View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:43



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Stämpedal för låga stämningar? 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Stämpedal för låga stämningar?
finns det nån särskillt bra stämpedal till lägre stämningar, vi kör Drop-C i ena bandet och när jag ska stämma just låga C så har min Boss TU-3 lite svårt,
det går lite upp och ner vad den visar, typ som att den inte riktigt kan klarar av den låga frekvensen?

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


06 Dec 2017, 08:58
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Stämpedal för låga stämningar?
Min gamla polytune 1 fixar B-stämning. Har du provat någon polytune?


06 Dec 2017, 09:27
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Stämpedal för låga stämningar?
Stäm med flaggoletter på 12:e bandet
Jag tycker man får experimentera lite lite med olika mikar
Var på strängen man slår
Anslaget, oftast slår man för hårt och strängen blir inte stabil i frekvens förens efter ett tag
Även hur själva anslaget görs, om man har plektrum eller använder mjuk tumme.
Sen är det ju bra att man dämpar de andra strängarna oxå så att dom inte stör

Sen blir det ju sällan rent med gamla sunkiga strängar

Vet inte om detta hjälper dej, men det hjälper iaf mej

Jag har en gammalgammal Bos TU12-H den funkar ju fint även till el/kontrabas så den bör väl gå bra till låg-gura oxå
Nu är ju inte det nån pedal men jag brukar ha en AB-box på spelningar

Även provat en billig Mooer Baby Tuner som funkar bra till bas

_________________
tligen


06 Dec 2017, 12:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Stämpedal för låga stämningar?
Alla stämapparater som funkar till bas borde väl fungera lika bra till låga stämningar på gitarr? En del kan man ju manuellt växla med en knapp mellan gitarr/bas.


06 Dec 2017, 17:01
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Stämpedal för låga stämningar?
Har själv en Polytune Noir...

vet dock inte om den klarar C... :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


06 Dec 2017, 18:21
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Stämpedal för låga stämningar?
Min egen erfarenhet är bättre med Korg pitchblack nya modellen jämfört med polytune

Har för mig att Magnus Olsson testade en massa stämmare så fråga Magnus.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


07 Dec 2017, 00:36
Profile WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Stämpedal för låga stämningar?
Med polytune så kan du välja drop vilket gör den mångsidig.


13 Dec 2017, 22:40
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Stämpedal för låga stämningar?
tligen wrote:
Stäm med flaggoletter på 12:e bandet

Nej, nej, nej och åter nej. Såna dåliga råd bör bannas. Stäm aldrig med flageoletter! Vare sig när man stämmer eller intonerar. Det blir aldrig tillräckligt bra. Stäm gitarren med öppna anslag så hårt som du brukar göra när du spelar. Spelar mjukt? Anslå mjukt. Spelar hårt? Anslå hårt. Samma sak när man intonerar. Jämför öppen sträng med anslag på 12:e bandet.


13 Dec 2017, 22:47
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Stämpedal för låga stämningar?
Intressant fråga.

Som nämnts i tråden gjorde jag ett stort test på stämmare för något år sen, så det är inte helt aktuellt.
Men då vann (vann som i passade mig bäst) var Korg Pitch Black. TC Polytune den som passade mig minst.
Jag testade Boss, TC osv, alla stora märken. Det jag testade efter var hur snabbt den läser av pitch, hur fladdrig den är (störd av övertoner), hur väl den följer med när jag förändrar pitch, synlighet i dagsljus och mörker och annat sånt som är viktigt.
Ett problem nästan alla har, och speciellt TC, är problem att skilja på tonen B och F# (alltså att de tror att B strängen är ett F# på grund av tydlig F# överton i B tonen).

I min erfarenhet är ingen på marknaden nu existerande stämmare speciellt bra för lågt stämda gitarrer.
Drar man ner tonkontrollen blir det bättre (inte bara på lågt, alltid. För att man minskar mängden bråkande övertoner).
Min egen teori är inte att det är den låga tonen i sig som bråkar utan att pichen i en lågt stämd gitarr (så länge man inte har väldigt tjocka strängar) är fladdrig i sig själv. De jag tycker funkar bäst att stämma mina 8 och min 9 med är D'Addario PW-CT-20 (snabbaste på marknaden) Korg Pitch Black och sonic research (heter den St-300?, minns inte).

Man får köpa en av varje och prova vilken som passar en bäst. Verkar skilja lite beroende på om man kör singlecoil eller humbucker (de är känsligare för den förstnämnda).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


14 Dec 2017, 10:28
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Stämpedal för låga stämningar?
Jag håller med om Magnus teori. Den bevisas av det som skrivits innan, man kan stämma en bas med de flesta stämapparater. Och basar ligger betydligt lägre än den mest nedstämda gitarren. Nedstämt och för tunna strängar blir att strängen svänger oregelbundet när den blir för slak och stämapparaten hittar inte en ren fundamental grundton att "låsa" på. Med andra ord låter det antagligen surt när man spelar också om man tar ut hörselpropparna. Eller så låter allt bra ändå bara det är tillräckligt distat. Default mode är som någon varit inne på att stämma med flageoletter. Sedan kommer tonhöjden att vandra uppåt och nedåt vid anslag när man spelar ändå. Man kan alltid prova med lite grövre strängar om det finns, eller offra någon halvton och stämma lite högre. Eller leta efter en barytongitarr även om det inte låter lika "dark" då i och med att strängarna blir mer spända jämfört med "nedstämt".


14 Dec 2017, 11:13
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Stämpedal för låga stämningar?
Tokerekloker wrote:
tligen wrote:
Stäm med flaggoletter på 12:e bandet

Nej, nej, nej och åter nej. Såna dåliga råd bör bannas. Stäm aldrig med flageoletter! Vare sig när man stämmer eller intonerar. Det blir aldrig tillräckligt bra. Stäm gitarren med öppna anslag så hårt som du brukar göra när du spelar. Spelar mjukt? Anslå mjukt. Spelar hårt? Anslå hårt. Samma sak när man intonerar. Jämför öppen sträng med anslag på 12:e bandet.


Jag har aldrig hört att man ska stämma gitarren med eller efter olika anslag? Det har ingen större betydelse egentligen om man stämmer med öppen sträng eller flageolett eftersom flageoletten bara delar strängen i två exakt lika delar vilket är det som ger den rena oktaven. Fördelar med flageolett är att man får mer av den rena grundtonen och i samma frekvens som 12:e bandet nedtryckt vilket gör det lättare att jämföra. Den typen av grundintonation är en jämförelse mellan sträckningen och förlängningen av strängen när man trycker ner den.


14 Dec 2017, 11:25
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Stämpedal för låga stämningar?
i mitt fall kör jag på ett flying v med 12-60 NYXL i drop c och top wrap vid stallet, jag tycker iaf inte det känns särskillt sladdrigt.
ska testa att vrida ner tonkontrollen.

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


14 Dec 2017, 12:08
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Stämpedal för låga stämningar?
woodstock wrote:

Jag har aldrig hört att man ska stämma gitarren med eller efter olika anslag? Det har ingen större betydelse egentligen om man stämmer med öppen sträng eller flageolett eftersom flageoletten bara delar strängen i två exakt lika delar vilket är det som ger den rena oktaven. Fördelar med flageolett är att man får mer av den rena grundtonen och i samma frekvens som 12:e bandet nedtryckt vilket gör det lättare att jämföra. Den typen av grundintonation är en jämförelse mellan sträckningen och förlängningen av strängen när man trycker ner den.


Paul Guy skrev om det i Fuzz för en massa år sen, alltså att stämma på själva anslaget (som skulle vara som man spelar).
Även att intonera på själv anslaget. Han tyckte att man "måste göra" så (han skrev ju ofta så).
Han kanske menade något helt annat, vad vet jag?

Jag experimenterade en massa med det då och det total katastrof i mina öron. Man klingade (i förhållande till andra instrument) alldeles för högt hela tiden. Jag förstår var iden kan komma ifrån, tonen sticker alltid upp i pitch lite precis vid anslaget, men är strängen inte helt spagetti (och tar för lång tid att komma tillbaka) är det inget man hör. Det är sustainen i tonen som i våra öron etablerar vilken picth det är frågan om (lätt att inse om man tänker på percussion instrument, skulle anslagets ton etableras i våra öron skulle de alla låta galet surt så fort de hamnade i musik).

Intonerade man efter anslaget blev gitarren helt oanvändbart galen.

Vad jag vill säga är, stämma på anslaget är helt galet i mina öron.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


14 Dec 2017, 13:06
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Stämpedal för låga stämningar?
Din_Mentor wrote:
i mitt fall kör jag på ett flying v med 12-60 NYXL i drop c och top wrap vid stallet, jag tycker iaf inte det känns särskillt sladdrigt.


Problemet här är möjligen att stämapparaten uppfattar det som sladdrigt? Dragkraften är antagligen det stora problemet här, dessutom minskar den kvadratiskt när man stämmer ner. Nedstämt kan göra att elasticiteten blir större än dragkraften/spännkraften och strängen svänger mer oregelbundet eller om man vill operiodiskt. Jämför gärna med att göra två olika pendlar: I ena fallet med en rejäl tyngd i slutet av en lina, i andra fallet med bara ett rep eller wire utan tyngd i änden. Vilken kommer att svänga mest regelbundet?

Eftersom frekvensen är direkt proportionell mot längden och strängens dragkraft men omvänt proportionell mot strängens massa kan man använda en tjockare sträng istället för att minska dragkraften. Det är ju också skälet till att strängarna i ett set har olika dimensioner och rätt självklart. Kostnaden att kompensera genom strängtjocklek är att man förlorar övertonerna (alltså rent generellt men också beroende på förutsättningarna i övrigt.) Det coola och inom rockmusiken underskattade instrumentet xylofon är ett exempel på ett instrument med extremt tjocka strängar (läs solida) och xylofoner ger väldigt rena toner. En tjockare sträng beter sig och svänger mer som en solid stav som det kostar energi och frekvenser att försöka få fart på.

Men jag gissar att strängen fortfarande blir för löst spänd för att svänga tillräckligt bra i förhållande till stämapparatens känslighet. 0.060 gör mest att det skramlar och rasslar mindre än det hade gjort med 0.052-56. Stäm efter flageoletten, acceptera att det låter surt akustiskt men gilla läget i och med att disten som brukar följa med den här typen av stämningar ger sustain på anslaget och lägger på övertoner och gör problemet med intonationen mindre påtagligt

Top wrap eller inte har nog mindre betydelse här men mellan raderna är det alltså mest sannolikt en Gibson det är frågan om? Då är dessutom skallängden på den kortare sidan innan det kallas för short scale med 24.75".


Last edited by woodstock on 14 Dec 2017, 16:13, edited 2 times in total.



14 Dec 2017, 13:11
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Stämpedal för låga stämningar?
Magnus Olsson wrote:
woodstock wrote:

Jag har aldrig hört att man ska stämma gitarren med eller efter olika anslag? Det har ingen större betydelse egentligen om man stämmer med öppen sträng eller flageolett eftersom flageoletten bara delar strängen i två exakt lika delar vilket är det som ger den rena oktaven. Fördelar med flageolett är att man får mer av den rena grundtonen och i samma frekvens som 12:e bandet nedtryckt vilket gör det lättare att jämföra. Den typen av grundintonation är en jämförelse mellan sträckningen och förlängningen av strängen när man trycker ner den.


Paul Guy skrev om det i Fuzz för en massa år sen, alltså att stämma på själva anslaget (som skulle vara som man spelar).
Även att intonera på själv anslaget. Han tyckte att man "måste göra" så (han skrev ju ofta så).
Han kanske menade något helt annat, vad vet jag?

Jag experimenterade en massa med det då och det total katastrof i mina öron. Man klingade (i förhållande till andra instrument) alldeles för högt hela tiden. Jag förstår var iden kan komma ifrån, tonen sticker alltid upp i pitch lite precis vid anslaget, men är strängen inte helt spagetti (och tar för lång tid att komma tillbaka) är det inget man hör. Det är sustainen i tonen som i våra öron etablerar vilken picth det är frågan om (lätt att inse om man tänker på percussion instrument, skulle anslagets ton etableras i våra öron skulle de alla låta galet surt så fort de hamnade i musik).

Intonerade man efter anslaget blev gitarren helt oanvändbart galen.

Vad jag vill säga är, stämma på anslaget är helt galet i mina öron.

/Magnus


Ja du har ju både erfarenheten, argumentet och slutsatsen här, jag kan bara hålla med. Lägg till att de flesta brukar variera sitt anslag när man spelar, punk- och skacoregitarrister undantagna.


14 Dec 2017, 13:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Stämpedal för låga stämningar?
woodstock wrote:
Top wrap eller inte har nog mindre betydelse här men mellan raderna är det alltså mest sannolikt en Gibson det är frågan om? Då är dessutom skallängden på den kortare sidan innan det kallas för short scale med 24.75".


Tack för utförligt och vetenskapligt svar Peter :)
Japp, det är en Gibson (what else :D)

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


14 Dec 2017, 13:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Stämpedal för låga stämningar?
Din_Mentor wrote:
woodstock wrote:
Top wrap eller inte har nog mindre betydelse här men mellan raderna är det alltså mest sannolikt en Gibson det är frågan om? Då är dessutom skallängden på den kortare sidan innan det kallas för short scale med 24.75".


Tack för utförligt och vetenskapligt svar Peter :)
Japp, det är en Gibson (what else :D)


Tack skall du ha. Det är som sagt inte mycket man kan göra och problemet att stämma den lägsta öppna strängen är vanligt med nedstämt. Samma sak gäller ofta femte strängen på femsträngade basar av samma skäl för övrigt. Då låter det ofta bara "slafs" när man spelar helt akustiskt, men rätt okey genom förstärkare.


14 Dec 2017, 16:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Stämpedal för låga stämningar?
Magnus Olsson wrote:
woodstock wrote:

Jag har aldrig hört att man ska stämma gitarren med eller efter olika anslag? Det har ingen större betydelse egentligen om man stämmer med öppen sträng eller flageolett eftersom flageoletten bara delar strängen i två exakt lika delar vilket är det som ger den rena oktaven. Fördelar med flageolett är att man får mer av den rena grundtonen och i samma frekvens som 12:e bandet nedtryckt vilket gör det lättare att jämföra. Den typen av grundintonation är en jämförelse mellan sträckningen och förlängningen av strängen när man trycker ner den.


Paul Guy skrev om det i Fuzz för en massa år sen, alltså att stämma på själva anslaget (som skulle vara som man spelar).
Även att intonera på själv anslaget. Han tyckte att man "måste göra" så (han skrev ju ofta så).
Han kanske menade något helt annat, vad vet jag?

Jag experimenterade en massa med det då och det total katastrof i mina öron. Man klingade (i förhållande till andra instrument) alldeles för högt hela tiden. Jag förstår var iden kan komma ifrån, tonen sticker alltid upp i pitch lite precis vid anslaget, men är strängen inte helt spagetti (och tar för lång tid att komma tillbaka) är det inget man hör. Det är sustainen i tonen som i våra öron etablerar vilken picth det är frågan om (lätt att inse om man tänker på percussion instrument, skulle anslagets ton etableras i våra öron skulle de alla låta galet surt så fort de hamnade i musik).

Intonerade man efter anslaget blev gitarren helt oanvändbart galen.

Vad jag vill säga är, stämma på anslaget är helt galet i mina öron.

/Magnus


Stämmer man alla strängar på anslag blir det nog rätt galet. Själv brukar jag ofta stämma lägsta strängen på anslag, speciellt vid drop-D, men inte med stämapparat utan mot övriga redan stämda strängar.
Beror givetvis på vad man ska spela, men i regel tycker jag att nedstämd E-sträng blir så pass lös att den klingar för hög om man stämmer med flageolett eller väntar på att tonen stabiliseras - om man inte ska spela väldigt svagt och långa toner.
Örat måste avgöra, inte vad stämapparaten visar på flageoletten. Enklast är det ju att kontrollera hur det låter genom att spela ungefär det man ska spela mest. Upplever man då att lägsta strängen är för hög så stämmer man ner den tills det låter bra. Står man på scen måste man förstås gå på stämapparen och bedöma hur länge man ska låta strängen klinga enligt vad man ska spela.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


14 Dec 2017, 16:58
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Stämpedal för låga stämningar?
Lynxtrap wrote:
Stämmer man alla strängar på anslag blir det nog rätt galet. Själv brukar jag ofta stämma lägsta strängen på anslag, speciellt vid drop-D, men inte med stämapparat utan mot övriga redan stämda strängar.


precis så jag har gjort faktiskt.

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


14 Dec 2017, 17:09
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.