View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:51



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Skiljevägg mellan högtalarna i 2x12:a? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Skiljevägg mellan högtalarna i 2x12:a?
För och nackdelar med detta? Tex så har ju förstärkarkombos ingen skiljevägg medan tex Fender bassman låda har det. Om jag skulle gissa själv: Fördelar - stabilare låda, mindre risk för krock mellan ljudvågorna som högtalarelementen pumpar ut. Nackdelar - Tyngre låda, mindre "levande" ljudbild. Vad säger ni?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


28 Nov 2017, 14:00
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Skiljevägg mellan högtalarna i 2x12:a?
Jag tror det är svårt att höra nån skillnad när jag testade med separata avdelningar.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


28 Nov 2017, 22:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Skiljevägg mellan högtalarna i 2x12:a?
Racing testade

http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php? ... 2&start=30

Men här var högtalarna kanske i en låda med litet djup. Hela tråden är läsvärd. Den innehåller hela förstärkarbygget. Jag tror att Racing någon gång noterat att väggen i 2x12 i huvudsak gör nytta när man kör förstärkare och högtalare på max.


29 Nov 2017, 04:30
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Skiljevägg mellan högtalarna i 2x12:a?
Japp tror också att man möjligtvis kan ha nytta av det på fullblås. På lägre och moderat volym är det snarare så kallad dumble portning som ger fördelar i form av större rymd i ljudet och övertoner som får liv.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


29 Nov 2017, 08:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Skiljevägg mellan högtalarna i 2x12:a?
Så här ser det ut när 3rd Power bygger sina 2x12:or.
Har för mig att jag har sett bilder på att de även har lite isolering på skiljeväggen när de är färdiga. Ena sidan är closed, och den andra har en öppning i bakstycket.
De låter bra som fan. Har tyvärr bara testat när jag var och besökte deras fabrik, så jag har inte kunnat jämföra med en "vanlig" 2x12:a.

Image
Image

_________________
http://www.pigsinspace.se


29 Nov 2017, 09:19
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Skiljevägg mellan högtalarna i 2x12:a?
Ser man lådan som en pipa dubblas den akustiska resonansfrekvensen med en skiljevägg på mitten. Detsamma gäller den bakre baffeln i en sluten låda med skiljevägg som Bassman 2x12". Jämför med staget mellan fram- och bakbafflarna i en traditionell Marshall 4x12". Det staget gör den bakre baffeln till fyra små bafflar akustiskt sett och resonansen i lådans bakstycke blir fyra gånger högre.


29 Nov 2017, 12:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Skiljevägg mellan högtalarna i 2x12:a?
woodstock wrote:
Ser man lådan som en pipa dubblas den akustiska resonansfrekvensen med en skiljevägg på mitten. Detsamma gäller den bakre baffeln i en sluten låda med skiljevägg som Bassman 2x12". Jämför med staget mellan fram- och bakbafflarna i en traditionell Marshall 4x12". Det staget gör den bakre baffeln till fyra små bafflar akustiskt sett och resonansen i lådans bakstycke blir fyra gånger högre.

Intressant. Hur upplevs detta ljudmässigt? Blir det tex mer bas?(alltså med skiljeväggen). Eller blir det bara mer = högre ljud över alla frekvenser?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


29 Nov 2017, 12:44
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Skiljevägg mellan högtalarna i 2x12:a?
Polytone wrote:
Intressant. Hur upplevs detta ljudmässigt? Blir det tex mer bas?(alltså med skiljeväggen). Eller blir det bara mer = högre ljud över alla frekvenser?


Hur man upplever det ljudmässigt för en 2X12" bas/gitarrlåda är nog relativt. Men med högre resonansfrekvens blir det mindre bas.Om en Bassman 2X12" utan skiljevägg är som en kontrabas blir samma låda med skiljevägg som två violoncelli. Åtminstone rent teoretiskt akustiskt. Det är samma sak som när man spelar panflöjt på en tomflaska. Ju mer vätska i flaskan desto högre ton av att volymen för den stående vågen minskar.


29 Nov 2017, 14:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Skiljevägg mellan högtalarna i 2x12:a?
woodstock wrote:
Polytone wrote:
Intressant. Hur upplevs detta ljudmässigt? Blir det tex mer bas?(alltså med skiljeväggen). Eller blir det bara mer = högre ljud över alla frekvenser?


Hur man upplever det ljudmässigt för en 2X12" bas/gitarrlåda är nog relativt. Men med högre resonansfrekvens blir det mindre bas.Om en Bassman 2X12" utan skiljevägg är som en kontrabas blir samma låda med skiljevägg som två violoncelli. Åtminstone rent teoretiskt akustiskt. Det är samma sak som när man spelar panflöjt på en tomflaska. Ju mer vätska i flaskan desto högre ton av att volymen för den stående vågen minskar.

Det låter logiskt. Ibland vill man ju bara använda den ena 12:an och då blir ju lådan (iaf den jag har) lite väl stor utan skiljevägg. Hm, jag får nog prova att bygga en skiljevägg och jämföra.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


29 Nov 2017, 14:22
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Skiljevägg mellan högtalarna i 2x12:a?
Jag byggde i tidernas begynnelse (läs 80-talet, när stereorackkylskåp far da shit) om en 4x12 genom att avdela utrymmet med en skilje vägg för "bättre stereo". Blev stereoupplevelsen bättre? Nä. Blev ljudet annorlunda? Kan inte säga att det blev det...


29 Nov 2017, 22:54
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Skiljevägg mellan högtalarna i 2x12:a?
Peter Naglitsch wrote:
Jag byggde i tidernas begynnelse (läs 80-talet, när stereorackkylskåp far da shit) om en 4x12 genom att avdela utrymmet med en skilje vägg för "bättre stereo". Blev stereoupplevelsen bättre? Nä. Blev ljudet annorlunda? Kan inte säga att det blev det...

FÖr att det ska ha en avgörande påverkan på ljudet ska väl resonansfrekvensen röra sig över gitarrens lägsta grundtoner, 80Hz typ, förmodligen lite högre ändå. Det finns liksom en brytpunkt där lådan börjar låta näsigt, men om man ökar storleken från "brytpunkten" händer inte så mycket. Själv har jag haft goda erfarenheter med basreflexrör. Ett rör skapar ju en viss "luftfjädring" som lurar högtalaren att tro att lådan är större (det här går att räkna ut). Ett exempel är Thomanns egna 2x12, som just är liiite för liten, så att det påverkar basåtergivningen. Det märks mer genom att det läcker över till midden via övertonsspektrat. Där gör ett basreflexrör underverk, det låter större, öppnare och mer naturligt.
Viktigt att påpeka att ett basreflexrör är något helt annat är att bara göra hål i lådan

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


30 Nov 2017, 14:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Skiljevägg mellan högtalarna i 2x12:a?
Martin Kuhn wrote:
Peter Naglitsch wrote:
Jag byggde i tidernas begynnelse (läs 80-talet, när stereorackkylskåp far da shit) om en 4x12 genom att avdela utrymmet med en skilje vägg för "bättre stereo". Blev stereoupplevelsen bättre? Nä. Blev ljudet annorlunda? Kan inte säga att det blev det...

FÖr att det ska ha en avgörande påverkan på ljudet ska väl resonansfrekvensen röra sig över gitarrens lägsta grundtoner, 80Hz typ, förmodligen lite högre ändå. Det finns liksom en brytpunkt där lådan börjar låta näsigt, men om man ökar storleken från "brytpunkten" händer inte så mycket. Själv har jag haft goda erfarenheter med basreflexrör. Ett rör skapar ju en viss "luftfjädring" som lurar högtalaren att tro att lådan är större (det här går att räkna ut). Ett exempel är Thomanns egna 2x12, som just är liiite för liten, så att det påverkar basåtergivningen. Det märks mer genom att det läcker över till midden via övertonsspektrat. Där gör ett basreflexrör underverk, det låter större, öppnare och mer naturligt.
Viktigt att påpeka att ett basreflexrör är något helt annat är att bara göra hål i lådan

Martin, vad händer om lådan är för stor? Förutom att det kan bli svårt att få plats med den i bilen... :wink:

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


30 Nov 2017, 17:04
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Skiljevägg mellan högtalarna i 2x12:a?
Martin Kuhn wrote:
Ett exempel är Thomanns egna 2x12, som just är liiite för liten, så att det påverkar basåtergivningen. Det märks mer genom att det läcker över till midden via övertonsspektrat. Där gör ett basreflexrör underverk, det låter större, öppnare och mer naturligt. Viktigt att påpeka att ett basreflexrör är något helt annat är att bara göra hål i lådan


Jag har en sån (dvs Harley Benton 2x12). Det där med basreflexrör låter intressant. Har du några tips på hur man fixar med basreflexrör? Fram eller bak? Diameter och längd på röret? Vill gärna prova!

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


30 Nov 2017, 23:08
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Skiljevägg mellan högtalarna i 2x12:a?
@D95err: sök på basreflexrör eller port. Jag rekommenderar ett vinklat rör, eftersom gitarrlådor inte är så djupa. Själv har jag använt ett vinklat, tvådelat rör, så att man kan variera längden på röret, och på så sätt testa sig fram. Jag minns tyvärr inte var jag köpte mina rör.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


01 Dec 2017, 08:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Skiljevägg mellan högtalarna i 2x12:a?
Nu har jag delat av lådan med en skiljevägg. Tyckte den var lite för bumlig innan så hoppas detta löser problemet.


Attachments:
File comment: Med bakstycken. Passade på att koppla så man kan köra respektive 12:a separat (8 ohm) samt bägge på 16 ohms last. Har även ett tredje bakstycke som kan göra lådan helt sluten.
IMG_5358.JPG
IMG_5358.JPG [ 38.7 KiB | Viewed 5798 times ]
File comment: Med baffel.
IMG_5357.JPG
IMG_5357.JPG [ 33.21 KiB | Viewed 5798 times ]
File comment: Utan baffel.
IMG_5356.JPG
IMG_5356.JPG [ 34.12 KiB | Viewed 5798 times ]

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison
02 Dec 2017, 18:40
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Skiljevägg mellan högtalarna i 2x12:a?
En bild framifrån. Fender style.


Attachments:
IMG_5364.JPG
IMG_5364.JPG [ 133.86 KiB | Viewed 5791 times ]

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison
02 Dec 2017, 19:06
Profile

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post Re: Skiljevägg mellan högtalarna i 2x12:a?
Delad låda kommer väl inte låta mycket annorlunda om den är öppen... Lr tänker jag fel???

_________________
/Marko


02 Dec 2017, 19:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Skiljevägg mellan högtalarna i 2x12:a?
Diskussionen om skiljevägg går i princip helt ut genom fönstret här i och med att du har en öppen låda.


02 Dec 2017, 19:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Skiljevägg mellan högtalarna i 2x12:a?
Som sagt är den möjlig att sluta helt. Visar den öppen för att synliggöra mellanväggen.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


02 Dec 2017, 21:08
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Skiljevägg mellan högtalarna i 2x12:a?
arinihsd wrote:
Racing testade

http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php? ... 2&start=30

Men här var högtalarna kanske i en låda med litet djup. Hela tråden är läsvärd. Den innehåller hela förstärkarbygget. Jag tror att Racing någon gång noterat att väggen i 2x12 i huvudsak gör nytta när man kör förstärkare och högtalare på max.


Ja. En Dynacord Rex,med sin mkt grunda cab,fungerar inte för tunga utslag utan skiljevägg. Skillnaden är som natt och dag.
Har labbat med detta i lite andra konstruktioner med,och finner det intressant. Det finns MASSOR att hämta i detta och det som gör det svårt är att själva ursprunget,dvs att vi skapar distade gitarrljud med en 12" högtalare,medför att alla betingade "regler" om att så skall det vara går rakt ut igenom fönstret.

Fabrikanter som labbat lite med detta är tex just Dynacord (Reference),Kustom mfl. Men tyvärr är de allra flesta tillverkare mkt apa se apa gör.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Dec 2017, 03:12
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.