slag för Chris Rea! Detta på grund av att det tydligen är riktigt risigt med hans hälsa efter en kollaps för någon vecka sen. Det är så tråkigt att det först efter döden som hyllningskörer hörs när stora artister går bort!

Det är ju sällan man läser något gott om musikern, gitarristen, sångaren, kompositören Chris Rea, men jag vill framhålla honom som en av dom riktigt stora!
Som slajd-gitarrist tycker jag han är en av dom främsta, sida vid sida med Ry Cooder och David Lindley! Perfekt intonering, vibrato, och framför allt en grym känsla för melodi i sitt spel!
Som kompositör och arrangör lyckas han skriva fina sånger med mjuka melodistämmor men ändå ett grymt sväng! Aldrig klumpiga "Betong-rock" klyssjor!


Chris Rea hade sin egen signaturstrata från Fender för 18 år sedan, limited run och inte många hundra gjorda. Genombrott 1983 i England och delar av Europa med I Can Hear Your Heartbeat som var mer synt än gitarr innan den spelades in igen några år senare i en mer ren gitarrversion. Driving Home For Christmas var fräsch som jullåt när den kom. Håller fortfarande men extremt sönderspelad som easy listning och musak varje december vilket samtidigt är toppbetyg för en jullåt: Outhärdligt och trevligt på samma gång, en bilfärd som lätt ger åksjukekänsla när man hör den. Tredje hit:en, topp på karriären spridd 1989-90 via MTV och The Road to Hell iinnehöll även ett budskap textmässigt. Jag är säker på att Chris Rea är precis lika sympatisk privat. Men jämfört med Ry Cooder är han i första hand en nationell brittisk angelägenhet. Det hindrar inte att The Road to Hell är en jävligt cool låt: https://m.youtube.com/watch?v=OA1V7cI28hI


17 Dec 2017, 00:26
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Chris Rea
woodstock wrote:
pudas wrote:
Jag vill i dag slå ett slag för Chris Rea! Detta på grund av att det tydligen är riktigt risigt med hans hälsa efter en kollaps för någon vecka sen. Det är så tråkigt att det först efter döden som hyllningskörer hörs när stora artister går bort!

Det är ju sällan man läser något gott om musikern, gitarristen, sångaren, kompositören Chris Rea, men jag vill framhålla honom som en av dom riktigt stora!
Som slajd-gitarrist tycker jag han är en av dom främsta, sida vid sida med Ry Cooder och David Lindley! Perfekt intonering, vibrato, och framför allt en grym känsla för melodi i sitt spel!
Som kompositör och arrangör lyckas han skriva fina sånger med mjuka melodistämmor men ändå ett grymt sväng! Aldrig klumpiga "Betong-rock" klyssjor!


Chris Rea hade sin egen signaturstrata från Fender för 18 år sedan, limited run och inte många hundra gjorda. Genombrott 1983 i England och delar av Europa med I Can Hear Your Heartbeat som var mer synt än gitarr innan den spelades in igen några år senare i en mer ren gitarrversion. Driving Home For Christmas var fräsch som jullåt när den kom. Håller fortfarande men extremt sönderspelad som easy listning och musak varje december vilket samtidigt är toppbetyg för en jullåt: Outhärdligt och trevligt på samma gång, en bilfärd som lätt ger åksjukekänsla när man hör den. Tredje hit:en, topp på karriären spridd 1989-90 via MTV och The Road to Hell iinnehöll även ett budskap textmässigt. Jag är säker på att Chris Rea är precis lika sympatisk privat. Men jämfört med Ry Cooder är han i första hand en nationell brittisk angelägenhet. Det hindrar inte att The Road to Hell är en jävligt cool låt: https://m.youtube.com/watch?v=OA1V7cI28hI


17 Dec 2017, 00:40
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2344
Location: Varberg
Post Re: Chris Rea
Han har haft väldiga hälsoproblem de senaste 20-25 åren, bl.a. fick han 2000 cancer i bukspottkörteln men har överlevt och blev tydligen botad. Det förtjänar ’maximum respect’ i min bok.
Han hade en stroke för ett år sedan och det verkar väl ha varit så nu också, eller EP-anfall.

Håller med om att han verkar vara en ödmjuk lirare, han borde lyssnas mer på. Hans ton när han spelar slide går inte av för hackor.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


17 Dec 2017, 01:01
Profile

Joined: 17 Sep 2011, 20:49
Posts: 44
Post Re: Chris Rea
Bra Pudas!


17 Dec 2017, 01:17
Profile

Joined: 30 Jan 2009, 16:53
Posts: 630
Location: Mölndal
Post Re: Chris Rea
Det skriver jag gärna under på. Han bör verkligen uppmärksammas mera.
Såg honom första gången på konserthuset i Göteborg i början av 80-talet. Ett gött minne!

_________________
Dra röva i koks!


18 Dec 2017, 12:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3240
Location: växjö
Post Re: Chris Rea
Marshall wrote:
Han har haft väldiga hälsoproblem de senaste 20-25 åren, bl.a. fick han 2000 cancer i bukspottkörteln men har överlevt och blev tydligen botad. Det förtjänar ’maximum respect’ i min bok.


Ja det är ju få förunnat att gå segrande ur en kamp mot cancer i bukspottkörteln!
Ett annat medicinskt under är ju Wilco Jonson som ju till och med gick nått år efter domen och vägrade någon som helst behandling mot sjukdomen!

_________________
pudas


18 Dec 2017, 13:23
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Chris Rea
woodstock wrote:
Det hindrar inte att The Road to Hell är en jävligt cool låt: https://m.youtube.com/watch?v=OA1V7cI28hI


När jag var liten pojk och farsan köpte mig min första stereo så följde det med lite skivor, bland annat just road to hell skivan.
jag kommer ihåg att jag lyssnade på introt till road to hell om och om...och om...
Det var det bästa i hela låten, och det tycker jag än idag :D

bara för det ska jag lyssna på den nu.

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


18 Dec 2017, 16:25
Profile

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Re: Chris Rea
Han gjorde oxå det spännande projektet Blue Guitar... knycklade ut 11 CDs i en box. Jag vill minnas att det hela spelades in i Frankrike, och filmades. Filmen är laidback och trevlig, med en hel del nerd snack om gamla mickar, studioteknik osv. Kommer dock inte ihåg namnet på filmen/tv-programmet. Nån som vet?

_________________
///dacca

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"


18 Dec 2017, 17:06
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Chris Rea
woodstock wrote:
Det hindrar inte att The Road to Hell är en jävligt cool låt: https://m.youtube.com/watch?v=OA1V7cI28hI

Ja, det är en riktigt cool låt med rätt mycket Dire-Straits-vibbar. Ser ut som han kör Volvo 240...

_________________
Mats


18 Dec 2017, 17:33
Profile
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: Chris Rea
Tipsar om Ray Bonneville, till er som gillar Rea.
Lika cool.
8)

https://open.spotify.com/track/7ure83f0BUgo1YYsZOi0fB

https://www.youtube.com/watch?v=W5Av7vmzA2Y


... eller vafför inte Seth Walker. :-)

https://www.youtube.com/watch?v=XvSQ3KFMloM

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


24 Dec 2017, 20:56
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.