View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:13



Reply to topic  [ 6 posts ] 
En mick = ljudstörning? 
Author Message

Joined: 12 Dec 2017, 11:40
Posts: 5
Post En mick = ljudstörning?
Hej.

Tänkte göra min Epiphone SG till en enkel Rockenroll-maskin, dvs med bara en stallmick. Problemet är att nu får jag ljudstörningar. Har jag bara slarvat vid lödningen, eller måste man ha två mickar för att den ska jorda korrekt? Jag har ju kvar alla volymkontroller och sånt för den andra micken och tänkte kolla om någon vet om det är det som är problemet.


12 Dec 2017, 18:28
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: En mick = ljudstörning?
Svårt att säga vad problemet är när du inte berättar vad det är för typ av störning, typ av mick, eller hur du kopplat...

Ett klassiskt misstag är att ta fel på vilket som är jord och vilket som är ”hot” på micken. Får man det bakvänt kan det bli mycket brum och störningar.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


12 Dec 2017, 18:50
Profile

Joined: 12 Dec 2017, 11:40
Posts: 5
Post Re: En mick = ljudstörning?
Jo, det låter som när man släpper strängarna, ni vet. Inte så värst påtagligt. Problemet är att det är kvar även när man håller på strängarna, men störningsljudet är konstigt nog inte konstant, men finns där för det mesta. Men du tror inte det har att göra med att den andra micken måste sättas tillbaka? Det kanske är individuellt från gitarr till gitarr, beroende på hur det är kopplat?


12 Dec 2017, 19:13
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: En mick = ljudstörning?
Har du bara knipsat kablarna/lödit bort bara micken? Har du fortfarande halsmickens elektronik inkopplad i kretsen? I så fall kan säkert störningarna komma från det!

_________________
pudas


12 Dec 2017, 19:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: En mick = ljudstörning?
Vet inte vad du gjort men när du flippar switchen till enbart stalläge så är halskretsen bortkopplad och du kan göra vad du vill med den utan att den påverkar så länge som detta moment inte innebär att du råkar kapa jorden från strängarna eller till om denna är monterad på tex potkåpor eller annat. Utan Jorden till strängarna brukar det bli just så som du beskriver. Strängjorden går upp via en sladd till stallet.

_________________
Johan Hansson


12 Dec 2017, 20:21
Profile

Joined: 12 Dec 2017, 11:40
Posts: 5
Post Re: En mick = ljudstörning?
Jo, jag hade gjort fel med sladdarna så det inte blev jordat ordentligt. Så himla slarvigt. Nu är det ordning på det. En TV Jones Classic sitter nu på plats i min Epiphone SG, så det blir en slags Malgus Young-gitarr. Tack för hjälpen.


12 Dec 2017, 21:56
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.