View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:06



Reply to topic  [ 98 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Hypad musikutrustning. 
Author Message

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Hypad musikutrustning.
Det har gjorts flera blindtester bland musiker där de har fått lyssna (och ibland spela) på en Stradivarius och en nytillverkad fiol och sedan fått säga vilken av fiolerna som de tyckte lät bäst. Vid alla tester har en majoritet av deltagarna föredragit den nytillverkade.

Gitarrister (som t ex Graham Coxon, Johnny Marr och Richard Thompson) som alltid har föredragit vintage gitarrer spelar nu hellre på nytillverkade.

Andra exempel på liknande är när knappt någon kan höra skillnaden på ett Neve-mixerbord och en plug-in som simulerar soundet av ett sådant mixerbord.

Är det någon speciellt instrument och/eller speciell musikutrustning som ni anser vara överskattade.

För min del är det uppfattningen att Bias amp låter sämre än riktiga förstärkare.


05 Dec 2017, 19:36
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Hypad musikutrustning.
Rent generellt tycker jag att betydelsen av instrument och utrustning är överskattad. Har man kunnande och en konstnärlig vision
så kan man göra musik med i princip vad som helst!

_________________
pudas


05 Dec 2017, 20:37
Profile

Joined: 09 Aug 2011, 09:31
Posts: 134
Location:
Post Re: Hypad musikutrustning.
Jag har provat ett par riktiga Les Paul från 1959, och visst det var fantastiska instrument.
Om jag skulle blindtesta en av dom mot en bra Custom Shop t.ex. en collectors choice tror jag inte att jag skulle kunna avgöra vilken som som var den "riktiga" faktiskt. Jag tror att man blir lite överväldigad av situationen och tycker att det är det bästa man provat...

Jag har vid ett antal tillfällen varit med om följande:
Proffsgitarrist som bara spelat på rörförstärkare och inte gillat Kemper, till och med uttalat sin avsky för liknande produkter. När musikern inte har varit närvarande så har man gjort en bra kloning av nämndes förstärkare i smyg. Sedan under ett rep kopplat över till Kempern och musikern har gladeligen spelat på resten av dagen. Några har ändrat sin uppfattning där och någon enstaka påstår sig att i efterhand ha hört skillnad. I alla ovanstående exempel har de spelat med in-ear bör tilläggas.

Det finns många Strator och Telecasters från femtiotalet och sextiotalet som är överskattade bara på grund av sitt värde på vintagemarknaden.
En av Sveriges mest kända gitarrister berättade en gång hur han ville återställa sin gamla strata från femtiotalet. Den hade sedan åttiotalet fått ny elektronik och EMG-pickuper och nu ville han återställa den till original. När han fick på det gamla plektrumskyddet med originalpickuperna så var det inte så kul längre och de åkte av igen.

Personligen tycker jag att det finns ganska mycket överskattad utrustning på marknaden, både gammal och ny. Nu kommer jag att få skit ifrån många håll, men här kommer några exempel: gamla Tubescreamers, Klon Centaur, Många gamla halvrisiga AC-30:s, vissa japanstrator som höjs till skyarna, med mera...
Jag anser inte att ovanstående är skräp, men i förhållande till vad man får betala för dom så kittlar det inte.


05 Dec 2017, 20:52
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Aug 2011, 09:31
Posts: 134
Location:
Post Re: Hypad musikutrustning.
Håller med Pudas till 100% i ovanstående inlägg!


05 Dec 2017, 20:53
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Hypad musikutrustning.
Har provat det mesta och det slutar alltid ändå med att jag spelar på mina Ibanezer.

:mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


05 Dec 2017, 20:55
Profile

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Re: Hypad musikutrustning.
Ett säkert tips är de senaste digitala grejerna, för så har det varit sen 80-talet. Många som efter inköp vill övertyga sig själva att det låter lika bra som top-of-the-line analog utrustning. Det är också där det finns reklambudgetar att hajpa med.

_________________
///dacca

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"


05 Dec 2017, 23:08
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Hypad musikutrustning.
pudas wrote:
Rent generellt tycker jag att betydelsen av instrument och utrustning är överskattad. Har man kunnande och en konstnärlig vision
så kan man göra musik med i princip vad som helst!


Det där är ju extremt sant ur ett kliniskt, teoretiskt, rent av känslolöst perspektiv.

Men musik, och skapandet av den, är känsla och inspirationsstyrt.
Har man ”rätt” grejer, även om det så är 100% placebo och mojo, så blir man inspirerad och skapar och spelar bättre.
Tror man på att ens instrument är mojo för att det är gammalt, ovanligt, dyrt, bättre osv så hörs det i ens musik.
Sett ur den aspekten kan det inte vara överskattat, för det är det viktigaste av allt.
I teorin kan man skapa samma musik med en rusta strata, men när känslor kommer in fungerar det inte så längre.

Jag har mängder av prylar som jag inte behövt, som inte gjort någonting bättre ljudmässigt.
Men det har gjort mig inspirerad och då är det ju värt rätt mycket pengar.
Tänker man då på en stor, känd, musiker som tjänar mycket blir ju de x tusen en gitarr ingenting om den gör en inspirerad.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


05 Dec 2017, 23:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Hypad musikutrustning.
Någonting som är intressant och som man ibland glömmer när man entusiastiskt talar om blindtester, är att man faktiskt inte är blind när man spelar. Om jag tycker att jag spelar bättre när jag vet att jag spelar på en Gibson, än om jag vet att jag spelar på en Epiphone så är det faktiskt ju det som gäller. Då är det inte intressant om jag skulle tycka de vore lika bra med förbundna ögon. Eftersom jag aldrig spelar med förbundna ögon.

Så om man jämför en blindtest med en öppen test, så är det faktiskt ofta den öppna testen som är den rätta. Vissa blir gladare av dyrare gitarrer och andra blir gladare av billigare. Jag tror att i båda fallen ger det öppna testet ett mer rättvist resultat.

För att självklart är psykologin viktigt när det gäller att skapa musik. Om inte musik skulle ha med psykologi att göra skulle i alla fall jag inte tycka att det vore lika intressant.


06 Dec 2017, 01:47
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Hypad musikutrustning.
Kipster wrote:
Håller med Pudas till 100% i ovanstående inlägg!

Jag med!
Vintage Fender är extremt överskattat, däremot tycker jag gamla Gibson (pre 1965 typ) håller mycket högre kvaliteter. De är däremot inte värda de hutlösa priserna.


06 Dec 2017, 08:12
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Hypad musikutrustning.
Har sett ett TV-program om hjärnan där de visar en film där en kvinna säger ett ord som man här tydligt och klart.
Sen när man ej såg ansiktet på kvinnan när hon sa exakt samma sak så hörde man inte samma ord.
https://www.youtube.com/watch?v=7uHDMc4TEU8

Typ nåt sånt här.
Hörsel och syn är sammankopplade oavsett om ni vill det eller inte :)


06 Dec 2017, 08:58
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Hypad musikutrustning.
Det kunde vara aktuellt att nämna/länka till källor var ifrån man
tagit sin information.

_________________
Försvinn ur min åsikt


06 Dec 2017, 12:27
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Hypad musikutrustning.
Renfield wrote:
Det har gjorts flera blindtester bland musiker där de har fått lyssna (och ibland spela) på en Stradivarius och en nytillverkad fiol och sedan fått säga vilken av fiolerna som de tyckte lät bäst. Vid alla tester har en majoritet av deltagarna föredragit den nytillverkade.
.


Finns dessa på nätet och har du länk till dom?

Stämmer inte riktigt med vad jag minns, men det var några år sen.

Som jag kommer ihåg det så var det så att man hade svårt att direkt urskilja 'dyrgripen' och de nytillverkade var ju inga hyllprodukter direkt
utan tillverkade av några av världens skickligaste fiolbyggare

Men du kanske vet en annan test, därav frågan.

_________________



06 Dec 2017, 13:03
Profile ICQ WWW

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Hypad musikutrustning.
rifle wrote:
Har sett ett TV-program om hjärnan där de visar en film där en kvinna säger ett ord som man här tydligt och klart.
Sen när man ej såg ansiktet på kvinnan när hon sa exakt samma sak så hörde man inte samma ord.
https://www.youtube.com/watch?v=7uHDMc4TEU8

Typ nåt sånt här.
Hörsel och syn är sammankopplade oavsett om ni vill det eller inte :)

Tror du tänker på Mc Gurk-effekten.

Vet inte riktigt om den går att applicera på gitarrmojoande.

I övrigt håller jag med Magnus Olsson i frågan.

_________________
Image


06 Dec 2017, 13:03
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Hypad musikutrustning.
pudas wrote:
Rent generellt tycker jag att betydelsen av instrument och utrustning är överskattad. Har man kunnande och en konstnärlig vision
så kan man göra musik med i princip vad som helst!


Och precis där borde tråden låsas, utifrån ett konstnärligt perspektiv. Men det är inte därför vi är här.. :roll:

Magnus perspektiv ovan är bara en vinkling som grundar sig på ett i-landsproblem. Är man fattig och verkligen vill göra musik är det musicerandet i sig som kommer först. Att kunna välja sin utrustning är lyx för väldigt många utanför ett nördigt gitarrforum.


Last edited by Vinyljunkie on 06 Dec 2017, 13:10, edited 1 time in total.



06 Dec 2017, 13:05
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Hypad musikutrustning.
Här har ni ett ganska talande klipp från drygpants himself.

https://www.youtube.com/watch?v=1zLyuRGy4Xo

Och kom ihåg misstagen är gratis.... :roll:

Det finns även ett test som The Doug and Pat Show nissarna gjorde där de flesta korksniffarna från LPF inte hörde skillnaden på en Tokai och en Gammal Les Paul.


06 Dec 2017, 13:08
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Hypad musikutrustning.
poxxed wrote:
Tror du tänker på Mc Gurk-effekten.

Vet inte riktigt om den går att applicera på gitarrmojoande.

I övrigt håller jag med Magnus Olsson i frågan.


Kanske inte går att applicera på gitarr men det borde väl gå att göra ändå?
Sinnena är sammankopplade på det sättet att hjärnan bearbetar informationen olika beroende på vad den får för info, typ då om den förväntar sig ett humbuckerljud (ser en gitarr med humbucker) så "lyssnar" den säkert på ett annat sätt än om den inte ser en gitarr med humbuckers. Hjärnan är väl konstruerad för att ta genomvägar så den ej behöver fundera så hårt varje gång den ser/hör nåt.

Jag håller också med Magnus.
Jag spelar själv hellre på en snygg gitarr än en jag inte tycker är snygg.


06 Dec 2017, 13:47
Profile ICQ WWW

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Hypad musikutrustning.
rifle wrote:
Kanske inte går att applicera på gitarr men det borde väl gå att göra ändå?


Underbart.

_________________
Image


06 Dec 2017, 14:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Hypad musikutrustning.
poxxed wrote:
rifle wrote:
Kanske inte går att applicera på gitarr men det borde väl gå att göra ändå?


Underbart.



:mrgreen:


06 Dec 2017, 14:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Jan 2011, 23:14
Posts: 60
Location:
Post Re: Hypad musikutrustning.
Mike Leaf wrote:
Renfield wrote:
Det har gjorts flera blindtester bland musiker där de har fått lyssna (och ibland spela) på en Stradivarius och en nytillverkad fiol och sedan fått säga vilken av fiolerna som de tyckte lät bäst. Vid alla tester har en majoritet av deltagarna föredragit den nytillverkade.
.


Finns dessa på nätet och har du länk till dom?

Stämmer inte riktigt med vad jag minns, men det var några år sen.

Som jag kommer ihåg det så var det så att man hade svårt att direkt urskilja 'dyrgripen' och de nytillverkade var ju inga hyllprodukter direkt
utan tillverkade av några av världens skickligaste fiolbyggare

Men du kanske vet en annan test, därav frågan.


Det här var väl ett sådant test?: https://www.svd.se/svensk-fiol-slar-stradivarius ....från 2016


06 Dec 2017, 16:47
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Hypad musikutrustning.
Fiol = äpple. Elgitarr = päron. Osv.


06 Dec 2017, 17:26
Profile

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Re: Hypad musikutrustning.
Trodde inte att källhänvisning var viktigt i sammanhanget men söker man på ”blindtest” och ”Stradivarius” kan man hitta de här artiklarna:

https://www.thestrad.com/blind-tested-s ... 94.article

http://www.sciencemag.org/news/2017/05/ ... ound-check

http://www.lam.jussieu.fr/Membres/Fritz ... paper.html

Och kritik mot ett av testerna: http://www.violinist.com/blog/laurie/20121/13039/

När det gäller Johnny Marr spelar han på sin egna signaturvariant av Fender Jaguar, Graham Coxon spelar på en Gray och när jag intervjuade Richard Thompson för många år sedan berättade han att han hade hittat en ny gitarr som lät bättre än en vintage.


06 Dec 2017, 18:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 May 2013, 20:38
Posts: 258
Location: Göteborg/Laholm
Post Re: Hypad musikutrustning.
pudas wrote:
Rent generellt tycker jag att betydelsen av instrument och utrustning är överskattad. Har man kunnande och en konstnärlig vision
så kan man göra musik med i princip vad som helst!



Du tänker lite som den här mannen eller?:

"I’m an artist, and if you give me a tuba, I’ll bring you something out of it."
John Lennon


06 Dec 2017, 19:50
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Hypad musikutrustning.
salesman wrote:
Det finns även ett test som The Doug and Pat Show nissarna gjorde där de flesta korksniffarna från LPF inte hörde skillnaden på en Tokai och en Gammal Les Paul.
Har hänvisat till det testet i en post och var själv en av dom som torskade på Tokai:en...
Hade jag kunnat hade jag köpt den... 8)


06 Dec 2017, 21:39
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Hypad musikutrustning.
T-Toby wrote:
pudas wrote:
Rent generellt tycker jag att betydelsen av instrument och utrustning är överskattad. Har man kunnande och en konstnärlig vision
så kan man göra musik med i princip vad som helst!



Du tänker lite som den här mannen eller?:

"I’m an artist, and if you give me a tuba, I’ll bring you something out of it."
John Lennon


Och med 100% säkerhet skulle John göra det bättre om han fick en bra tuba ist för en kass.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Dec 2017, 22:16
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Hypad musikutrustning.
rifle wrote:
Har sett ett TV-program om hjärnan där de visar en film där en kvinna säger ett ord som man här tydligt och klart.
Sen när man ej såg ansiktet på kvinnan när hon sa exakt samma sak så hörde man inte samma ord.
https://www.youtube.com/watch?v=7uHDMc4TEU8

Typ nåt sånt här.
Hörsel och syn är sammankopplade oavsett om ni vill det eller inte :)
Det är värre än så... :mrgreen:
För nåt år sen postade jag ett inlägg som rörde skillnad mellan gitarrkodningar. I klippet la jag en länk till ett test där killen påvisade noll-skillnad i ljud mellan olika kodningar. Intressant var att han tog in en psykolog som förklarade att och varför människor kan höra skillnader som inte finns OM vi vill höra dem. Vidare, att det är en funktion i hjärnan som inte har med lögn eller nåt annat att göra. Det kan som sagt i förlängningen innebära att man spelar bättre på prylar som man gillar eller själv tror är bättre än andra.

Det reser i sin tur frågor kring hur man definierar eller förstår innebörden av "hypad".
Om vi t ex tar en 1959 Fender Bassman Tweed amp eller vintage PAF/Patent No mickar så skulle nog en del säga att dom är hypade, att priserna på såna är sjuka, osv.
Men den som har råd, gillar såna prylar och tycker sig spela bättre kan nog tänka mer på bra grejor än på hype...


06 Dec 2017, 22:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Hypad musikutrustning.
Magnus Olsson wrote:
Och med 100% säkerhet skulle John göra det bättre om han fick en bra tuba ist för en kass.

/Magnus

Hahaha :mrgreen:


06 Dec 2017, 22:41
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Hypad musikutrustning.
Jag vet inte hur man ska definiera hype, annat än som något som objektivt sett inte är bättre men känslomässigt ändå uppfattas så. Det behöver väl inte vara nåt fel med det, om det kan roa nån, men hypat är det likväl.

_________________
Mats


06 Dec 2017, 23:40
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Hypad musikutrustning.
Jag kan hålla med om en hel del och att dyrare och vintage inte alltid är bättre fast god kvalitet är ju lätt att leva med :-)

Däremot stämmer det ju inte att allt går att ersätta med pluggar och digital hårdvara för jag garanterar att en bra mixare hör skillnad på ett nevebord och en plugg. Personligen tycker jag att exempelvis en kemper inte ersätter något och känns ointressant om orginal finns att tillgå men är såklart en praktisk sak att tillgå särskilt om man inte har möjlighet till flera riggar.

Magnus har en poäng i att trivs man och tror på grejerna så spelar man bättre så det är väl det enda riktigt viktiga.
Exempelvis så bytte jag nyss till mig en made in china tele med P90 som låter gott, ser bra ut och som är skön att spela på och jag har fick uppslag på två nya låtar direkt och har haft väldigt kul långa stunder med den guran vilket är anledningen till att hålla på med musik. Samla på gitarrer och prata värde är ju nått helt annat!

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


07 Dec 2017, 00:20
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Hypad musikutrustning.
albert wrote:
Jag vet inte hur man ska definiera hype, annat än som något som objektivt sett inte är bättre men känslomässigt ändå uppfattas så. Det behöver väl inte vara nåt fel med det, om det kan roa nån, men hypat är det likväl.
Var kanske inte helt klar i mitt resonemang, men...
...tittar man i Oxford dictionary så kopplas hype ihop med något överdrivet som inte nödvändigtvis är underbyggt av fakta.
Definitionen i t ex Cambridge dictionary (”a situation in which something is advertised and discussed in newspapers, on television, etc. a lot in order to attract everyone's interest”) utesluter dock inte att något som hypas kan ha kvaliteter.

Jag föreställer mig att utrustning som ”hypas” kan ha kvaliteter som är intressanta för t ex musiker. Om vi tar Neve , så har såna bord kvaliteter (t ex preamps) som många försökt kopiera. Tar vi gamla PAF:ar så har de kvaliteter (t ex en slags ”ihålighet”) som många försöka kopiera, osv.

Skulle man sedan vidga eller byta perspektiv och tänker att en ”kvalitet” (hos en viss produkt, design, etc.) kan vara att den får hornen på folk att växa, ja då blir det mer komplicerat…


07 Dec 2017, 01:12
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Hypad musikutrustning.
zoork_1 wrote:
salesman wrote:
Det finns även ett test som The Doug and Pat Show nissarna gjorde där de flesta korksniffarna från LPF inte hörde skillnaden på en Tokai och en Gammal Les Paul.
Har hänvisat till det testet i en post och var själv en av dom som torskade på Tokai:en...
Hade jag kunnat hade jag köpt den... 8)



Sorry om det blir lite Of topic.
Jag har haft massvis med med Custom Shops och nästan säkerligen nästan 10 st Tokai från 1984-1985.
Och har under ca 10 års tid kunnat gjort A/B test med olika Tokais och olika Custom Shops.

Tokais vinner varje gång.
Du har inga mörka halsmickar,dåliga pottar eller brist på sustain på en Tokai.
De ringer med sustain över hela greppbräda även högre upp på halsen.
Och sällan har jag stött på döda noter på dessa.

The Doug and Pats Shows var en 1984 eller 1985a.
Ej en 1979 som dom först sade.


07 Dec 2017, 04:55
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 98 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.