View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:03



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Bra bets? 
Author Message

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Bra bets?
Vad för bets rekommenderas för att måla gitarr med? Har folket här några favoriter som lämpar sig extra bra, eller är det skit sak samma? På internationella forum pratas det olika specialbets hit och dit, men det skulle vara bekvämt att kunna köpa hem allt från Sverige. Gmf har något de kallar "Liquid stain", men det är fel färger för det jag har i åtanke.

Gitarren jag skall betsa är en tele med flammig lönntopp. Planen är att börja med svart, slipa ner så att bara ådringen är svart, och sedan lägga någon brun/rödbrun färg ovanpå. Avsluta med tru oil.


14 Dec 2017, 11:17
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Bra bets?
Har betsat gitarr endast ett par gånger och använt mig av Herdins med gott resultat.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


14 Dec 2017, 11:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 May 2009, 19:54
Posts: 452
Location: Norrköping, Sweden
Post Re: Bra bets?
Herdins äkta bets i påsarna funkar toppen, har betsat mycket med dem.. :D


14 Dec 2017, 11:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Bra bets?
Ett möjligt bekymmer med Stewmac "Liquid Stain" är att det är väldigt koncentrerade pigment. Man måste verkligen testa spädningar på en liknande träbit som den man tänker ge sig på, något som annars gäller i allmänhet. Fördelen med just Herdins förutom att deras bets er är lätta att få tag på är annars att de är färdigblandade eller har ett recept som ger en hyggligt fungerande styrka på betsen. Om man skall lägga rött på svart kan det vara värt att tänka på att betslösningar med bara pigment och lösningsmedel, särskilt vattenbaserade lätt löser upp varandra. Det vet alla barn som målar med vattenfärger.


14 Dec 2017, 12:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Bra bets?
Det finns en risk att betsen tränger ned djupare än bara ytan. Då blir det väldigt mycket att slipa innan du når effekten du vill ha.

Jag hade nog testat med en mörk porfyllare eller liknande för att få effekten. Fender blästrade ju sina kroppar för den där serien de hade för några år sedan. Skitsnyggt men väldigt omständligt.

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


15 Dec 2017, 15:36
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Bra bets?
vikko98 wrote:
Det finns en risk att betsen tränger ned djupare än bara ytan. Då blir det väldigt mycket att slipa innan du når effekten du vill ha.

Jag hade nog testat med en mörk porfyllare eller liknande för att få effekten. Fender blästrade ju sina kroppar för den där serien de hade för några år sedan. Skitsnyggt men väldigt omständligt.

/Niklas


Att betsen tränger ner för djupt är bra att tänka på. När man slipar efter första betsningen bör det antagligen också handla om slippapper med medium till fina korn, max 180 till 400 eller rent av 240 till 600 för att slippa spår efter repor i skikt nummer två. Det blir ett väldigt slipande.


15 Dec 2017, 18:05
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Bra bets?
Är träet porigt kan det skapa problem med damm som lägger sig i fördjupningarna om man går på med för fint sandpapper och för tidigt i slipningen och särskilt om det varit oljat trä.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


16 Dec 2017, 00:50
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Bra bets?
lillefar wrote:
Är träet porigt kan det skapa problem med damm som lägger sig i fördjupningarna om man går på med för fint sandpapper och för tidigt i slipningen och särskilt om det varit oljat trä.


Jag vet inte men det jag uppfattar som normalt är att avsluta med det finare sandpapperet.


17 Dec 2017, 02:09
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Bra bets?
Vill du minska nedträngningen av den svarta betsen och även minska den ibland lite väl hårda skillnaden mellan de svarta accentueringarna och den slutliga färgen finns det två bra knep.
- börja med att fukta träytan ordentligt innan bets. Ger en jämnare färg och hindrar de lite brutala märkena man kan få när betsen går ned väldigt långt när man kommer med första fuktiga trasan från bets-pytsen. Man kan även t o m först fukta ytan ordentligt, sedan gå på med t ex en utspädd amber bets för att därefter gå på med svart. Gör man det kan man nästan slippa efterföljande slipningar, bara styra svärtan med hur mycket svart man lägger på, lite beroende på träbit osv såklart
- Nästa knep är att kanske inte använda ren svart. Många svarta betser (betsar?) har mycket blått i sig för att skapa en tydlig svärta. Det kan krocka om man t ex vill ha just brun/röd bets. Blått + rött = lila. Ett alternativ kan i stället vara att mixa en brutalt mörk brun bets med liiiite tillsats av svart och/eller rött. Det kommer troligen att blanda sig mycket bättre med "topp-betsen"

Men som alltid, testa på något liknande trä innan


17 Dec 2017, 11:59
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Bra bets?
Håller med Peter och jag brukar blanda mörk ek med svart och det är rätt noga med proportionerna så doppa provbitar ett måste. Biltemas trästickor för omrörning är perfekta för ändamålet. Den nördiga kan skriva upp receptet på Stickan till nästa gång. Bästa resultat jag fått 85 % mörk ek, 10% rödaste mahogny och 5% svart med Herdins bets

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


17 Dec 2017, 12:41
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.