View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:15



Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Översadel till LP som håller stämningen 
Author Message
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Översadel till LP som håller stämningen
Jag har sen några år tillbaka en LP standard som är helt magiskt bra. Jag gillar allt med den, utom en sak. Översadeln.
Minsta lilla bändning så stämmer skiten ur sig och det håller på att driva mig till vansinne. Det är originalsadeln och jag gissar att den är av plast. Spåren är inte för smala, utan det är helt enkelt materialet som inte har tillräckligt låg friktion.

Jag har ingen större lust att börja mecka med gitarren på egen hand även om jag är rätt så händig. Så, vem vänder man sig till för byte av översadel, och är det ens nån idé? Jag tycker att extremt många gitarrer lider av det här sabla problemet.
Har provat att smörja och det hjälper en liten stund, men det känns som att det inte ska behövas. Givetvis är det omöjligt att få gitarren att hålla stämningen helt perfekt om översadeln inte är låsbar, men det borde gå att få till nåt som är bättre.

Edit: Eller finns det låsbara översadlar som är lite diskreta? Nåt Floyd-skit vill man ju inte ha i onödan liksom. :shock: :wink:


09 Dec 2017, 18:51
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Makten wrote:
Givetvis är det omöjligt att få gitarren att hålla stämningen helt perfekt om översadeln inte är låsbar.



Varför?


09 Dec 2017, 19:18
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Dubbellåsande har nästan inga friktionsytor där strängen glider när man bendar å donar.

Men en vanlig översadel så glider strängen över en grej,
Har man dessutom string trees som på en strata så blir det en till yta att glida mot.
Eller en Tune-O-Matic stall ger ju en extra yta, så en LP exempelvis har ju outomatiskt 2 ytor som strängen glider över.

Är allt lubricerat så kan det såklart funka kanon men enligt mina erfarenheter så funkar dubbellåsande bäst utan tvekan.


09 Dec 2017, 23:28
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Är det sadeln då? Jag tycker jag har samma problem på min LP både före och efter sadelbyte (byte sadeln i samband med ombandning) Jag tror det är stämmisarna som spökar på min. Har haft guran i 20 år men aldrig orkat ta tag i problemet...


10 Dec 2017, 00:49
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Rent allmänt brister det oftare i grundintonering, genom mindre bra monterade strängar eller kass sadel när stämskruvarna får skulden enligt min erfarenhet. En vanlig bra öppen sadel skall räcka om man inte använder svajsystem rätt aggressivt. Alternativhypotes: Tune-O-Matic och motsvarande kan glappa i stallsadlarna.


Last edited by woodstock on 10 Dec 2017, 01:01, edited 2 times in total.



10 Dec 2017, 00:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Har haft tre LP (en standard, en CS och en Tokai). Ingen har haft det där problemet. Eller så är mina öron helt otränade, trots snart 40 års plinkande. Jag tror därför att nåt är fel, som en tekniker fixar lätt. Hur vet du så säkert att det är sadeln, förresten?

_________________
Mats


10 Dec 2017, 00:53
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
albert wrote:
Har haft tre LP (en standard, en CS och en Tokai). Ingen har haft det där problemet. Eller så är mina öron helt otränade, trots snart 40 års plinkande. Jag tror därför att nåt är fel, som en tekniker fixar lätt. Hur vet du så säkert att det är sadeln, förresten?

Jag håller med. Jag är inne på två Les Paul:er efter kanske nära tiotalet totalt, alla har funkat och båda funkar. Jag har kört Shadowslåtar på vanlig standardstrata utomhus ett helt set utan att behöva stämma gitarren nämnvärt.


10 Dec 2017, 01:05
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
https://www.youtube.com/watch?v=2Y_NOx9Aubw
I will rest my case.


10 Dec 2017, 01:10
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Makten wrote:
Så, vem vänder man sig till för byte av översadel, och är det ens nån idé? Jag tycker att extremt många gitarrer lider av det här sabla problemet.


Var finns du och gitarren?


10 Dec 2017, 01:13
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
https://www.youtube.com/watch?v=wCCA9o-y9DQ


10 Dec 2017, 01:21
Profile ICQ WWW

Joined: 17 Jul 2012, 22:18
Posts: 214
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Jag upplever också översadeln som ett problem. Man ska väl vara skickligare med filarna än vad jag är. Mässing är det jag fått att fungera bäst på strator, bättre än Tusq, originalsadlar i plast och nollband. Jag har inte provat Tusq XL, korion eller ben. Vilken typ av sadlar fungerar bäst för er?

Jag håller med vad gäller stämskruvar, att de sällan utgör ett problem vad gäller att hålla stämningen. Strängträd behöver oftast högre distanser så att de inte trycker ner strängarna för hårt.


10 Dec 2017, 12:08
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Jag har Les Pauler med originalsadel som håller stämningen hur bra som helst. Däremot kan de där sadlarna de började med i samband med plek-ningen på Gibson ställa till det. (Vår andra gitarrist har en sån som är kass och mitt V från samma tid har fått ny sadel av samma anledning.)

Prova först med blyerts i spåren. Det funkar om sadeln inte är utsliten eller felskuren.

Om det inte hjälper så gå till riktigt duktig gitarrtekniker och be honom eller henne att göra en ny i ben. Det kostar 500:- inkl allt hos t ex Åke Björnstad. Det kostar kanske lite mer i Stockholm.

Om du det hjälper så gå tillbaka så fixar gitarrteknikern det, om han eller hon hade en dålig dag på jobbet vid första försöket.

Det är väldigt sällan stämskruvsmekaniken. Det kan möjligen ibland vara stallrelaterat.


10 Dec 2017, 12:30
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
woodstock wrote:
Makten wrote:
Givetvis är det omöjligt att få gitarren att hålla stämningen helt perfekt om översadeln inte är låsbar.

Varför?


För att inga material saknar friktion och det krävs tryck mot översadeln. Rullsadlar skulle vara undantaget då, men de brukar ju få rätt usla omdömen vad gäller andra egenskaper (skramlar till exempel).
Men perfekt är inte heller nödvändigt. Gitarrer i sig är såpass oexakta att det i alla fall för min del räcker om det inte hörs tydligt, vilket det gör i nuläget.

snutstrut wrote:
Är det sadeln då? Jag tycker jag har samma problem på min LP både före och efter sadelbyte (byte sadeln i samband med ombandning) Jag tror det är stämmisarna som spökar på min. Har haft guran i 20 år men aldrig orkat ta tag i problemet...


Ja, det är tveklöst översadeln. Trycker man till lite på strängen bakom den så återställs stämningen. Det blir alltså olika dragkraft på vardera sidan efter att man bänt strängen.
Har provat med blyerts, olja och fett. Det funkar ett tag, men inte i längden. Stämmisarna är moderna låsbara och torde inte ha med saken att göra. Det är ungefär ett kvarts varv sträng på dem och de sitter som berget i huvudet.
Det torde heller inte vara stallsadlarna. Vinkeln över dessa är alldeles för brant för att strängarna ska kunna glida där. Dessutom är ju stränglängden bortom sadlarna extremt kort på en LP.

Gitarren är från 2011 och PLEK:ad från fabrik, så då har den förmodligen samma översadel som nämndes ovan. Jag bor i Stockholm, så jag får kika om det finns nån i faggorna som kan byta till en vettigare sadel.


10 Dec 2017, 17:11
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
woodstock wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=wCCA9o-y9DQ


Host! Ackordet han tar på slutet vid 2:16 låter ju apsurt, så den har nog stämt ur sig en del under allt bändande. :wink: De flesta har inte tillräckligt bra gehör för att höra om enskilda toner ligger lite off däremot. Det gäller även mig.


10 Dec 2017, 17:24
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Det är översadeln. Jag har typ; suttit och fixat detta problem på två Gibson gitarrer idag.

grundproblemet i sadeln handlar om tre olika saker:

- Storleken i sadelskårorna -i förhållande till aktuell strängtjocklek.
Dessa är för små för strängtjockleken många kör på. Dessa skåror är filade för 009-046 i Gibson fabriken. Orsaken till varför vissa har problem med detta; och andra inte: Går ofta hand-i-hand med vilken strängtjocklek man har på gitarren.

- Utvinkeln (mot den övre -samt den nedre raden stämskruvar) på sadelskårorna.
Om man har bra syn; kan man se att sadelskårorna inte är filade för strängens löpande bana över greppbrädan; utan efter vinkeln respektive stämskruv. Detta är inte bara vansinnigt; utan skapar också en knick -eller vridfunktion på strängen i värsta tänkbara läge: Just vid sadel och bräda. Det normala är att stängens vinkel ut motstämskruv; sker på översadelns andra sida (dvs kanten ut -mot huvet). Denna felplacerade böjning/knick -skapar även ett positioneringsproblem över brädan för strängarna. Detta på två sätt: A.) Testa med fingerkraft att positionera G och D strängarnas utgång rakare. Titta samtidigt hur mycket strängens position på brädsidan av nöten skiftar. B.) Detta medför att översadeln nöts felaktigt. Speciellt för den lindade D-strängen: Nötningen sker i den övre väggen (i riktning mot grannsträngen A) i sadelskåran. Här får man kleta på vilken lubrikant man vill: Det löser ändå inte problemet.

- Anliggning/kontakt mellan sträng och sadel.
Många (däribland gibson) har fått för sig att: Ju mindre strängkontakt man har mellan en sträng och en översadel = Ju mer stämningsstabilitet ger detta. Men vad man helt missat; är att detta är endast sant om strängen linje över sadeln är den samma in och ut (dvs inte vinklas alls över nöten). Med en vinkel blir det precis tvärtom: Man vill ha lite mer strängkontakt över nöten. Dock har Gibson med sin teori även anpassat sina översadlar för minimal strängkontakt.


För att lösa detta problem KRÄVS två saker: A.) Strängfilar -och B.) En JÄKLIGT VAN hand med filarna! Detta om man vill behålla original sadeln. Det finns egentligen inget höjd utrymme att fila på i sadeln utgå mot brädan. Men ändå måste skåran breddas ut/anpassas till grövresträngar (om man kör på sånna). Samtliga sadelskåror utom de båda E-skårorna måste filas om; för att flytta strängen brytningen/knicket i sadeln bort från kanten vid brädan. Tro mig; jag överdriver inte om jag påstår: Det KRÄVS en riktigt van hand för fixa detta!


/ Jonken :idea:


10 Dec 2017, 20:31
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Hmmm, det låter ganska rimligt, Jonken! Sadeln sluttar brant mot huvudet till, så anliggningen i längsled är bara ett par millimeter ungefär. Och visst ser man att D-strängen ätit sig in i sadeln i sidled. Den ligger inte längre i sitt ursprungliga spår.
Dock är det bara de ospunna strängarna som skapar problem. Säkert delvis för att det bara är dem jag bänder, men också antagligen för att friktionen hos de spunna strängarna är så hög att de aldrig halkar över sadeln alls när man väl stämt gitarren.
Gitarren kom med 010-046 (eller om det var 042) från fabrik och det är vad jag kör med fortfarande. Så om skårorna är filade för tunnare strängar undrar man hur faen de tänkte när de sen bestyckade gitarren med tjockare strängar. :shock:

Jag är rätt vass på att meka och ägnar stora delar av min arbetstid till att fila saker så att de ska passa, men jag tror ändå jag vill lämna bort det här. Lika bra att byta till en sadel som görs rätt från scratch liksom, och det fixar jag nog inte. Åtminstone inte förrän efter flertalet försök.


10 Dec 2017, 22:35
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Makten wrote:
Hmmm, det låter ganska rimligt, Jonken! Sadeln sluttar brant mot huvudet till, så anliggningen i längsled är bara ett par millimeter ungefär. Och visst ser man att D-strängen ätit sig in i sadeln i sidled. Den ligger inte längre i sitt ursprungliga spår.
Dock är det bara de ospunna strängarna som skapar problem. Säkert delvis för att det bara är dem jag bänder, men också antagligen för att friktionen hos de spunna strängarna är så hög att de aldrig halkar över sadeln alls när man väl stämt gitarren.
Gitarren kom med 010-046 (eller om det var 042) från fabrik och det är vad jag kör med fortfarande. Så om skårorna är filade för tunnare strängar undrar man hur faen de tänkte när de sen bestyckade gitarren med tjockare strängar. :shock:

Jag är rätt vass på att meka och ägnar stora delar av min arbetstid till att fila saker så att de ska passa, men jag tror ändå jag vill lämna bort det här. Lika bra att byta till en sadel som görs rätt från scratch liksom, och det fixar jag nog inte. Åtminstone inte förrän efter flertalet försök.

Så är det.

Om vill testa själv; gör så här:

Fila ner raka spår -som gör att strängarna får raka, djupare spår + större anliggning i översadeln mot huvet. Se bara till så att du inte tar mycket vid hösta punkten i sadelskårorna vid brädan. Utgå ifrån hålpositionerna vid brädan. Skårorna måste ner ganska djupt mot huvet -så att strängen inte 'tjuvar' i de gamla, dåliga vinklarna. Använd gärna 010 - 046 filarna -trots att du kommer att köra 009 - 042 strängar. Avsluta med att skrapa ner typ blyerts i botten + väggarna på de nya skårorna. Se också till att kanten till utgången av varje skåra (mot brädan) inte har en allt för vass kant -som strängen kan haka fast i. Detta med riktigt fin-fin bit ihop rullad smärgelduk.

Känner du att du inte törs gå ner allt för djupt i sadeln vid huvet; Kan du också kompensera med att fylla igen lite av de gamla, vridna hålen för D och G med slipdamm och superlim. (För att förhindra strängarna 'tjuvar'.

...och skulle det gå åt pipan; är det bara att byta ut mot en ny, riktig översadel i ben. (Beställ i så fall en utan skåror -och mät med en riktig stringsapcing ruler. Du kommer knappt och förstå hur mycket en rätt mätt stringspacing -baserat på brädan; kommer skilja ifrån original skårorna.)


/ Jonken


10 Dec 2017, 23:02
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Så vad är panelens åsikt om grafitsadel?

_________________
Johan Hansson


11 Dec 2017, 00:00
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Jag kör Graphtech sadlar och Big Bends Nut Sauce

Image

Jag VET att det finns hem-mepprings recept på dylika glidmedel men jag betalar hellre för dessa för dom räcker rätt länge å är lätta å använda


11 Dec 2017, 07:47
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Mycket vanligt att Gibson-sadlar är lite snålt skurna, och dessutom ligger ofta strängarna för högt. Åtminstone på gitarrer från 90-tal till tidigt 2000-tal. Inte bra gjort, men åtminstone fördelen att det brukar finnas material att ta av. Till mina Nortonfilar rekommenderas att välja en fil för en strängtjocklek över den aktuella skåran.

_________________
Image


11 Dec 2017, 10:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Jag kör bensadel på de flesta av mina strator och teles, och på en av mina Gibsöner, en R9 från 2000. Tycker att friktionen hos välpolerat ben är mindre än hos plast/delrin/nylon/tusq. Det blev ett lyft avseende ljudmässigt häng och minskade knäppningar/låsningar vid stämning efter byte från nylon till ben hos R9:an.
Har också en R8, en LP Jr & en SG Special med nylonsadel där det inte är några större problem av detta slag. Skulle jag av någon anledning behöva byta eller sätta på ny sadel hos dessa hade jag valt ben utan att tveka. På mina Fenders har jag filat och format sadlarna själv men på en Gibson skulle jag nog begära hjälp, pga. dess utformning.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


11 Dec 2017, 13:58
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Jag tycker det är ganska vanligt på nya instrument (särskilt lite billigare) att sadelskårorna är för höga. Löjligt höga i vissa fall, knappt så att man orkar hålla ner ett F-barré. Givetvis beror det på att man safe:ar på fabriken, man filar hellre för lite än för mycket.


11 Dec 2017, 18:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Bra att polera skårorna med vaxad tandtråd, minskar friktionen. Men naturligtvis efter att de filats på korrekt sätt.


11 Dec 2017, 18:43
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Danne på guitar geeks i Hägersten har gjort riktigt bra jobb med översadlar åt mig, utan att vara särskilt dyr dessutom. Rekommenderas om du finns i Sthlm!


12 Dec 2017, 00:02
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Tubis wrote:
Så vad är panelens åsikt om grafitsadel?


Den håller stämningen bättre än nåt annat (förutsatt att även den är rätt filad) eftersom den är självlubricerande, men den låter inte jättebra utan ger lite stum känsla i ljudet.


12 Dec 2017, 14:33
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Ixmack wrote:
Danne på guitar geeks i Hägersten har gjort riktigt bra jobb med översadlar åt mig, utan att vara särskilt dyr dessutom. Rekommenderas om du finns i Sthlm!


Cool, ska kika! Tack för tipset. :) Mest glad om jag slipper sticka in till stan och härja (bor i Nacka).

------

Angående övrig setup så är gitarren som sagt PLEK:ad från fabrik och är sjukt bra som jag ser det. Jag gillar lite högre stränghöjd än de flesta andra och översadeln är inte nämnvärt högre än ett nollband hade varit. Så inga problem där, snarare nära perfektion. Intonationen är överlag bättre än på de flesta andra gitarrer jag ägt och provat, men inte helt perfekt. En kompenserad sadel hade kanske inte skadat även om det inte direkt behövs.

Ljud i olika sadlar ja... Jag förstår att det kommer att påverkas, men jag tror ju inte det kommer göra ett jota i det stora hela. Åtminstone så länge man inte spelar öppna strängar. Är ganska less på all mojo kring material och allt trams kring detta. :lol:
När jag i framtiden kommer behöva banda om gitarren så blir det rostfritt. Har haft det på två gitarrer hittills och det är ju helt överlägset. Nån "ice pick" har jag inte hört och skulle det påverka ljudet så är fördelarna så enormt mycket större ändå. Bara för att slänga lite ved på brasan. :wink:

Förresten... Några bilder på gurkan! Och mig. :lol:

Image

Image

Image


Det här är en sån där gitarr man bara hittar en gång. Hade mer eller mindre lagt ner gitarrspelandet men "råkade" svänga förbi DLX på St:Eriksplan för några år sen. Hade aldrig gillat LP. Men plockade ner den från väggen och... BAM! Aldrig hört på maken.

Så nu får jag fasen fixa översadeln.


12 Dec 2017, 22:33
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Snygga bilder. Särskilt den i svartvitt. På den ser det ut som att 1:a e-strängen hänger utanför lite i upphängningen? Olika strängat på bilderna för övrigt ser jag.


13 Dec 2017, 00:14
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Jonken wrote:
- Anliggning/kontakt mellan sträng och sadel.
Många (däribland gibson) har fått för sig att: Ju mindre strängkontakt man har mellan en sträng och en översadel = Ju mer stämningsstabilitet ger detta. Men vad man helt missat; är att detta är endast sant om strängen linje över sadeln är den samma in och ut (dvs inte vinklas alls över nöten). Med en vinkel blir det precis tvärtom: Man vill ha lite mer strängkontakt över nöten. Dock har Gibson med sin teori även anpassat sina översadlar för minimal strängkontakt.
/ Jonken :idea:


Beträffande friktion: Rent teoretiskt har Gibson rätt här om det är så och att låg friktion ger bättre stämningsstabilitet. Teoretiskt blir det högre friktion med större anläggningsyta/strängkontakt även om det antagligen är försumbart med de skillnader vi kan skapa här. Skillnaden i friktion blir även totalt sett +/- 0 oavsett om sadelskåran vinklas efter strängens riktning över greppbrädan eller över huvudet. Nu nämnde du ju i och för sig inte friktionen, men varför skulle stämningsstabiliteten bli större med större anläggningsyta just vid vinklad sadel?


13 Dec 2017, 01:33
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
woodstock wrote:
(.....) men varför skulle stämningsstabiliteten bli större med större anläggningsyta just vid vinklad sadel?

Blir det inte så, att om trycket fördelas över en större yta, minskar risken för att strängen gräver ner sig i materialet? Mao: ju mindre anliggning, ju större krav på hårdhet. Så tänker i alla fall jag när jag filar sadlar, att eftersträva en mjuk kurva över hela sadeln. Det finns iofs en intressant aspekt på det hela, nämligen enharmoniciteten, som skulle påverkas av om strängen ligger an mot en knivsegg, eller en längre bana s.a.s. Detta är något som pianotillverkarna ägnat stor möda och forskning åt, så det finns lärdomar att hämta från deras lösningar.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


Last edited by Martin Kuhn on 13 Dec 2017, 20:03, edited 1 time in total.



13 Dec 2017, 13:12
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Martin Kuhn wrote:
Blir det inte så, att om friktionen fördelas över en större yta, minskar risken för att strängen gräver ner sig i materialet? Mao: ju mindre anliggning, ju större krav på hårdhet. Så tänker i alla fall jag när jag filar sadlar, att eftersträva en mjuk kurva över hela sadeln. Det finns iofs en intressant aspekt på det hela, nämligen enharmoniciteten, som skulle påverkas av om strängen ligger an mot en knivsegg, eller en längre bana s.a.s. Detta är något som pianotillverkarna ägnat stor möda och forskning åt, så det finns lärdomar att hämta från deras lösningar.


Nja, det är svårt att skilja friktion från tryck. Man kan tänka vinterdäck. Breda däck på hårt underlag ökar friktionen vilket blir uppenbart sett till rullmotstånd och grepp på hårda underlag. Men på mjuka lösa underlag vinner tunna däck som gräver ner sig i underlaget, tex snömodd och slask som vi har där jag bor idag. Risken att strängen gräver ner sig i en sadel av någorlunda hårt material är liten (bortse från nötning över tid här.)

Som jag ser det är friktionen över en åtminstone hygglig gitarrsadel rätt liten. För mig rent personligt blir blyertspenna i skårorna ungefär samma sak som att spotta på kroken när man fiskar. Grafitsadlar slits snabbare ner och känns mjuka när man filar i dom, inget jag lärt mig uppskatta.

Rörelsen över sadeln vid bändning motsvaras av sträckningen och återgången i strängen framför och bakom sadeln. Det blir en rätt kraftig fjäderverkan när strängdelen bakom sadeln drar tillbaka förhoppningsvis någorlunda nära "nollpunkten". Det den behöver övervinna i form av friktion i båda riktningarna är kanske några tiondelar x normalkraften mot skårans botten. Med det följer alltså att friktionen blir teoretiskt högre med en vinklad skalle som en Gibson, jämfört med en mer rak. Förutsättning är att strängen är sträckt ordentligt från början så att inte töjningen blir bestående. Och att den sitter hårt mot stolparnas poster. Trots att det är stål mot stål vid mekaniken blir friktionen hög då friktionen ökar exponentiellt med antalet varv runt en cylindrisk stolpe.

"Friktionslösa" sadlar typ rullsadlar är antagligen mer intressanta med svajsystem och det är också där de förekommit, som Fender Stratocaster Plus. När man sänker pitchen med svajet skjuter man strängarna in genom sadeln och man drar tillbaka strängarna genom översadeln med den slaka elastiska strängen när svajet går tillbaka. Av samma skäl är låsbara stämskruvar mest intressant rent intonationsmässigt i kombination med svaj eftersom strängarna kan röra sig runt stolparna lättare när strängarna är lösa.

Jag vet inte vad enharmonicitet är? Menar du det som kräver fulstämmning av pianon och flyglar, att man stämmer dom fel för att det skall låta rätt?


13 Dec 2017, 18:41
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 59 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: arinihsd, Google [Bot] and 39 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.