View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 14:09



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Lacka mahogny utan porfyllare 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Lacka mahogny utan porfyllare
Skall lacka en mahognykropp.
Jag funderar på att lacka den utan porfyllare så ytan ser rå/mer levande ut, jag gillar trästruktur.
Nackdelar att göra så?
Kan det bli så att vissa porer blir helt tomma?
Vad har ni för erfarenheter?

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


13 Dec 2017, 15:44
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Aug 2008, 20:04
Posts: 352
Location:
Post Re: Lacka mahogny utan porfyllare
Tycker det beror på vad man använder för lack, hur tjockt man lackar osv. Blank tjock lack ser ju mest ut som det är ett misslyckat jobb, tunn matt lack blir ju mer rå träkänsla. Ett alternativ kan ju vara att olja med Tru-oil eller liknande som bygger upp lite yta och går att få rätt blank om man vill.


13 Dec 2017, 16:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Lacka mahogny utan porfyllare
pukko wrote:
Tycker det beror på vad man använder för lack, hur tjockt man lackar osv. Blank tjock lack ser ju mest ut som det är ett misslyckat jobb, tunn matt lack blir ju mer rå träkänsla. Ett alternativ kan ju vara att olja med Tru-oil eller liknande som bygger upp lite yta och går att få rätt blank om man vill.


Det är väl ungefär så det är. Och där har vi också ett av skälen till att gitarrer i mahogny eller mahognylika träslag blir billigare med matt tunn lack, gitarrer med tilläggsnamn som "satin", "faded" osv. Här kommer även typ av mahogny in och där kan det skilja mycket hur tätt, porigt, poröst osv träet är.


13 Dec 2017, 17:41
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Lacka mahogny utan porfyllare
Det går att porfylla mahogny med schellac. Jag har gjort det. Fördel är att det ger en snygg gyllenbrun färgton. Nackdel är att det lätt blir flammigt.


13 Dec 2017, 17:44
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Oct 2011, 19:01
Posts: 83
Post Re: Lacka mahogny utan porfyllare
Jag lackade en stratakropp i mahogny med nitro, utan porfyllare. Jag våtslipade och polerade och det blev ok. Det enda är att ytan blir lite grövre och full av "nålstick" vid porerna. Men det störde inte, jag tyckte den blev snygg i alla fall..


13 Dec 2017, 18:36
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Tokerekloker and 40 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.