View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:43



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Ni som spelar på AC30 utan top boost - 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Ni som spelar på AC30 utan top boost -
- vilken ingång spelar ni på?

Är lite nyfiken på hur ni andra använder era Vox AC30:s. Jag hade en 64 AC30T förut (numera såld) och körde uteslutande på high-ingången i normal-läget. Men för att få någon diskant alls så hade jag en treable-booster igång hela tiden. Funkade bra.

Har en AC30 Brian May idag som är moddad så att den inbyggda boostern är urkopplad och inputen är som används (den enda som finns) är high i brilliant-läget. Nu behövs ingen treable-booster, men samtidigt som något vanns så förlorades även något. Svårt att säga exakt vad. Egentligen så är jag väl nöjd, men det kliar ändå lite...

Så jag blev nyfiken på hur ni andra använder era för att få fram rätt sound?


21 Nov 2017, 09:22
Profile WWW

Joined: 20 Nov 2017, 10:58
Posts: 9
Post Re: Ni som spelar på AC30 utan top boost -
Jag har en 65a top boost, den kör jag uteslutande i brilliantkanalen. Kan bli lite vasst vid höga volymer, men det fixar man ju med cuten. Normalkanalen gillar jag inte alls, inget krisp i den.


21 Nov 2017, 16:08
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Ni som spelar på AC30 utan top boost -
Krall wrote:
Jag har en 65a top boost, den kör jag uteslutande i brilliantkanalen. Kan bli lite vasst vid höga volymer, men det fixar man ju med cuten. Normalkanalen gillar jag inte alls, inget krisp i den.


Precis så känner jag det oxå. Men jag saknar cut på denna, hade kanske varit bra att klämma dit en sån. Det är just när man fläskar på ordentligt som det blir lite skarpt, lite icepick över det.

Fast har inte en TB bas o diskantkontroller på brilliantkanalen, eller är även cut med där? Trodde att cut endast var för normalkanalen och inte var aktiv på brilliant. Men jag har aldrig ägt ngn TB, så det var bara vad jag trodde. För visst är bas o treable endast aktiva på brilliantkanalen, eller har jag missat även där?


21 Nov 2017, 16:55
Profile WWW

Joined: 16 Jan 2009, 01:09
Posts: 658
Location: Sthlm
Post Re: Ni som spelar på AC30 utan top boost -
Jag har en 65a utan TB och upplever inte att det är för lite diskant i den.


21 Nov 2017, 17:32
Profile

Joined: 20 Nov 2017, 10:58
Posts: 9
Post Re: Ni som spelar på AC30 utan top boost -
Jo TB-kanalen har ju bas och diskant, så dom kan man trixa lite med. Men drar man t.ex på lite mer diskant så försvinner bas. Så jag brukar mestadels ha bas och diskant på kl12 och styra med cut ju högre volym. Cuten styr alla kanaler. Sorry, nu läste jag rubriken ordentligt. Ni som spelar UTAN TB Då ska jag ju inte va med i den här diskutionen egentligen :roll: :oops:


21 Nov 2017, 20:53
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Ni som spelar på AC30 utan top boost -
Har en 64 TB. Kör antingen i TB-kanalen direkt eller i normal med en treble booster typ Rangemaster.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


21 Nov 2017, 21:16
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Ni som spelar på AC30 utan top boost -
supro wrote:
Jag har en 65a utan TB och upplever inte att det är för lite diskant i den.


Vilken kanal kör du på då? Är det normalkanalen?


21 Nov 2017, 23:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Ni som spelar på AC30 utan top boost -
Krall wrote:
Jo TB-kanalen har ju bas och diskant, så dom kan man trixa lite med. Men drar man t.ex på lite mer diskant så försvinner bas. Så jag brukar mestadels ha bas och diskant på kl12 och styra med cut ju högre volym. Cuten styr alla kanaler. Sorry, nu läste jag rubriken ordentligt. Ni som spelar UTAN TB Då ska jag ju inte va med i den här diskutionen egentligen :roll: :oops:


Du får vara med ändå, alltid kul att höra hur andra använder sina och vilka trix som görs för att få till det!


21 Nov 2017, 23:49
Profile WWW

Joined: 25 Aug 2004, 15:54
Posts: 1143
Location:
Post Re: Ni som spelar på AC30 utan top boost -
Krall wrote:
Jo TB-kanalen har ju bas och diskant, så dom kan man trixa lite med. Men drar man t.ex på lite mer diskant så försvinner bas. Så jag brukar mestadels ha bas och diskant på kl12 och styra med cut ju högre volym. Cuten styr alla kanaler. Sorry, nu läste jag rubriken ordentligt. Ni som spelar UTAN TB Då ska jag ju inte va med i den här diskutionen egentligen :roll: :oops:


Har en Dirty 15W top boost som har samma tonkontroller. De är helt annorlunda än tonkontrollerna på de flesta andra förstärkare. Ju mer bas och diskant desto mindre mellanregister. Jag har landat på att köra basen på kl 9 och diskanten på kl 3 - det ser helt knäppt ut men låter bäst.

Ber om ursäkt för off topic-svar.


22 Nov 2017, 14:20
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Ni som spelar på AC30 utan top boost -
Kanalerna på AC30 six inputs non-toppboost är normalt lite olika: Tremolot påverkar tremolokanalen, "brilliant" är mer "bright" än "normal". Returen på en rördriven effektloop har ungefär lika mycket "gain" som varje kanal i en non-top boost.


23 Nov 2017, 17:08
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Ni som spelar på AC30 utan top boost -
Då jag var den som ändrade din stärkare ( skit den var inte lätt att komma in i :) ) Så vill jag nog mena att det som treble boostern gav förutom treble var ett gainsteg till, och tror det är det du saknar .

I retrospekt kan det varit så du hade behövt en variabel cut control, stärkan kommer med en fast sådan som may vill att den ska ska på.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


23 Nov 2017, 19:08
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Ni som spelar på AC30 utan top boost -
hwestman wrote:
Krall wrote:
Jo TB-kanalen har ju bas och diskant, så dom kan man trixa lite med. Men drar man t.ex på lite mer diskant så försvinner bas. Så jag brukar mestadels ha bas och diskant på kl12 och styra med cut ju högre volym. Cuten styr alla kanaler. Sorry, nu läste jag rubriken ordentligt. Ni som spelar UTAN TB Då ska jag ju inte va med i den här diskutionen egentligen :roll: :oops:


Har en Dirty 15W top boost som har samma tonkontroller. De är helt annorlunda än tonkontrollerna på de flesta andra förstärkare. Ju mer bas och diskant desto mindre mellanregister. Jag har landat på att köra basen på kl 9 och diskanten på kl 3 - det ser helt knäppt ut men låter bäst.

Ber om ursäkt för off topic-svar.


Hur tänkte du nu ? jämfört med vad ?
Vox tone controller har funnits minst lika länge som Fender o marshall ( som bara plagierade Fender )
Vill du veta hur olika tonkontroller funkar ? så rekommenderar jag att ladda ner http://www.duncanamps.com/tsc/
Så kommer det vara tydligare vad som händer .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


23 Nov 2017, 19:15
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Ni som spelar på AC30 utan top boost -
Amp Healer wrote:
Då jag var den som ändrade din stärkare ( skit den var inte lätt att komma in i :) ) Så vill jag nog mena att det som treble boostern gav förutom treble var ett gainsteg till, och tror det är det du saknar .

I retrospekt kan det varit så du hade behövt en variabel cut control, stärkan kommer med en fast sådan som may vill att den ska ska på.


Ja, kan nog vara så! Håller med, den var lite krånglig att ta sig in i. :D

Testade igår kväll i lugn och ro. Den är ju på anständig volym väldigt clean och bright, inte på ett jobbigt sätt. På full volym så komprimeras den ordentligt och då är det en snygg tight AC30-dist, men väldigt högt och lite svåranvänt. Rundar ju lätt då iom att den samtidigt är rätt bright och har mycket gain. Där den inte riktigt funkar så bra är när det är på väg att spricka upp, då det har hunnit bli högt redan, men innan det börjat komprimera. Då blir det för bright och där hade en cut varit bra. Men kanske även en PPIMV och Cut.


24 Nov 2017, 09:58
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Ni som spelar på AC30 utan top boost -
Shoegazers Anonymous wrote:
men innan det börjat komprimera. Då blir det för bright och där hade en cut varit bra. Men kanske även en PPIMV och Cut.

Grejen med de där är att kompressionen, "hänget" osv är till viss del en produkt av att du spelar högt så att slutrören dar mer ström som gör att strömförsörjningen sviktar vilket komprimerar volymen. Sätter du in PPIM så tar du bort slutstegets kompressionsverkan och har bara kvar kompressionen i förstegsrören vilket kan bli lite fattigt

_________________
Johan Hansson


24 Nov 2017, 21:36
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Ni som spelar på AC30 utan top boost -
Det är det jag är lite orolig över. Då blir ju inte grejen med PPIMV riktigt ”rätt” om man säger så.


25 Nov 2017, 11:54
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Ni som spelar på AC30 utan top boost -
Shoegazers Anonymous wrote:
Det är det jag är lite orolig över. Då blir ju inte grejen med PPIMV riktigt ”rätt” om man säger så.

PPIMV fungerar ju bra när man kör med "stiff" slutsteg. Och vill åt mer distortion på lägre volym. Förstegsdist ger ju med häng men man måste ha ganska mycket.Tycker inte det kommer förrän på "metal" nivåer. Därav låter crunch kanaler med stiff slutsteg lite torra.

_________________
Johan Hansson


25 Nov 2017, 12:12
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Ni som spelar på AC30 utan top boost -
Men min erfarenhet av mastervolym efter fasvändaren, MEF, eller PPMIV på kanadensiska; är att detta funkar bäst just i förstärkare som VOX AC30: Ingen negativ feedback till fasvändaren som ställer till det men istället ett relativt högt resistorvärde på fasvändarens svansresistor som ger bra symmetri mellan faserna = mindre udda övertoner av mastervolymen. En "cutkontroll" är samma sak som en mastervolym efter fasvändaren som summerar faserna men med ett högpassfilter. Kombinerar man båda kommer mastervolymen maskera cutkontrollen ju mer man vrider ner mastervolymen.


Last edited by woodstock on 25 Nov 2017, 23:08, edited 1 time in total.



25 Nov 2017, 22:58
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Ni som spelar på AC30 utan top boost -
Tubis wrote:
Shoegazers Anonymous wrote:
men innan det börjat komprimera. Då blir det för bright och där hade en cut varit bra. Men kanske även en PPIMV och Cut.

Grejen med de där är att kompressionen, "hänget" osv är till viss del en produkt av att du spelar högt så att slutrören dar mer ström som gör att strömförsörjningen sviktar vilket komprimerar volymen. Sätter du in PPIM så tar du bort slutstegets kompressionsverkan och har bara kvar kompressionen i förstegsrören vilket kan bli lite fattigt


I VOX AC30 med någorlunda original värden på nätdel och katodresistor håller jag inte med dig helt här. Det blir nära klass A och de stackars EL84:orna drar nära full/samma ström oavsett volym.


25 Nov 2017, 23:03
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Ni som spelar på AC30 utan top boost -
woodstock wrote:
I VOX AC30 med någorlunda original värden på nätdel och katodresistor håller jag inte med dig helt här. Det blir nära klass A och de stackars EL84:orna drar nära full/samma ström oavsett volym.
Du har ju givetvis rätt. Totalt hjärnsläpp tänkte på annan förstärkare. Vissa nyare Voxac30 har dock en biaswitch.

_________________
Johan Hansson


26 Nov 2017, 08:26
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Ni som spelar på AC30 utan top boost -
Tubis wrote:
Du har ju givetvis rätt. Totalt hjärnsläpp tänkte på annan förstärkare. Vissa nyare Voxac30 har dock en biaswitch.

Hjärnsläpp vet jag inte, rent principiellt är slutsteget förkomprimerat i nätdelen i en VOX, rent praktiskt händer det en hel del ändå på hög volym som man missar med en master. Men man vinner en fuzzig overdrive på lägre volymer. Mastervolymen i VOX AC30 CC-serien fungerar rätt bra och är just "PPIMV". Mesa Transatlantic har en push-pullkontroll som "cut": Dra ut den så blir cut en master med ett förinställt fast värde för cut-funktionen.


26 Nov 2017, 15:10
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.