View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:38



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Bubblande cellulosalack 
Author Message

Joined: 04 Aug 2004, 12:57
Posts: 2604
Location:
Post Bubblande cellulosalack
Så jag tänkte laga en liten lackskada men har bara cellulosa på sprayburk hemma, istället för att köpa en helt ny burk fick jag idén av att spruta in lite i en tom burk. En av hundens gamla medicinburkar var bra till storleken och hade ett lack som är tätt så jag tvättade ur den. Sagt och gjort, sprayandet går bra och fyller upp det jag ska ha.
Jag stänger burken och går och hämtar penseln, öppnar burken igen som är kall som tusan ska jag tillägga, och doppar penseln försiktigt. Då utlöstes nån våldsam reaktion av något slag och det bubblade över som tusan över hela handen, som om någon precis skakat en läsk innan man öppnar den! Då var min fråga: Vad i hela fridens namn hände? :oops: :lol:


16 Nov 2017, 00:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Bubblande cellulosalack
Jag tror att det var drivgas bunden i färgen som tack vare locket du skruvade på stannade kvar i färgen.
Att burken blir kall var på grund av att gasen expanderar när den töms ut ur aerosolen, det vill säga "kylskåpsprincipen" som i kylmaskiner av olika sort.

_________________
pudas


16 Nov 2017, 11:29
Profile

Joined: 04 Aug 2004, 12:57
Posts: 2604
Location:
Post Re: Bubblande cellulosalack
Gissade att det var nåt sånt, men att den skulle bli kolsyrad hade jag ingen aning om. Burken har svällt upp lite under natten också så om jag fyller på igen så ska jag låta den vädra lite. Nu ville jag att det skulle lukta så lite som möjligt så stängde den direkt efter jag sprayade in färgen.


16 Nov 2017, 13:00
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.