View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 18:28



Reply to topic  [ 98 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Hypad musikutrustning. 
Author Message

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Hypad musikutrustning.
Det finns ju inget objektivt "bättre" eller "sämre" när det kommer till musik, däremot finns det subjektiva saker som gör att vi gillar ett visst instrument mer än andra. En plywoodgitarr med 1 cm stränghöjd och väldigt svaga mickar kommer nog de flesta gitarrister hata, men en och annan kommer kanske tycka att just den gitarren är cool och omvandla gitarrens egenskaper till något användbart för just den personen. Jag tycker själv att det är mycket mer spännande och givande att spela på mina utvalda gitarrer/pedaler/förstärkare, och om jag trivs med grejorna gör jag ofta bättre musik (subjektivt). Därför kanske t.ex. gitarren i sig inte är "bättre" än andra gitarrer, men för mig är den "bra" eftersom den får mig att trivas och spela kanske bättre.

Mitt huvudinstrument är en gammal Strata från 1965. Jag kan inte på något sätt påstå att den skulle vara fylld av någon sorts magisk komponent som gör att den egentligen är bättre än en ny strata. Den passar dock mig väldigt bra för att jag älskar gamla Strator, jag har haft den i typ 25 år och tweakat den till att passa exakt mig, och att den har någon sorts Mojo som jag gillar, och då får jag inspiration och då tror jag att jag spelar bättre.

Jag tror inte alls att det fanns något speciellt med de gamla Fender- och Gibsongitarrer som nu säljs för fantasibelopp. Ingen särskild metall i micklindningarna, inget särskilt med limmet som användes, inget hokus-pokus med lacken, ingen extraordinär hantverksskicklighet vid tillverkningen o.s.v. som gör att dom är så fantastiska jämfört med välbyggda gitarrer idag. Dom är dyra för att det finns en stor efterfrågan och en väldig hype.

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


07 Dec 2017, 10:38
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Hypad musikutrustning.
Steven wrote:
Det finns ju inget objektivt "bättre" eller "sämre" när det kommer till musik, däremot finns det subjektiva saker som gör att vi gillar ett visst instrument mer än andra. En plywoodgitarr med 1 cm stränghöjd och väldigt svaga mickar kommer nog de flesta gitarrister hata, men en och annan kommer kanske tycka att just den gitarren är cool och omvandla gitarrens egenskaper till något användbart för just den personen. Jag tycker själv att det är mycket mer spännande och givande att spela på mina utvalda gitarrer/pedaler/förstärkare, och om jag trivs med grejorna gör jag ofta bättre musik (subjektivt). Därför kanske t.ex. gitarren i sig inte är "bättre" än andra gitarrer, men för mig är den "bra" eftersom den får mig att trivas och spela kanske bättre.

Mitt huvudinstrument är en gammal Strata från 1965. Jag kan inte på något sätt påstå att den skulle vara fylld av någon sorts magisk komponent som gör att den egentligen är bättre än en ny strata. Den passar dock mig väldigt bra för att jag älskar gamla Strator, jag har haft den i typ 25 år och tweakat den till att passa exakt mig, och att den har någon sorts Mojo som jag gillar, och då får jag inspiration och då tror jag att jag spelar bättre.

Jag tror inte alls att det fanns något speciellt med de gamla Fender- och Gibsongitarrer som nu säljs för fantasibelopp. Ingen särskild metall i micklindningarna, inget särskilt med limmet som användes, inget hokus-pokus med lacken, ingen extraordinär hantverksskicklighet vid tillverkningen o.s.v. som gör att dom är så fantastiska jämfört med välbyggda gitarrer idag. Dom är dyra för att det finns en stor efterfrågan och en väldig hype.


Nä, inget objektivt bättre eller sämre när det kommer till musik.
Men tveklöst finns det objektivt bättre eller sämre när det kommer till musik prylar (både instrument och allt annat).
En CS strata är objektivt bättre än en Rusta dito. Att någon där ute eventuellt kan gilla Rusta stratan bättre spelar i sammanhanget ingen roll (även om det gör att personen spelar bättre då så är CS stratan bättre ändå).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


07 Dec 2017, 10:47
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Hypad musikutrustning.
Ett Ibanez Edge, Original Floyd Rose eller Gotoh Floyd är objektivt bättre än sånt där skit-floyd som sitter på Charvettes, Sqiuers å annat billigt jox.

5-piece hals, grafitpinns-förstärkning och rostfria band är objektivt bättre än 1-piece lönnhals eller nickelband när det gäller stabilitet och hållbarhet.

Hardcase är objektivt säkrare för gitarren än gigbag

True Temperament är objektivt mer intonerat än raka band

Evertune håller objektivt stämningen bättre än vanliga stall

Finns nog många fler grejer man kan ta upp å :mrgreen:


07 Dec 2017, 11:45
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Hypad musikutrustning.
För att svara på frågan...

Jag tycker vissa Gibson akustiska stålsträngade är överskattade. En del är helt fantastiska medan andra är helt döda. Så bara för att det är en J45 Gibson till salu behöver det inte vara bra alls.


07 Dec 2017, 12:28
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14771
Location:
Post Re: Hypad musikutrustning.
Steven wrote:

Jag tror inte alls att det fanns något speciellt med de gamla Gibsongitarrer som nu säljs för fantasibelopp. Ingen särskild metall i micklindningarna, inget särskilt med limmet som användes, inget hokus-pokus med lacken, ingen extraordinär hantverksskicklighet vid tillverkningen o.s.v. som gör att dom är så fantastiska jämfört med välbyggda gitarrer idag. Dom är dyra för att det finns en stor efterfrågan och en väldig hype.


Dom använde dock trä med andra egenskaper och arter som växt längre och på ett annorlunda ställe. Om det nu kan räknas som 'Hokus Pokus'.

ps Strök ordet 'Fender' i citatet då min kommentar inte är applicerbar på deras instrument

_________________



07 Dec 2017, 15:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14771
Location:
Post Re: Hypad musikutrustning.
salesman wrote:


Jag har haft massvis med med Custom Shops och nästan säkerligen nästan 10 st Tokai från 1984-1985.
Och har under ca 10 års tid kunnat gjort A/B test med olika Tokais och olika Custom Shops.
Tokais vinner varje gång.
.


Det är ju jättebra, men inget facit, då en annan person kanske tycker precis tvärtom.
Det är tycke och smak , inte längdhopp :)

_________________



07 Dec 2017, 15:05
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Hypad musikutrustning.
Mike Leaf wrote:
salesman wrote:


Jag har haft massvis med med Custom Shops och nästan säkerligen nästan 10 st Tokai från 1984-1985.
Och har under ca 10 års tid kunnat gjort A/B test med olika Tokais och olika Custom Shops.
Tokais vinner varje gång.
.


Det är ju jättebra, men inget facit, då en annan person kanske tycker precis tvärtom.
Det är tycke och smak , inte längdhopp :)


Jag tänker inte använda ordet facit.
Men gillar man sustain och en klar ton utan döda noter.
Så har Tokai konsekvent bättre trä (utav årsmodellerna 1984-1985 där ligger min erfarenhet).
Med Custom Shop Les Pauls är det ett lotto, om man inte kan testa före man köper.


07 Dec 2017, 15:33
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14771
Location:
Post Re: Hypad musikutrustning.
salesman wrote:
Med Custom Shop Les Pauls är det ett lotto, om man inte kan testa före man köper.


Ja ska man köpa en gitarr för typ 20-40 tusen är det ju bra att testa den innan, gör man inte det så bryr man sig kanske inte så mycket om detaljer i ljud etc

_________________



07 Dec 2017, 20:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Re: Hypad musikutrustning.
Steven wrote:
En plywoodgitarr med 1 cm stränghöjd och väldigt svaga mickar kommer nog de flesta gitarrister hata, men en och annan kommer kanske tycka att just den gitarren är cool och omvandla gitarrens egenskaper till något användbart för just den personen.

Brukar bli utomordentliga slide-gitarrer, ju sämre mickar desto bättre. Och stränghöjden spelar ingen roll.....


07 Dec 2017, 20:55
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Hypad musikutrustning.
Steven wrote:
En plywoodgitarr med 1 cm stränghöjd och väldigt svaga mickar kommer nog de flesta gitarrister hata, men en och annan kommer kanske tycka att just den gitarren är cool och omvandla gitarrens egenskaper till något användbart för just den personen.


Jag gjorde ett redigt experiment med en gura en gång där jag... ja, kolla bilden... plywood kropp, spånskiva för att täcka Floyd-route och hardtail med plast-shims under alla sadlar... det var INGA problem med sustain i den här gitarren...
Gjorde en Youtube-video om den (har dock ej kvar efter jag tog bort allt på min kanal nån dålig dag) så man kunde höra när jag lirade på den.

Va inga fel alls på den förutom att den såg förjävlig ut. :roll:

Image
Image


08 Dec 2017, 10:53
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Hypad musikutrustning.
Magnus Olsson wrote:
En CS strata är objektivt bättre än en Rusta dito. Att någon där ute eventuellt kan gilla Rusta stratan bättre spelar i sammanhanget ingen roll (även om det gör att personen spelar bättre då så är CS stratan bättre ändå).

/Magnus


Har du testat en "Rusta-strata" någon gång?


08 Dec 2017, 12:52
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Hypad musikutrustning.
Tvåtakt: Jag har länge varit tämligen övertygad att halsen betyder nästan allt vad gäller bra resonans osv ljud-bla-bla. Tex så har jag en Silvertone/Danelectro som det är ett jäkla sväng i och den har för sjutton gubbkärringar inte tillstymmelse till trä i kroppen! Nu är den förvisso från 1957 så det är väl därför den är så bra..


08 Dec 2017, 12:56
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Hypad musikutrustning.
Tvåtakt wrote:
True Temperament är objektivt mer intonerat än raka band


Nej , det beror helt och hållet på vad du refererar till.
Alla tonarter , tempererad stämning , ren stämning , gitarr stämning samt allt emellan.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


08 Dec 2017, 15:14
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Hypad musikutrustning.
Bapman wrote:
Tvåtakt wrote:
True Temperament är objektivt mer intonerat än raka band


Nej , det beror helt och hållet på vad du refererar till.
Alla tonarter , tempererad stämning , ren stämning , gitarr stämning samt allt emellan.


Vad menar du nu? Tonerna finns på samma avstånd i förhållande till varandra på halsen oavsett hur du stämmer.


08 Dec 2017, 15:36
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Re: Hypad musikutrustning.
Vinyljunkie wrote:
Tvåtakt: Jag har länge varit tämligen övertygad att halsen betyder nästan allt vad gäller bra resonans osv ljud-bla-bla. Tex så har jag en Silvertone/Danelectro som det är ett jäkla sväng i och den har för sjutton gubbkärringar inte tillstymmelse till trä i kroppen! Nu är den förvisso från 1957 så det är väl därför den är så bra..

Danelectro/Silvertone är ihåliga till stor del, ger bra resonans i sig. Plus då att dessa gitarrer i allmänhet låter sanslöst bra, tror mickarna har stor del i detta.
Jag gillar verkligen Danelectro, de är under-hypade.....


08 Dec 2017, 16:05
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Hypad musikutrustning.
Vinyljunkie wrote:
Vad menar du nu? Tonerna finns på samma avstånd i förhållande till varandra på halsen oavsett hur du stämmer.


Nej , tex en maj 7 ligger helt olika beroende på stämning , tonart , vilket förhållande maj 7 intervallet har till grundton
( börjar den på durters eller liten sekund blir maj7 intervallet olika beroende på allt som jag nämnde och mer ) etc

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


08 Dec 2017, 16:23
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Hypad musikutrustning.
Bapman wrote:
Vinyljunkie wrote:
Vad menar du nu? Tonerna finns på samma avstånd i förhållande till varandra på halsen oavsett hur du stämmer.


Nej , tex en maj 7 ligger helt olika beroende på stämning , tonart , vilket förhållande maj 7 intervallet har till grundton
( börjar den på durters eller liten sekund blir maj7 intervallet olika beroende på allt som jag nämnde och mer ) etc


Ja, och det är ju precis detta som True Temperament kompenserar för.


08 Dec 2017, 17:15
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Hypad musikutrustning.
Vinyljunkie wrote:
Tvåtakt: Jag har länge varit tämligen övertygad att halsen betyder nästan allt vad gäller bra resonans osv ljud-bla-bla. Tex så har jag en Silvertone/Danelectro som det är ett jäkla sväng i och den har för sjutton gubbkärringar inte tillstymmelse till trä i kroppen! Nu är den förvisso från 1957 så det är väl därför den är så bra..


Inget experiment jag gjort hittils har övertygat mej själv att någon hals eller kropp påverkar så mycket att det är nåt att bry sig om. Vetenskaplig nivå? Möjligtvis. Byta stall ger mer hörbar skillnad när jag provat meppra loss, å inte ens det är tillräckligt för att jag ska lägga nån vikt vid "tonen" när jag sätter ihop en gitarr. Hardtail... Floyd Rose... Evertune... dom tre låter lite olika men eftersom jag lirar distad metal så spelar det fan ingen roll ändå, å NEJ jag har inte dist på max, jag har så lite dist det bara går. Jag är lite småbesatt av "tajt ljud"...





Vinyljunkie wrote:
Magnus Olsson wrote:
En CS strata är objektivt bättre än en Rusta dito. Att någon där ute eventuellt kan gilla Rusta stratan bättre spelar i sammanhanget ingen roll (även om det gör att personen spelar bättre då så är CS stratan bättre ändå).

/Magnus


Har du testat en "Rusta-strata" någon gång?


En gång såg jag en sån där sunburst på Rusta...
Sen såg jag en likadan på en loppis precis i närheten av rusta... för nån hundring mer...
Å en skylt med "rör ej innan du köpt" :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Så nej, jag har inte provat nån iallafall. :mrgreen:

Bapman wrote:
Tvåtakt wrote:
True Temperament är objektivt mer intonerat än raka band


Nej , det beror helt och hållet på vad du refererar till.
Alla tonarter , tempererad stämning , ren stämning , gitarr stämning samt allt emellan.

Ok, jag kanske inte är nån expert på detta.
Men jag har provat True Temperament å hakan låg i golvet på alla ackord jag tog iallafall. Så jäkla fin klang på allting
Så gick jag hem å drog ett D-dur på min "vanliga gitarr" å den där jävla tersen ligger å gnider fel som vanligt :mrgreen:


08 Dec 2017, 17:16
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Hypad musikutrustning.
Vinyljunkie wrote:
Bapman wrote:

Nej , tex en maj 7 ligger helt olika beroende på stämning , tonart , vilket förhållande maj 7 intervallet har till grundton
( börjar den på durters eller liten sekund blir maj7 intervallet olika beroende på allt som jag nämnde och mer ) etc


Ja, och det är ju precis detta som True Temperament kompenserar för.


Nej det gör det inte

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


08 Dec 2017, 17:52
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Hypad musikutrustning.
Jag begriper fortfarande inte hur du menar Bapman. Det finns 12 toner på en gitarrhals. True Temperament kompenserar för intonationproblemen en gitarr med raka bandstavar har, över hela halsen oavsett vilka ackord du tar och vilka toner du spelar tillsammans. Oavsett vilken ton du väljer att kalla för grundton. Oavsett hur du stämmer gitarren är avstånden och tonerna placerade på samma avstånd från varandra utifrån tempereringen True Temperament. Det är precis det som skiljer mot en gitarr med raka bandstavar. Du måste ha gjort en tankevurpa nånstans. Du får testa en TT-gitarr om du får möjlighet!

Edit: Jag tror kanske jag vet var du tänker fel. Det fanns för några år sedan halsar med andra tempereringar som True Temperament sålde (och utförde byten till), men detta finns inte längre att köpa, det går ju säkert att custombeställa iofs. Den variant som de nu endast säljer och skriver om på hemsidan är alltså alla oktaver rena, dvs ett C# och Db är samma ton osv.


08 Dec 2017, 18:09
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Hypad musikutrustning.
Vinyljunkie wrote:
Jag begriper fortfarande inte hur du menar Bapman. Det finns 12 toner på en gitarrhals. True Temperament kompenserar för intonationproblemen en gitarr med raka bandstavar har, över hela halsen oavsett vilka ackord du tar och vilka toner du spelar tillsammans. Oavsett vilken ton du väljer att kalla för grundton. Oavsett hur du stämmer gitarren är avstånden och tonerna placerade på samma avstånd från varandra utifrån tempereringen True Temperament. Det är precis det som skiljer mot en gitarr med raka bandstavar. Du måste ha gjort en tankevurpa nånstans. Du får testa en TT-gitarr om du får möjlighet!


Du måste ha flera olika halser för att spela i olika tonarter. Och de är vare sig tempererad eller ren stämning utan en kompromiss. Ett bandat instrument kan inte spela rent i flera tonarter oavsett krökta band eller inte.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


08 Dec 2017, 18:34
Profile WWW
Online

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post Re: Hypad musikutrustning.
Bapman wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jag begriper fortfarande inte hur du menar Bapman. Det finns 12 toner på en gitarrhals. True Temperament kompenserar för intonationproblemen en gitarr med raka bandstavar har, över hela halsen oavsett vilka ackord du tar och vilka toner du spelar tillsammans. Oavsett vilken ton du väljer att kalla för grundton. Oavsett hur du stämmer gitarren är avstånden och tonerna placerade på samma avstånd från varandra utifrån tempereringen True Temperament. Det är precis det som skiljer mot en gitarr med raka bandstavar. Du måste ha gjort en tankevurpa nånstans. Du får testa en TT-gitarr om du får möjlighet!


Du måste ha flera olika halser för att spela i olika tonarter. Och de är vare sig tempererad eller ren stämning utan en kompromiss. Ett bandat instrument kan inte spela rent i flera tonarter oavsett krökta band eller inte.

brukar du köra flera olika halsar när du spelar in dina grejer för att få helt tempererade toner i dina verk....?

_________________
/Marko


08 Dec 2017, 19:07
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Hypad musikutrustning.
Marko wrote:
brukar du köra flera olika halsar när du spelar in dina grejer för att få helt tempererade toner i dina verk....?

Om jag nu skulle vilja det så spelar jag bandlös.

Och påståendet var

Tvåtakt wrote:
True Temperament är objektivt mer intonerat än raka band


Intonation är en komplex sak och det finns inte en objektiv sanning
även om man enbart håller sig till västerländsk tolvton , ren eller tempererad stämning
( och gitarr som inte är nån av dom )

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


08 Dec 2017, 19:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Hypad musikutrustning.
Vinyljunkie wrote:
Magnus Olsson wrote:
En CS strata är objektivt bättre än en Rusta dito. Att någon där ute eventuellt kan gilla Rusta stratan bättre spelar i sammanhanget ingen roll (även om det gör att personen spelar bättre då så är CS stratan bättre ändå).

/Magnus


Har du testat en "Rusta-strata" någon gång?


Ja, massor av gånger.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


08 Dec 2017, 19:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Re: Hypad musikutrustning.
Magnus Olsson wrote:

Ja, massor av gånger.

/Magnus

:shock: :shock: :shock:
Var den bättre än din favorit-Ibanez :wink:


09 Dec 2017, 09:02
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Hypad musikutrustning.
Goran wrote:
Magnus Olsson wrote:

Ja, massor av gånger.

/Magnus

:shock: :shock: :shock:
Var den bättre än din favorit-Ibanez :wink:


Ja, mycket bättre :D

Nä, de är mer leksaker än instrument.
Med det sagt, man kan nog ändå undra om skillnaden på en sån och en SC strata är 35000 stor.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


09 Dec 2017, 10:20
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Hypad musikutrustning.
Absolut inte.

Sätter man i ett snäpp bättre pickuper å ger gitarren en duglig setup så kommer man kunna spela in award winning hitsinglar på Rusta-stratan också.

Möjligtvis kommer halsen ge med sig å vridas snabbare än ett mer genomtänkt bygge, men...

Just nu är det ett metalband som spelar in hos mej i min studio eller va man ska säga... Ena gitarristen kör på en 15000-kronors EVH Wolfgang, och den andra gitarristen en 1500-kronors Jackson JS-serie :mrgreen: den har tillåmed stock-pickuperna i. Båda låter olika men det är inte så att man kräks av den billigare.
Vi ska reampa med deras stärkare sen så får vi väl se om det blir nån större skillnad mellan gurorna med deras rörstärkare vs Kemper som vi trackar med under inspelningens gång :wink:


09 Dec 2017, 13:08
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Hypad musikutrustning.
Bapman wrote:
Marko wrote:
brukar du köra flera olika halsar när du spelar in dina grejer för att få helt tempererade toner i dina verk....?

Om jag nu skulle vilja det så spelar jag bandlös.

Och påståendet var

Tvåtakt wrote:
True Temperament är objektivt mer intonerat än raka band


Intonation är en komplex sak och det finns inte en objektiv sanning
även om man enbart håller sig till västerländsk tolvton , ren eller tempererad stämning
( och gitarr som inte är nån av dom )


I vilket sammanhang intonerar en gitarr med raka band bättre än en med True Temperament? Vilket är exakt vad du påstår om du inte håller med Tvåtakt.

Ärligt talat får du faktiskt komma med något konkret nu utan en massa abstrakta plattityder, annars så tänker jag avfärda dig som ett troll.

True Temperament intonerar bättre än en gitarr med raka i alla sammanhang, det hör alla med någotsånär musikaliskt öra, och med en stämapparat får man också beviset i siffror.


09 Dec 2017, 13:12
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Hypad musikutrustning.
Jaså Magnus, du har testat en Rusta-strata flera gånger? Så... hur ser en sån ut då? Beskriv den för mig.


09 Dec 2017, 13:15
Profile

Joined: 02 May 2013, 20:38
Posts: 258
Location: Göteborg/Laholm
Post Re: Hypad musikutrustning.
Vinyljunkie wrote:
Jaså Magnus, du har testat en Rusta-strata flera gånger? Så... hur ser en sån ut då? Beskriv den för mig.



Just nu bildgooglar en livslögnare mer än vad som är hälsosamt... :mrgreen:


09 Dec 2017, 14:33
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 98 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: iStofil and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.