View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:02



Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!] 
Author Message
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
Grattis!

Det är nog den snyggaste PRS jag sett!!

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


21 Dec 2017, 08:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
Det var grymt tjusiga färger!


21 Dec 2017, 09:19
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
Härligt med ny gitarr som du är så nöjd med! Jag gillar också stallet, har ett sånt på min SC245. Däremot kommer SC245-mikarna att få ge plats för ett par Heaven67 humbuckers, eftersom den gitarren inte är lika bright som en vanlig Les Paul. Orginalen är också lite för heta för min smak.

SC245 verkar ha ungefär samma nivå akustiskt som en LP. Det bör väl inte vara så stor skillnad med McCartyn?

_________________
Image


21 Dec 2017, 11:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
Walain wrote:
Grattis!

Det är nog den snyggaste PRS jag sett!!

rifle wrote:
Det var grymt tjusiga färger!


Tack hörni! Det blev onekligen väldigt bra detta. :mrgreen:

kjelle wrote:
Härligt med ny gitarr som du är så nöjd med! Jag gillar också stallet, har ett sånt på min SC245. Däremot kommer SC245-mikarna att få ge plats för ett par Heaven67 humbuckers, eftersom den gitarren inte är lika bright som en vanlig Les Paul. Orginalen är också lite för heta för min smak.

SC245 verkar ha ungefär samma nivå akustiskt som en LP. Det bör väl inte vara så stor skillnad med McCartyn?


Jag har ingen aning om vad det sitter för mickar i den här, eller ens om det är samma i hals- och stallposition. Halsmicken är lite "kluckig", ungefär som eggläget på en Strata, så den kan mycket väl vara utbytt. Utsignalen är i paritet med de Burstbuckers som sitter i min LP. Och att min LP låter mer akustiskt beror nog mest på att just den LP:n är väldigt högljudd. McCartyn är något brightare men förmodligen då mer lik de flesta LP än min LP. Dock är ju kroppen tunnare och den väger ändå rätt mycket, så... Vet inte om jag skrev det tidigare men baksidan av kroppen är en enda bit mahogny. Fint ska're va!

Tror bestämt jag får ta och väga gitarrerna för skojs skull. Så man får nån uppfattning om vad som är normalt och inte. :D


21 Dec 2017, 13:10
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
Sjukt snygg gitarr, grattis!

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 Dec 2017, 13:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
Makten wrote:
Jag har ingen aning om vad det sitter för mickar i den här, eller ens om det är samma i hals- och stallposition...

...Tror bestämt jag får ta och väga gitarrerna för skojs skull. Så man får nån uppfattning om vad som är normalt och inte. :D

McCarty-modellen har sina egna McCarty-mickar sedan slutet på 90-talet. Dina kan såklart vara utbytta, men jag har mina originalmickar kvar. Tycker de låter väldigt likt alla PAF-varianter jag haft i Gibson-gitarrer - möjligtvis lite brightare. Splitläget låter ganska "pinnigt", så jag har funderat på att göra modden som föreslås i den här tråden: http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php? ... it=mccarty. Har inte fått tummarna loss, bara...

Min gitarr väger strax över 3,6 kg.

Tyckte färgen såg lite "clown-burstig" ut på 4Sounds bild, men på din är den ju riktigt snygg!

_________________
Mats


21 Dec 2017, 14:20
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
Grattis! Riktigt snygg!

_________________
http://www.pigsinspace.se


21 Dec 2017, 15:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
albert wrote:
McCarty-modellen har sina egna McCarty-mickar sedan slutet på 90-talet. Dina kan såklart vara utbytta, men jag har mina originalmickar kvar. Tycker de låter väldigt likt alla PAF-varianter jag haft i Gibson-gitarrer - möjligtvis lite brightare. Splitläget låter ganska "pinnigt", så jag har funderat på att göra modden som föreslås i den här tråden: viewtopic.php?f=4&t=112283&hilit=mccarty. Har inte fått tummarna loss, bara...


Ja, jag tycker det låter alldeles utmärkt. Ingen direkt anledning att byta bara för bytandets skull. :mrgreen: Själv reagerade jag mest på att splitläget INTE låter särskilt spinkigt, så den där modden kanske redan är gjord.
Hur som helst tror jag inte jag kommer spela med splittade mickar ändå. Ser inte direkt vitsen eftersom HB passar mitt ljudideal fint. Strata kommer det ju aldrig låta ändå liksom (även beroende på resten av gitarren förstås).

Quote:
Min gitarr väger strax över 3,6 kg.


Oj, det låter lätt! Jag har som sagt ingen våg, men jag gissar kring 4 kilo för min. Tyngre än alla andra gitarrer jag haft utom möjligen en aptung tele nån gång i forntiden.
Det roliga är att jag alltid undvikit tunga gitarrer, hehe. Dels av ergonomiska skäl, men också för att jag gillat det "träiga" ljudet som ofta blir om gitarren är lätt. Lite mer åt halvakustisk till.
Men det har säkert inneburit att jag missat massa fördelar med tyngre gitarrer. Den saken är ordnad nu kan man säga. :mrgreen:

Quote:
Tyckte färgen såg lite "clown-burstig" ut på 4Sounds bild, men på din är den ju riktigt snygg!


Det är galet svårt att få fram vettiga nyanser när man fotograferar. Jag använde gråkort för att ställa rätt vitbalans, men helt rättvist blir det inte ändå eftersom jag använde en vanlig lågenergilampa som har lite kufiskt spektrum.
Sen ser den förstås bättre ut mot svart bakgrund. :wink: Det jag blev mest positivt förvånad av är hur jäkla mycket tydligare flammigheten är, än vad man kunde se på blocket-bilderna. Den skiljer mycket i djup beroende på varifrån man tittar dock, men det tycker jag bara är snyggt.

Nu ska jag ägna kvällen åt att spela så fingrarna blöder! :D


21 Dec 2017, 19:35
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
Gratts! Grymt snygg. Min kommer aldrig säljas.

Har testat lite olika mickar i den. Originalmickarna är helt fine men kanske inte så klara. Har till slut landat på suhr thornbuckers men Dimarzio 36th annivversay som jag hade i förut är klockrena också.


21 Dec 2017, 21:49
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
Jag har en PRS McCarty från 1998 och jag var väldigt nöjd med originalmikarna på den. Men så fick jag ett erbjudande om att byta ut all elektronik i den så den fick moderna specar med 57/08. Jag bytte och är överraskande nöjd med förbättringen.

/Mats N


22 Dec 2017, 12:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
Liten uppdatering två och en halv månad senare!

Jag är fortfarande våldsamt nöjd med gitarren. Den har helt fått LP:n att blekna bort i sitt ensamma hörn och jag har anpassat liret till lägre akustisk ton och längre sustain.
Halsen gillar jag riktigt bra även om LP:n fortfarande vinner där (lite fetare). Dock är den inte helt stabil och man kan svaja skapligt om man råkar dra lite i den. Antar att det delvis beror på att den är tunnare.

Men! Det finns alltid ett men. :twisted: Halsmicken lider av samma fenomen som LP:n, nämligen att den är grötig i basen. Skillnaden mot stallmicken är helt monumental och man måste ratta om EQ:n när man byter mick. Känns sådär.
Vad jag förstår är det helt enkelt så att PAF-mässiga mickar låter så, av oklar anledning. Det är trist eftersom jag gillar grundkaraktären och de ospunna strängarna låter utmärkt. De spunna däremot... Icke!

Så, antingen slänger jag i en EJ Custom, eller gräver djupare i pickupdjungeln efter nåt som inte är fullt lika extremt. Gitarren lär jag behålla i alla fall! Har till och med drömt vidare lite om en hollowbody, men lyckligtvis finns inga lokalt. :mrgreen:


05 Mar 2018, 23:45
Profile
User avatar

Joined: 01 Jan 2008, 18:34
Posts: 623
Location: Alingsås
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
Makten wrote:
Liten uppdatering två och en halv månad senare!

Jag är fortfarande våldsamt nöjd med gitarren. Den har helt fått LP:n att blekna bort i sitt ensamma hörn och jag har anpassat liret till lägre akustisk ton och längre sustain.
Halsen gillar jag riktigt bra även om LP:n fortfarande vinner där (lite fetare). Dock är den inte helt stabil och man kan svaja skapligt om man råkar dra lite i den. Antar att det delvis beror på att den är tunnare.

Men! Det finns alltid ett men. :twisted: Halsmicken lider av samma fenomen som LP:n, nämligen att den är grötig i basen. Skillnaden mot stallmicken är helt monumental och man måste ratta om EQ:n när man byter mick. Känns sådär.
Vad jag förstår är det helt enkelt så att PAF-mässiga mickar låter så, av oklar anledning. Det är trist eftersom jag gillar grundkaraktären och de ospunna strängarna låter utmärkt. De spunna däremot... Icke!

Så, antingen slänger jag i en EJ Custom, eller gräver djupare i pickupdjungeln efter nåt som inte är fullt lika extremt. Gitarren lär jag behålla i alla fall! Har till och med drömt vidare lite om en hollowbody, men lyckligtvis finns inga lokalt. :mrgreen:


Tycker du halsmicken låter grötig, kan jag rekommendera denna enkla modd.
Gjorde det på min PRS och är mkt nöjd :)

https://www.seymourduncan.com/blog/the- ... eck-pickup


06 Mar 2018, 00:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
kri wrote:
Tycker du halsmicken låter grötig, kan jag rekommendera denna enkla modd.
Gjorde det på min PRS och är mkt nöjd :)

https://www.seymourduncan.com/blog/the- ... eck-pickup


Ah, smart! Det ska jag helt klart testa. För mig som håller på med kondingar sällan; avses 0,047 mikrofarad, nanofarad, eller vad? :mrgreen:


06 Mar 2018, 01:30
Profile
User avatar

Joined: 01 Jan 2008, 18:34
Posts: 623
Location: Alingsås
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
Makten wrote:
kri wrote:
Tycker du halsmicken låter grötig, kan jag rekommendera denna enkla modd.
Gjorde det på min PRS och är mkt nöjd :)

https://www.seymourduncan.com/blog/the- ... eck-pickup


Ah, smart! Det ska jag helt klart testa. För mig som håller på med kondingar sällan; avses 0,047 mikrofarad, nanofarad, eller vad? :mrgreen:



Mikrofarad /uF skall det vara.


06 Mar 2018, 08:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
kri wrote:
[Mikrofarad /uF skall det vara.


Ok!

Läste en kommentar om att man kunde få fasproblem när man kör båda mickar samtidigt, vilket vore trist (eftersom jag gör det ofta). Kanske är värt att göra likadant på båda? Fast det är ju trist om stallmicken blir tunnare i ljudet.
Sen kan man undra hur exempelvis en fuzz beter sig när impedansen hos micken plötsligt är "oändlig". Såna pedaler brukar ju bete sig väldigt olika beroende på gitarren. :| Jag får prova helt enkelt. Har inte ens öppnat guran, så jag har ingen aning om hur saker och ting är kopplat där inne. :mrgreen:


06 Mar 2018, 08:59
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 534
Location:
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
En sån där skulle jag vilja ha! :)

plexi

Makten wrote:
Nu då...

Image
PRS McCarty by Martin Hertsius, on Flickr


06 Mar 2018, 12:21
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
Makten wrote:
kri wrote:
[Mikrofarad /uF skall det vara.


Ok!

Läste en kommentar om att man kunde få fasproblem när man kör båda mickar samtidigt, vilket vore trist (eftersom jag gör det ofta). Kanske är värt att göra likadant på båda? Fast det är ju trist om stallmicken blir tunnare i ljudet.
Sen kan man undra hur exempelvis en fuzz beter sig när impedansen hos micken plötsligt är "oändlig". Såna pedaler brukar ju bete sig väldigt olika beroende på gitarren. :| Jag får prova helt enkelt. Har inte ens öppnat guran, så jag har ingen aning om hur saker och ting är kopplat där inne. :mrgreen:



Du kan ju göra det på en gitarrkabel först för att ha och testa med? Det är ju bara att sätta i serie med signalen på telesladden. Då kan du iofs inte testa hur det blir med det på bara ena micken iom att det alltid påverkar hela signalen, men du kan ju testa hur det påverkar mickerna var för sig, så slipper du löda i gitarren medan du bestämmer passande värde på kodingen eller om du öht gillar det.

_________________
/Anders


06 Mar 2018, 12:45
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
Jag har haft Ej custom i halsläget på min Mccarty. Det funkar väldigt bra!

Kolla in Thornbuckers annars. Måste nog vara bästa mickarna som finns. Jepp.


06 Mar 2018, 13:13
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
pleximaster wrote:
En sån där skulle jag vilja ha! :)


Jag hade visst en sabla tur med tajmingen när jag köpte den, för när jag kikat runt lite då och då på begagnatmarknaden efter det så har jag inte hittat en enda som fallit mig i smaken utseendemässigt, om de inte varit alldeles för dyra. :)

fergusonanders wrote:
Du kan ju göra det på en gitarrkabel först för att ha och testa med? Det är ju bara att sätta i serie med signalen på telesladden. Då kan du iofs inte testa hur det blir med det på bara ena micken iom att det alltid påverkar hela signalen, men du kan ju testa hur det påverkar mickerna var för sig, så slipper du löda i gitarren medan du bestämmer passande värde på kodingen eller om du öht gillar det.


Sant, men jag tror nästan det blir knepigare att fixa nån grunka mellan jacket och kabeln att fästa den i än att bara öppna och löda i fem minuter. ;)

southbeck wrote:
Jag har haft Ej custom i halsläget på min Mccarty. Det funkar väldigt bra!


Jag har en EJ i halsläge på LP:n och det funkar strålande. Men, det låter ju inte LP längre vilket är lite tråkigt. Originalhalsmicken på LP:n var dock ännu grötigare och nästan helt oanvändbar. På PRS:en är den i alla fall något lite mindre usel.
Magnus Olsson svarade just på min köpesannons, så jag försöker nog fiska hem en oavsett. Orkar inte löda bort den i LP:n för att prova (och få en skitmick där istället).

Quote:
Kolla in Thornbuckers annars. Måste nog vara bästa mickarna som finns. Jepp.


Jag kikade på Suhrs egen demo och även om det totala ljudet var hemskt så lät det som om själva micken har de egenskaper jag vill åt på ett ungefär. Tack för tipset!


06 Mar 2018, 19:52
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
southbeck wrote:
Kolla in Thornbuckers annars. Måste nog vara bästa mickarna som finns. Jepp.


Kul att det är någon mer än jag som gillar Thornbuckers. Det är ju egentligen astöntigt med en Youtubers signaturmickar, men jag blev impad av hur det lät i en av Pete Thorns demos där han använde en hade ett par i en likadan som jag jagade mickar till, så jag kunde inte låta bli utan blev tvungen att testa och så var 17 års mickletande över. :)

Vad har du testat dem i, om man får låna tråden lite? Jag har varit lite sugen på att testa i en PRS CE22 MT Trem som är helt original (d v s med Dragon II).


06 Mar 2018, 21:32
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
CarlM wrote:
Det är ju egentligen astöntigt med en Youtubers signaturmickar...

Fast Pete Thorn är ju inte bara Youtube-demare. Han har spelat och turnerat med flera kända band och andra musiker.

_________________
Mats


06 Mar 2018, 21:47
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
Plockade fram LP:n för att undersöka balansen mellan mickarna på den (med EJ i halsläge) och det låter ju faktiskt väldigt mycket vettigare. Lite "honk" försvinner förstås, men jag tror det är värt det. Dock finns fortfarande en klar tendens till grötighet i basen jämfört med en Strata som är rena pianot i jämförelse. Antar att det beror mer på träslagen dock. PRS:en är mycket tyngre och blir nog ännu "öppnare" skulle jag gissa.

När jag lirat lite LP, lite Strata, och sen gick tillbaka till PRS:en så fattar jag inte ens varför jag har kvar de övriga. Helt sjuk skillnad i både känsla och ljud. :shock: Stratan har dock många poänger som komplement.


06 Mar 2018, 22:44
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
albert wrote:
CarlM wrote:
Det är ju egentligen astöntigt med en Youtubers signaturmickar...

Fast Pete Thorn är ju inte bara Youtube-demare. Han har spelat och turnerat med flera kända band och andra musiker.


Det är sant, fast jag visste inte vem han var förrän jag började se en del av hans YT-demos. Men han är helt klart en bra gitarrist.


07 Mar 2018, 21:37
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
Makten wrote:

fergusonanders wrote:
Du kan ju göra det på en gitarrkabel först för att ha och testa med? Det är ju bara att sätta i serie med signalen på telesladden. Då kan du iofs inte testa hur det blir med det på bara ena micken iom att det alltid påverkar hela signalen, men du kan ju testa hur det påverkar mickerna var för sig, så slipper du löda i gitarren medan du bestämmer passande värde på kodingen eller om du öht gillar det.


Sant, men jag tror nästan det blir knepigare att fixa nån grunka mellan jacket och kabeln att fästa den i än att bara öppna och löda i fem minuter. ;)


Känns som att vi pratar om varandra eller nått här för jag fattar inte riktigt vad det skulle till för ”grunka mellan jacket och kabeln”?

Vad jag menade var alltså att man helt enkelt tog en vanlig telesladd och i en av kontaktändarna löder en konding i serie med hot innanför den gängade höljebiten. På så sätt får man ju en kabel som alltid skär bas, och det blir lätt att prova modden mellan olika gitarrer och med och utan kondingen i kedjan. Bara att bya kabel till en vanlig. Kanske är det jag som fattar fel men förstod inte det här med grunkan? Man brukar ju alltid ha någon gammal telekabel som behöver lödas liggande ändå.

_________________
/Anders


08 Mar 2018, 00:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
fergusonanders wrote:
Känns som att vi pratar om varandra eller nått här för jag fattar inte riktigt vad det skulle till för ”grunka mellan jacket och kabeln”?

Vad jag menade var alltså att man helt enkelt tog en vanlig telesladd och i en av kontaktändarna löder en konding i serie med hot innanför den gängade höljebiten. På så sätt får man ju en kabel som alltid skär bas, och det blir lätt att prova modden mellan olika gitarrer och med och utan kondingen i kedjan. Bara att bya kabel till en vanlig. Kanske är det jag som fattar fel men förstod inte det här med grunkan? Man brukar ju alltid ha någon gammal telekabel som behöver lödas liggande ändå.


Aha! Jag visserligen inga gamla telekablar som ligger och skräpar, så då måste jag ändå offra en sån. OCH löda lik förbannat. :lol:

Förresten sänkte jag mickarna rätt ordentligt och mycket av grötigheten försvann. Tyvärr blev det ju inte alls samma "knök" heller, så jag vet inte om jag är nöjd med det. En annan fördel är att gitarren sjunger lite bättre och intonerar bättre. Troligen tack vare drastiskt minskad string pull. Knepigt att behöva offra välljud för att få bort oljud så att säga.
Jag hade också ett märkligt "fiolliknande" ljud på D-strängen när man spelar högt på halsen som jag trodde kom av för låg stränghöjd, men även detta försvann med sänkta mickar! Och då kunde jag från början se att strängen inte tog i nästa band, så var den lite bandlösa tonen kom ifrån vete håken.

Ibland tror man att man kan det här, och så kommer man ändå på massa konstiga nya saker. Kul! Och lite jobbigt. :mrgreen:


08 Mar 2018, 01:08
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
Det är väl inte mycket stringpull från en humbucker? SC javisst, men HB brukar man ju kunna lägga riktigt nära utan någon nämnvärd stringpull. Säker på att det inte var något annat?

_________________
Image


08 Mar 2018, 13:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
kjelle wrote:
Det är väl inte mycket stringpull från en humbucker? SC javisst, men HB brukar man ju kunna lägga riktigt nära utan någon nämnvärd stringpull. Säker på att det inte var något annat?

Är det skillnad? Tänkte nog det var samma magnetiska ”drag”. Beror det på att magneten sitter undertill på en humbucker, så att den på det sättet kommer längre ifrån?

_________________
Mats


08 Mar 2018, 15:44
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
kjelle wrote:
Det är väl inte mycket stringpull från en humbucker? SC javisst, men HB brukar man ju kunna lägga riktigt nära utan någon nämnvärd stringpull. Säker på att det inte var något annat?


Mindre är det kanske, men nåt måste ju fortfarande magnetfälten göra. Dessutom brukar i alla fall jag ha humbuckers närmare strängarna så då blir det väl ännu mindre skillnad i praktiken.

Det återstår ett litet buzz på D-strängen vilket skulle eventuellt kunna härröra från stallet. "Utgångsvinkeln" är så flack att strängen nästan ligger helt rakt över stallet och då är det möjligt att den ligger och skorrar lite där. Vilket säkert blir värre om magneterna håller på och sliter i strängen.


08 Mar 2018, 16:12
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
Makten wrote:
kjelle wrote:
Det är väl inte mycket stringpull från en humbucker? SC javisst, men HB brukar man ju kunna lägga riktigt nära utan någon nämnvärd stringpull. Säker på att det inte var något annat?


Mindre är det kanske, men nåt måste ju fortfarande magnetfälten göra. Dessutom brukar i alla fall jag ha humbuckers närmare strängarna så då blir det väl ännu mindre skillnad i praktiken.

Det återstår ett litet buzz på D-strängen vilket skulle eventuellt kunna härröra från stallet. "Utgångsvinkeln" är så flack att strängen nästan ligger helt rakt över stallet och då är det möjligt att den ligger och skorrar lite där. Vilket säkert blir värre om magneterna håller på och sliter i strängen.

Jag hade ett liknande buzz på en ospunnen sträng, på en R9:a, fast det yttrade sig mest som att strängen chokade ut vid bends. Det visade sig vara justerskruven till stallklacken som petade upp mot strängen. Det var bara att peta ner den igen. Dock lite tveksam till att det ska vara möjligt på orginalstallet till en 2013 R9:a...

_________________
Image


09 Mar 2018, 11:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Plötslig och mycket svår PRS-GAS [Nu botad!]
kjelle wrote:
Jag hade ett liknande buzz på en ospunnen sträng, på en R9:a, fast det yttrade sig mest som att strängen chokade ut vid bends. Det visade sig vara justerskruven till stallklacken som petade upp mot strängen. Det var bara att peta ner den igen. Dock lite tveksam till att det ska vara möjligt på orginalstallet till en 2013 R9:a...


Jag vet inte om "buzz" är rätt ord, utan det finns snarast en liiiiiten antydan till att det låter som en sitar på D-strängen. Men jag kan inte se nånting som tar emot nånstans, så fan vet vad det är. Dock har jag spelat länge och väl utan att höra. Det var först härom dan när jag satt med lurar som jag hörde detaljer som egentligen inte spelar nån roll (inget kul ljud med lurar heller).
Provade alldeles nyss att sänka strängarna en millimeter och det gör ingen skillnad, så det borde inte vara strängen som tar i nånstans.

------------

Förresten kan jag inte låta bli att gräva runt efter andra PRS:er, dum som man är. Och förvånas över vilka fantastiska saker man kan hitta utomlands. :cry:

#1: Är jag helt dum i huvudet, eller varför är inte den här dyrare? https://reverb.com/item/10598086-prs-mc ... -2001-s981
#2: I princip samma spec som den ovan fast inte fullt så "billig". Men ändå; 10-top med RW-hals! https://reverb.com/item/10318158-paul-r ... ewood-neck
#3: Åsså en sån som hela den här tråden startade med, fast med mahogny ända ner i baksidan. Hade nog kostat minst 10 lock mer i Sverige. https://reverb.com/item/10137885-great- ... tural-ohsc

Edit: Kan det vara så att de flesta som vill ha en PRS, är ute efter största möjliga blingfaktor? Kollar man på vad som byggs i deras Private Stock-utbud så är ju nästan allt helt vidrigt överdrivet. Så flammiga lönnbitar att de ser konstgjorda ut och kulörer som i mina ögon ofta är helt vidriga. :shock: För mig är det tvärtom. De lite mer traditionella i länkarna ovan är ungefär såna som jag tycker är snyggast. Och nåt jäkla svaj vill man ju inte ha ändå. :mrgreen:

Vem vet, en vacker dag kanske det dyker upp en Hollowbody med grantopp, "fiolburst" och RW-hals för under 30k. Då jävlar ska jag hugga! 8)


09 Mar 2018, 23:11
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 63 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.