View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:41



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Limma hals 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Limma hals
Jag har beställt ett SG-kit som jag tänkt plocka ihop under vintern, har dock ingen erfarenhet av att limma halsar då jag mest byggt Tele och Stratocasters.
Vad använder ni för lim, funkar det med vanligt trälim från bygghandeln eller är det Titebond eller något liknande som gäller?

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


23 Nov 2017, 17:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Limma hals
Jag är absolut inte rätt person att svara men jag skriver hur jag tänker och gör!
Vanligt vitt trälim typ Cascos oranga flaska duger till att limma snickerier, möbler mm och ger fogar starkare en omgivande trä,
borde funka till gitarrer också!
Viktigt dock är att det är absolut rent, torrt trä, helt utan färg eller olja, lack och att fogen gör 100% kontakt och att det får ligga i press
under limmets hela torktid. Sen är det säkert viktigt att det varken är för mycket eller lite lim i fogen också!
Sen har ja fått lära att Epoxi-lim är "NO-NO" !

_________________
pudas


24 Nov 2017, 09:45
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Limma hals
Jag har lärt mej att man ska använda typ av animaliska limmer,jag har fått av en gitarr-reparatör något som hette fisklim.
Forska i detta...



//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


24 Nov 2017, 11:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Limma hals
gretschen wrote:
Jag har lärt mej att man ska använda typ av animaliska limmer,jag har fått av en gitarr-reparatör något som hette fisklim.
Forska i detta...



//Robban

Animaliska lim är nog inte fel, hudlim har jag hört att man använder till instrument.
Kollar vidare lite.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


24 Nov 2017, 12:07
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Limma hals
Fördelen med hudlim gentemot vinylhartslimmer är att det går lätt att värma loss hudlim, men vinylhartslim går bäst att ånga loss. Epoxy är no-no av flera anledningar, bl.a att det varken går att ånga eller värma loss. (Detta är naturligtvis inte sant generellt, men när det gäller gitarrer så behöver man ju vara ganska försiktig....)
Hudlim torde vara overkill när det gäller halslimning, många gitarrbyggare använder aldrig hudlim. Jag tror personligen att Cascos vanliga vitlim fungerar ypperligt, (jag har möbler i min närhet som jag limmat för 45 år sedan som fortfarande är helt perfekta) men gitarrbyggare tenderar att föredra Titebond, eftersom det är så väl utprovat.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


24 Nov 2017, 12:42
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Limma hals
Jag tror de flesta byggare o tillverkare använder Titebond. Gibson custom shop kör sedan 2013 med hot hide glue i sina reissues.
Persoligen skulle jag (är lite vintage-taliban) testa att använda hot hide glue till halsen. Fisklim skulle f.ö. vara intressant att testa på band.


24 Nov 2017, 12:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Limma hals
Hudlim verkar lite krångligt faktiskt.
Det blir troligtvis Titebond Original eller Ultimate III.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


24 Nov 2017, 13:02
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 10:07
Posts: 258
Location:
Post Re: Limma hals
Det är absolut inget fel på "hide glue" - Varmlim eller benlim även kallat, men känns lite "overkill" för ett första bygge med byggsats..
Varmlim ställer lite krav på exakt uppvärmning, väl inpassade limytor, och lite fart i boxen när det ska limmas.. Fisklim går att använda kallt visserligen, men känns lika krångligt för nåt man gör första gången.

Vanligt PVA vitlim lär funka alldeles utmärkt och är ju lätt att bara gå att köpa. Titebond I o II funkar såklart oxå. Att många byggare gillar det, utöver det Martin nämner, är att det är ett modifierat PVA lim där fogen blir stum. Vanligt vitlim har en något elastisk fog i jämförelse, och
i teorin snor då fogen lite vibrationer ( energi, ton).


24 Nov 2017, 13:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Limma hals
Varma hudlimmer är inte ett bra val för första försöket. Det krävs en hel del erfarenhet för att det ska bli riktigt bra. Öppettiden är kort och om ytorna är för kalla kan limmet till och med börja stelna av den temperaturförändringen. Rekommenderas inte utan rejält med övning på annat materiel först

Vanliga via trälim ger helt riktigt fogar som är starkare än omgivande trä, förutsatt att fogen är bra tillpassad och ren från föroreningar. Men de har som nämnts sämre kalldragningsegenskaper än t ex Titebond. Fördelen med Titebond är dessutom att det generellt har en generösare öppet-tid än många andra lim, d v s man har längre tid på sig att få allt på rätt plats, få till på plats tvingarna, mäta, kolla, upptäcka att det blev lite snett, ta bort tvingarna, rätta till och till slut få till tvingarna och allt annat på rätt plats (inte för att det hänt mig någon gång...). Så jag rekommenderar klart Titebond original. Titebond III är vattenfast och gör ev reparationer längre fram svårare, men är i grunden ett ännu bättre lim.


24 Nov 2017, 19:32
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Limma hals
Tack för alla svar hittills.
Dröjer nog tyvärr tills jag får tid till att bygga.
Samlar material till bygget så länge.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


24 Nov 2017, 21:03
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Aug 2009, 02:34
Posts: 402
Location:
Post Re: Limma hals
Fisklim eller titebond


24 Nov 2017, 21:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Limma hals
TheLars wrote:
Fisklim eller titebond

Lutar åt Titebond som jag var inne på från början, alltid intressant att höra era åsikter innan man drar igång.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


24 Nov 2017, 21:06
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post Re: Limma hals
Titebond är ett varumärke som gör lite alla möjliga sorters lim. Det man pratar om i instrumentsammanhang när man pratar om Titebond är något som kallas alifatiskt resinlim. Titebond gör ju också kallflytande hudlim som också används i instrumentbyggarsammanhang. Fördelen med det jämfört med varmt hudlim är att det kallflytande har längre öppettid.

Men jag skulle rekommendera ett alifatiskt resinlim som t.ex. Titbonds vita. Men det finns också andra märken att köpa på alla specialbutiker som säljer modellflygtillbehör eftersom det används att limma balsaträ till modellflyg. Och det brukar vara lättare att hitta en specialbutik för modellflyg än en gitarrbyggarbutik. Jag har använt ett lim av fabrikatet Great planes. Det är vitt. Har också använt något längre tillbaka som var gult. Tycker vitt ger mer diskreta limskarvar, om dom skulle råka synas.


28 Nov 2017, 09:36
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Aug 2012, 09:29
Posts: 123
Location: Uppsala
Post Re: Limma hals
Använde Titebond ultimate (gröna flaskan) för att limma fast huvudet på en LP nyligen som helt gått av, funkade utmärkt.


28 Nov 2017, 11:57
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.